Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Magic 2014 -sääntömuutokset  (Luettu 26018 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luma

Magic 2014 -sääntömuutokset
« : 23.05.13 - klo 08:50 »
Nämä sääntömuutokset ovat voimassa vasta 13.7.

Kuten monet ovat varmasti jo huomanneet, tänään ilmoitettiin uusista sääntömuutoksista, jotka tulevat voimaan M14:n prereleasen yhteydessä. Tarkemmat tiedot uudistuksesta löytyvät Wizardsin artikkelista.

Legendasääntö

Jatkossa legendasääntö koskee vain saman pelaajan kontrolloimia permanenteja. Eri pelaajilla voi siis olla sama legenda pelissä, ja Clonella ei voi enää tappaa vastustajan legendoja. Jos pelaat toisen kappaleen samaa legendaa, saat valita kumpi menee pönttöön.

Planeswalker-sääntö

Planeswalker-sääntö muuttuu samalla tavalla kuin legendasääntökin. Eri pelaajilla voi olla samantyyppinen planeswalker pelissä, ja jos sama pelaaja pelaa toisen samantyyppisen planeswalkerin, hän saa valita kumpi kuolee.

Sideboardit constructedissa

Sideboard saa jatkossa olla myös alle 15 korttia, ja sidettäessä maindeckin/sideboardin koko saa muuttua, kunhan maindeck pysyy vähintään 60-korttisena ja sideboard enintään 15-korttisena.

Indestructiblesta keyword

Indestructible on jatkossa keyword, joten muutamien korttien toiminta muuttuu. Esimerkiksi Boros Charm ei vaikuta enää miehiin jotka pelattiin sen resolvaamisen jälkeen, ja jos Charmin jälkeen pelataan Humility, miehet menettävät tuhoutumattomuutensa.

Unblockablesta ei-todellakaan-keyword

Unblockable muutetaan muotoon "can't be blocked" eikä siitä tule keywordia.

Ylimääräisten landien pelaaminen

Ylimääräisten ländien pelaamista koskevia sääntöjä yksinkertaistetaan. Sen sijaan, että jokaista lääniä pelatessaan pitäisi muistaa ilmoittaa, millä efektillä ne on pelattu, tarvitsee vain osata laskea landdroppinsa sekä lisäläänin antavat efektit. Esimerkki:
 - Pelaat vuorolandisi. Sallitut landdropit 1, käytetyt 1.
 - Pelaat Oracle of Mul Dayan. Sallitut 2, käytetyt 1.
 - Pelaat ekstraläänin. Sallitut 2, käytetyt 2.
 - Bouncaat Oraclen. Sallitut 1, käytetyt 2.
 - Pelaat Oraclen takaisin. Sallitut 2, käytetyt 2. Et voi siis pelata kolmatta lääniä Oraclen bouncaamisesta huolimatta (toisin kuin aiemmin).

Nämä sääntömuutokset ovat voimassa vasta 13.7.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #1 : 23.05.13 - klo 09:04 »
Hyvät ja selkeät sääntömuutokset jotka varmaankin aloittelijoille tekevät pelin mielekkäämmäksi. Kerrannaisvaikutuksina saattaa olla hieman kysynnän lisäystä tietyillä legendoilla ja legendary ländeillä sekä hieman kysynnän laskua tietyillä kloonausefekteillä (niin kuin ne olisivat olleet kauhean kalliita koskaan). Pistää myös miettimään onko Theros uusi Kamigawa.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Kide

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #2 : 23.05.13 - klo 09:11 »
Ahh, Legacy ja Satasen Jaska molemmilla puolilla pöytää. Asialla ei voi olla kuin hyviä vaikutuksia :P
Teach a man to reason and he'll think for a lifetime.

Poissa Dark Knight

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #3 : 23.05.13 - klo 09:17 »
Jaahas. Uusi legendasääntö on aivan suora kopio wowin uniikkisäännöstä. Saa tosiaan nähdä, koska minkä tahansa kortin saa pelata ländinä.

Noh, on silti pakko myöntää, että nämä uudet säännöt miellyttävät enemmän, kuin aiheuttavat negatiivisia tunteita. Monesti on ollut todella raskasta, kun on pelissä pasifismattu legenda, jota on useampi pakassa. Leganda + kloonausefekti -tapahtumalla on toki puolensa, mutta nyt kloonien pelaamisesta ei enää tule yhtä hidasta tapahtumaa kuin ennen (kaikki alkavat vastailla pohtien, osuuko klooni legendaan vai ei, jolloin koko homma pitää suorittaa hitaasti). Indestructible on kauan aiheuttanut hämminkiä, että miten niin se ei ole avainsana. Nyt sekin on korjattu. Ja viimeisenä, muttei vähäisempänä on mukavaa huomata, että tuo ländinpeluujuttu tulee muuttumaan. Tästä oli nimittäin tänä vuonna juttuakin tuomareiden kanssa, että mitä juuri artikkelissa mainituissa esimerkkitapauksissa oikein käy. Ihan hyvä, että asiaa selkeytettiin (siihen miellyttävimpään muotoon).
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Roinisto

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #4 : 23.05.13 - klo 09:26 »
Hienoja muutoksia. Itseäni viehättää aloituksen merkityksen pienentyminen niissä match-upeissa missä pelataan samoja planeswalkereita.

