AlkulätinätMinulla on tapana lautapeliharrastuksestani johtuen aina toisinaan saada intopiikki suunnitella kortti- tai lautapeli ja alun innostuksen jälkeen homma tyssää joko ideoiden toteuttamisen mahdottomuuteen, ajanpuutteeseen tai siihen, että ehdin jo kyllästyä ajatukseen, ennen kuin saan edes prototyyppiä valmiiksi. Nyt olen kuitenkin jo jonkin aikaa työstänyt peli-ideaa ja ajattelin nostaa keskenjättämiskynnystä kirjoittamalla aiheesta hieman jotain blogin tapaista tänne. Otan erittäin mielelläni vastaan ideoita, kritiikkiä ja oikeastaan mitä tahansa apua vain kykenette tarjoamaan!
Peli on vielä hyvin varhaisessa vaiheessa, eli mikään tässä kerrottu ei ole vielä ns. kiveen kirjoitettu, eli muutoksia tullaan tekemään, kirjoitan tekstin kuitenkin pääosin siinä muodossa, miltä tällä hetkellä lopullisen pelin kannalta näyttää.
HUOM!
Peliä olen suunnitellut kieli poskessa ja se näkyy melko sovinistisena asetelmana - toivon kuitenkin, että muistatte tämän olevan vain hauskanpitoon tarkoitettu peli-idea, eikä sen tarkoituksena ole loukata ketään.
Yleistä pelistäPelin teemana on opiskeluajan naisseikkailut ja tavoitteena on päätyä mahdollisen laadukkaaseen parisuhteeseen, tulla onnelliseksi, mutta silti nähdä ja kokea matkalla
niin paljon kuin mahdollista. Tavoitteenani on tehdä kevyt, nopeahko ja hauska ns. filler-peli. Tuurielementti on melko suuri, mutta nopeassa pelissä turha laskelmoinnin mahdollisuus hidastaa peliä ja usein vähentää hauskanpidon määrää. Hauskuuden on tarkoitus syntyä siitä, että toisen peliin pystyy vaikuttamaan melko suorasti ja toisten pelin sotkemisen lomassa tulisi kehittää omaa peliä parempaan suuntaan - tästä syntyy monenlaisia tilanteita ja suunnitelmat eivät välttämättä mene ollenkaan niin, kuin olisi toivonut, vaan saatetaan päätyä hyvinkin absurdeihin tilanteisiin ja seurauksiin.
Miten se toimii?Pelissä on yhteinen
nostopakka, josta kukin pelaaja nostaa kortteja - tämän lisäksi on erillinen
tapahtumapakka, josta pääsääntöisesti jokaisella vuorolla aktiivinen pelaaja aktivoi yhden tapahtumakortin. Käytännössä aktiivinen pelaaja katsoo kaksi päälimmäistä korttia ja joko:
aktivoi (pelaa) toisen niistä ja laittaa toisen joko käteensä tai takaisin tapahtumapakkaan
TAI pelaa tapahtumakortin kädestään
TAI passaa vuoron, jolloin hänen täytyy myös sekoittaa käsikorttinsa takaisin nostopakkaan ja nostaa uusi käsi.
Kun vuoron
tapahtumakortti on aktivoitu, pelaavat pelaajat kädestään kortteja järjestyksessä aktiivisen pelaajan vasemmalta puolelta aloittaen myötäpäivään kiertäen. Pelaaja voi pelata yhden kortin tai passata, kierroksia tehdään vuorolla niin monta, kunnes kaikki päättävät passata. Tämän jälkeen kortit käydään läpi ja niiden vaikutukset astuvat voimaan. Korteille valitaan kohde pelaushetkellä: "pelaan sinisen tappelukortin, siihen osallistuvat pelaaja X ja pelaaja Y" tai pelaan violetin 3some-kortin, johon osallistuvat "Pelaaja Z, minä ja Pelaajan Z tyttöystävä (kortti)". Luonnollisesti näihin targetointeihin pystyy tietyillä korteilla vaikuttamaan ja lopulta tappelussa onkin pelaajien Y ja Z tyttöystävät (kortit) ja 3somea ilman naisia harrastavat Pelaajat Z, X ja Y. Targetointiin vaikuttavia kortteja ei kuitenkaan ole kovin montaa, jotta peliä pystyy jollain tavalla ennakoimaan ja suunnittelemaan... Tuollaisia sekaannuksia ei yhteen pelikertaan saa tulla liian montaa tai ne menettävät merkityksensä.
Kortit on värikoodattu ja kukin
tapahtumakortti mahdollistaa tietyn väristen (tietyn tyyppisten) korttien pelaamisen. Värit ovat seuraavat:
- Valkoinen: Perinteiset, kunnolliset tai tylsät kortit - katselukulmasta riippuen.
- Punainen: Fyysiset tilanteet.
- Violetti: Villit, modernit tai siveettömät kortit - jälleen: katselukulmasta riippuen.
- Musta: Ilkeät teot/rikokset.
- Sininen: Pahat tapahtumat.
