Birthing Pod on edelleen harkinnas, mut pitää testata vahvasti ennenku näkee että onko siitä mihinkään. Paperilla näyttäis että suoritusvarmuus on vähä niin ja näin.
Birthing podista... Tälläisessä kaksivärisessä ei-niin-vahvasti goodstuffdekissä toki Pod menettää osan potentiaalistaan, mutta omassa Darkbant-läjässäni se voittaa käytännössä automaattisesti pelin, jos sen abilityn saa resolvattua kaksi kertaa tai enemmän. Silti, laittaisin kyllä sisään, turhat tontut voi loppupelissä upgradettaa esim. Wall of Blossomiksi, josta saa tämän dekin kipeästi kaipaamaa lappua, Blossoms muuttuu Witnessiksi, se puolestaan vaikka Skinrenderiksi tai Entomber Exarchiksi tilanteen mukaan ja siitä Acidic Slimeä/shriekmawia jolla ärsyttävät äijät pois ja titaania sitten seuraavaksi. Tässäkin pakassa Pod on varmasti mauton. Se on käytännössä pakko poistaa, koska muuten alkaa jäätävä utility ja vuoron X titaani. Tässä vain jotain esimerkkejä.
Lisäksi se synergioi mukavasti esim. Yavimaya Elderin ja vaikka Viridian Emissaryn kanssa. Äijät saavat myös vigilancen, koska ne voi upgradettaa ajon jälkeen parempiin. Ehdottomasti sisään mielestäni, kyllä sitä utilityä tässäkin pakasssa löytyy. Esim. jotain Bone Shredderiäkin voi ajaa sisään, koska sen voi hakea Podilla, ja lentävänä sillä voi myös ajaa miekalla, joita ei muuten listassa näy. Miksi?

Ellen ole ihan väärässä, niin tottakai niitä kannattaa pelata tässä pakassa, jossa miehiä on näinkin paljon, vaikkei Mysticciä olekaan. Alkukädessä tonttu+miekka=nice.
Hieman epäilen Worldly Tutoria, kun ei ole Mysticciä mitä hakea, mutta ehkä se on mielipidekysymys. Fauna Shaman ehdottomasti mielummin. Se vaikuttaa minustakin välillä blankolta, mutta mielestäni sillä on osattava pelata oikein. Esimerkiksi ennen, jos kädessäni oli esimerkikisi äijinä Wall of Roots ja Fauna, usein pelasin Wallin, mutta nyt pelaan lähes aina toisen vuoron Fauna shamanin jos mahdollista. Vastustajan on ihan oikeasti pakko poistaa se, koska muuten voit hakea tilanteeseen kuin tilanteeseen vastauksen. Ei ole niin hyvä dekissä, jossa ei ole niin paljon vastauksia äijien muodossa, mutta silti mielestäni pelattava.
Isoista lihoista:
Primeval Titan: Mauton. Jos alkupelissä resolvaat Natun, et halua hakea käytännössä mitään muuta kuin tämän, Avenger on alussa heikohko ja Terastodon liian riski jos annat kolme toksua ja vastustajaa pathaa Terastodonisi. Titaanilla haet alkupelissä ja miksei loppupelissäkin Wasten ja Tectonicin, mikä on lähes riskitön Terastodon. Muita relevantteja kohteita kuitenkin löytyy, Stronghold ja Treetop, itse pelaisin Horizon Canopyakin vaikkei osu väreille, sillä sen voi hakea titaanilla, ja on loppupelissä aina parempi kuin Basic Forest. Yhden lämän ei pitäisi tuntua kamalasti, ja korttejahan tämä dekki tarvitsee. Jos vielä saat tähän Maze of Ithin(itsestäänselvä) hankittua, niin Titaani alkaa päästä jo täysin oikeuksiinsa. 6/6 trample on myös ikävä ihan vain lihanakin.
Avenger of Zendikar: En sitten tiedä kuinka tarpeellinen tämä on. Et kuitenkaan halua hakea tätä Natulla tai millään muullakaan lähes ikinä. Alkupelissä Natuun Primeval on mauton, lopussa Terastodon voi auttaa rikkomaan rasittavia permanentteja, myöskään omien turhien landien rikkominen ei ole kiellettyä. Jos pelaat tämän, tarvitset landeja, että toksut tekevät mitään, ja fetchejäkin on aika vähän tässä dekissä, joten toksut eivät kovin nopeasti kasva. Monesti pelatessani tämän vastustaja vain rikkoo Avengerin ja itselle jää vain blokkereita, jotka eivät tälläisessä aggressiivisen game planin omaavassa dekissä oikein istu.
Rampaging Baloths: Aikamoista jörssiä mielestäni. On sinulla noita isoja miehiä muutenkin jo riittämiin, eikö? Ei oikein suoritusvarmuutta.
Tässä vielä tiivistelmä tämän kamalan romaanin päätteeksi. Sisään:
Birthing Pod!
Fauna Shaman
Abyssal Persecutor (mauton äijä, sulla löytyy ihan jäätävästi poistoa+vastustaja haluaa usein poistaa sen, koska on kiva blokkeri yms.)
Horizon Canopy (liikaa basicceja=perseestä. Priority)
Maze of Ith
Miekkoja!
Bitterblossom (korttietua, voittaa usein jos saa alussa tiskiin. Priority.)
Gaea's Revenge! (kamala äijä controlleja vastaan, oma esper-controlli ainakin itki, varsinkin jos on vielä tämän kanssa Stronghold tiskissä)
Näitä voi harkita:
Graveborn Muse (korttietua, ei ole tässä dekissä varmaan lifemiehineen Primal Commandeineen lifestä kiinni)
Kokusho, the Evening Star/Woodfall Primus (Hyviä isoja lihoja, jos niitä tarvitsee. )
Bone Shredder
Phyrexian Rager (antaa kortin)
Despise (perus discardia)
Pattern of Rebirth (on ihan ok riippumatta mitä siitä sanotaan)
Joraga Treespeaker (nihkee ku tarvii manaa, mutta ihan kiva ramppaaja)
Recurring Nightmare (combottaa faunan kanssa, mutta ei välttämättä pääse tässä pakassa oikeuksiinsa täysin)
Thrun (on ihan ok, controllit tykkää)
Ulos:
Rampaging Baloths
Avenger of Zendikar
Smother (liian suppea mielestäni, poistoa löytyy jo riittämiin)
Regrowth (ei mitään, mitä gravelta erityisesti haluaisit)
Cultivate/Kodama's Reach/Growth Spasm/Nature's Lore (näitä on liikaa, cuttaisin itse Nature's loren ja vaikka cultivaten. Kakkosdropille on paljon muutakin kiihyä)
Liliana Vess (liian kallis, liian kömpelö)
Sylvan Ranger (on vaan niin nihkee, ei tee mitään, landeja pitäis olla alkukädessä jo hyvin, haluat kiihyä, et landeja käteen jäätävää määrää)
Kyseenalaiset:
Worldly Tutor (menettää korttietua)
Pelakka Wurm (en vain usko tähän)
Tainted Pactia ei dekkiin, kaksivärisessä dekissä snowlandeillakin fizzlaa liikaa ja tuo epävarmuutta.
Tämä oli siis osoitettu Rhaderikselle edellisen sivun listan perusteella. Aika paljon olen painottanut korttietua, sillä se on mielestäni tämän dekin ongelmallisin puoli. Muokkailen sitten tätä, jos tulee jossain vaiheessa mieleen lisää