Poissa Deetwo

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #5 : 23.05.13 - klo 09:32 »
Jep, tykkään kyllä muutoksista. Jos ei muuten niin jo senkin takia että pelimekaniikka muuttuu merkittävästi. Sideboardauskin on aika jännä.

Voi olla tietysti että mielipide muuttuu kun vastaan tulee pöytätilanteita joissa molemmilla on sama walker tiskissä, etenkin jos kyseessä on mind sculptor tai liliana of the veil... :D

Poissa Schembo

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Opinions are like assholes, everybody's got one
Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #6 : 23.05.13 - klo 09:35 »
Walkereista viis. Käyn tässä silmät rähmässä aamukahvin kanssa läpi skenarioita mitä aktiivinen jitte molemmilla puolilla pöytää saa aikaiseksi..... FUUUUU!
H/W
Myynti/osto
Mie

Common sense-So rare it's a god damn super power

Poissa AlmostLikeHuman

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #7 : 23.05.13 - klo 09:49 »
Walkereista viis. Käyn tässä silmät rähmässä aamukahvin kanssa läpi skenarioita mitä aktiivinen jitte molemmilla puolilla pöytää saa aikaiseksi..... FUUUUU!

Ahhh, Jitte my ass... Gaea's Cradle  ;D
Whenever you feel sad, just remember that somewhere in this world there's an idiot pulling a door that says "PUSH".

Poissa Reflektio

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #8 : 23.05.13 - klo 10:15 »
Käyn tässä silmät rähmässä aamukahvin kanssa läpi skenarioita mitä aktiivinen jitte molemmilla puolilla pöytää saa aikaiseksi..... FUUUUU!
Kappas, sama hajatelma ja johtopäätös. Kyseiseen lappuun liittyen, peilimatsien varalta käytetty ekstrajitte taisi muuten lähteä tietyistä paikoista just veks.
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa ramela

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #9 : 23.05.13 - klo 10:42 »
Minusta tämä on selvä merkki että Theros tulee olemaan seuraava Kamigava. Tai se blockki joka Kamigavan olisi pitänyt olla. Puoli-jumalista on epämielekästä tehdä kortteja, samoista syistä kuin 'Walkereista ennen TSP-blockin tapahtumia, mutta Kreikkalais-Roomalainen mytologia on ennen kaikkea kerrottu legendaaristen sankareiden kautta.

IMO tämä on ihan hyvä muutos, ja hyvin ajoitettu kun olen aloittanut Mätkyn opettamisen lapsilleni, mutta ennen kuin olen ehtinyt opettaa Legendoista ja 'Walkereista.  :P

Poissa WoRMaSTeR

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #10 : 23.05.13 - klo 10:45 »
Kyllähän tämä tekee Walkereista parempia, itsellä tulee ainakin Garruk, Primal Hunter mieleen joka hyötyy tästä sääntömuutoksesta. Legendoissa tämä ei nähdäkseni tee hirveesti (treidaavat suuremmalta osin varmaan silti keskenään), paitsi tietysti tekee kopiointi efekteistä hieman heikompia vastauksia. Varsinkin Phantasmal Image ottaa ison hitin nytkun sen drawback on relevantti legendaa kopioidessa.

Ihan mielenkiintoinen uudistus, en osaa vielä sanoa onko tämä positiivista pelin kannalta. Tulee varmaan lisäämään legendojen/walkereiden peliaikaa. Ne yleensä ovat ainakin aloittelijoiden kannalta ne cooleimmat laput niin ehkä tämä on ainakin heidän kannaltaan hyvä uudistus.
« Viimeksi muokattu: 23.05.13 - klo 10:47 kirjoittanut WoRMaSTeR »

Poissa Warp

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #11 : 23.05.13 - klo 12:00 »
Jos asiaa ajattelee flavor-mielessä, niin nämä legendary/planeswalker-sääntömuunnokset sekä parantavat että pahentavat nykyisiä sääntöjä (siis flavor-mielessä.)

