Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Peli suunnitteilla  (Luettu 5642 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miinin

Peli suunnitteilla
« : 17.11.09 - klo 18:27 »
Alkulätinät

Minulla on tapana lautapeliharrastuksestani johtuen aina toisinaan saada intopiikki suunnitella kortti- tai lautapeli ja alun innostuksen jälkeen homma tyssää joko ideoiden toteuttamisen mahdottomuuteen, ajanpuutteeseen tai siihen, että ehdin jo kyllästyä ajatukseen, ennen kuin saan edes prototyyppiä valmiiksi. Nyt olen kuitenkin jo jonkin aikaa työstänyt peli-ideaa ja ajattelin nostaa keskenjättämiskynnystä kirjoittamalla aiheesta hieman jotain blogin tapaista tänne. Otan erittäin mielelläni vastaan ideoita, kritiikkiä ja oikeastaan mitä tahansa apua vain kykenette tarjoamaan!

Peli on vielä hyvin varhaisessa vaiheessa, eli mikään tässä kerrottu ei ole vielä ns. kiveen kirjoitettu, eli muutoksia tullaan tekemään, kirjoitan tekstin kuitenkin pääosin siinä muodossa, miltä tällä hetkellä lopullisen pelin kannalta näyttää.

HUOM!
Peliä olen suunnitellut kieli poskessa ja se näkyy melko sovinistisena asetelmana - toivon kuitenkin, että muistatte tämän olevan vain hauskanpitoon tarkoitettu peli-idea, eikä sen tarkoituksena ole loukata ketään.


Yleistä pelistä

Pelin teemana on opiskeluajan naisseikkailut ja tavoitteena on päätyä mahdollisen laadukkaaseen parisuhteeseen, tulla onnelliseksi, mutta silti nähdä ja kokea matkalla
niin paljon kuin mahdollista. Tavoitteenani on tehdä kevyt, nopeahko ja hauska ns. filler-peli. Tuurielementti on melko suuri, mutta nopeassa pelissä turha laskelmoinnin mahdollisuus hidastaa peliä ja usein vähentää hauskanpidon määrää. Hauskuuden on tarkoitus syntyä siitä, että toisen peliin pystyy vaikuttamaan melko suorasti ja toisten pelin sotkemisen lomassa tulisi kehittää omaa peliä parempaan suuntaan - tästä syntyy monenlaisia tilanteita ja suunnitelmat eivät välttämättä mene ollenkaan niin, kuin olisi toivonut, vaan saatetaan päätyä hyvinkin absurdeihin tilanteisiin ja seurauksiin.


Miten se toimii?

Pelissä on yhteinen nostopakka, josta kukin pelaaja nostaa kortteja - tämän lisäksi on erillinen tapahtumapakka, josta pääsääntöisesti jokaisella vuorolla aktiivinen pelaaja aktivoi yhden tapahtumakortin. Käytännössä aktiivinen pelaaja katsoo kaksi päälimmäistä korttia ja joko:
aktivoi (pelaa) toisen niistä ja laittaa toisen joko käteensä tai takaisin tapahtumapakkaan
TAI pelaa tapahtumakortin kädestään
TAI passaa vuoron, jolloin hänen täytyy myös sekoittaa käsikorttinsa takaisin nostopakkaan ja nostaa uusi käsi.

Kun vuoron tapahtumakortti on aktivoitu, pelaavat pelaajat kädestään kortteja järjestyksessä aktiivisen pelaajan vasemmalta puolelta aloittaen myötäpäivään kiertäen. Pelaaja voi pelata yhden kortin tai passata, kierroksia tehdään vuorolla niin monta, kunnes kaikki päättävät passata. Tämän jälkeen kortit käydään läpi ja niiden vaikutukset astuvat voimaan. Korteille valitaan kohde pelaushetkellä: "pelaan sinisen tappelukortin, siihen osallistuvat pelaaja X ja pelaaja Y" tai pelaan violetin 3some-kortin, johon osallistuvat "Pelaaja Z, minä ja Pelaajan Z tyttöystävä (kortti)". Luonnollisesti näihin targetointeihin pystyy tietyillä korteilla vaikuttamaan ja lopulta tappelussa onkin pelaajien Y ja Z tyttöystävät (kortit) ja 3somea ilman naisia harrastavat Pelaajat Z, X ja Y. Targetointiin vaikuttavia kortteja ei kuitenkaan ole kovin montaa, jotta peliä pystyy jollain tavalla ennakoimaan ja suunnittelemaan... Tuollaisia sekaannuksia ei yhteen pelikertaan saa tulla liian montaa tai ne menettävät merkityksensä.

Kortit on värikoodattu ja kukin tapahtumakortti mahdollistaa tietyn väristen (tietyn tyyppisten) korttien pelaamisen. Värit ovat seuraavat:
  • Valkoinen: Perinteiset, kunnolliset tai tylsät kortit - katselukulmasta riippuen.
  • Punainen: Fyysiset tilanteet.
  • Violetti: Villit, modernit tai siveettömät kortit - jälleen: katselukulmasta riippuen.
  • Musta: Ilkeät teot/rikokset.
  • Sininen: Pahat tapahtumat.

