Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Kolme sutta ja kahdet pöksyt - GP Göteborg 2010 - 54. sija  (Luettu 2556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa deFreak

Tässä kertomuksessa kuvaillaan tamperelaistuneen etelä-karjalaisen MTG-turistin matkaa elämänsä toiseen GP-turnaukseen Göteborgiin sekalaisessa seurassa. Sitä ennen päätoimittaja raottaa sanaista arkkuaan.

Kirjoittajasta: Hei! Minun nimeni on Erkka ja olen al…oittanut Magicin pelaamisen noin 15 vuotta sitten. Turnauspelaamiseen tutustuin Jyväskylän Fantasiapeleissä syksyllä 2003, koska Lappeenrannassa pelattu turnaus-Magic oli melko olematonta 90-luvulla ja vuosituhannen taitteessa. Turnauspelaaminen myös pelotti. Säännöt kuvittelen hallitsevani riittävän hyvin (koska judge level), mutta pelata en osaa suoriutuakseni. Tarvitaan siis säkkikaupalla onnea.

Vastuuvapauslauseke: Seuraava teksti saattaa aiheuttaa verenpaineen kohoamista sekä epämiellyttävää tykyttelyä varsinkin niissä lukijoissa, jotka pitävät Magic: The Gathering -keräilykorttipeliä enemmän taito- kuin tuurilajina. Kirjoittaja on täysin vastuuton eikä ole kiinnostunut mahdollisesti aiheuttamistaan mielien järkkymisistä.

Tarina alkaa joskus lopputalvesta 2010 käydystä keskustelusta.

MINÄ: ”Tänä vuonna aion osallistua SM-karsintoihin, -kisoihin, PTQ:hin sekä ainakin yhdelle GP:lle.”
VAIMO: ”Hyvä juttu, tee ihmeessä niin, jos tykkäät pelistä noin paljon!”
MINÄ: ”…?”

Epäilen ansaa, joten jätän kaikki SM-karsinnat väliin.

Muu seurue on jo tehnyt matkajärjestelynsä, kun GP Göteborg alkaa kuumottaa kesäkuussa siinä määrin, että varaan matkat ja hotellin. Onnistun myös hankkimaan Schalinin petikaveriksi, joten hintakaan ei ole ehtinyt pahasti nousta tässä välissä. Mitä nyt yhden junalipun hinta kolminkertaistui ja laivalle otin vain kansipaikat. Harmillisesti Vantte ja Elina lupautuvat nukkumaan samassa punkassa enkä minä pääse jakamaan vuodetta Jukkiksen kanssa.

Joku muu varmasti tiivistää ehti jo tiivistää matkan tapahtumat omaksi raportikseen, joten skippaan suosiolla herkullisimmat palat ja siirryn tylsään osuuteen eli itse päätapahtumaan. Odotukset ovat korkealla, varsinkin taitoihin nähden, mutta tarkoitus on parantaa edellisestä GP-suorituksesta (Tukholma 2007), joka päättyi tulokseen 6-3.

LAUANTAI 28.9. – SEALED

Istun rekisteröimään poolia joidenkin saksalaisten ja japanilaisten kanssa samaan pöytään. Tunnistan vain Katsuhiro Morin, joka taas ei tunnista latinalaisia aakkosia. Vastapäisen jantterin tarkistettavaksi saapuva läjä on sekaisin kuin J. Karjalainen konsanaan. Onneksi sentään värijärjestys on oikea ja vierustovereiden ystävällisellä avustuksella rekisteröinti hoituu ajallaan.

Rekisteröinnin jälkeen paketit liikkuvat kolme kertaa vasemmalle ja kerran pöydän yli. Tämän jälkeen havahdun tuijottamaan itse rekisteröimääni kasaa. En valita. Myös tuomarit tulee vihreää valoa, joten pakanrakannus voi alkaa.

SEALED POOL

Armored Ascension
Assault Griffin
Excommunicate
Infantry Veteran
Inspired Charge
Palace Guard
Roc Egg
3 Safe Passage
Solemn Offering
Tireless Missionaries
War Priest of Thune

Air Servant
2 Armored Cancrix
Augury Owl
Clone
Jace's Erasure
Jace's Ingenuity
2 Maritime Guard
Negate
2 Phantom Beast
2 Scroll Thief

Barony Vampire
Bloodthrone Vampire
Disentomb
Duress
Gravedigger
Necrotic Plague
Reassembling Skeleton
2 Rotting Legion
Viscera Seer

Act of Treason
Arc Runner
Berserkers of Blood Ridge
Bloodcrazed Goblin
Canyon Minotaur
Chandra's Spitfire
Demolish
Destructive Force
Earth Servant
Ember Hauler
Fire Servant
Incite
Lava Axe
3 Lightning Bolt
Manic Vandal
Pyretic Ritual
2 Shiv's Embrace
2 Volcanic Strength
Vulshok Berserker

Acidic Slime
Autumn's Veil
Brindle Boar
Cudgel Troll
Cultivate
Dryad's Favor
Fauna Shaman
3 Garruk's Companion
Greater Basilisk
Hunters' Feast
Plummet
Runeclaw Bear
Spined Wurm
2 Sylvan Ranger
Yavimaya Wurm

