Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Drafting for dummies  (Luettu 27242 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukkis

Drafting for dummies
« : 03.06.10 - klo 15:13 »
Tässä threadissa kerron draftauksesta aloittelijoille. Vaikka et enää pikkailisi Drudge Skeletoneja ykköspikkinä, niin ei se mitään, käsittelen loppupuolella hieman monimutkaisempiakin juttuja. En ole pro, mutta eikös se niin mene, että ne jotka osaa, tekee ja ne jotka ei osaa, opettaa. Nuo Suomen parhaat miehet eivät kuitenkaan jaksaisi kirjoitella pitkiä selostuksia perusjutuista, joten ajattelin hoitaa homman. Prot voivat sitten kommentoida tekstiä ja kertoa vaikka omista tavoistaan drafteissa.

Käsiteltävät asiat ovat (ainakin) seuraavat:

1.   Ennen draftiin menoa
2.   Mitä pikata ja kuinka korkealta
3.   Kuinka monta väriä dekkiin
4.   Curve – mikä se on
5.   Dekin rakennus
6.   Korttietu
7.   Plan – I has it
8.   Signaalit ja forcaus


1. Ennen draftiin menoa

Yleensä ottaen on ihan hyvä tietää mahdollisimman paljon draftattavasta set(e)istä ennen drafia. Usein parhaita draftattavia värejä ovat ne, joista löytyy parhaat ja runsaimmat pelattavat commonit. Vanhojen settien kohdalla netistä löytyy usein ainakin jotain informaatiota värien paremmuudesta, eikä kysyvä yleensä tieltä eksy. Ilmankin pärjää, mutta kun useat vastustajistasi kuitenkin käyttävät näitä etuja, mikset siis sinäkin. Ehkä formaatissa on joku hyvä plan, jota voisi koittaa draftata (kts. kohta 6.). Dekin koostumus riippuu hyvin paljon siitä, mitä settejä draftataan, jokainen kun on hieman erilainen, joten tästä syystäkin korttipooliin tutustuminen on ihan hyvä.


2. Mitä pikata ja kuinka korkealta

Draftissa yleisimmin poolissa pyörivät (~ common ja uncommon) kortit voi jakaa karkeasti neljään luokkaan, jotka usein myös kuvastavat missä järjestyksessä näitä kortteja kannattaa pikata:

1.   Poistot
2.   Creaturet
3.   Muut pelattavat
4.   Jörssi

Yleisesti ottaen dekki on hyvä, jos siinä on 16 miestä ja 7 poistoa (riippuu tosin paljon formaatista). Jos mietitään asiaa niin, että otetaan myös raret mukaan ja viedään asiaa hieman pidemmälle, päästään seuraavanlaiseen listaan:

1.   Pommit
2.   Hyvät poistot
3.   Hyvät miehet
4.   OK poistot
5.   OK miehet
6.   Muut pelattavat
7.   Jörssi

Pommit sisältävät niitä naurettavia kortteja, jotka yleensä voittavat pelin sinulle (Wrath of God, Drana, Kalastria Bloodchief ym.) ja jotka oletettavasti pystyt castaamaan pelin aikana (siis EI esim. Coalition Victory :) ).

Hyvät poistot tarkoittavat niitä solideja poistoja, joilla poistaa yleensä suurimman osan formaatin miehistä ja/tai ovat monikäyttöisiä (Fireball, Corpsehatch, Lightning Bolt, Flame Slash).

Hyvät miehet ovat niitä, jotka ovat manacostiinsa nähden isoja ja/tai omaavat jonkun relevantin abilityn, esim. evaasion, pumppuabilityn tmv. (Beastbreaker of Bala Ged [tämä on kyllä jo semi-pommikas], Broodwarden, Joraga Treespeaker).

OK poistot ovat sellaisia, joissa toteutuu jokin seuraavista: a) manacostiin nähden heikohko efekti, b) drawback, jota ei mielellään maksaisi, c) jotka ovat hyvin situationaalisia (Magma Rift, Corrupt, kun et pelaa vahvaa mustaa, Dark Temper dekissä, jossa ei ole mustaa). Dark Temperiä en kyllä välttämättä pelaisi, ellei poistoista olisi pulaa. :P

OK miehet taas ovat niitä perus 2 manan 2/2 tai 3 manan 3/x:iä, 3 tai 4 manan 2/x evaasiomiehiä ym., joista dekki yleisimmin koostuu. Evaasio on aina hyvästä ja siitä maksaa koska vain sen yhden ylimääräisen manan vanillamieheen verrattuna.

Formaatista riippuen kohta 6. saattaa sisältää kortteja, jotka voivat nousta hyvinkin korkealle pick orderissa (kortin nosto, equipmentit, manan fiksaus, counterspellit tmv., selvyyden vuoksi väänsin listan rautalangasta), samoin huonot poistot voivat olla planista riippuen hyvinkin pelattavia. Yleisesti ottaen auroja ei kannata pelata, ellei niitä ole tarkoitus pelata vastustajan miehiin (lue: poistoja), sillä ne tarjoavat hyvin usein 1:2 vaihdon vastustajalle, mutta nykyiset Totem armorit ovat hyvinkin pelattavia niiden tuoman ”regeneraation” kautta.