Jos tapahtumana on esimerkiksi baari-ilta, niin värit voisivat olla esimerkiksi: violetti, musta ja sininen (baari-iltoina tuppaa tapahtuman kaikennäköistä villiä, siveetöntä, rikollista ja toisaalta myös pahaa) - eli tuolloin valkoista Kosinta-korttia ei voi pelata, kun taas sinisen Tappelun voi pelata. Tappelu luonnollisesti mahdollistaa myös fyysiset tilanteet, jolloin voidaan pelata myös punaisia kortteja, kuten arpia, mustelmia tai poliisit. Kortit tietenkin vaikuttavat peliin: jokainen tilanne, jossa pelaaja on osallisena kartuttaa paljon nähnyt -pisteitä (selitetään myöhemmin) tietyllä määrällä: mitä villimpi tilanne, sitä enemmän pisteitä! Mutta vaikka baari-illasta alkanut joukkotappelu mustalla silmällä kartuttaisikin kokemuksia (paljon nähnyt -pisteitä), niin sillä tietenkin on myös haittapuolensa: putkareissu vie vuoron, musta silmä pudottaa viehätysvoimaa naisten suhteen ja tämän kaltaiset epämukavat tilanteet pudottavat onnelisuutta.

Pelissä kartutetaan kolmenlaisia pisteitä:
  • Paljon nähnyt: mitä villimpi tilanne, sitä enemmän pisteitä
  • Onnellisuus: kertyy parisuhteesta - mitä parempi kumppani (uskollinen kumppani>epätoivoinen roikkuja>alkoholisti jne.), sitä enemmän onnellisuutta, tämän lisäksi sitä saa myös tietyistä tapahtumista, mutta pääsääntöinen lähde on parisuhde
  • Kunnollisuus: vaarallisten tilanteiden välttäminen, kumppanin vanhempien tapaaminen, keskittyminen vain yhteen parisuhteeseen kerrallaan jne.

Em. pisteitä kerätään koko pelin ajan, mutta ne eivät suoraan ole voittopisteitä. Pelin päättyessä kustakin kategoriasta jaetaan voittopisteitä siten, että ko. kategoriasta eniten pisteitä kerännyt saa määrän X, toiseksi eniten pisteitä kerännyt saa määrän X-x, kolmanneksi eniten kerännyt X-x-x jne. Tämän lisäksi pisteitä saa myös siitä, kuinka hyvän ja vakavan suhteen on onnistunut saavuttamaan pelin päättyessä. Eli eniten kunnollisuuspisteitä kerännyt saa, sanotaan nyt vaikka 10 pistettä, toiseksi eniten niitä kerännyt saa 6 pistettä ja seuraavat 4,3,2,1 pistettä. Tämän jälkeen katsotaan Onnellisuus, eniten pisteitä kerännyt saa 10 pistettä, toinen 6p jne. Lopulta kaikki voittopisteet lasketaan yhteen ja voittaja on eniten pisteitä kerännyt.


Kumppanit

Peli kulminoituu kumppaneihin - niiden avulla kerätään yhtä pistemerkkityyppiä ja niiden avulla voi välttää epämukavia tilanteita. Kumppaneita pelataan aivan kuin mitä tahansa muitakin kortteja, mutta kumppanin pelaamiseen täytyy täyttää tietyt ehdot: uskovaisen kumppanin saamiseksi täytyy olla tarpeeksi kunnollisuus-pisteitä, goottityttö tykkää arvista ja ruhjeista, kun taas epätoivoisen kumppanin saa ilman sen kummempia ehtoja - mutta eroon et pääse edes pettämällä! Kumppanit kartuttavat onnellisuutta sitä enemmän, mitä paremman kumppanin olet löytänyt... Alkupelissä siis voi olla hyvä valinta napata "stage 5 clinger", mutta vaihto parempaan tuo enemmän onnelisuutta - kaikki ns. sikailuliikkeet kuitenkin vievät kunnollisuuspisteitä. Kannattaa siis harkita miten eron toteuttaa - erilaisia eroihin johtavia kortteja on monenlaisia: pettämistä, dumppaamista, jätetyksi tulemista jne. Tietyissä tapahtumissa voi myös erota ilman erityistä korttia - esimerkiksi Ruotsinristeilyllä.

Jokaisen kumppanin saamiseen täytyy täyttää tietyt ehdot - on kuitenkin mahdollista saada kumppani, johon ei normaalioloissa olisi mitään mahdollisuuksia. Esimerkiksi flirttailulla (kortti) voi pelata itselleen (tai jollekin toiselle) kumppanin, jonka kaikki ehdot eivät täyty. Jotkut tapahtumat kuten opiskelijabileet mahdollistavat sattumanvaraisen kumppanin saamisen. Tietenkin pelissä on myös "Reality check" -tapahtuma, jolloin kaikki parisuhteet, jotka eivät täytä ehtoja päättyvät sekä "Uusi jako", jolloin kaikki pelin kumppanikortit siirtyvät pelaajalle, joka parhaiten täyttää sen ehdot.

