Seuraa wall of text.
Round 1 - Sega RallyMarkku vs
KostiRoope vs Jari
Arttu vs Kari
Hannu vs Juha
Kootut selitykset: SegaRallyyn päädyttiin käytännössä kompromissina tuttuuden, vauhdintunnun ja sopivasti tasoeroja esiin tuovan realismintapaisen välillä. Esimerkiksi Colin McRae Rally 2 olisi ihan yhtä hyvin voinut tulla valituksi, ja jos kisat saavat jatkoa, se lienee defaulttina autopelivalinta. Radan helppoutta kompensoi omalta kohdaltani se, että en päässyt sinuiksi ratin tuntumaan ennen viimeistä kierrosta, joka taisikin sitten olla nopein ei-Hannun ajama yksittäinen pätkä. Ei kuitenkaan riittänyt kun sössin niin paljon ensimmäisten kahden aikana, ja kun vastassa oli Kosti.
Round 2: EggnoggMarkku vs
RoopeKosti vs Jari
Arttu vs
HannuKari vs Juha
Kootut selitykset: Eggnogg löysi tiensä kisoihin yleisön ehdottamana ihan viime tipassa, kun pitkään slotissa kiinni roikkunut Triplane Turmoil osoittautui aika moneen suuntaan liian vaikeaksi tapaukseksi ollakseen viihdyttävä kisapeli. Eggnoggin akilleenkantapäästä eli hyökkäysten tarkan ohjaamisen vaikeudesta onkin tässä puhuttu, ja lisäksi jonkinlaisena tilastollisena anomaliana neljästä näppis vs. SNES-padi -matsista kaikki päättyivät padilla pelanneen voittoon, mikä herättää vähän epäilyksiä ainakin minussa. Jos pelin tekijät laittavat miekan heiton omaan nappiinsa ja sallivat paikaltaan hyppäämisen pelkkää hyppynappia painaen, kontrollien ja samalla pelin hyvyyspisteet hyppäävät huippuluokkaan.
Round 3: Puzzle BobbleMarkku vs Jari
Kosti vs Roope
Juha vs
ArttuHannu vs
KariKootut selitykset: Tää oli about ilmiselvin valinta kisapeliksi. Peli on simppeli, hauska, palkitsee hyvät suoritukset, suolaa kämmistä sitä enemmän mitä lähempänä se oli onnistunutta suoritusta ja sitä on kivaa + jännää jopa katsoa vierestä.
Round 4: Super Street Fighter 2 Turbo Ultimate Golden Platinum GOTY editionMarkku vs Arttu
Kosti vs
KariRoope vs Hannu
Jari vs
JuhaKootut selitykset: Kun edellisissä kisoissa oli pelattu One Must Fall'ia, jäljelle saman aikakauden hyvistä tappelupeleistä jäi lähinnä Mortal Kombat 2 tai 3 ja tämä. Tappelupeleistä tietävät ihmiset preferoivat vahvasti tätä, joten uskoin. Roopen ja Hannun (ja myöhemmin Roopen ja Kostin) pelit näyttivät huomattavasti erilaiselta kuin meidän tavallisten kuolevaisten buttonmash-festit. Onnistuin tosin huomaamaan, että Hannun valitsemalla sumopainijahahmolla oli simppelin näköinen ja pitkälle yltävä erikoisliike, joten tein perässä. Tällä kertaa se riitti voittoon.
Round 5: NHL 95 (PC)Markku vs Kari
Kosti vs
HannuRoope vs Juha
Jari vs
ArttuKootut selitykset: Ehkä eniten versiovalinnasta hajoilua aiheuttanut peli. Roope ja Kosti vanhoina konsoliharjoina olivat sitä mieltä, että SNESin NHL94 olisi jotenkin merkittävästi parempi, mitä en itse allekirjoita oikein millään tasolla. Itse ydinpelattavuus on mun silmään käytännön identtistä, paitsi että SNES-versiossa on puolustavalle pelaajalle tarjolla koukkausnappi, jonka funktio on lähinnä hidastaa peliä ja olla massiivinen HV. Tämän merkittävän lisäyksen kääntöpuolella on sitten ketjukaverit jatkuvalla (vielä jatkuvammalla) syötöllä paitsioon tunkeva AI ja kasa ärsyttäviä piirteitä, kuten puoli minuuttia pelin jatkumisen jälkeenkin soolojaan tilutteleva urkuri.
Round 6: Star Control 2 MeleeMarkku vs Hannu
Kosti vs Juha
Roope vs Arttu
Jari vs
KariKootut selitykset: Kisojen korkein opettelukynnys näkyi. En itsekään ehtinyt/jaksanut/viitsinyt tutustua pelin purtilovalikoimaan sen enempää kuin että kävin Artun kanssa pikaisesti läpi kaikki alukset kertaalleen ja valitsin niistä ne, joilla tuntui että osais voittaa. Ehkä. Tämä ja SSF2T ovat hyviä oppitunteja siitä, että eri pelitaktiikoita ja runsaasti niille spesifistä opettelua vaativat pelit kannattaa jatkossa jättää pois kisoista, jos ei ole varmaa, että kaikki osallistujat ovat samalla viivalla harjoittelun määrän suhteen.
Round 7: Zorlim's Arcade VolleyballMarkku vs Juha
Kosti vs Arttu
Roope vs Kari
Jari vs
HannuKootut selitykset: Sitten mentiinkin sinne toiseen ääripäähän. Tässä turautuksessa taitoelementti muodostui lähinnä siitä, että osasi abusoida pelin rikkinäistä fysiikkaa - tai oikeastaan olla ottamatta siltä batangia. Veikkaan että esim. Deluxe Moposota olis täyttänyt paremmin tämän kämmeihin ratkeavan kyttäilypelin slotin. Ainakin siinä on suunnilleen ehjät fysiikat.
Finaali: Kosti voitti sekä Roopen valitseman Street Fighterin että oman valintansa ZAVin.
--
Paskakisoihin merkittävä ero on tosiaan se, että niissä kaikki lähtevät samalta viivalta, eli nollasta. Yritin sen minkä osasin valikoida pelejä, joissa harjoittelulla saisi edgeä, mutta aloittelijallakin olisi tsäänssit ja kivaa. Ilmeisesti SC2 ja SSF2T epäonnistuivat jälkimmäisessä selvästi, änäri jonkin verran ja lopuissa oltiin semisti hyvillä.
Jos muuten joku tietää keinon saada
komponenttikomposiittivideota (esim. autenttisesta NESistä) winkkarin ruudulle silleen, että sitä pystyy striimaamaan, saa kertoa. Koitin ottaa selvää esim.
tästä, mutta en oikein saanut selkoa videokuvan reaaliaikaisuudesta. Kultamitalihaaste on kahta kivempaa autenttisella raudalla, ja RämpytysKamera(tm) tuntui olevan instant-hitti.
(edit: korjattu videon tyyppi, meni termit sekaisin)