3. Kuinka monta väriä dekkiin

Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että draftissa mahdollisimman vähän värejä on hyvästä. Yksivärisestä dekistä voi saada sairaan, mutta usein kaksi-kolme väriä on paras vaihtoehto. Yksiväristä dekkiä voi olla mahdotonta draftata, jos toisella tai molemmilla puolilla olevat kanssakisaajat draftaavat samaa väriä. Toisaalta yli kaksi väriä voi aiheuttaa perinteiset manakusut helposti. Poikkeuksia löytyy taaskin esimerkiksi Ravnica blokista tai lähempääkin Alarablokista, joissa neljä- tai jopa viisivärinen dekki syntyi helposti, sillä manafiksausta oli runsaasti tarjolla. Alarablokissa viisiväriherkkua puolsi myös useat viisiväriset tai viisivärisen activated abilityn omaavat kortit, jotka olivat voimakkaita converted manacostiin nähden.

Yleinen käytäntö on draftata kaksivärinen dekki mahdollisella kolmannen värin splashillä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että yksi tai kaksi väreistä on päävärejä ja loput pienenä splashinä. Useimmiten kolmannelta väriltä splashätään poistot. Mitä useampaa väriä pelaat dekissäsi, sitä tärkeämpää on kaksi asiaa: manan fiksaus ja manasymbolien määrä korteissa. Manafiksauksella tarkoitetaan yleensä sitä, että pelaat dekissäsi kortteja (ländejä tai muita), jotka tuottavat useamman väristä manaa (dual ländit, täppidualit) ja/tai kortteja, jotka hakevat ländejä pakasta käteen tai peliin (Fetch landit, Rampant Growth, Growth Spasm, Ondu Giant). Pöytään ländin suoraan tuova efekti on tietysti aina parempi kuin käteen tuova, sillä se myös kiihdyttää manantuotantoa, jolloin pystyt castaamaan sen kauhean pihvin sieltä kädestä vuoroa aikaisemmin. Jos pelaat kolmea väriä, näitä kortteja kannattaa pikata aika korkealle draftin aikana. Nämä kortit eivät yleensä kierrä kovin kauaa pöydässä, joten voitkin huomata jääneesi yllättäen kolmelle värille ilman manafiksausta. Ja se on melko varma tappiollisen recordin enne.

Yksi tärkeä seikka yli kahta väriä draftatessa on tupla- tai jopa triplacastereiden määrä – eli siis ne spellit, joissa on manacostissa kaksi tai kolme saman manan symbolia (esim. ystävämme Pelakka Wurm). Mitä useampaa väriä pelaat, sen vähemmän tällaisia kortteja dekin tulisi sisältää. Varsinkin pienen casting costin omaavien miesten kohdalla, ne kun haluaisi pystyä pelaamaan mahdollisimman pian, eikä vasta kymmenennellä vuorolla. Jos kyseessä on voimakas triplacasteri (tai tuplacasteri 4+ värisessä dekissä), eikä sitä ole tarve pelata ensimmäisillä vuoroilla, voi olla ihan ok sisällyttää tällainen spelli moniväriseenkin dekkiin, kunhan määrän pitää minimissään, eli mielellään yhdessä. En voi painottaa tarpeeksi kuinka monta peliä ihmiset ovat hävinneet siihen, kun sitä tarvittavaa manaa ei ole noussut.


4. Curve – mikä se on

Curveksi kutsutaan pakan korttien jakautumista eri casting cost slotteihin. Hyvän curven omaava dekki pystyy pelaamaan joka vuoro yhtä enemmän maksavan spellin tiettyyn pisteeseen asti maksimoiden näin aina manan käytön parhaan efektin saavuttamiseksi. Yleisesti ottaen pakka tulisi sisältää kortteja suunnilleen Gaussin käyrän mukaisen graafin mukaisesti, eli vähän 1 cc spellejä, hieman enemmän 2cc spellejä, runsaasti 3(-4)cc spellejä, siitä taas hieman hiipuen 5cc spelleihin ja niin poispäin. Taaskin draftattava setti vaikuttaa curveen hyvinkin paljon. Esimerkiksi Zendikar-blokissa curve sijoittui yleensä alkupäähän, Rise of the Eldrazissa taas loppupäähän. Core-settien draftit ovat aina olleet sieltä hitaimmasta päästä, jolloin 6 manan 6/4 on erittäin pelattavaa kamaa.

Jokaisella on oma tyylinsä järjestellä pikatut kortit draftipussien välillä niitä tarkastellessaan. Itse järjestelen kortit niin, että miehet ovat ensin casting costin mukaisessa järjestyksessä, sitten muut kortit samoin casting costin mukaisessa järjestyksessä. Näin huomaa aika nopeasti, jos jompikumpi osasto tarvitsee täytettä ja missä casting cost –slotissa on puutteita ja mihin on jo ylitunkua. Tämä myös ohjaa draftipikkejäni seuraavissa pusseissa. Jos esimerkiksi valittavani on väreilleni kaksi yhtä hyvää tai lähes yhtä hyvää korttia, otan sen, joka sopii curveen paremmin (tai jos miehistä on pulaa, otan miehen – vastaavasti jos poistoista on pulaa, otan poiston).


5. Dekin rakennus

Dekinrakennusvaiheessa pelaaja lajittelee kortit haluamallaan tavalla pöydälle ja yrittää rakentaa dekistään mahdollisimman konsistentin ja hyvän curven omaavan. Aikaisemmin mainittu 16 miestä ja 7 poistoa on hyvä lähtökohta, mutta WotCin printtaillessa kaiken maailman Planeswalkereita ym. tämä jako ei ole enää kovin ajankohtainen. Perusidea on kuitenkin sama: haluat pelata mahdollisimman paljon mahdollisimman hyviä miehiä mahdollisimman nopeasti samalla poistaen vastustajasi pahat miehet. Tähän päästäkseen manacurve on jälleen ystäväsi. Itse lajittelen miehet riviin casting costin mukaan ja tämän rivin alle muut spellit samoin casting costin mukaan. Ländimäärän valintaan vaikuttaa monta asiaa. Minkälainen dekki on kyseessä: aggrossa pelataan halpoja spellejä ja vähemmän maata – esim. 16, midrange dekissä, joka siis pelaa sellaisia 4 cc pihvejä, pelataan yleensä 17-18 ländiä, kun taas controllimmassa tai lihavankkurit.dec –tyyppisissä dekeissä pelataan yleensä 18-19 ländiä. Muut manan lähteet kuin ländit tietysti hieman laskevat tarvittavien ländien määrää, mutta 17 on sellainen hyvä lähtökohta dekkiin kuin dekkiin. Mitä useampaa väriä pelaat, sen enemmän kannattaa yleensä ländejä dekkiinsä tunkea; ekstraländi on usein poikaa.