Erilaisia kumppaneita on näillä näkyminen reilu parikymmentä, mukana on em. lisäksi vanhempaa naista, teiniä, jakorasiaa, nymfomaania, ulkomaalaista, nörttityttöä ja kiertopalkintoa, joka siirtyy dumpatuksi tultuaan seuraavalle pelaajalle - halusi hän tätä tai ei. Kukin vaikuttaa peliin omalla tavallaan, esim. nymfomaani kerryttääkin onnellisuuden sijaan "paljon nähnyt" -pisteitä, nörttityttö antaa pelaajan pitää kädessään enemmän kortteja jne.

Suhteiden vakavuutta voi myös nostaa tietyillä korteilla: esimerkiksi kumppanin pelaamisen jälkeen seuraavalla vuorolla voi pelata vakavuutta nostavan kortin, joka tuo enemmän onnellisuutta, mutta toisaalta asettaa tiettyjä rajoituksia. Kumppaneissa on tietty määrä vakavuustasoja, joita ko. kumppanin kanssa voi saavuttaa (0-2), esim. kiertopalkinnon ja jakorasian kanssa ei kovin vakavaa suhdetta pysty saavuttamaan, kun taas uskovaisen kumppanin kanssa tietty yhdessäoloaika nostaa vakavuustasoa automaattisesti. Toisaalta olen myös miettinyt, josko vakavuuskorttien sijasta/lisäksi suhteen vakavuus automaattisesti kasvaisi myös suhteen keston mukaan...


Muita kortteja

Kortit on tällä hetkellä jaettu seuraaviin kategorioihin:
  • Tapahtumat
  • Kumppanit
  • Toiminnot
  • Seuraukset
  • Ominaisuudet & Esineet

Tapahtumakortit ovat omassa pakassaan, joskin pelin aikana niitä siirtyy myös pelaajien käsiin ja nostopakkaan, korttien selkämykset tulevat olemaan samanlaisia, mutta kuvapuolella nurkissa tulee olemaan merkinnät, jotka helpottavat niiden löytämistä pelin jälkeen. Kullakin vuorolla pelataan tapahtumakortti ja muut kortit ikään kuin "tapahtuvat kyseisessä tapahtumassa". Esimerkkejä tapahtumista: nettitreffit, saunailta, Ruotsinristeily, ulkomaanmatka, arpajaiset.

Kumppanit kumppaneista kerroinkin jo aiemmin

Toiminnot ovat asioita, joita tapahtuman värin mukaan voidaan pelata. Toimintoja ovat esimerkiksi: flirttailu, tappelu, varastaminen, pettäminen, jättäminen, sammuminen jne.

Seuraukset ovat asioita, joita tapahtumista tai toiminnoista seuraa: musta silmä, impotenssi, arpajaisvoitto, tatuointi, lihominen, 3some, yhden illan juttu jne.

Ominaisuudet ja esineet pelataan hieman kuin kumppanit, eli tietyt ehdot täytyy täyttyä. Olen myös miettinyt tähän jonkinlaista huutokauppamekanismia, mutta tämä on vielä muutenkin pahasti auki... Ominaisuuksia ovat esimerkiksi "playah"-status, jolloin pystyt pitämään kahta kumppania yhtä aikaa, etkä "koe omantunnon tuskia", eli menetä kunnollisuuspisteitä mistään... Toisaalta niiden hankkiminen muuttuu paljon vaikeammaksi. Esineitä taas ovat erilaiset autot, aurinkolasit, muotivaatteet jne. jotka jokainen osaltaa vaikuttavat peliin jollain tavalla.


Pelin päättäminen

Pelin päättymiseen olen miettinyt muutamaa erilaista mekaniikkaa, mutta mitään varmaa en vielä ole päättänyt: yksi vaihtoehto olisi rajallinen määrä pistemerkkejä, eli kun joku/jotkut kaksi pistemerkkityyppiä loppuvat päättyy peli ja lasketaan voittaja. Toinen vaihtoehto olisi tapahtumapakkaan loppupuolelle laitettava "Valmistuminen" kortti, joka kuvaisi opiskelujen päättymistä ja mikä täytyisi pelata välittömästi sen tullessa esiin. Kolmantena vaihtoehtona mietin pelin päättymistä "Häät"-tapahtumaan, joka vaatisi tietenkin kihlajaiset, polttarit ja muut, ennen toteutumistaan, jolloin lopun lähestyminen olisi helpompi seurata ja siihen varautuminen helpottuisi hieman. Erityisesti tähän kaipaisin teiltä mietteitä ja ideoita!