Crystal Ball
Elixir of Immortality
Jinxed Idol
Stone Golem
Warlord's Axe

Rootbound Crag

Mietin pitkään sinisen splashaamista, mutta jännittää liikaa, että uskaltaisin tunkea kolmannen värin sekaan, kun tuplacastereita on kakkosslotissa useampi. Tämä ei tietenkään ole millään muotoa hyvä perustelu, mutta riitti vakuuttamaan minut. Force, ylimääräiset manafiksit sekä basiliski jäävät myös sivupinoon, koska dekin on tarkoitus olla mahdollisimman aggressiivinen. En myöskään tajua laittaa sisään Volcanic Strenghtejä koko päivänä, vaikka punaistakin pelaavia dekkejä tulee vastaan.

DECK – RG(u)

8 Forest
8 Mountain
1 Rootbound Crag

1 Crystal Ball
1 Act of Treason
3 Lightning Bolt
2 Shiv’s Embrace (pöksyt)
1 Cultivate

1 Canyon Minotaur
1 Chandra’s Spitfire
1 Earth Servant
1 Ember Hauler
1 Fire Servant
1 Manic Vandal
1 Vulshok Berserker
1 Acidic Slime
1 Cudgel Troll
1 Fauna Shaman
3 Garruk’s Companion (susi, joka ei ole susi)
1 Spined Wurm
1 Yavimaya Wurm


Matsikuvaukset seuraa perästä...
« Viimeksi muokattu: 03.09.10 - klo 18:18 kirjoittanut deFreak »

Poissa Rancid-

Huutelen heti tähän väliin:

Lainaus käyttäjältä: deFreak
Vastapäisen jantterin tarkistettavaksi saapuva läjä on sekaisin kuin J. Karjalainen konsanaan.

Tällaisesta touhusta kannattaa kertoa judge-sedälle, joka tarjoilee sitten vastapäätä istuvalle kaverille jotain kivaa sanktiopullaa.


Kommentoin tähän, niin ei mene munan rakenne rikki: tuomari kävi paikalla ja ohjeisti vierustovereita auttamaan. Aika ei siis vielä ollut loppu rekisteröinnin osalta. Kielitaidottomuudesta ei sakoteta? ~deFreak
« Viimeksi muokattu: 03.09.10 - klo 18:40 kirjoittanut deFreak »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa deFreak

Kierroksen perässä mainittu vastapelaajan lopullinen sijoitus, nimi sekä kansalaisuus.

ROUND 1 – 486  Pulli, Pekka [FIN] 12 46.2963%  (BGW)

Tunnelma on kuin keittiönpöytäpelistä, kun vantaalainen Pekka esittelee itsensä ja kertoo muuttaneensa kuluvan viikon maanantaina Göteborgiin. Sattuipa sopivasti. Pelitaukoa on kuulemma kertynyt, mutta työporukan kanssa on viime aikoina innostuttu pelaamaan. Mikäs sen mukavampaa. Kehotan Pekkaa kuitenkin sekoittamaan vastustajan pakan sekä nyt että tulevaisuudessa.

Ensimmäisessä pelissä Pekan manat kusevat ikävästi. Kahdessa läänissä on paha olla, kun halvat, mutta isot pihvit jyräävät yli. Näen Plainseja ja Swamppeja sekä muutaman chumppaajan ja poiston.

Toisessa pelissä ilmestyvät kuvaan myös Forestit ja parilla lenturilla Pekka saa ajettua minut yhteen lifeen, kunnes lihavankkurit rullaavat taas. Plainseja ei tässä pelissä hänellä ollut näyttää, mutta ländejä sitäkin enemmän.

Pelailemme vielä yhden huparin ja haastelemme niitä näitä. Magic-turismi on joskus aika leppoisaa touhua, mutta luottamus omaan dekkiin ei ainakaan kasvanut.

Matsit 1-0, pelit 2-0

ROUND 2 – 573  Lundberg, Jonas [SWE] 9 59.4444%  (UWr)

Päivän ensimmäinen ruotsalainen osoittautuu melko neutraaliksi hepuksi. Kovan tason turnaukset eivät ole hauskanpitoa varten? Ensimmäisen pelin Jonas voittaakin melko vaivattomasti. Ehdin nähdä mm. seuraavat laput: Baneslayer Angel, Fireball, Mind Control ja Sleep seuranaan lukuisat pienet lenturit.

Toiseen peliin vaihdan isoja lihoja (Earth Servant, Yavimaya Wurm, Canyon Minotaur, Garruk’s Companion) sekä pöksyt ja pari ländiä pois. Niiden tilalle tulvat Destructive Force, Plummet, Sylvan Ranger, Air Servant, Clone ja kaksi Islandia. Joku kommentoi myöhemmin, että kun Force menee sisään, niin Act of Treasonin pitäisi tulla ulos. En tiedä onko näin, mutta pitkin päivää samalla sidetyksellä päädyin ihan kelpo tuloksiin.