6. Korttietu

Limited formaateissa korttietu on yleensä vielä suuremmassa roolissa kuin constructedissa. Limitedissä rajattu korttipooli aiheuttaa sen, että valittavissa ei ole niitä parhaita spellejä, vaan vanillamiehet ym. jylläävät. Kun pistetään vanilla vanillaa vastaan, tulos on yleensä tasapeli. Pelaaja, joka nostaa enemmän kortteja ja joka poistaa yhdellä kortilla useampia vastustajan kortteja on usein vahvoilla. Tämän takia kortit kuten Wrath of God, Mind Sludge (vahvassa mustassa) ja Staggershock ovat niin hyviä. Niillä saa yhdellä kortilla kaksi tai useamman kortin vastutajan käytöstä pois. Näin ollen lyhyellä matikallakin toinen jää yhden vanillamiehen plussalle. No näinhän ei läheskään aina ole, vaan korttien laatu vaikuttaa hyvin paljon. Mutta kyllä se yhden tai kahden kortin etu tasaisessa tilanteessa vaan yllättävän usein on ratkaisevaa. Tällä ei silti kannata perustella sitä, ettei mulligoinut huonoa kättä kuuteen korttiin. Viiden kortin aloituskädelläkin on voitettu draftipelejä ja vieläpä useamman kerran. :D


7. Plan – I has it

Ajan mittaan formaatista riippumatta jokin tai jotkin pakat osoittautuvat paremmiksi kuin muut, tai vastaavasti löytyy yllättäviä synergioita eri korttien väliltä, jotka tekevät tietynlaisen, joskus yllättävänkin, kortin tai pakan hyväksi. Synergialla siis tarkoitetaan kahden tai useamman kortin yhteentoimivuutta niin hyvin, että 1 + 1 > 2 (nopeasti mietittynä vaikka Awakening Zone ja Bloodthrone Vampire + Mortician Beetle). Mikäli sellainen erikoisempi dekkiplan osoittautuu kilpailukykyiseksi, joka pelaa yllättäviä ja alidraftattuja kortteja, tämä on yleensä yllättäen sitten ihan hyvä plan. Tällaiseksi voisi ehkä mainita vaikka nykyisessä triplaROE:ssa vaikkapa Keening Stone.decin, jossa draftataan poistoja, bouncea, seiniä ja Keening Stone. Mnemonic Wallit pikataan yllättävän usein hyvin myöhään, ja ne tuovat sitä paljon puhuttua korttietua palauttamalla pelatun poiston takaisin gravelta käteen ollen samalla hyvä blokkeri. Dekin haittapuolena Keening Stone on rare, eikä sitä voi olettaa näkyvän joka draftissa. Ihan ”normaaleista” planeista voidaan mainita vaikkapa ROEn UW level up ja GBr ramp (jossa siis haetaan ländejä tiskiin Growth Spasmien ja Ondu Giantien avulla sekä pelataan Eldrazi Spawneja tuottavia spellejä ja pelataan sitten joku pihvi hyvinkin nopeasti).

Jokaisella pelaajalla on omat mieltymyksensä mitä haluaa draftata ja jotkut forcaavat omaa suunnitelmaansa mahdollisuuksien mukaan joka draftissa. Totuus on kuitenkin se, että loppujen lopuksi draftissa pyörivät kortit määrittelevät pitkälti minkälainen dekistäsi tulee. Jos planisi avainkuponkeja ei näy, ei suunnitelmaa kannata yrittää forcata maailman tappiin asti, vaan vaihtaa suunnitelmaa. Suunnitelman muutos tai värien vaihto toisen pussin ensimmäisten pikkien kohdalla ei ole usein vielä liian myöhäistä.  Ja jos avaat ensimmäisessä pussissa pommin, otat mitä todennäköisimmin sen ja alat draftata kortteja sen ympärille. Etukäteissuunnitelma on ihan ok, mutta ole joustava sen suhteen ja mukaudu tilanteeseen tarvittaessa – se on yksi limitedissä pärjäämisen avainasioita.