Postauksen päättäminen

Erilaisia kortteja on tällä hetkellä vajaa sata, osa mekaniikoiltaan lähes valmiita, osa vasta nimen asteella. Kortin ulkoasua en vielä ole kovin tarkasti miettinyt - ensin pitäisi saada pelin sisäinen toimivuus kuntoon. Nyt kaipailenkin sitä rakentavaa kritiikkiä, ideoita ja ajatuksia teiltä! Kiitoksia lukemisesta.

Poissa Dark Knight

Vs: Peli suunnitteilla
« Vastaus #1 : 18.11.09 - klo 08:21 »
Harrastan itsekin paljon lauta- ja korttipelejä ja seuraavia ajatuksia heräsi:

Sanoit tekeväsi nopeahkon pelin, mutta luettuani mahdollisten toimintojen, korttien sekä niiden ominaisuuksien määrän tulin lopputulokseen, ettei tuosta ainakaan nopeaa tule. Ei sillä sinänsä olisi väliä, mutta suunnitteluvaiheessa olisi hyvä tietää, pyrkiikö nopeaan vai "hitaaseen". Jos pyrit edelliseen, niin rankkaa asioita reilusti pois tai yksinkertaista kortteja/sääntöjä ja jos taas pyrit jälkimmäiseen, niin jatka vaan samaan malliin.
Mitä erilaisten korttien on tarkoitus sisältää? Tarkoitan siis sitä, että onko kortissa pari symbolia, jotka selitetään ohjekirjassa (tai mahdollisesti myös kortissa), vai onko siinä symboleja ja lisätekstiä vai pelkkää tekstiä?
Oma ehdotukseni pelin päättymiselle olisi sellainen, että kun tapahtumapakan viimeinen tapahtuma on pelattu ja kaikki ovat siihen reagoineet, niin peli päättyy. Tämän vuoksi ehdottaisin, että tapahtumapakkaan laitetaan erilaisista korteista useita kopioita, (kolme kpl?) jotteivät jo aiemmin pelanneet saisi liian suurta etua, kun tietävät, mitä sieltä ei voisi enää tulla + baari-iltojakin on paljon. Siitä tulikin mieleen, että lukumääränkin voisi suhteuttaa siihen, paljonko kyseisiä asioita oikeassa elämäsäss tapahtuu tai sitten kylmästi jokaista yhtä monta tapahtumapakkaan.
Tällä hetkellä peli vaikuttaisi nuorille sopimattamolta ihan vai siksi, että pelimekaniikka on kohtuu monimutkainen, joka voi oikeastaan sekoittaa vanhemmatkin pelaajat (jos olet pelannut Race for the Galaxya, niin ymmärrät varmasti, mitä tarkoitan). Toisaalta pelikin on aikuisteemainen, joten sillä voidaan suoraan ohittaa tuo ongelma asettamalla ikäraja. Tämän seurauksena peliin voi pistää roisia huumoria. Jos ymmärsin peliselityksesi oikein, niin se ainakin kuulostaa hauskalta, jos luulee pääsevänsä kahden tytön kanssa sänkyyn, mutta joutuukin sinne kahden muun pojan kanssa. Hei! :D
« Viimeksi muokattu: 18.11.09 - klo 09:15 kirjoittanut Dark Knight »
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Hideo

Vs: Peli suunnitteilla
« Vastaus #2 : 18.11.09 - klo 09:09 »
Dark Knight: Uskon korttien ulkoasun seuraavan Steve Jackson Gamesin tyyliin (Chez Goth / Geek / jne, Muchkin yms.) eli joku tilannetta avaava kuva ja alla toiminto. Kortin reunoihin paksumpi rajaus, joka paljastaa värin?

miinin: Voisitko millään postata vuorojärjestyksen? (Vrt. Mtg: Untap, upkeep... jne.) Se auttaisi hieman hahmottamaan pelin kulkua ja kestoa.

Jos haluat hieman erillaista mekaniikkaa, voisit laittaa Toimintokortiksi Shoppailun / jotain vastaavaa, (jonka mahdollisesti voisi toteuttaa myös tämän toisen osapuolen kanssa) jolla pääsisi käymään läpi vielä kolmatta pakkaa (ihan raakile idea, mutta heitetää nyt ilmaan) jossa olisi paljon eri hintaisia tuotteita. Suurin osa tuotteista olisivat halpoja (noin yhden-kahden rahayksikön arvoisia) Lahja-esineitä, joita voit ostaa vain suhteessasi ollessasi. Nämä kortit voisi säilyttää seurustelukumppanin kortin alla, jotta lopussa laskeminen helpottuu. Lahjoilla voisi nostaa staattisesti esim. onnellisuutta. Esimerkkiesine: Laukku: Tämä esine nostaa parisuhteen onnellisuutta yhdellä pisteellä.