Alkupeli näyttää taas huonolta. Poltan ja blokkailen lentureita kaikella, minkä vain saan eteen heitettyä. Cloonaan mm. Cloud Crusaderin, jotta saan pidettyä pieniä lentäjiä aisoissa pari vuoroa. Lopulta Air Servantin täppäiltyä pari vuoroa enkeliä päädyn chumppailemaan kaikki lentävät mieheni rikki. Kaivan endissä Pallolla vastauksia, mutta päällä on vain lääniä. Upkeepissa tilanne on jo valoisampi, kun saan kuorittua Forcen tassuun. Forcen jälkeen Jonaksella on yksi ländi tiskissä, minulla Trolli ja pari ländiä. Ajelen Jonaksen pois ollessani itse kolmessa lifessä. Pelin jälkeen Jonas vilauttaa kädestään Tulipalloa, johon ei ollut neljättä manaa näyttää.

Kolmannen pelin nitkuttelen jälleen voittoon halvoilla ja tehokkailla miehillä, vastustajan nostaessa nolla relevanttia korttia. Matsin jälkeen Jonas esittää, että hänen olisi ehdottomasti pitänyt voittaa, koska parempi dekki. Allekirjoitan väitteen sijaan result slipin ja nauran sisäisesti koko matkan scorekeeperin luokse.

2-0, 4-1

ROUND 3 – 140  Nyström, Tomi J [FIN] 19 57.7837%  (BWr)

Jälleen on suomalainen vastassa. Kyllä kotikisat ovat poikaa. Eiku. Tomi pelaa jonkinlaista BW-aggroa splash Fireball.

Ensimmäisen pelin stabiloin kuudessa lifessä, minkä jälkeen laatulihat kääntyvät kohti itää.

Toiseen peliin saidaan tutun kokoonpanon sisään, nostan Forcen, pelaan Forcen ja voitan pelin ollessani kolmessa lifessä.

3-0, 6-1

ROUND 4 – 271  Grove, Kevin [NLD] 15 71.4286%  (BW)

Kolme kierrosta pelattu ja kovimmatkin bye-miehet liittyvät joukkoon iloiseen (vakavaan). Kevin vaikuttaa juuri kaktuksen päältä nousseelta ja esittelee itsensä hollantilaiseksi pro-pelaajaksi. En anna hämätä itseäni ja salaa mielessäni pidän kaveria hieman outona ja hänen dekkiään varmasti huonona. Jälkeenpäin tarkistan, että kyseessä on viime vuoden GP Brightonin top8-mies.

Ensimmäisessä pelissä ainakin toinen oletuksistani osoittautuu vääräksi. Ensin tiskiin tulee Nantuko Shade, sitten Miekka ja lopulta Archon. Onneksi omat pelaukseni ovat paremmat: pultti, Vandal, liha, liha ja Act of Treason.

Toiseen peliin pakan koostumus muuttuu tutulla tavalla. Otan muutaman kerran päähän ennen kuin Force tulee ja lopettaa vastustajan rimpuilun. Halvat, mutta voimakkaat ukot ovat mieluummin kenossa kuin pystyssä.

4-0, 8-1

ROUND 5 – 35  Görtzen, Simon M [DEU] 33 67.3611%  (UW?)

Jostain syystä tässä vaiheessa turnausta alkoivat kädet täristä ja juuri tämän matsin kohdalla muistiinpanot ovat heikonlaiset. Simonin dekin sisällöstä on ylhäällä vain Conundrum Sphinx ja Baneslayer Angel, joten värit olivat todennäisesti U ja W. Mies on mukavanoloinen ja juttelemme ennen matsia joutavia. Jonkinlainen pro-pelaaja kuitenkinkyseessä. Jälleen tarkistus paljastaa yllätyksen: mies voitti PT San Diegon aiemmin tänä vuonna.

Lähden ensimmäiseen peliin on the play (kuten koko päivän, jos mahdollisuus annettiin). Simonin manat kusevat, jolloin lihavankkurit vyöryvät pitkin rinnettä pöydän yli. Simon kertoo lähteneensä peliin hieman arveluttavalla kädellä, koska kolmessa manassa oli maailma räjähtänyt. No, ahneella on paskainen loppu.

En tee muutoksia toista peliä varten, koska en tiedä, mitä vastassa on. Tässä välissä deck check yrittää sotkea pasmat. Pasmat menevät kuitenkin sekaisin vasta, kun Sphinx ja enkeli paljastavat kupletin juonen hyvin nopeasti. Yritän ostaa lisäaikaa Haulerilla ja pultilla, mutta Safe Passage siirtää ratkaisun kolmanteen peliin.

Nyt laitan välineet sisään, mutta tällä kertaa niitä ei tarvita. Simonin manat kusevat jälleen enkä helpota tilannetta pitämällä Acidic Slimeä kädessä. Isot miehet ajavat riittävästi eikä Force + Troll –komboa tarvitse edes laittaa tiskiin. Annan vielä Simonille ilmaisen suolapussin mukaan kertomalla, että lähdin todella ahneesti kahdella ländillä, mutta nostin kuin lottovoittaja. Aina ei mene tasan nallekarkit.