Käsittääkseni alkuperäinen idea legendary-säännössä oli se, että toisin kuin normaali creature (joka edustaa vain creature-tyyppiä, ryhmää joka koostuu lukemattomista yksilöistä) legendary creature on tietty yksilö. Eli creature on vaikka "ihminen" ja legendary creature on vaikkapa "Pekka Holopainen Lievestuoreelta". Jos summonoit ihmisen, niin joku miljardeista ihmisistä ilmestyy, mutta jos summonoit legendaryn, niin se on se yksi tietty yksilö joka ilmestyy.

Tietty yksilö ei voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan. Jos se yksilö yritetään summonoida kahdesti, niin se iskee vaan hanskat tiskiin ja lähtee pois. "Sori, mua yritetään nyt summonoida kahteen paikkaan, ei onnistu." Sama koskee planeswalkereita: Ne ovat yksilöitä, joten ne ei voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan. (Planeswalkerit ovat voimakkaita, mutta eivät niin voimakkaita.)

Tässä vanhassa mallissa on toki loogiset ongelmansa. Jos jokin kloonaa legendaryn tai planeswalkerin, niin sitten mitään ongelmaa ei pitäisi olla. Kyseessä on kaksi eri yksilöä, joten ne voisivat ihan hyvin olla samaan aikaan kentällä. Ei ole loogista syytä miksi sekä alkuperäinen että klooni lähtevät pois.

Uusi sääntömuunnos sekä osittain korjaa, mutta myös pahentaa tätä tilannetta.

Se korjaa tilanteen tuplasummonoinnin (saman pelaajan osalta) ja kloonaamisen kannalta. Jos sama pelaaja yrittää summonoida legendaryn tai planeswalkerin kahdesti, niin se on kentällä vain kerran. Tämä on täysin loogista. (Asiaa voi ajatella niin, että se legendary joko ignoroi sen uudelleensummonoinnin, tai sitten noudattaa sitä, siirtyen toiseen paikkaan kenttää.) Jos vastustaja kloonaa legendaryn tai planeswalkerin, niin sitten kumpikin on kentällä, mikä on sekin loogista.

Se mikä ei ole loogista on se, että jos sama pelaaja kloonaa, niin jompi kumpi lähtee. Miksi?

Vielä vähemmän loogista, ja flavor-mielessä paljon rikkinäisempää, on se, että jos vastustaja summonoi saman legendaryn tai planeswalkerin, niin nyt se yksi ja sama yksilö on kentällä kahdesti. Jos legendary ei voi olla kentällä kahdesti saman pelaajan kontrollissa, niin miksi se voi silti olla kahdesti eri pelaajien kontrollissa? (Kyse ei ole edes siitä, että se yksi ja sama yksilö noudattaa kahden pelaajan käskyjä. Se yksi ja sama yksilö voi taistella itsensä kanssa, eikä sillä ole esim summoning sicknessiä sen takia, että sen kontrolleri vaihtuu.)

Poissa Schembo

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Opinions are like assholes, everybody's got one
Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #12 : 23.05.13 - klo 12:37 »
Walkereista viis. Käyn tässä silmät rähmässä aamukahvin kanssa läpi skenarioita mitä aktiivinen jitte molemmilla puolilla pöytää saa aikaiseksi..... FUUUUU!

Ahhh, Jitte my ass... Gaea's Cradle  ;D

Täyttä totta. Parantaa sen verran leka elffin pyörittelyä että oli pakko tilata 2 gradlea että pystyy pelaamaan täyttä settiä. Silläkin uhalla että gradle saisi piakkoin banaania.
H/W
Myynti/osto
Mie

Common sense-So rare it's a god damn super power

Poissa Etheraven

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #13 : 23.05.13 - klo 12:57 »
No jos tarinallisesti haluaa ajatella niin voi vaikka kuvitella että kaksi legua/walkkeria taistelee siitä kumpi on oikea.

Mutta niinkuin mainitsin kavereille fb'ssä niin casual EDH'ta varten tämä on tosi hyvä juttu kun miettii juurikin jotain isoja tapahtumia mihin tyypit ottavat vain yhden pakan mukaan niin ei haittaa vaikka sattuisi toisellakin olemaan sama kessu. Viimevuoden traconissa esim pelasin Sharuumilla toista Sharuumipakkaa vastaan eikä kummallakaan ollut toista esperin väristä legendaa mukana.

Poissa chlb

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #14 : 23.05.13 - klo 13:05 »
Walkereista viis. Käyn tässä silmät rähmässä aamukahvin kanssa läpi skenarioita mitä aktiivinen jitte molemmilla puolilla pöytää saa aikaiseksi..... FUUUUU!