Rahajärjestelmänä voisi toimia joku tietty kumulatiivinen systeemi, eli vuoron alussa saat staattisesti 2 rahaa, mutta tähänkin voi vaikuttaa. (Rikas muija: Vuorosi alussa saat +2 rahaa.)

Toimintokorttina voisi olla myös Ryöstä kauppa, joka "maksaisi" paljon (5?) kunnollisuuspistettä, jolloin voisit hakea pakasta minkä tahansa esineen pöytään. Tämäkin saattaa olla liian rikki.

Ja mitä tapahtuu kunnollisuuspisteiden laskiessa nollaan? Lähteekö eukko, pantataanko tavarat ja lähdetään lusimaan? Eli toisinsanoen, voiko pelistä dropata ko. tavalla? Voiko muut pelaajat "suolata" toista pelaajaa, eli esim. lavastaa pettämistä, (Jos on mukana 3somessa / pettää / flirttaa / on "Playah"-ominaisuuden alainen, onko mahdollista esimerkiksi pelata "Valokuvaa"- toimintokortti? Ko. kortti voisi toimia myös parisuhteessa omien lemmenleikkien kuvaamiseen, joka nostaisi tätä vaadittua paljon kokenut-arvoa.

Tyttötyyppi: Punkkari / jotain vastaavaa. Aina kun menettäisit kunnollisuuspisteitä, niin saatkin onnellisuuspisteitä saman verran. Liian rikki?

Ja olen DKn kanssa samaa mieltä, kannattaa vetää ikäraja suoraan 16 tai 18 ikävuoteen, saa aika paljon rennommin rantein vedettyä pelin kasaan.

Poissa Rancid-

Vs: Peli suunnitteilla
« Vastaus #3 : 18.11.09 - klo 09:23 »
Vanhana negistelijänä suosittelen tutustumaan kotimaisin voimin väsättyyn Bilekuosi-nimiseen peliin - siinä nimittäin on miininin kuvaileman peli-idean kaltainen "Munchkin K18-teemalla" onnistuttu mielestäni ryssimään aika lailla niillä kämmeillä, mitä ensilukemalta voisi kuvitella tähänkin tuotokseen helposti eksyvän:

  • liikaa liikkuvia osia - kolmenkin eri pistemäärän kanssa tasapainottelu voi olla liikaa
  • vitsi ei kanna tarpeeksi pitkälle
  • "mulla on tällainen kortti mutten tiedä mitä se tekee" - Bilekuosissa etenkin smoking circle
  • "nää kortit osuu samalle tyypille kerran vuodessa, rikkoo silloin pelin ja muuten ne onkin molemmat/kaikki ihan paskoja" - Bilekuosissa suonensisäiset + ruisku taisi olla aika rik ki

Huolellisella testauksella (ja etenkin sellaisten testaajien kanssa, jotka eivät ole liian kiintyneitä tiettyihin mekaniikkoihin!) näistä toivottavasti pääsee eroon.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa shazzle

Vs: Peli suunnitteilla
« Vastaus #4 : 18.11.09 - klo 11:22 »
Vanhana negistelijänä suosittelen tutustumaan kotimaisin voimin väsättyyn Bilekuosi-nimiseen peliin - siinä nimittäin on miininin kuvaileman peli-idean kaltainen "Munchkin K18-teemalla" onnistuttu mielestäni ryssimään aika lailla niillä kämmeillä, mitä ensilukemalta voisi kuvitella tähänkin tuotokseen helposti eksyvän:

  • liikaa liikkuvia osia - kolmenkin eri pistemäärän kanssa tasapainottelu voi olla liikaa
  • vitsi ei kanna tarpeeksi pitkälle
  • "mulla on tällainen kortti mutten tiedä mitä se tekee" - Bilekuosissa etenkin smoking circle
  • "nää kortit osuu samalle tyypille kerran vuodessa, rikkoo silloin pelin ja muuten ne onkin molemmat/kaikki ihan paskoja" - Bilekuosissa suonensisäiset + ruisku taisi olla aika rik ki

Huolellisella testauksella (ja etenkin sellaisten testaajien kanssa, jotka eivät ole liian kiintyneitä tiettyihin mekaniikkoihin!) näistä toivottavasti pääsee eroon.

Bilekuosi on ihan hyvä peli ja sääntöjä on päivitetty pelin nettisivuille. Suonensisäiset+tykki eivät ole kyllä mitenkään rikki, siinä on kuitenkin ~1/4 mahdollisuus että kuolee saman tien, saa -8 heartiin. Smoking Circle ei ole kortti ainakaan bilekuosissa. Tasapainottelu...öhh.. 4:ää eri pistettä päivitetään yleensä kerran kierroksessa - ei tuo nyt mitään Einsteinia tai tilastomatemaatikkoa tarvitse että pysyy pisteistä kärryillä. IMHO.

Poissa Rancid-

Vs: Peli suunnitteilla
« Vastaus #5 : 18.11.09 - klo 11:40 »
Smoking Circle ei ole kortti ainakaan bilekuosissa.