5-0, 10-2

Turnaus on edennyt tähän asti suunnitelman mukaisesti. Helppoa ja hauskaa.

Poissa deFreak

Edellisen matsin lopussa tunteet hieman kuumenivat, koska poistan vastustajan endissä blokkarin, mutta unohdan käyttää Palloa samalla. Kädet ländien päällä indikoimassa untappia totetan, että haluaisin scryata viimeisellä saatavilla olevalla manalla. Responssina Simon kutsuu tuomarin paikalle. Resolvaan tilanteen hyväksymällä untapin ja ajelen yli.

ROUND 6 – 125  Fosse, Jostein [NOR] 24 66.4517%  (BR)

Jostein on oikein leppoisa norjalainen mies. Osin tästä, mutta myös siitä syystä, ettei hän näe pöydässä olevia kortteja, lupaan kertoa jokaisen pelaamani kortin nimen. Luulen, että tästä on etua minulle, mutta totuus on toinen. Jostein joutuu keskittymään tarkasti, hänellä on parempi dekki ja hän pelaa paremmin.

Ensimmäisessä pelissä nitkuttelen menemään, mutta Goblin Tunneler + Child of Night –synergioiden ohi on vaikea pelata kaikkien BR-poistojen kaataessa omat mieheni. Lopulta Trolli + pöksyt saavuttavat halutun lopputuloksen.

Toisessa pelissä Josteinin tiimi ajelee kuin viimeistä päivää ja poistoa viuhuu joka suunnasta. Lopulta lentävä ja tultasyöksevä Berserker tekee lopun pyristelyistäni.

Kolmannessa pelissä mulligoin, minkä jälkeen manat floodaavat lahjakkaasti. Poistot vievät mieheni, ja vastuksen pelatessa back-to-back Hoarding Dragon, Chandra ja Fireball tyydyn kättelemään ja onnittelemaan.

Matsin jälkeen keskustelemme vielä Artun kera kolmisin Magicin pelaamisesta apuvälinein ja Vännikin ottaa osaa tähän keskusteluun tietämättään. Lisäksi päivittelemme talouskasvun nimeen vannovaa kehitystä ja toteamme, että sosiaalityöntekijät ovat yhteyskunnan kermaa. ”Kutsumusammatti”, toteaa Jostein omasta uravalinnastaan. Miten keskustelu pääsi tähän pisteeseen, sitä en tiedä.

5-1, 11-4

ROUND 7 – 294  Ullenius, Daniel [SWE] 15 63.7649%  (UGW)

Vallin istuu viereeni ja hänellä on vastassaan myös ruotsalainen. Pelaamme epäviralliseen tiimimatsin Suomi – Ruotsi -henkeen. Daniel on oikein iloluontoinen veijari ja juttelee kaikenlaisia levottomia. Olen ennakkoluuloinen ja jurotan parhaan kykyni mukaan.

Ensimmäisessä pelissä taivun lentureihin sekä muuhun board controlliin. Manakusun lisäksi muistiinpanot syyttävät minua myös huonosti pelaamisesta. Kuka nämä on kirjoittanut?

Toisen pelin alkuun ilmoitan aloittavani ja pitäväni ensimmäisen hanskan. Vastustaja napsauttaa sormiaan edessäni ja huudahtaa reippaasti ”Snap keep!” Pelaan seitsemännellä vuorolla Destructive Forcen, joka vie 5/6 Danielin ländeistä sekä neljä miestä. Itse haen responssina Fauna Shamanilla Sylvan Rangerin, jotta saan manat kuntoon. Tämän jälkeen ajelen edullisilla, mutta kovilla ukoillani yli. Daniel ei ole enää iloinen.

Kolmannessa pelissä Fire Servant ja pultit osoittautuvat hyviksi ystäviksi ja vievät isommatkin miehet hautaan. Air Servant pitää ilmaherruuden itsellään ja dunkuttelee menemään. Lopulta Cloonaan Ember Haulerini, koska haluan voittaa kyseisellä vuorolla ja pelkään Safe Passagea. Klooni syntyy ja voitto tulee. Pelaus tuntuu näin jälkeenpäin hätävarjelun liioittelulta.

Daniel on myös jostain syystä sitä mieltä, että hänellä on parempi dekki ja hänen olisi kuulunut voittaa. Mistä näitä mielipiteitä oikein sataa?

6-1, 13-5

ROUND 8 – 37  Gräfensteiner, Tobias [DEU] 33 66.9841%  (UR)

Tobias on kovin hiljainen ja vakavanoloinen itsensä tason neljä pro. Oman kertomuksensa mukaan. Salapoliisihommat turnauksen jälkeen paljastavat hänen sijoittuneen tänä vuonna toiseksi GP Lyonissa.

Ensimmäisessä pelissä alkupelini syödään kahdella Mana Leakilla. Tämän jälkeen Gladiator syö loput mieheni. Poistoja ei näy.