Ahhh, Jitte my ass... Gaea's Cradle  ;D

Täyttä totta. Parantaa sen verran leka elffin pyörittelyä että oli pakko tilata 2 gradlea että pystyy pelaamaan täyttä settiä. Silläkin uhalla että gradle saisi piakkoin banaania.

Myös Mox Opal muuttuu yhtäkkiä kiinnostavammaksi stormihommissa.

Poissa Puska

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #15 : 23.05.13 - klo 13:11 »
Itelle tuli ekana mieleen tuosta legenda-säännöstä, että nyt wotc pääsee tekemään oikeasti pelattavia clone-efektejä ilman pelkoa perseessä niiden rikkinäisyydestä legendoja vastaan. Planeswalkeritkin paranee parilla maililla, kun enää ei voi pelata samaan tapaan kävelijöiden ympäri olemalla hyökkäämättä niihin, vaan kaveri voi slämmätä pieneen loyaltiin juuttuneen köpöttelijän tilalle uuden.

Henkilökohtaisesti sanoisin, että oltais pärjätty hyvin vanhallakin mekaniikalla, mutta nämä ovat lopulta hyvin tasapainoisia uudistuksia, jotka luo uusia mahdollisuuksia vanhoihin kaavoihin, eli hyvä niin. Ja tuo EDH-pointti on varsin tervetullut uudistus näiden sääntömuutosten myötä.

Poissa Reflektio

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #16 : 23.05.13 - klo 13:28 »
Se yksi ja sama yksilö voi taistella itsensä kanssa
kaksi legua/walkkeria taistelee siitä kumpi on oikea.
Kuulostaa melko skitsofreeniseltä.

EDH:ssa kloonauksen hyödyllisyys varmaankin vähenee, mutta ainakin "kaksi samaa legendaarista eri kontrolloijilla"-tapauksessa sen voisi kai korvata vaikkapa sitten kontrollinotolla. Siihen ei tosin löytyne yhtä paljon targettamattomia vaihtoehtoja, eli se lienee ehkä siihen käyttötarkoitukseen hieman nykyistä kloonausta heikompi. Silti "until end of turn"-efektilläkin pystyy ottamaan vastustajan legendaarisen/walkerin (sen saman joka itselläkin on pöydässä) haltuun ja kahden legendaarisen/walkerin tullessa samaan aikaan omaan kontrolliin säkittää se vastustajan kappaleen menettämättä omaansa.
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa Padishar

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #17 : 23.05.13 - klo 14:17 »
Erittäin hyviä muutoksia jälleen kerran, kuten aikaisemmatkin muutokset ovat olleet. Arvostan WotCin kykyä parantaa jo ennestäänkin erinomaista peliä. Flavorin kannalta ymmärrän joidenkin närän näiden legenda/PW-sääntöjen osalta, mutta pelillisesti muutokset ovat parempaan suuntaan. Esim. se, että pelaan kahden manan legendan ja sen sijaan että saisin ukon, menetänkin sen ukon ja vihun vastaava kuolee samassa. Siinä voi sit ihmetellä, että miksi creatureni muuttui Murderiksi. Mutta onneksi ei heinäkuussa enää näin.

Poissa teemuhy

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #18 : 23.05.13 - klo 16:25 »
Legendasääntö on flavårin puolesta käänne surkeampaan, enkä näe tuossa mitään pelillisiä meriittejäkään.
11:31:56<@Teroin> valkonen on parempi väri ku sinine

Poissa Padishar

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #19 : 23.05.13 - klo 16:40 »
Pelillinen meriitti on minusta se, että randomius vähenee. Jos pistän pakkaani legendan x tai planeswalkerin y, niin se tarkoittaa sitä, että haluan käyttää niitä kortteja permanentteina. Jos vastustaja on sattunut pöytäämään vastaavanlaisen omalle puolelleen, muuttuukin yhtäkkiä oma kopioni random poistoksi, mikä tuntuu aivan naurettavalta.

Legendaarisuus ja planeswalkerin uniikkisuus toimii juuri hyvin tilanteissa, joissa kortti olisi useampana kappaleena saman pelaajan kontrollissa liian hyvä. Esim. vuoron 2 ja 3 Thaliat olisi monia pakkoja vastaan aika tyly pelaus. Pelillisesti en näe mitä hyötyä siitä taas on, että eri pelaajien legendat söisivät toisensa.