8. Signaalit ja forcaus

Signaaleiksi kutsutaan niitä piiloviestejä, joita pelaajat tahtomattaan tai tahdonalaisesti viestittävät vierustovereilleen pussien sisällön suhteen. En tarkoita siis fyysisiä signaaleja, vaan niitä signaaleja, joita pelaajat pystyvät (tai sitten eivät pysty) lukemaan vierustoverin passaamista pusseista. Yleisesti ottaen on hyvä, että vierustoverit olisivat mahdollisimman vähän samoilla väreillä. Tämä on molempien etu, sillä he saavat enemmän laadukkaita kortteja omille väreilleen. Kyky lukea toisen passaamista pusseista, millä värillä tai väreillä toinen on, on yksi draftauksen hienouksista. Samoin forcaus, joka tarkoittaa siis tietyn värin (tai joskus värien, mutta harvemmin tämä onnistuu kahdella värillä) pikkaamista aggressiivisesti niin, että vasemmalla puolellasi istuva(t) pelaaja(t), kenelle passaat ensimmäistä pussia, vakuuttuvat siitä, että kyseinen väri ei ole vapaana, eivätkä ota siltä väriltä passaamiasi jämäkortteja. Tällöin toisen pussin tullessa vasemmalta puoleltasi sinulla pitäisi teoriassa saada kyseiseltä väriltä kaikki herkut. Ellei sitten ole käynyt niin ikävästi, että vasemmalla puolella istuva on avannut kyseiseltä väriltä pommin, josta ei osaa tai halua luopua. Varsinkin tuplacasterin kyseessä ollessa tämä ohjaa pelaajan draftaamaan vahvasti sitä väriä. Toinen vaihtoehto on, että vieressäsi istuu kokematon pelaaja, joka ei tiedä signaaleista mitään. Mutta ei hätää, tässähän teitä juuri koulutetaan! :)

Mikäli haluaa välttää vieruskaverin kanssa samoille väreille päätymisen, kannattaa pikeissä olla tiukoissa paikoissa hyvin valikoiva. Jos ensimmäinen pussi sisältää monta hyvää korttia samalta väriltä, voi joskus olla parempi ottaa jonkin toisen värin ainoa hyvä kortti, vaikka se ei olisikaan ihan yhtä voimakas kuin ne kolme muuta, ja antaa vasemmalla puolellasi olevien pelaajien lähteä samoille väreille. Näin et anna väärää signaalia vierustoverillesi pikkaamalla yhtä niistä kolmesta samanvärisestä kortista. Muuten hän kuvittelee sen värin olevan (lähes) ehdottomasti auki ja pikkaa todennäköisesti toisen jäljelle jääneistä kahdesta kortista. Vastaavasti jos hän näkee sinun passaavan kolme hyvää korttia samalta väriltä, voi hän olettaa kyseisen värin olevan auki ja pikata yhden näistä, vaikka se tarkoittaisikin ”väärän” signaalin lähettämistä eteenpäin. Tämä ei ole ihan niin vaarallista hänelle, sillä sinä passaat kuitenkin kaksi pussia hänelle siinä missä hänen vasemmalla puolellaan istuva vain yhden. Joskus tällaiseen väriin ei kannata koskea toisen pikinkään kohdalla, ellei kyseinen pelaaja ykköspikannut korttia kyseiseltä väriltä. Siitä onko tämä menettely hyvä vai huono voidaan olla montaa mieltä. Yleensä kuitenkin oikealla puolella olevan pelaajan signaalien tulkitseminen on tärkeämpää kuin vasemmalle puolelle antamiesi signaalien selvyys. Ja voihan olla, että oikealla puolella oleva pelaaja avaa pommin toisessa pussissa ja lähtee kuitenkin samalle värille, jota hän on ykköspussissa passaillut. Kaikkea voi sattua. Pyri kuitenkin pitämään signaalit selkeänä. Autat sillä eniten itseäsi.


Jäikö kysyttävää? Jäikö joku alue käsittelemättä? Oliko asiavirheitä? Ei muuta kuin kommentteja kehiin!
« Viimeksi muokattu: 03.06.10 - klo 21:23 kirjoittanut Jukkis »
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)

Poissa marke

Vs: Drafing for dummies
« Vastaus #1 : 03.06.10 - klo 15:39 »
Hyvä artikkeli ja ymmärrettävästi kirjoitettu. Itsellä ei draftit yleensä suju kovin vahvasti, joten oli aika hyvää luettavaa.

Signaloinnista; itselle on ainakin usein todella vaikea päättää milloin 'card quality' on tarpeeksi iso, että signaloinnille voi antaa isoa arvoa. Esim. olet pickaillut ekasta ROE pussista GB ramppiä Corpsehatcheineen päivineen. Saat vasemmalta packin jossa on Flame Slash, Heat Ray ja Overgrown Battlement.. vaikka kuinka passaisi punaista, niin näin voi käydä hyvin useasti. Toki poisto on aina poistoa, ja vihreään baseen on ehkä helpoin splashata, mutta se Battlement ei tule varmasti takaisin, ja Flame Slash/Heat Ray ovat selkeästi heikompia poistoja kuin esim. Staggershock tai väreille menevät Vendetta ja Corpsehatch.

Tämä kuvitteellinen tilanne luo myös toisen ongelman; olen useasti saanut (liian vahvalla signaloinnilla?)  packeja, jossa on omalta väriltä "liian" monta hyvää korttia. Luulisi olevan helppoa pickata aina paras, mutta entä jos plan on UW ja avaat Sphinx of Magosi, foilattu Coralhelm Commander ja Narcolepsy (kuten kerran kävi). Monien mielestä pommi olisi helppo vastaus, mutta se on triplacasteri ja ekasta pussista oli tullut about 0 poistoa.

Eli se kysymys siis oli lyhykäisyydessään card quality vai signaling esim. edelllämainituissa tilanteissa?
Comeback (?)

Paikalla Rancid-

Vs: Drafing for dummies
« Vastaus #2 : 03.06.10 - klo 15:43 »
Omat mielipiteet näistä lyhyesti:

1: jos oot BG rampilla, Flame Slashin ei pitäis kiinnostaa sun kriittisiä ukkoja. Ota siis Battlement ja pysy plänissä.