Jos tapahtumana on esimerkiksi baari-ilta, niin värit voisivat olla esimerkiksi: violetti, musta ja sininen (baari-iltoina tuppaa tapahtuman kaikennäköistä villiä, siveetöntä, rikollista ja toisaalta myös pahaa) - eli tuolloin valkoista
Kosinta-korttia ei voi pelata, kun taas sinisen
Tappelun voi pelata.
Tappelu luonnollisesti mahdollistaa myös fyysiset tilanteet, jolloin voidaan pelata myös punaisia kortteja, kuten arpia, mustelmia tai poliisit. Kortit tietenkin vaikuttavat peliin: jokainen tilanne, jossa pelaaja on osallisena kartuttaa
paljon nähnyt -pisteitä (selitetään myöhemmin) tietyllä määrällä: mitä villimpi tilanne, sitä enemmän pisteitä! Mutta vaikka baari-illasta alkanut joukkotappelu mustalla silmällä kartuttaisikin kokemuksia (
paljon nähnyt -pisteitä), niin sillä tietenkin on myös haittapuolensa: putkareissu vie vuoron, musta silmä pudottaa viehätysvoimaa naisten suhteen ja tämän kaltaiset epämukavat tilanteet pudottavat onnelisuutta.
Pelissä kartutetaan kolmenlaisia pisteitä:
- Paljon nähnyt: mitä villimpi tilanne, sitä enemmän pisteitä
- Onnellisuus: kertyy parisuhteesta - mitä parempi kumppani (uskollinen kumppani>epätoivoinen roikkuja>alkoholisti jne.), sitä enemmän onnellisuutta, tämän lisäksi sitä saa myös tietyistä tapahtumista, mutta pääsääntöinen lähde on parisuhde
- Kunnollisuus: vaarallisten tilanteiden välttäminen, kumppanin vanhempien tapaaminen, keskittyminen vain yhteen parisuhteeseen kerrallaan jne.
Em. pisteitä kerätään koko pelin ajan, mutta ne eivät suoraan ole voittopisteitä. Pelin päättyessä kustakin kategoriasta jaetaan voittopisteitä siten, että ko. kategoriasta eniten pisteitä kerännyt saa määrän X, toiseksi eniten pisteitä kerännyt saa määrän X-x, kolmanneksi eniten kerännyt X-x-x jne. Tämän lisäksi pisteitä saa myös siitä, kuinka hyvän ja vakavan suhteen on onnistunut saavuttamaan pelin päättyessä. Eli eniten kunnollisuuspisteitä kerännyt saa, sanotaan nyt vaikka 10 pistettä, toiseksi eniten niitä kerännyt saa 6 pistettä ja seuraavat 4,3,2,1 pistettä. Tämän jälkeen katsotaan Onnellisuus, eniten pisteitä kerännyt saa 10 pistettä, toinen 6p jne. Lopulta kaikki voittopisteet lasketaan yhteen ja voittaja on eniten pisteitä kerännyt.
KumppanitPeli kulminoituu kumppaneihin - niiden avulla kerätään yhtä pistemerkkityyppiä ja niiden avulla voi välttää epämukavia tilanteita. Kumppaneita pelataan aivan kuin mitä tahansa muitakin kortteja, mutta kumppanin pelaamiseen täytyy täyttää tietyt ehdot: uskovaisen kumppanin saamiseksi täytyy olla tarpeeksi
kunnollisuus-pisteitä, goottityttö tykkää arvista ja ruhjeista, kun taas epätoivoisen kumppanin saa ilman sen kummempia ehtoja - mutta eroon et pääse edes pettämällä! Kumppanit kartuttavat onnellisuutta sitä enemmän, mitä paremman kumppanin olet löytänyt... Alkupelissä siis voi olla hyvä valinta napata "stage 5 clinger", mutta vaihto parempaan tuo enemmän onnelisuutta - kaikki ns. sikailuliikkeet kuitenkin vievät
kunnollisuuspisteitä. Kannattaa siis harkita miten eron toteuttaa - erilaisia eroihin johtavia kortteja on monenlaisia: pettämistä, dumppaamista, jätetyksi tulemista jne. Tietyissä tapahtumissa voi myös erota ilman erityistä korttia - esimerkiksi Ruotsinristeilyllä.
Jokaisen kumppanin saamiseen täytyy täyttää tietyt ehdot - on kuitenkin mahdollista saada kumppani, johon ei normaalioloissa olisi mitään mahdollisuuksia. Esimerkiksi flirttailulla (kortti) voi pelata itselleen (tai jollekin toiselle) kumppanin, jonka kaikki ehdot eivät täyty. Jotkut tapahtumat kuten opiskelijabileet mahdollistavat sattumanvaraisen kumppanin saamisen. Tietenkin pelissä on myös "Reality check" -tapahtuma, jolloin kaikki parisuhteet, jotka eivät täytä ehtoja päättyvät sekä "Uusi jako", jolloin kaikki pelin kumppanikortit siirtyvät pelaajalle, joka parhaiten täyttää sen ehdot.