Poissa freedfromthereal

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #20 : 23.05.13 - klo 17:44 »
No jopas on radikaaleja muutoksia.. Täytyy sanoa etten yhtään tykkää legendamuutoksesta. En pysty flavorillisesti selittämään itselleni kahden saman legendan olemassaoloa kentällä, ja pelillisesti voisin kuvitella tämän olevan myös huono juttu koska kloonisääntö piti tiettyjä kortteja aisoissa. Erityisesti tuli mieleen että commanderi muuttui juuri pykälän rikkinäisempään suuntaan kun joku phyrexian metamorphi ei olekaan enää suoja jotain pika-Ulamogia vastaan yms yms.

Muut muutokset nyt vielä menee.. mutten ole varma että nuokaan varsinaisesti elämää parantavat.
« Viimeksi muokattu: 23.05.13 - klo 17:50 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa Padishar

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #21 : 23.05.13 - klo 23:19 »
On kyllä selvästi taas tätä muutosvastarintaa havaittavissa ihan vain siitä syystä, että jotain muutoksia tulee. Miettikää jos oikeasti legendasääntö olisi vanhastaan samankaltainen kuin tämä tuleva sääntö, ja muutos olisi tehty siihen suuntaan, että oma ja vastustajan sama legenda/planeswalker tuhoavatkin jatkossa toisensa. Kyllä siinä olisi ollut melkoinen määrä porua tarjolla foorumeilla, luultavasti enemmän kuin nyt.

Ei ole mitään järkeä siinä, että klooniefektit ovat joissain tilanteissa poistoja. Poistoilla ei ole mitään tekemistä kloonauksen kanssa (ei edes flavorin kanssa, koska kloonaus oikeasti mahdollistaa kahden identtisen olennon samanaikaisen olemassaolon), ja pelaajat ovat vain tottuneet siihen, koska säännöt ovat sen mahdollistaneet. Flavor on ainoa järkevä argumentti muutoksia vastaan, mutta pelissä jossa rotat voivat lyödä kolmella miekalla varustettuna lohikäärmeen hengiltä, en jättäisi pelkästään flavorin perusteella järkeviä muutoksia tekemättä.

Poissa Thalian

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #22 : 24.05.13 - klo 08:05 »
Mua haittaa tässä muutoksessa se, että voimakkaat creaturet on nyt tämän jälkeen vielä hiukan voimakkaampia, kun niiden poistaminen on taas hiukan vaikeampaa. Muutenkin tässä pelissä viime aikoina creaturejen voimakkuus on noussut aivan älyttömästi joten en tue suuntausta, jossa niiden voimakkuutta pushataan aina vain enemmän.

Legendarule on myöskin antanut toisenlaisen mahdollisuuden vastata ongelmallisiin kortteihin, jopa väreillä, joilla ei välttämättä muuten olisi ollut hyviä vastauksia. Esimerkiksi itse aikoinaan standardissa pelailin UBssa paria jitteä, koska vastustajatkin pelasivat ja siihen hävisi, jos vastaus ei löytynyt nopeasti. Oma dekkini ei välttämättä olisi sitä jitteä tarvinnut, mutta se nyt oli ainoa järkevä tapa vastata siihen, ja toki vahva myös itsellä käytössä, jolloin parin pelaaminen oli ihan hyvä liikku. Samalla tavalla clonet ovat antaneet mahdollisuuden vastata ongelmiin vähän erilaista reittiä myöten ilman, että tarvitsee lähteä lisäämään värejä. Olen pitänyt tätä mahdollisuutta varsin hyvänä.

Poissa Padishar

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #23 : 24.05.13 - klo 09:20 »
Mua haittaa tässä muutoksessa se, että voimakkaat creaturet on nyt tämän jälkeen vielä hiukan voimakkaampia, kun niiden poistaminen on taas hiukan vaikeampaa. Muutenkin tässä pelissä viime aikoina creaturejen voimakkuus on noussut aivan älyttömästi joten en tue suuntausta, jossa niiden voimakkuutta pushataan aina vain enemmän.

Aika marginaaliselta tuntuu kyllä tämä voimakkuuden lisäys, pelkästään siksikin että sillä on merkitystä vain jos molemmat pelaajat pelaavat samaa legendaa. Ja jos näin on, niin miksi ne olisivat yhtäkkiä voimakkaampia, kun eivät enää rikkoutuisikaan ollessaan samaan aikaan tiskissä?

Lainaus
Legendarule on myöskin antanut toisenlaisen mahdollisuuden vastata ongelmallisiin kortteihin, jopa väreillä, joilla ei välttämättä muuten olisi ollut hyviä vastauksia. Esimerkiksi itse aikoinaan standardissa pelailin UBssa paria jitteä, koska vastustajatkin pelasivat ja siihen hävisi, jos vastaus ei löytynyt nopeasti. Oma dekkini ei välttämättä olisi sitä jitteä tarvinnut, mutta se nyt oli ainoa järkevä tapa vastata siihen, ja toki vahva myös itsellä käytössä, jolloin parin pelaaminen oli ihan hyvä liikku. Samalla tavalla clonet ovat antaneet mahdollisuuden vastata ongelmiin vähän erilaista reittiä myöten ilman, että tarvitsee lähteä lisäämään värejä. Olen pitänyt tätä mahdollisuutta varsin hyvänä.