Toisessa pelissä vaihdamme lämää tasaiseen tahtiin, kunnes stabiloin pelin viidessä lifessä Forcen avulla. Vain vuoroa ennen kuin Air Servant olisi ajellut tasarahat, saan kahdesta pultista päähäni. Tobias kättelee ja poistuu. Mies on ikävä vastustaja, mutta tietää, mitä tekee.

6-2, 13-7

ROUND 9 – 164  Saito, Tomoharu [JPN] 18 69.4444%  (UWrb)

Tämä mies ei esittelyjä kaipaa, mutta esittelen silti itseni. Tilanne on molemmille selvä: win and in. Tunnelma on niin tiivis, että sitä voisi leikata veitsellä. Tyydyn kuitenkin Schalinin ottamiin valokuviin ja jätän viiltelyt toiseen kertaan.

Saito on joutunut tekemään joitakin myönnytyksiä värimäärän suhteen ilmeisesti poolin huonouden takia. Hän voittaa nopanheiton ja haluaa aloittaa itse. Tiskiin tulee molemmille puolille vihreitä miehiä, mutta oma Spined Wurmini varustettuna pöksyillä on parempi kuin kaksi Basiliskia. Lopulta Act of Treason tuo pelin kotiin.

Toiseen peliin tulee tuttu side sisään. Lähden taas nostolta, Saiton mulligoidessa. Lenturi vastapuolella tukijoukkoinaan tukku poistoja ajaa minut vähiin elämiin. Lopulta Pyroclasm syö kaikki blokkerini ja Spider ajaa minut hengiltä.

Ratkaisevaan kolmanteen peliin päätän lähteä aloittamalla. Pelailemme kortteja puolin ja toisin, mutta pääasiassa ländiä. Sitten Saito pelaa Cultivaten ja hänellä on tiskissä pari Forestia, pari Mountainia, Island ja Swamp. Vuoron lopussa ammun Ember Haulerini vastustajan päähän.

Käydään lyhyt keskustelu:
MINÄ: ”In the end step, shoot my Hauler to your head.”
SAITO: “To me?”
MINÄ: “Yes.”
SAITO: “To me?” (nyt jo käkläilyä mukana)
MINÄ: ”Yes, to you.”
SAITO: ”Ok!”

Omalla vuorollani laitan ländin pöytään ja pelaan Destructive Forcen. Saito on hyvin, hyvin vakava. Pitkän mietinnän päätteksi Swamp jää tiskiin. Itse pyörittelen Pallolla sopivia lappuja tassuun ja ajelen alihinnoitelluilla, mutta kovaa lyövillä ukoilla päähän. Saito käyttää mustia poistojaan ja lopulta pelaa toisen Cultivaten. Dekki selataan useita kertoja läpi. Lopulta pöytään tulee… Forest. Käteen tulee… Swamp… joka vaihtuu Islandiksi. Ihmettelen.

Sitten saan lisää ihmetyksen aiheita: Saito nostaa kätensä ja läpsii itseään rivakasti poskille. Auttaa varmasti verenkiertoon. Olin kuullut kyseisestä toimenpiteestä aiemmin, joten en hätkähtänyt enkä pyytänyt tuomaria, lääkintähenkilökuntaa tai ketään muutakaan paikalle. Itse asiassa paikalla oli jo melko suuri joukko pääosin Saiton kannattajia. Omalla vuorollani pelaan Spined Wurmin. Tähän vastauksena Saito pelaa Yavimaya Wurmin. Minulla on 8 elämää, hänellä 7. Katson korttejani mietteliäästi.

Käydään lyhyt keskustelu:
SAITO: ”Did you win?”
MINA: ”No.”

Aloitan vuoroni ja katson uudestaan korttejani kunnes tajuan: pöksyt.

Käydään tähän mennessä matsin lyhyin ja yksipuolisin keskustelu:
MINÄ: ”Sorry, I did win.”

Näytän pöksyt, Saito hymähtää ja ojentaa kätensä. Yleisö taputtaa villisti. Tai ainakin Schalin. Luulen sen olevan Schalin. En ole aivan varma oliko Schalin paikalla, mutta kuulin ainakin yhden läpsäyksen. Saattoi myös olla, että Saito läpsäisi itseään.

Paikka toiselle päivälle on varmistettu. Väsynyt mies käy syömässä Burger Kingissä, juo oluen ja painuu pehkuihin.

7-2, 15-8

Poissa deFreak

DAY 2 – BOOSTER DRAFT #1 ja #2

Nukkumisesta ei meinannut tulla mitään Schalinin hönkiessä räkäisiä, kuumia tuulahduksia korvaani pitkin yötä. Saattoi myös johtua jännityksestä, oluesta tai huonosta tyynystä.

Olin draftannut kyseistä formaattia ennen tätä draftia noin kolme kertaa. Suunnitelmanani oli, että pikkaan ekasta pussista mahdollisimman voimakkaan lapun ja otan sitä väriä korkealle, jos ei mikään toinen väri vaikuta houkuttelevalta. Tai teen jotain muuta älykkäältä kuulostaa. Oikeasti ei ollut hajuakaan, mitä pitäisi tehdä. Sininen on kuulemma hyvä väri. Schalinin ohje kuului aamulla sängystä pihisevällä äänellä: ”GW nallet”. Just joo.