Joo, tätä lappua tarkoitin: Damn f***ing hippies.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa miinin

Vs: Peli suunnitteilla
« Vastaus #6 : 18.11.09 - klo 18:11 »
Kiitoksia kaikesta palautteesta jo tässä vaiheessa!

miinin: Voisitko millään postata vuorojärjestyksen?

Tässä olisi tämän hetkinen vuorojärjestys:

1. Pelaaja katsoo ”Tapahtumapakan” kaksi päälimmäistä korttia ja joko:
  • Aktivoi toisen niistä (jolloin hän voi joko ottaa toisen kortin käteensä tai sekoittaa sen takaisin ”Tapahtumapakkaan”)
  • Aktivoi tapahtumakortin kädestään
  • Passaa vuoron.
    Jos pelaaja passaa vuoron hän sekoittaa käsikorttinsa pakkaan ja nostaa uuden käden.
2. Tämän jälkeen pelaajat pelaavat kädestään kortteja vuorotellen aloittaen aktiivisen pelaajan vasemmalta puolelta. Pelaaja voi joko pelata yhden kortin kädestään tai passata, kierroksia pelataan niin kauan, kunnes kaikki pelaajat passaavat. Jokaiselle kortille täytyy pelaamishetkellä valita kohde/kohteet (?!).
3. Kortit toteutetaan ja niiden vaikutukset astuvat voimaan.
4. Pelaajat palauttavat käsikorttimääränsä oikeaksi.
5. Vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle.

onko kortissa pari symbolia, jotka selitetään ohjekirjassa (tai mahdollisesti myös kortissa), vai onko siinä symboleja ja lisätekstiä vai pelkkää tekstiä?

Maagisilla taiteilijan kyvyilläni loihdin esiin ensimmäisen vedoksen kortin ulkoasusta - jos peli joskus valmistuu, niin korttien kuvat eivät yltäne samalle tasolle, koska itse en niitä aio piirtää.



Ylhäällä olevassa laatikossa on kortin nimi, nimen alapuolella kortin tyyppi (laatikon väri vaihtuu sen mukaan, minkä tyyppinen kortti on). Kuvan ympärillä on neljä ruutua, jotka kertovat minkä värisiä kortteja kyseisen kortin pelaamisen jälkeen voidaan pelalta: eli Ruotsin risteily mahdollistaa punaisen, mustan, sinisen ja violetin kortin pelaamisen. Poliisti!-kortti taas on itsessään sininen (kortin tausta on sininen) ja se mahdollistaa jatkossa punaisten korttien pelaamisen. Kortin teksti kertoo mitä muuta siihen liittyy ja Ruotsin risteily -kortin kulmissa olevat T-merkinnät taas kertovat ko. kortin olevan tapahtuma. T-merkkien ainut tehtävä on helpottaa niiden pakasta löytymistä pelin päätyttyä, nerokas idea, kiitos mr. Lehmann!

Korttien MtG-tyylisessä värien mukaan taustoittamisessa on yksi ongelma: mukaan tulee myös kortteja, joiden pelaamiseen täytyy saada pelata kahta tai jopa kolmea väriä sekä kortteja, joiden pelaamiseen täytyy saada pelata yhtä väriä+vapaavalintaista väriä esim. kahdesta muusta vaihtoehdosta. Eli käytännössä esimerkiksi transseksuaalikumppanin pelaamiseksi täytyy pystyä pelaamaan sekä sinisiä, että violetteja kortteja (tapahtuman/sen jälkeen pelattujen korttien tulee sallia molemmat), tämä ei vielä ole ongelma: transseksuaalikumppanin voi jakaa taustan puolesta puoliksi violetiksi, puoliksi siniseksi. Ongemaksi muodostuukin esimerkiksi kiertopalkinto, joka vaatii pakollisen sinisen lisäksi joko mustan, punaisen tai violetin pelaamisoikeuden.

Toisaalta olen myös miettinyt värikoodauksen muuttamista symbolikoodaukseksi tai väriin symbolikoodin lisäämistä: punainen voisi olla nyrkki, valkoinen sormus, sininen kyynel jne. Symbolien avulla olisi mahdollista MTG:n castin costin tapaan liittää vaadittavat symbolit korttiin ja toisaalta symbolit saisi helposti liitettyä tapahtumakorttien (ja tiettyjen toimintojen) kuvan neljään nurkkaan.

Mitä taas tulee korttien symboli/teksti-suhteeseen, niin RftG:n kaltainen symbolihelvetti on liian monimutkainen tällaiseen kevyeen peliin (älkää käsittäkö väärin, Race on ehdoton suosikkipelini ja symbolit toimivat opettelun jälkeen loistavasti - noin laajamittaisen ja monipuolisen symbolikokonaisuuden oppimiskynnys on vaan liian korkea tähän peliin). Joitakin symboleja aion kuitenkin tekstin ohessa aion käyttää, esimerkiksi rikollista toimintaa sisältävissä korteissa on kiinnijääntiä kuvaava symboli, jonka perässä on rangaistus, joka rikoksesta seuraa, jos jää kiinni.