Tuo kaikki on totta, mutta eri asia sitten on, että kuinka mielekästä tämä sitten on ollut. Ei muutos ole pahasta pelkästään siksi, että vanhat kikat eivät enää toimikaan. Magicissa on aina ollut niin, että tietyt värit eivät voi tehdä tiettyjä asioita. UB-väreillä on kuitenkin sekä discardia että counterspellejä, joilla Jiten voi pitää pois tiskistä. Ja pöydästäkin sen voi vielä bouncata discardin tai counterin ruuaksi, jos se sinne ehti livahtamaan. Ja cloneissa sama juttu. Miksi ihmeessä monosinisen pakan pitäisi päästä käsiksi efektiin "Destroy target creature if its name is xyz. Ignore indestructibility, shroud and regeneration"?

Heitänpä nyt vähän positiivisempaa esimerkkiä asiasta. Mind Sculptor -Jacen ollessa standardissa moni peli käytännössä päättyi siihen, että toinen pelaaja pöytäsi pelin alkuvaiheissa Jacen ilman että toinen pystyi sitä counteroimaan. Siinä sitten voi ottaa brainstormin, jolla pääsee jo hyville. Jos sitten vastustaja pelasi omalla vuorollaan Jacen, meni nämä PW:t pönttöön, ja toinen oli nyt Brainstormin voitolla ja vastassa on tapped out vihu, eli aika paljon ollaan tilanteessa edellä. Tulevalla säännöllä sitten molemmat saavat Jacen aktiiviseksi, ja pelaajat joutuvat vastaamaan toisen Jaceen ns. rehellisillä keinoilla. Itse ainakin olisin nuo Jace-tilanteet pelannut tällä säännöllä aina mielummin kuin että joutui toivomaan, että on se ensimmäinen Jacen tiskiin saava pelaaja.

Poissa Thalian

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #24 : 24.05.13 - klo 09:41 »
Aika marginaaliselta tuntuu kyllä tämä voimakkuuden lisäys, pelkästään siksikin että sillä on merkitystä vain jos molemmat pelaajat pelaavat samaa legendaa. Ja jos näin on, niin miksi ne olisivat yhtäkkiä voimakkaampia, kun eivät enää rikkoutuisikaan ollessaan samaan aikaan tiskissä?

Viittasin juurikin noihin clone-efekteihin. Tällöin dekissä on vastaus vaikeisiin legendoihin ilman, että tarvitsee välttämättä tietää, mikä se vastustajan legenda on.

Lainaus
Tuo kaikki on totta, mutta eri asia sitten on, että kuinka mielekästä tämä sitten on ollut. Ei muutos ole pahasta pelkästään siksi, että vanhat kikat eivät enää toimikaan. Magicissa on aina ollut niin, että tietyt värit eivät voi tehdä tiettyjä asioita. Miksi ihmeessä monosinisen pakan pitäisi päästä käsiksi efektiin "Destroy target creature if its name is xyz. Ignore indestructibility, shroud and regeneration"?

On täysin totta, että joka värillä ei tarvitse olla vastausta jokaiseen asiaan. Historia kuitenkin osoittaa, että välillä vain tulee sellaisia formaatteja määrittäviä kortteja, joihin vastaus täytyy olla, jotta oma pakka on yleensä pelattava. Tällöin monipuoliset mahdollisuudet vastata asioihin ovat hyviä, koska se mahdollistaa myös monimuotoiset pakat. Jitte oli kortti, johon oli täysin pakko vastata, jos oma pakka pelasi miehiä. Legendarulen ansiosta siihen oli enemmän vastauksia, mikä mahdollisti suuremman määrän dekkejä.

Lainaus
Heitänpä nyt vähän positiivisempaa esimerkkiä asiasta. Mind Sculptor -Jacen ollessa standardissa moni peli käytännössä päättyi siihen, että toinen pelaaja pöytäsi pelin alkuvaiheissa Jacen ilman että toinen pystyi sitä counteroimaan. Siinä sitten voi ottaa brainstormin, jolla pääsee jo hyville. Jos sitten vastustaja pelasi omalla vuorollaan Jacen, meni nämä PW:t pönttöön, ja toinen oli nyt Brainstormin voitolla ja vastassa on tapped out vihu, eli aika paljon ollaan tilanteessa edellä. Tulevalla säännöllä sitten molemmat saavat Jacen aktiiviseksi, ja pelaajat joutuvat vastaamaan toisen Jaceen ns. rehellisillä keinoilla. Itse ainakin olisin nuo Jace-tilanteet pelannut tällä säännöllä aina mielummin kuin että joutui toivomaan, että on se ensimmäinen Jacen tiskiin saava pelaaja.