2: Coralhelm Commander on itsessään pommikas. Sen pikkaaminen sfinksin ja commonpoiston (paino sanalla common) yli ei oo mun mielestä mitenkään väärin. Sfinksi on triplasinisenä jo toisen pussin alussa useimmille liian raskasta värinvalintaa vaativa kortti.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Jukkis

Vs: Drafing for dummies
« Vastaus #3 : 03.06.10 - klo 15:57 »
1. Signaalit on tärkeimpiä ykköspussissa. Jos toisen pussin aikana vasemmalta tulee punaista, kun olet itse BG:llä, niin eihän se välttämättä haittaa. Kaveri voi olla UW:lla, joten punainen voi olla siksi auki. Tai se on voinut avata pommin. Onhan noita syitä... Tuskin lähdet switchaamaan punaiselle sun BG planiä. Tosin ainahan punaisen splashin voit ottaa, jos poistoja ei oo muuten näyttää, mutta muussa tapauksessa minäkin ottaisin tod. näk. tuon seinän. Tosin tykkään kyllä BGr:stä ROE:ssa. :P

2. Mitä Markku sano. Tuskin lähtee kaveri siniselle toisen pussin 2. pikillä, jos tulee triplasinistä suuhun. Jos se haluaa välttämättä splashätä Narcolepsyn (ihmettelisin tätä kyllä), niin ei se vielä maailmaa kaada. Kyllä sieltä herkkuja tulee silti. Jos se on jo sinisellä, niin oot nihkeässä paikassa joka tapauksessa.
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)

Poissa Padishar

Vs: Drafing for dummies
« Vastaus #4 : 03.06.10 - klo 16:32 »
Hyvä draftiartikkeli. Parastahan olisi jos tämän saisi johonkin artikkeliosioon (jollaista täällä ei valitettavasti ole), mutta taitaa olla boressa sen verran vähän liikennettä, että on fiksumpaa postata tänne näitä. Silläkin uhalla, että aikojen saatossa tämäkin threadi jää jonnekin syvyyksiin unholaan.

Tuohon signalointiin haluaisin lisätä, että ikinä ei saa tehdä hätäisiä johtopäätöksiä yhden-kahden boosterin perusteella siitä, mikä on auki ja mikä ei. Usein käy niin, että boosterissa ei välttämättä ole yhtään pelattavaa jollekin värille, tai että on useita tosi hyviä kortteja samalle värille. Tämän takia minä itse en esimerkiksi pelkää pässätä ykkösboosterista Flame Slashia ja Staggershockia, kun olen poiminut vaikka Lord of Shatterskull Passin tai vastaavan punaisen pommin (tai ihan vaikka foili Flame Slashin (mielestäni "tyhjiössä" Flame Slash on parempi kuin Staggershock)). Mikäli tämmöisen pikin jälkeen cuttaan runsaasti punaista, en ole huolissani siitä, että vasemmalla oleva(t) naapurini olisivat ainakaan vahvasti punaisella.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Drafing for dummies
« Vastaus #5 : 03.06.10 - klo 17:24 »
Silläkin uhalla, että aikojen saatossa tämäkin threadi jää jonnekin syvyyksiin unholaan.

Tämänhän voi liimata kiinteästi näkyville alafoorumilla. Niin kauan, kuin sanotaan alle 10 ketjua on kiinnitetty, ei ole mitään ongelmaa moisessa ratkaisussa.

Poissa yugular

Vs: Drafing for dummies
« Vastaus #6 : 03.06.10 - klo 18:07 »
Silläkin uhalla, että aikojen saatossa tämäkin threadi jää jonnekin syvyyksiin unholaan.

Tämänhän voi liimata kiinteästi näkyville alafoorumilla. Niin kauan, kuin sanotaan alle 10 ketjua on kiinnitetty, ei ole mitään ongelmaa moisessa ratkaisussa.

Tai vaihtoehtoisesti tehdään joku "artikkeliketju" jossa on linkkejä kirjoitettuihin artikkeleihin :) (tai molemmat)
paupertothepeople.proboards.com

Poissa instiqma

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #7 : 03.06.10 - klo 22:05 »
Mielestäni signalointi ja signaalien lukeminen on aika pseudotiedettä. Usein print runit ja pelaajien tekemät random päätökset ja olettamukset vaikuttavat niin paljon, että järkevää signaalin lukua on todella vaikea tehdä.

Markku voi hyvin kuvitella lähettävänsä Rikulle vahvan signaalin väristä, mutta jos Riku ei arvosta tätä väriä tai passattavia kortteja samalla tavalla, signaali katoaa matkalle.
Toisaalta taas Markku voi avata boosterin, jossa vaan on todella outo power per väri -jakauma, jolloin Riku voi ottaa täysin väärät riidit signaaleista joita ei välttämättä edes lähetetty.

Onnistunut signalointi siis vaatii pelaajia, joilla on jotakuinkin samanlainen käsitys formaatista, tietty taitotaso ja "ymmärrettävät" boosterit. Kaikki usein draftaavat tietävät, ettei tämä aina mene näin ruusuisesti. :)

Paikalla Rancid-

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #8 : 03.06.10 - klo 22:10 »
Lisäksi onnistuneessakin signaloinnissa on se ihanuus, että jos Riku vasemmalla puolellani huomaa mun forcaavan vaikkapa sinistä, mikään ei silti estä Rikua poimimasta kakkospussissa sinisen hyviä splashin arvoisia vehkeitä (esim. Narcolepsy, Drake Umbra) omaan dekkiinsä. Ja niitähän passataan vasemmalta, koska ykköspussissa sinistä ei ollut tarjolla.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa duracel