Päädyn ekan pussin jälkeen vahvasti siniselle aloitettuani Air Servantilla. Mitään maata mullistavaa ei pinosta kuitenkaan löydy, poistotkin kiersivät minut kaukaa. Vihreälle jos olisin mennyt, niin olisi ainakin laittaa lihoja pakkaan.

Toisessa pussissa on tehtävä valinta: yritänkö tosissani vai raretanko suosiolla? Unohdan Primeval Titanin ja pikkaan sen yli Mind Controllin (saan tästä myöhemmin paljon hyväksyviä nyökkäyksiä ja selkääntaputtelua). Sininen jatkaa tuloaan valkoisen kaveeratessa. Ykköspussista jätin ottamatta White Knightit ja nyt kaduttaa, koska valkoinen on vihreän lisäksi selvästi vapaana. Poistoja ei edelleenkään näy, mutta nyt värit ovat UW.

Kolmospussista saan pieniä lentureita väreilleni, mutta mitään ihmeellistä pakka ei tee. Edelleenkin ainoat poistoa muistuttavat kortit, jotka olen draftissa nähnyt, ovat kaksi Ice Cagea, joista toisen pikkasin itse. Näillä on kuitenkin mentävä.

DRAFT #1 - UW

1 Æther Adept
1 Air Servant
1 Alluring Siren
1 Azure Drake
2 Cloud Elemental
1 Phantom Beast
1 Water Servant
2 Silvercoat Lion
2 Wild Griffin

1 Call to Mind
1 Diminish
1 Ice Cage
1 Jace’s Ingenuity
1 Mana Leak
1 Mind Control
1 Negate
1 Preordain
1 Mighty Leap
1 Safe Passage
1 Whispersilk Cloak

10 Island
6 Plains
1 Terramorphic Expanse

SIDEBOARD

2 Tireless Missionaries (!)
2 Armored Cancrix
1 Maritime Guard
1 Merfolk Sovereign
2 Merfolk Spy
1 Disentomb
1 Gravedigger
1 Nether Horror
1 Canyon Minotaur
2 Demolish
1 Fling
1 Goblin Piker
1 Primal Cocoon

Sidellä olevia kahta Armored Cancrixia olisi voinut hyötykäyttää joissakin matseissa, mutta jostain syystä en kiinnittänyt huomiota niiden olemassaoloon. Kolmannen värin splashaamiseen en nähnyt mitään syytä.

ROUND 10 – 89  Barkarsson, Unnsteinn [ISL] 30 63.6817%  (RW)

Unnsteinn on vaikean nimen lisäksi iloinen islantilainen veijari. Tulimme välittömästi juttuun. Kumpikaan ei ollut tyytyväinen dekkiinsä, mutta uskon, että vastapelaaja laittoi vähän omiaan.

Voitan ensimmäisen pelin nopeilla pieksuilla. Kaksi kertaa Shiv’s Embrace tulee häiritsemään hyökkäyksiäni, mutta Adept ja Mana Leak hoitavat homman.

Toiseen peliin lähden nostolta tuplamulliganin jälkeen. Unnsteinn pelaa äijän, pöksyt, Gladiaattorin ja Chandra’s Outragen, minä tyydyn keräämään omat ländini pöydältä.

Kolmannessa pelissä saan ajettua vastustajan kuuteen, mutta se ei aivan riitä, koska vastustaja ajaa minut pois. Ajot olivat nopeat, nostot ländiä. Kyynelehdin.

7-3, 16-10

ROUND 11 - 88  Arneson, Øystein M [NOR] 30 63.8751%  (GW)

Lähdin nostolta ja pelasin lentureita sekä Adeptin. Øystein pelasi Foresteja ja pieniä ukkoja. Lopulta kaksi Plainsia löysi tiensä vastustajan puolelle ja DoJ pyrki stabiloimaan, mutta Negate oli tiellä.

Toisessa pelissä Acidic Slime vietiin Mind Controllilla, mutta sitten ei enää mahtanut. Blinding Mage on melko hyvä.

Kolmannessa pelasin huonosti ja suoraan DoJia päin. Jäin lopulta vain kaksi lämää vajaaksi. Vastustaja kiitti ja kommentoi huonoa pelaamistani. Ehkä opin jotain, ehkä en.

7-4, 17-12

ROUND 12 - 96  Jorstedt, Mattias O [SWE] 28 63.1415%  (BW)

Mattias vaikutti mukavalta jampalta ja haastelikin, että tässä mitataan, kumpi pystyy draftaamaan huonommin. Anton Jonsson kävi vielä heittämässä heipat ennen oman matsinsa alkua. Tuttavia vai ruotsalaisia, ken tietää?

Ensimmäisestä pelistä on muistiinpanoissa seuraavanlaiset merkinnät: ”pienet äijät jne.” sekä ”manaa oli”. Häviän.

Toisessa pelissä pelaan muutaman lentävän miehen ja Mattiaksen loitsuihin pelaan Mana Leakin, uudestaan Call to Mindilla haetun Mana Leakin ja lopulta Negaten Diabolic Tutoriin. Voitan.