Jaska 2.0 on ihan kohtuullinen esimerkki myös siitä, miten PW-rulea osattiin myös hyödyntää. Ykkösjaskaa kun pelattiin aikoinaan vastauksena kakkoseen, sillä cc3 draw a card oli ihan hyvä peluu, jos se samalla countteroi vastustajan cc4 pelinvoittajaspellin.

Edit: fiksasin quote-tagit
--luma
« Viimeksi muokattu: 24.05.13 - klo 09:47 kirjoittanut luma »

Poissa Padishar

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #25 : 24.05.13 - klo 10:03 »
Niin, pitäisikö joka värille olla sitten joku kaiken kattava jokerivastaus, että on enemmän vastauksia ja dekkien lukumäärä saadaan ylös. Itse en tuota korrelaatiota oikein näe. Olen sitä mieltä, että mitä vähemmän värejä pelaa, sitä konsistentimpi pakka on, mutta sitä vaikeampaa saattaa tiettyjen tilanteiden hoitaminen olla. Täytyyhän sen jotenkin palkita, että sotkee manabasea useilla väreillä. Ja jos oikeasti haluaa poistaa ukkoja, niin vaihtoehtoja löytyy muutenkin ihan julmetusti. Se, että kloonaus ei toimi enää poistona, vaikuttaa juuri johonkin UG-pakkaan, jonka ei pitäisi alunperinkään pystyä poistamaan ukkoja helposti, ja niinhän sen pitää ollakin.

Planeswalkerit ovat vielä kohtuu nuori asia pelissä, mutta väripiirakan mukaan näyttäisi tällä hetkellä olevan niin, että sinistä lukuunottamatta kaikki värit pystyvät niitä poistamaan. Ja sininenkin voi bouncata tai counteroida ne ja myös hyökätä niihin. Eli se, että ei voi pelatakaan saman tyyppistä PW:tä poistona, ei varsinaisesti jätä pelaajaa täysin planeswalkereille alttiiksi. Ja jos toinen pelaaja pelaa vaikka Garruk, Primal Hunterin ja tekee tokenin, niin kyllä minä paljon mielummin haluan seuraavalla vuorolla pelaamani oman kopioni jäävän pöytään ja tekevän oman tokenin, kuin että se olisi yhtäkkiä 5 manan destroy target planeswalker.

Poissa freedfromthereal

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #26 : 24.05.13 - klo 10:23 »
Tuo kaikki on totta, mutta eri asia sitten on, että kuinka mielekästä tämä sitten on ollut. Ei muutos ole pahasta pelkästään siksi, että vanhat kikat eivät enää toimikaan.

No jos mikään muu  ei muutu, eli ei tule vaikka yhtäkkiä lisää vastauksia kyseisiin ongelmiin, niin loogisesti se minun mielestäni on muutos heikompaan suuntaan.
Vähemmän vastauksia, muutos huonompaan.

Kaikkeen on olemassa vastaus, mutta se ei tarkoita sitä että ne mahtuisivat pakkaan. Siinähän istut esim. artifaktinpoistoa kädessäsi kun vastus ajaa sinusta yli miehillä. Poiston sidettäminen sisään vain ja ainoastaan jotain tiettyä korttia vastaan esim on vähän siinä ja siinä jos se poisto ei muuten tee mitään. Legendoilla tai klooneilla sentäs oli muitakin funktioita.

ps. Ei tämä nyt maailmaa mullistava muutos ole, mutta en mitenkään pysty näkemään että tämä magiccia ylipäätään parantaisi. Todennäköisemmin pelit vaan menevät enemmän "herp derp nostin avainkortin ensin siis voitin" - suuntaan.
« Viimeksi muokattu: 24.05.13 - klo 10:40 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa Padishar

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #27 : 24.05.13 - klo 10:44 »
Tuo kaikki on totta, mutta eri asia sitten on, että kuinka mielekästä tämä sitten on ollut. Ei muutos ole pahasta pelkästään siksi, että vanhat kikat eivät enää toimikaan.

No jos mikään muu  ei muutu, eli ei tule vaikka yhtäkkiä lisää vastauksia kyseisiin ongelmiin, niin loogisesti se minun mielestäni on muutos heikompaan suuntaan.
Vähemmän vastauksia, muutos huonompaan.