Mitä taas tulee tuohon DK:n kommentointiin pelin lopetuksesta, niin asiaa yön yli miettineenä tuntuisi siltä, että haluan peliin temaattisen lopetuksen, eli pakan/merkkien loppumisen sijaan jonkinlainen häät/valmistuminen systeemi tuohon olisi nyt tulossa, kuitenkin niin, että pelin päättyminen on suunnilleen ennustettavissa, esim. valmistumiskortti sekoitetaan viiden alimman tapahtumakortin joukkoon ja on pakko pelata heti sen kääntyessä esiin. Tapahtumien suhteuttaminen oikeaan elämään olisi temaattisesti looginen ratkaisu, mutta mielummin pyrin siihen, ettei mikään tapahtuma ole peliä rikkovan voimakas/ehdoton jonkin pelitaktiikan toteuttamiselle ja teen niin paljon tapahtumia, että vaihtelua syntyy mahdollisen paljon.

Sanoit tekeväsi nopeahkon pelin, mutta luettuani mahdollisten toimintojen, korttien sekä niiden ominaisuuksien määrän tulin lopputulokseen, ettei tuosta ainakaan nopeaa tule.

En tosiaan ole peliä vielä kertaakaan kokeillut, joten mitään varmaa en pelin kestosta voi sanoa, mutta se varmasti kuulostaa luettuna huomattavasti monimutkaisemmalta ja pidemmältä kuin mitä käytännössä on... Ainakaan tässä vaiheessa en vielä lähde mekaniikoista mitään karsimaan pois, vaan siihen puoleen siirrytään pelitestauksen yhteydessä... Missään tapauksessa tavoite ei ole päästä mihinkään Fluxx-maiseen yksinkertaisuuteen, muttei myöskään tehdä pelistä vain lautapeliharrastajille soveltuvaa.

Ja olen DKn kanssa samaa mieltä, kannattaa vetää ikäraja suoraan 16 tai 18 ikävuoteen, saa aika paljon rennommin rantein vedettyä pelin kasaan.

Mistään Print 'n Playtä kummemmasta julkaisusta en haaveile, eli mitään virallista ikärajaa peliin ei tule - teemansa puolesta peli taas ei sovellu alaikäisille, eli jos tämän joskus saan valmiiksi, niin omatoimisen K-18-suostiksen kylkeen lätkäisen.

  • liikaa liikkuvia osia - kolmenkin eri pistemäärän kanssa tasapainottelu voi olla liikaa
  • vitsi ei kanna tarpeeksi pitkälle
  • "mulla on tällainen kortti mutten tiedä mitä se tekee" - Bilekuosissa etenkin smoking circle
  • "nää kortit osuu samalle tyypille kerran vuodessa, rikkoo silloin pelin ja muuten ne onkin molemmat/kaikki ihan paskoja" - Bilekuosissa suonensisäiset + ruisku taisi olla aika rik ki

  • Pistemäärät saatan laittaa salaiseksi informaatioksi Tigris & Euphratesin (ja muidenkin Knizia-pelien) tapaan, jolloin niiden laskeskelu ei tulisi liian suureen rooliin. Pisteiden laskeminen taas on tarkoitus toteuttaa lasihelmien tai pahvilastujen avulla, jolloin vain joko otat lastuja tai annat niitä pois.
  • Vitsi ei varmaankaan kanna tarpeeksi pitkälle - vielä yhtään kestohauskaa filleriä en ole pelannut. Omalle pelilleni etuna näkisin kuitenkin esim. Munchkiniin ja osittain Fluxxiin verrattuna sen, ettei vitsit ole printattuina kortteihin vaan hauskuus syntyy useiden korttein kombinaatioina.
  • Tuosta korttien monimutkaisuudesta en vielä osaa sanoa mitään... Tällä hetkellä itselläni on melko selkeä visio siitä miten kortit toimivat, mutta on vielä pitkä matka siihen, että se välittyisi myös muille.
  • Rikkinäisiin kombinaatioihin taas pyrin vastaamaan parillakin asialla: pelin ei ole tarkoitus olla kovin voitto-orientoitunut, vaan paino olisi hauskanpidolla ja hassuilla tilanteilla, joihin pelaajat joutuvat, voiton tavoittelu vaan antaa pelille tukirangan, jonka ympärille hauskanpito kootaan - pelkkä korttien lätkiminen ilman päämäärää kun ei oikein kanna ajatuksena. Toisaalta taas pyrin tekemään korteista sellaisia, että niiden toimesta ei synny voittopisteiden saannin kannalta voimakkaita synergioita, vaan jos korteilla on jonkinlainen synergia, niin se ennemminkin luo jonkun huvittavan tilanteen, sen sijaan että voittaisi pelin suoraan.