Kolmanteen peliin sidetän Tireless Missionariesin Alluring Sirenin tilalle, koska lämäskaba on tiukahko. Mattias mulligoi. Ajelen lentävillä miehilläni ja Cloakin avustuksella läpi vampyyri/Roc Egg –kombon. Vastustaja ajelee White Knightilla, kunnes lähetyssaarnaajat tulevat tielle ja jakavat elämäänsä minulle. Viimeistä edeltävällä omalla vuorollani lasken, että en saa ajettua neljää sisään, joten ajan vain kaksi. Antaessani vuoroa tajuan, että Cloak Adeptille ja peli olisi jo voitettu. Taistelen vastaan halua läpsiä itseäni poskille. Omalla vuorollaan Mattias pelaa toisen Roc Eggin ja laskee ukkojaan. Vampyyrilla on Cloak ja sen saisi aktivoitua viisi kertaa. Eipä riitä, koska White Knight ei päässyt lyömään vuoroa aiemmin. Selvisi, että Mattias on huonompi draftaamaan, minä pelaamaan. Olen myös onnekkaampi.

8-4, 19-13

Jälkeenpäin ajateltuna dekilläni ei päässyt juuri mihinkään, mutta vihreällä Titanilla olisi päässyt ainakin leffaan ja kaljalle. Vitsi oli oma keksimä.

Poissa deFreak

Toinen drafti onkin sitten mentävä komeasti 3-0, jos mielii jotain voittaa. Samaan podiin asettuvat aiemmin päivällä kohtaamani Jostein, K. Becker, Tiinus sekä mahdollisesti nippu ruotsalaista (saattoivat olla muunkin maalaisia). Pläni on yksinkertainen: draftaa pommit, voita drafti.

Ensimmäisestä pussista saan lohdutusta Primeval Titanin muodossa. Ihan kelpo first pick. Toisesta pussista otan Clonen. Kolmannesta Jace’s Ingeniutyn. Vihreää ei oikein tule, joten otan hieman valkoista. Pikkailen jälleen tasaisia sinisiä lappuja sekä jätettä muilta väreiltä. Poistoja ei taaskaan näy.

Toisesta pussista avaan Mind Controllin. Tässä vaiheessa unohdan vihreän ja syötän sitä Kallelle, punaisen ohella (mm. Lightning Bolt). Otan sinistä ja valkoisia lentureita. Puolessa välissä paketti kuivuu ja joudun ottamaan vihreitä miehiä.

Kalle alkaa passailla vihreää ja valkoista minulle päin, joten siirryn ottamaan niitä. Sinistä ei näy. Saan Protean Hydran. Tasainen kolmiväridekki on tulossa, onneksi on yksi Cultivate.

Vasemmalla puolellani olleelle tsekille päätyi ainakin yksi Condemn. Itse sain napattua yhden Pacifismin sekä Ice Cagen. Loput kortit ovat pelkkää lihaa. Jälleen on pärjättävä näillä.

DRAFT #2 - UGW

1 Clone
1 Cloud Elemental
1 Harbor Serpent
1 Scroll Thief
1 Giant Spider
1 Llanowar Elves
1 Primeval Titan
1 Protean Hydra
1 Sacred Wolf
2 Assault Griffin
1 War Priest of Thune
2 Wild Griffin

1 Cancel
1 Ice Cage
1 Jace’s Ingenuity
2 Mana Leak
1 Mind Control
1 Cultivate
1 Giant Growt
1 Pacifism

7 Island
6 Forest
4 Plains

SIDEBOARD

1 Rootbound Crag
1 Sorcerer’s Strongbox
1 Voltaic Key
1 Goldenglow Moth
1 Inspired Charge
1 Alluring Siren
2 Armored Cancrix
1 Diminish
1 Jace’s Erasure
1 Scroll Thief
1 Duress
1 Haunting Echoes
1 Mind Rot
1 Fling
1 Thunder Strike
2 Volcanic Strenght
1 Giant Growth

Sidelle ei jäänyt juuri mitään mielenkiintoista. Plummet jos olisi ollut, niin se olisi varmaankin main deck -tavaraa.

ROUND 13 - 128  Floderus, Peter [SWE] 24 64.7251%  (BR)

Matsin alkuun molemmat mulligoivat. Saan aloittaa. Lentävät miehet tekevät, mitä lentävät miehet parhaiten tekevät. Eli ajavat päähän. Pacifism vie blokkerin, Hydra on iso.

Toiseen peliin vastustaja mulligoi. Saan pienet miehet blokkailemaan vastustajan pieniä miehiä, mutta kaksi Lava Axea sekä Fireball tiputtavat minut ennen kuin saan tehtyä riittävästi vahinkoa vastahyökkäyksillä.

Kolmannessa pelissä fiksasin Titanilla manat, minkä jälkeen Titan otettiin pois. Counteroin relevantit spellit ja ajelin lentävillä miehillä jälleen naamaan. Good games.