Erilaisia kumppaneita on näillä näkyminen reilu parikymmentä, mukana on em. lisäksi vanhempaa naista, teiniä, jakorasiaa, nymfomaania, ulkomaalaista, nörttityttöä ja kiertopalkintoa, joka siirtyy dumpatuksi tultuaan seuraavalle pelaajalle - halusi hän tätä tai ei. Kukin vaikuttaa peliin omalla tavallaan, esim. nymfomaani kerryttääkin onnellisuuden sijaan "
paljon nähnyt" -pisteitä, nörttityttö antaa pelaajan pitää kädessään enemmän kortteja jne.
Suhteiden vakavuutta voi myös nostaa tietyillä korteilla: esimerkiksi kumppanin pelaamisen jälkeen seuraavalla vuorolla voi pelata vakavuutta nostavan kortin, joka tuo enemmän onnellisuutta, mutta toisaalta asettaa tiettyjä rajoituksia. Kumppaneissa on tietty määrä vakavuustasoja, joita ko. kumppanin kanssa voi saavuttaa (0-2), esim. kiertopalkinnon ja jakorasian kanssa ei kovin vakavaa suhdetta pysty saavuttamaan, kun taas uskovaisen kumppanin kanssa tietty yhdessäoloaika nostaa vakavuustasoa automaattisesti. Toisaalta olen myös miettinyt, josko vakavuuskorttien sijasta/lisäksi suhteen vakavuus automaattisesti kasvaisi myös suhteen keston mukaan...
Muita korttejaKortit on tällä hetkellä jaettu seuraaviin kategorioihin:
- Tapahtumat
- Kumppanit
- Toiminnot
- Seuraukset
- Ominaisuudet & Esineet
Tapahtumakortit ovat omassa pakassaan, joskin pelin aikana niitä siirtyy myös pelaajien käsiin ja
nostopakkaan, korttien selkämykset tulevat olemaan samanlaisia, mutta kuvapuolella nurkissa tulee olemaan merkinnät, jotka helpottavat niiden löytämistä pelin jälkeen. Kullakin vuorolla pelataan tapahtumakortti ja muut kortit ikään kuin "tapahtuvat kyseisessä tapahtumassa". Esimerkkejä tapahtumista: nettitreffit, saunailta, Ruotsinristeily, ulkomaanmatka, arpajaiset.
Kumppanit kumppaneista kerroinkin jo aiemmin
Toiminnot ovat asioita, joita tapahtuman värin mukaan voidaan pelata. Toimintoja ovat esimerkiksi: flirttailu, tappelu, varastaminen, pettäminen, jättäminen, sammuminen jne.
Seuraukset ovat asioita, joita tapahtumista tai toiminnoista seuraa: musta silmä, impotenssi, arpajaisvoitto, tatuointi, lihominen, 3some, yhden illan juttu jne.
Ominaisuudet ja esineet pelataan hieman kuin kumppanit, eli tietyt ehdot täytyy täyttyä. Olen myös miettinyt tähän jonkinlaista huutokauppamekanismia, mutta tämä on vielä muutenkin pahasti auki... Ominaisuuksia ovat esimerkiksi "playah"-status, jolloin pystyt pitämään kahta kumppania yhtä aikaa, etkä "koe omantunnon tuskia", eli menetä kunnollisuuspisteitä mistään... Toisaalta niiden hankkiminen muuttuu paljon vaikeammaksi. Esineitä taas ovat erilaiset autot, aurinkolasit, muotivaatteet jne. jotka jokainen osaltaa vaikuttavat peliin jollain tavalla.
Pelin päättäminenPelin päättymiseen olen miettinyt muutamaa erilaista mekaniikkaa, mutta mitään varmaa en vielä ole päättänyt: yksi vaihtoehto olisi rajallinen määrä pistemerkkejä, eli kun joku/jotkut kaksi pistemerkkityyppiä loppuvat päättyy peli ja lasketaan voittaja. Toinen vaihtoehto olisi
tapahtumapakkaan loppupuolelle laitettava "Valmistuminen" kortti, joka kuvaisi opiskelujen päättymistä ja mikä täytyisi pelata välittömästi sen tullessa esiin. Kolmantena vaihtoehtona mietin pelin päättymistä "Häät"-tapahtumaan, joka vaatisi tietenkin kihlajaiset, polttarit ja muut, ennen toteutumistaan, jolloin lopun lähestyminen olisi helpompi seurata ja siihen varautuminen helpottuisi hieman. Erityisesti tähän kaipaisin teiltä mietteitä ja ideoita!
Postauksen päättäminenErilaisia kortteja on tällä hetkellä vajaa sata, osa mekaniikoiltaan lähes valmiita, osa vasta nimen asteella. Kortin ulkoasua en vielä ole kovin tarkasti miettinyt - ensin pitäisi saada pelin sisäinen toimivuus kuntoon. Nyt kaipailenkin sitä rakentavaa kritiikkiä, ideoita ja ajatuksia teiltä! Kiitoksia lukemisesta.