En kyllä tajua yllättävän yleistä itkua siitä, että nämä muutokset tekisivät koko pelistä "tyhmemmän". Muutokset tuntuvat suosivan parempaa pelaajaa, joten ne ovat automaattisesti minun kirjoissani käänne positiiviseen.
Tulee ihan mieleen M10 sääntömuutokset ja siitä aiheutunut, suoraan sanottuna, typerä valitus. Sieluja nakersi suunnattomasti kun lämät ei enää menekkään stakkiin. Alustavasti se näytti turhalta pelin yksinkertaistamiselta, mutta vaikka se toki teki sitäkin, sen ohessa muutos vähensi tilanteita jossa aina oli kannattavaa tehdä asiat tietyllä tavalla. Damage kannatti _aina_ laittaa stakkiin ja alkaa vasta sen jälkeen tehdä asioita. Nykyään pitää miettiä haluaako vastuksen miehen tradettaa pois vai tehdä jekkuja. Toki aivan aloittelijat pystyttiin pelaamaan tällä tavalla nokkelasti pussiin, mutta keskiverto PTQ-pelaaja osasi kyllä tehdä saman epävalinnan täysin automaattisesti.
Heinäkuussa aktiivinen Jitte molemmilla puolilla vaatii aivojen rassaamista nykysääntöä enemmän ja parempi pelaaja saakin tämän kaltaisista tilanteista etua. Ja jos tämä on jonkun mielestä nyt sitten huono juttu, niin suosittelen lottoamista.
Flavour ei minulle ole koskaan ollut mitenkään tärkeää. Mitä nyt alkuvaiheessa kuvat oli kivoja, mutta minulle se oli vain porttihuume, joten maailmaani ei hetkauta jos Thrun, Viimeinen Trolli taistelee itsensä kanssa. Ja sitä paitsi, flavourilla tätä peliä on onnistuttu myös tehokkaasti pilaamaan (kts. Homelands), joten minulle sopii mainiosti jos sitä karsitaan paremman pelattavuuden toivossa. Ymmärrän kyllä jos tämä sattuu harmittamaan jopa suunnattomasti, mutta peli jossa Singing Tree voi hyökätä oksissaan kaksi miekkaa ja sitä vastaan taistelukentälle syöksyy lintu joka kantaa nokassaan Batterskullia ei ehkä ole aivan täysin realistinen lähtökohtaisestikaan.
Se tosiasia, ettei klooneja voi enää käyttää poistoina legendary creatureihin hieman harmittaa, mutta vain ja ainoastaan sen takia, että itse olin se joka sitä harrasti vastustajiani useammin. Ja koittakaapa selittää tämän flavouri: Sinut kloonataan ja molemmat kuolette sillä samaisella sekunnilla kun prosessi on valmis.
Ylimäärästen ländien pelaaminen on noista muutoksista ainoa jota pidän suoraan nykyistä huonompana. Uusi sääntö tekee asiasta simppelimmän, mutta se saadaan aikaan rajoittamalla potentiaalisia pelauksia ja interaktioita. Toki kysessä on naurettavan marginaalinen muutos, joten kosmisessa mittakaavassa tämä lienee aivan sama.