9-4, 21-14

ROUND 14 - 111  Lowejko, Samuel [SWE] 27 62.8148%  (UW)

Samuel on hiljainen mies. Esittäydymme, mutta muuten matsin aikana ei juuri keskustelua käydä. Passasin varmuudella White Knightin, Condemnin ja muutaman valkoisen lenturin Samuelille, mutta en olisi ollut huolestunut, ellen tietäisi Beckerin tarinan perusteella vastustajalla olevan mm. tupla-Condemn, tupla-Adept, sininen titaani sekä Archon.

Aloitan ensimmäisen pelin, joka on tiukka, mutta kääntyy lopulta vastuksen voitoksi Warlord’s Axen ansiosta. Maritime Guarditkin ovat pelattavia kirveen kera.

Toisessa pelissä pidän alkukäden, jossa on Forest + Elf sekä nippu valkoisia ja sinisiä kortteja. Kilipäistä, tiedän. Aloitan myös pelin. Nostan toisella vuorollani Islandin ja pelaan Cloud Elementalin. Kolmannella vuorollani nostan Plainsin ja pelaan Assault Griffinin. Näihin nousee blokkerit, mutta sitten nostan itse Harbor Serpentin, jolla ajelen vastuksen pois. Condemn meinaa häiritä, mutta Cancel pelastaa.

Kolmas peli onkin sitten melko eeppinen. Molempien dekit käydään lähes täysin läpi. Vastustaja pelaa Frost Titanin suoraan Cancelia päin, mutta Archon livahtaa Mana Leakin ohi. Archon pitää myös omat mieheni aisoissa. Pakotan viisi lämää sisään rauhoittamalla Archonin, mutta siihen loppuu offensiivi. Lopulta Samuel saa Archonin Pacifismin sekä Ice Cagen alta pois ja tekee virheen: ajaa. Spider, Assault Griffin ja Giant Growth sanovat, että ei näin. Archon menee pois, Samuel on kolmessa elämässä. Tiedän, että dekissäni on vielä kaksi ländiä sekä neljä korttia, joilla voittaa. En kuitenkaan pelaa Cultivatea, koska tyhmä. Nostan Mind Controllin, jolla otan blokkaamaan pelatun Griffinin itselleni ja ajan Samuelin yhteen. Unsummon palauttaa blokkerin. Nostelemme muutaman vuoron, kunnes Cloud Elemental tulee ja hoitaa pisteet kotiin. Pakkaan jäi kaksi korttia: Harbor Serpent sekä Assault Griffin, joilla molemmilla olisi voittanut. Samuelin pakkaan jäi neljä ländiä.

Lisävuoroile mentiin, joten helpotus on suuri. Saan kommentteja huonosta pelaamisestani, mutta en välitä. Ensi kerralla sitten paremmin tai ainakin yhtä hyvällä onnella.

10-4, 23-15

ROUND 15 - 82  Tiinus, Joona [FIN] 30 64.9852%  (BG)

Sopivasti viimeisellä kierroksella on jälleen suomalainen suolaamassa toista suomalaista. Kansallisromantiikkaa parhaimmillaan. Pohdimme jonkin aikaa mahdollisia tuloksia, jos tasuroisimme tai jompikumpi häviäisi. Koska mikään ei kuitenkaan vaikuta varmalta, päädymme pelaamaan matsin.

Voitan nopan ja päätän aloittaa. Pelaan Scroll Thieffin ja korttiedun sekä Primeval Titanin tuomien ländien turvin ajelen yli. Joona auttoi ottamalla yhden manakusun tähän väliin.

Toiseen peliin lähden nostolta, mutta Joonalla kusee jälleen manat. Sorcerer’s Strongbox feilaa kahdesti ja lihat vyöryvät ylitse. Melkoinen antikliimaksi parin päivän taistelulle.

11-4, 25-15

Palkintona suorituksesta $200 sekä 1 Pro Point. Todistettua tuli kuitenkin se, että välttämättä ei tarvitse osata pelata täydellisesti tai rakentaa optimaalista pakkaa. Onnisäkkinä oleminen riittää aina toisinaan. Joku voisi sanoa, että se on osa pelin jännitystä. Oli miten oli,

Sorry, I did win!

T: Erkka


PS. Olen voittanut GG:n kerran SM-karsinnassa. Tuurilla, kuinkas muuten.

Poissa faaip

Ensimmäisessä pelissä Pekan manat kusevat ikävästi. Kahdessa läänissä on paha olla, kun halvat, mutta isot pihvit jyräävät yli. Näen Plainseja ja Swamppeja sekä muutaman chumppaajan ja poiston.

Toi summaskin mun turnauksen tosi hienosti. Lopuissa peleissä boardasin ekan matsin jälkeen valkosen pois ja menin vihermustalla disentomb-obstinate baloth-acidic slime-meiningillä (kaikkia oli kaksi). Hyvä pooli, huono pelaaja :)

Kiitos vielä initiaatiosta turnauspelaamiseen, en ollut ihan yhtä kujalla loppumatseja. Ja onnet menestyksestä ja etenkin Saiton voittamisesta!

Pekka

Poissa roussih

Mukavaa luettavaa, kiitos tästä :)