Re: Drafting for dummies
« Vastaus #9 : 04.06.10 - klo 11:45 »
Tämä oli sanottu vähän rivien välissä, mutta draftatessa on tarkoitus rakentaa hyvä pakka. Hyvässä pakassa ei tarvitse olla pommeja tai kaikkia pelattujen värien parhaita poistoja, vaikka nämä tietysti auttavat. Eikä pakan rakennus ole draftaamisesta erillinen tapahtuma. Pakan rakentaminen alkaa ensimmäisen boosterin avaamisesta. Tästä artikkelista ainakin minulle välittyi se oikeastaan kaikkien draftiartikkeleiden (mielestäni virheellinen) viesti, että boosterissa olisi aina joku oikea pick, joka päätellään jonkin pikkausjärjestyksen mukaan. Varsinkin on mielestäni väärin sanoa yleispätevästi, että poistot otetaan ukkojen yli. Ymmärrän toki artikkelin idean ja tiedän, ettei draftaamisesta voi kaikkea mahdollista kirjoittaa yhteen artikkeliin. Lähinnä tarkoitan sitä, että draftipakkakin tarvitsee joitakin voittokeinoja, joiden ei tarvitse olla varsinaisesti pommeja, vaan esimerkiksi Shepherd of the Lostin tyylisiä veijareita, jotka helposti pikkaa hyvänkin poiston yli. Harvoin on sellainen formaatti, että joku räkäinen nalle voittaa pelit.

Yksi asia, joka mielestäni jäi puuttumaan artikkelista, on usein uusia draftaajia vaivaava tauti nimeltään En Voi Pässätä Tätä Herkkua Ettei Muut Saa Sitä!" Eli draftaaja esimerkiksi avaa kakkosbuusterissa jonkin kortin, joka ei ole menossa omaan pakkaan, mutta jota tämä pelaaja pitää hyvänä, ja jää siihen kiinni. Tämä liittyy vahvasti siihen oman pakan draftaamiseen. Tällaisella pickillä voi EHKÄ huonontaa sen yhden toisen pelaajan pakkaa, mutta samalla tulee huononnettua omaa pakkaa jokaiseen tulevaan matsiin. Tietysti oletan tässä, että draftaaja haluaa voittaa matseja. Jos pelkkä perseily tuottaa iloa, niin antaa mennä vain. Hate draftaaminen - eli tarkoituksellinen muiden pelaajien pakkoihin menevien korttien poimiminen - on sitten erikseen, mutta se tulee kyseeseen lähinnä silloin, kun boosterissa olevat kortit eivät paranna omaa pakkaa.

Forcaaminen on tässä mielestäni osittain sekoitettu värin cuttaamiseen. Forcaaminen, jonka voisi suomentaa väkisin draftaamiseksi, on jonkin tietyn pakan (arkkityypin) draftaamista. Sanotaan nyt vaikka monopunainen pakka Shadowmoor-Eventidessä. Forcaamisessa otetaan juuri tietyn pakkatyypin tärkeitä kortteja parempien korttien yli, jotta saadaan draftattua juuri se haluttu läjä, koska tiedetään, että tämä pakkatyyppi on onnistuessaan voittavampi kuin joku perinteisempi ukkoja+poistoja -pakka. Ja nimenomaan "onnistuessaan", koska forcatessa oletetaan, että drafti lopulta menee niin, että saadaan se pakka kasaan. Aina ei saada. Toinen esimerkki voisi olla Champions of Kamigawan millauspakka. Ei välitetä siitä, että boostereissa on poistoja tai pommeja tai mitä siellä onkaan, koska halutaan vain Dampen Thoughteja, Arcane-spellejä ja Fog-efektejä. Cuttaaminen taas on nimenomaan sitä, että poimitaan tiukasti jonkin tietyn väriset pelikelpoiset kortit pois, jotta vierusdraftaaja ei lähde samalle värille ja on näin mahdollista saada itselle seuraavassa boosterissa tämän värin laadukkaampia kuponkeja.

Draftaamista ei opi lukemalla. Esimeriksi värien vaihtaminen eli niin sanottu switchaaminen kesken draftin on todellinen taitolaji.

~jari
« Viimeksi muokattu: 04.06.10 - klo 11:47 kirjoittanut duracel »
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa Jukkis

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #10 : 04.06.10 - klo 12:37 »
Hyvä Jari! Kiitokset hyvistä tarkennuksista ja korjauksista. :) Kirjoitin jutun yhdeltä istumalta ja loppuvaiheessa alkoi ajatus olla hieman kateissa (näköjään jo aikaisemminkin). Aloitin itse asiassa kirjoittamaan cuttauksesta mielessäni edellisen FNM:n ykkösboosterin monoW, sitten tuli mieleeni tuo kirjoittamani kohta planistä ja eri pakkatyypeistä, ja lopuksi meni ajatukset näköjään sekaisin. Mutta eipä hätää, kun on valveutuneita kanssapelaajia, jotka korjaavat virheet.
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)

Poissa Kamukoira

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #11 : 04.06.10 - klo 19:47 »
Duracelilta tosiaan asiaa. Lähinnä alussa pätee noi "oikeat pickit" teoriat, todellisuudessa tuo oikea pick on aika muuntuva käsite. Kun on puolet pakasti kasassa, niin ei siinä oteta sitä parasta korttia yleensä tai poistoa over joidenkin tuhnujen yli, vaan parasta korttia omaan pakkaansa.  Jos on nyky roe draftissa tulossa Kiln Fiend combo pakka 2 boosterin jälkeen, niin kortit kuten Goblin Tunnelerit ja Distortion Strike(jotka normaalisti voivat olla trashia) voivat olla erittäin korkealla "oikea pick" listalla, jos niitä ei aiemmista boostereista jo tarpeeksi revitty.