Voiton juhlimisen sijaan toivoisin pelin jälkeen syntyvän keskustelua mitä kaikkea tapahtui:
-Äijä seurusteli nymfomaanin kanssa, mutta luokkakokouksessa vaihto sitten alkoholistiin, well done, fucktard!
-No eipä siinä paljon mahtanut, nymfon kanssa puuhaillessa tuli musta silmä ja sitten se jo vaihtokin toiseen... Pakkohan se oli joku ottaa, ettei tuu liian yksinäiseks!
-Mut come on! Transu alkoholisti?
-Enpä mie sillon tienny, että se on transu - vaikutti vaan helpolta!


Ja mitä tapahtuu kunnollisuuspisteiden laskiessa nollaan? Lähteekö eukko, pantataanko tavarat ja lähdetään lusimaan? Eli toisinsanoen, voiko pelistä dropata ko. tavalla? Voiko muut pelaajat "suolata" toista pelaajaa, eli esim. lavastaa pettämistä, (Jos on mukana 3somessa / pettää / flirttaa / on "Playah"-ominaisuuden alainen, onko mahdollista esimerkiksi pelata "Valokuvaa"- toimintokortti? Ko. kortti voisi toimia myös parisuhteessa omien lemmenleikkien kuvaamiseen, joka nostaisi tätä vaadittua paljon kokenut-arvoa.

En ole vielä ollenkaan miettinyt mitä nollaan päätymisestä seuraa... Yksi vaihtoehto olisi se, ettei enää voi pelata kortteja, jotka vähentäisiävät sitä: tällä estettäisiin se, etteivät pelaajat voi yhden pistekategorian kustannuksella pyrkiä menestymään muissa. Erinomainen idea olisi tuo, että kumppani ainakin pakkaa kamansa: silloin pisteet voisi myös taktisessa mielessä laskea väliaikaisesti nollaan, jotta pääsee eroon hankalasta roikkujasta jne. Pelistä eliminointia en mekaniikkana kannata, eikä se mielestäni edes sopisi tämän teemaiseen peliin...

Tuo valokuvaus kuulostaa oikein mielenkiintoiselta idealta - sehän voisi olla seuraus (eli jää peliin) ja sen voisi käyttää useammalla tavalla: onnellisuuden nostamiseen intiimihetkiä kuvatessa tai rikoksen todistamiseen... Käytännössä rikoksen kuvaaminen siis mahdollistaisi sen, että myös myöhemmin voisi jäädä kiinni: valokuvauskortti tulisi esim. varastetun auton alle, jolloin jos poliisit!-kortti tai muu aiheuttaisi rangaistuksia myöhemmillä kierroksilla, niin valokuvat ottanut pelaaja voisi päättää myös käräyttää kaverinsa ja hänkin joutuisi kärsimään seuraukset rikoksestaan.

Rahajärjestelmänä voisi toimia joku tietty kumulatiivinen systeemi, eli vuoron alussa saat staattisesti 2 rahaa, mutta tähänkin voi vaikuttaa. (Rikas muija: Vuorosi alussa saat +2 rahaa.)

Tai tässä voisi lainata Racen maksumekaniikkaa: tavaroita voisi ostaa käsikortteja discardaamalla/sekoittamalla takaisin nostopakkaan... Vuoron lopuksi saisi nostaa hinnan verran vähemmän kortteja - kun taas esim. rikas kumppani antaisi kuitenkin nostaa normaalimäärän. Näin itselle hyödyttömiä kortteja voisi kierättää takaisin pakkaan ja joku muu voisi löytää niille käyttöä - toisaalta täytyisi myös miettiä mistä on valmis luopumaan ja millä hinnalla. Tavarathan voisivat olla esim. Puerto Ricon tai Agricolan tapaan koko ajan avoimina laattoina, joita ei tietenkään riitä kaikille pelaajille: jos yksi ostaa hyvän auton, niin jäljelle jää vain heikompia vaihtoehtoja jne. Ongelmana tässä taas olisi se, että kalleimmatkin tavarat tulisi voida ostaa maksimikäsikorttimäärällä, eli käytännössä jo heti pelin alussa. Toisaalta kauppakierroksia voisi tulla vain tapahtumien yhteydessä tai tietyt tavarat tulisit saataville vasta myöhemmin (Agricolan vuorotoimintosysteemi)... Näissä kaikissa on kuitenkin se yhteinen ongelma, että ne lisäävät monimutkaisuutta huomattavasti ja hidastavat peliä. Koko tavarasysteemi vaatii vielä tarkkaa harkintaa.

Mutta tosiaan - paljon kiitoksia erinomaisesta palautteesta ja eikun lisää tulemaan!

Poissa Mindraker

Vs: Peli suunnitteilla
« Vastaus #7 : 18.11.09 - klo 18:23 »
ei oo Myllystä viel näkynyt, joten varastan sen linen:

Paska peli, en pelaa!