Magic tarjoaa järjettömän liudan vastauksia uhkaan kuin uhkaan. Legendasääntöä ei ole muutettu WotCin mukaan siksi, että vastausten määrää pienennettäisi (kysehän on aivan minimaalisesta muutoksesta joka tapauksessa), vaan paljon tärkeämmistä syistä.

Tässä artikkelissa tosiaan on ihan hyvät ja järkevät perustelut muutokselle: http://www.wizards.com/Magic/Magazine/Article.aspx?x=mtg/daily/feature/248f

Pari quotea:
I don't feel that the old version of the rules was inherently bad, but it did end up making interactions between players who shared legendary permanents a game about who could use his or her permanent as a terror more often and not about the cool things the legendary permanents or Planeswalkers themselves could do.

We found that games where players used their Planeswalkers to continuously nullify each other weren't particularly interesting, and overall it made Planeswalkers less fun as a result. The third reason is that we simply print more legends today than we used to, both because they give us opportunities to tell the story of Magic on cards, and because they afford us the ability to grant powers and abilities to cards that we might not want players to have multiple copies of at the same time.

Minä olen täysin samaa mieltä noista muutoksista. Haluan käyttää omia legendojani ja planeswalkereita, ja jos haluan eroon vastustajan moisista niin varustan pakkani asianmukaisilla korteilla. Ländi antaa aina manaa, poltto tekee aina damagea, non-legendary permanent on aina itsensä. Miksi legendan tai PW:n pitäisi välillä olla jotain ihan muuta kuin mitä siinä kortissa lukee?

Poissa Rancid-

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #28 : 24.05.13 - klo 10:49 »
Todennäköisemmin pelit vaan menevät enemmän "herp derp nostin avainkortin ensin siis voitin" - suuntaan.
Täähän nyt on niin täyttä bullshittiä ku voi olla. Silloin kun JTMS oli formaatissa, Jace-mirrorit nimenomaan voitettiin sillä, että ehdittiin ensin slämmätä oma Jace, brainstormata kerran JA pakottaa vihu pelaamaan omansa vain poistona. Sitten jos oli vielä se toinen Jaska hanskassa brainstormin jälkeen niin homma levisi ihan käsiin. Nykyisillä säännöillä molemmilla olisi oma JTMS ja sitten pelattaisiin taas Magicia.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Thalian

Vs: Magic 2014 -sääntömuutokset
« Vastaus #29 : 24.05.13 - klo 10:59 »
Niin, pitäisikö joka värille olla sitten joku kaiken kattava jokerivastaus, että on enemmän vastauksia ja dekkien lukumäärä saadaan ylös. Itse en tuota korrelaatiota oikein näe. Olen sitä mieltä, että mitä vähemmän värejä pelaa, sitä konsistentimpi pakka on, mutta sitä vaikeampaa saattaa tiettyjen tilanteiden hoitaminen olla.

Tässä on se pääpointti mun mielestä. Mun mielestä on hyvä, että siniselle on annettu clonejen avulla mahdollisuus hoitaa ongelmalliset legendat pois. Clonet eivät ole mitenkään älyttömän hyvä tapa hoitaa uhkia pois, sillä nehän eivät poista kuin legendoja, mutta ne ovat olleet silti ihan kelvollinen tapa hoitaa asia. Tämä on myös mahdollistanut sen, että on voitu pelata vaikkapa monosinistä, jolla olisi muuten vaikeuksia hoitaa noita uhkia. Minusta ei ole kovin miellyttävä suunta, että dekkeihin laitetaan aina vain lisää värejä, jotta ongelmat voidaan ratkaista, vaan pidän siitä, että vähemmälläkin voi tulla toimeen, mutta vastaukset ovat vain olleet heikompia.

Lainaus
Planeswalkerit ovat vielä kohtuu nuori asia pelissä, mutta väripiirakan mukaan näyttäisi tällä hetkellä olevan niin, että sinistä lukuunottamatta kaikki värit pystyvät niitä poistamaan. Ja sininenkin voi bouncata tai counteroida ne ja myös hyökätä niihin. Eli se, että ei voi pelatakaan saman tyyppistä PW:tä poistona, ei varsinaisesti jätä pelaajaa täysin planeswalkereille alttiiksi.

Joo, PWt ovat aika uusi juttu, joten niiden suhteen ollaan odottavalla kannalla. Minusta oli kuitenkin aika miellyttävä interaktio, että pystyi countteroimaan vastuajan kovimman uhan samantyyppisellä PWllä. Toki tätä on käytetty aika vähän, mikä johtunee osittain siitä, että saman nimisiä (pelattavia) PWitä on ollut aika rajoitetusti standardissa yhtä aikaa käytössä.