Mutta hyvä artikkeli. Itsellä ainakin vierustovereiden värien arvaamisessa kyllä parantamista. Yhden värin yleensä saa selville, mutta kun pakat yleensä koostuvat kahdesta ja usein kolmannen splashilla, niin se menee jo vaikeaksi :P

Poissa Jukkis

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #12 : 05.06.10 - klo 17:23 »
Jep. Vaatisi aika yksityiskohtaisen jutun kirjoittaakseen draftauksen jokaisesta nyanssista. Minusta ei siihen ole, taidot ja mielenkiinto vois olla vähän hakusessaan.

Draftatessa tietysti valitaan jokainen pikki sen mukaan mitä on aikaisemmin draftin aikana pikannut. Jos on lähtenyt forcaamaan jotain tiettyä teemaa, otetaan ensisijaisesti siihen planiin sopivia kortteja. Silloin passataan niitä tyhjiössä parempia kortteja eteen päin, jotka eivät omaan teemaan sovi ja pikataan omaa dekkiä tukevia kortteja niiden yli. Itse kyllä välillä pikkaan tyhjiössä paremman kortin omaan planiin paremmin sopivan yli. Joskus huomaan, että tulipas tehtyä hölmösti, mutta draftaan välillä riskillä ja koitan onneani. Poistot ovat siitä hyviä splashättäviä, että ne ovat hyviä läpi koko pelin. Eli jos ei sattunut alussa nousemaan sitä manaa jota spelli vaatii, niin se poisto on hyvä myös sitten kun sitä manaa on saatavilla. Tietysti yritän draftatessa minimoida ns. kuolleiden korttien mahdollisuuden minimiin. Tähän liittyy siis mainitsemani manasymbolien määrä (sivuväreillä ja myös päävärillä, jos en pelaa vahvasti yhtä pääväriä), tarvittava manafiksaus tukemaan eri manojen saantia, tarkoin valitut splashikortit (eli juuri se, että en splashää vaikkapa kolmannelta väriltäni miestä, joka pitäisi saada pelattua ensimmäisillä vuoroilla, että sen paikka dekissä olisi oikeutettu) ym.. Myöskin manafiksauksen splasääminen kolmannelta väriltä on ns. hullun hommaa.
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)

Poissa Padishar

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #13 : 05.06.10 - klo 22:01 »
Lainaus käyttäjältä: Jukkis
Yleisesti ottaen dekki on hyvä, jos siinä on 16 miestä ja 7 poistoa (riippuu tosin paljon formaatista).

Niin tämä jäi vähän vielä kaivelemaan. Sanoit tämän siihen malliin, että ko. tilanne olisi jotenkin normaali. Yleensähän 7 poiston saaminen ei ole ihan niin tavallista, vaan normaalisti voi kuvitella BR-dekkiinkin saavan vain 3-4 hyvää poistoa, puhumattakaan että pelaa jotain UW:ta, jossa saa yleensä tyytyä pariin pacifismin tyyliseen efektiin ja johonkin bounceen.

Poissa Jukkis

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #14 : 06.06.10 - klo 04:23 »
Jees, 16 + 7 on sellainen käsitteellinen "old school" juttu. Ennen vanhaan mentiin mies tai poisto-periaatteella. Nykyään on tarjolla kaikenlaista härpäkettä. Silloin wanhaan hyvään aikaan kortin täytyi olla todella hyvä, että sen pikkaisi, jos se ei langennut kumpaankaan näistä kahdesta kategoriasta (Esim. Armageddon oli tällainen tietynlaisissa dekeissä). Nykyään voi kuvitella saavansa dekkiinsä kaiken maailman kortin nostoa ym., jotka hajottavat tätä wanhaa ohjenuoraa. Mutta edelleenkin voidaan ajatella (tai ainakin minä vanhana partana ajattelen), että jos kortti ei ole uhka vastustajalle tai vastaus vastustajan uhkaan, ei sillä ole virkaa dekissäni. Draw spellien (ja manafiksauksen ym.) kohdalla asia ei tosin tietystikään ole ihan näin mustavalkoinen. Itse asiassa koko juttuni tarkoitus oli ns. perusrungon rakentaminen pelaajille, jotka eivät draftauksesta ole ihan niin perillä. On hyvä, että ihmiset kommentoivat ketjua, se oli sen tarkoituskin. :) Kaikkea en voinut ajatella etukäteen, joten kommenteilla ja kysymyksillä päästään aina syvemmälle draftauksen (perus)kysymyksiin. Ja draftauksessa on aivan taatusti niin monta eri mielipidettä kuin on draftaajiakin, jos vain mennään tarpeeksi yksityiskohtaisiin juttuihin. :)
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)

Poissa Enterorrhexis

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #15 : 06.06.10 - klo 22:08 »
Oikein loistava artikkeli tälle dummylle. Itsehän en ole ollut mikään draftin ystävä. Syy on pääosin siinä, että en ole ollenkaan hyvä lukemaan toisien pelaajien pickejä ja omakin pickailuni suistuu juuri näihin paniikkiratkaisuihin, kun ei vierestä tulevien pussit tarjoa mitään toimivaa. Mutta hyvänä pointtina tuokin tuli, että jos ei draftaa niin ei voi oppia draftaamaan "oikein". Täytyisi ehkä enemmän karaistua tässä formaatissa.
Niin, mutta kun teen Batterskullin ja se 0/0 token tulee sen mukana ja vastustaja tekee siihen sen että palautetaan sen tokenin omistaja käteen niin onko se siellä kädessä loppupelin vai mitä?

Poissa Elwood

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #16 : 01.08.10 - klo 11:09 »
Minua ihmetyttää nämä 5-offit. Saako limited-pakassa pelata yli neljää samannimistä korttia? Milloin tällainen sääntö on tullut (jos on)?

Poissa Nastaboi

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #17 : 01.08.10 - klo 12:11 »
Lainaus
Players are not restricted to four of any one card in Limited tournament play.

Magicin turnaussäännöistähän tuo löytyy, ja on käsittääkseni ollut voimassa iät ja ajat. Korjatkoon joku vanha parta, jos näin ei alkuaikoina ollut, käytännössä kumminkin vanha sääntö.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Farseer

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #18 : 01.08.10 - klo 17:34 »
Lainaus
Players are not restricted to four of any one card in Limited tournament play.

Magicin turnaussäännöistähän tuo löytyy, ja on käsittääkseni ollut voimassa iät ja ajat. Korjatkoon joku vanha parta, jos näin ei alkuaikoina ollut, käytännössä kumminkin vanha sääntö.

Ja vaikka yleensä suuremman setin drafteissa noin käy harvoin että saa 5+ samaa pelattavaa lappua, niin esimerkiksi tripla-pienen setin draftissa nuo ovat pikemmin sääntö kuin poikkeus. Coldsnapin ripplevehkeet tietysti oma lukunsa, niitä kun halusi aina pelata kaikkia jos niitä tuli draftissa vaikka 6-8.
http://mtgsuomi.fi/listat/Farseer/om/ - Partanetin paras valikoima boostereita, muuta produktia sekä irtokortteja! Esimerkiksi boksit: T2 87€ tai 85€, Iconic Masters 140€!

MtG Helsinki-ryhmä facebookissa[/url

Poissa Lorttopena

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #19 : 07.02.14 - klo 22:52 »
Sellasen pikku-jutzkan olis voinu mainita et 40 kortin pakka riittää..
Tai en varmaks tiiä onko sellanen sääntö/käytäntö aina mut ekassa dräftissä tänään kävin ja voin sanoo et vaikutti aika perkeleesti peliin ja pickaukseen kun luulin et 60 korttii on minimi dekkikoko..
Ekan 2-0 häviön jälkeen vaan kysyin et montako korttii vastustajalla pakassa ku vaikutti matalammalta dekki..
Mut pienen karsinnan jälkeen seuraavat erät sujui jo paremmin ja jäi ihan hyvä maku ekasta FNM kerrasta. Uudestaan sit taas kun ennättää..
tietoja sinusta ei voi olla tyhjä

Poissa Saimu

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #20 : 07.02.14 - klo 23:23 »
Sellasen pikku-jutzkan olis voinu mainita et 40 kortin pakka riittää..
Jaksoivat kuitenkin mainita, että 16 miestä, 7 poistoa ja 17 landia on hyvä lähtökohta pakkaan.
"Et pysähdy, kun olet väsynyt - pysähdyt, kun olet maalissa."
Triathlonblogini

Poissa Lorttopena

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #21 : 09.02.14 - klo 23:05 »
Sellasen pikku-jutzkan olis voinu mainita et 40 kortin pakka riittää..
Jaksoivat kuitenkin mainita, että 16 miestä, 7 poistoa ja 17 landia on hyvä lähtökohta pakkaan.
o

Kivahan se on viisastella, mut siitä huolimatta olisi ollut yksinkertaisempaa ilmoittaa minimi dekki koko.. Kumminkin kun kyseessä on "dummyille" suunnattu artikkeli..
tietoja sinusta ei voi olla tyhjä

Poissa Karjanvarastaja

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #22 : 09.02.14 - klo 23:50 »
Sellasen pikku-jutzkan olis voinu mainita et 40 kortin pakka riittää..
Jaksoivat kuitenkin mainita, että 16 miestä, 7 poistoa ja 17 landia on hyvä lähtökohta pakkaan.
o

Kivahan se on viisastella, mut siitä huolimatta olisi ollut yksinkertaisempaa ilmoittaa minimi dekki koko.. Kumminkin kun kyseessä on "dummyille" suunnattu artikkeli..

Älä huoli, sait kylkeen tarpeettoman muistutuksen siitä, että mtg:n pelaajakuntaan kuuluu myös kusipäitä. Muistan ensimmäiset draftini vuosia sitten, kun kirjoittelin pikkaamiani lappuja paperille muistiin eikä kukaan vaivautunut mainitsemaan ettei näin saisi tehdä. Helpompaa oli tuhista paheksuvasti paikan päällä ja jälkeenpäin internetissä syyttää huijaamisesta.

Poissa Jukkis

Vs: Drafting for dummies
« Vastaus #23 : 07.03.14 - klo 19:13 »
Kaikkea sitä onkin tullut joskus kirjoiteltua. Ja nyt kun necrottiin (ja minä vielä uudestaan), niin vastaan tähän:

Sellasen pikku-jutzkan olis voinu mainita et 40 kortin pakka riittää..

Täälläpäin tuomari kysyy ennen draftia, onko joukossa ensimmäistä kertaa draftaavia. Jos on, niin sitten käydään perusjutut läpi; eli avataan pussi, otetaan yksi ja passataan vasemmalle jne. Ja aina tällaisessa tilanteessa tuomari on maininnut 40 kortin minimivaatimuksen. En sitten tiedä missä draftasit, mutta terveisiä tuomarille, että näin toimimalla estetään tällaiset "kämmit". Olisihan tuon voinut aikoinaan artikkelia kirjoittaessa tuoda esiin, mutta eipä tullut silloin mieleen erikseen mainita.

Edit: Ai tää olikin stickynä. Disregard necro.
« Viimeksi muokattu: 07.03.14 - klo 19:15 kirjoittanut Jukkis »
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)

 

arcuate_lurid