Slivereiden perusongelmahan piilee siinä, että ne eivät ole itsekseen vahvoja, ja suurin osa niistä on aika epäoptimaalisia monessa tilanteessa. Tämä houkuttelee helposti pelaamaan enemmän slivereitä, vaikka monella on epärelevantteja abilityjä. Sunkin listasta löytyy muutamia (kuten Acidic Sliver, Cautery Sliver) jotka voivat olla hyvinkin vahvoja joissain tilanteissa, mutta usein 2/2 vanilloja joilla blockataan. Osa on myös enemmän win more-tyyppisiä (Brood Sliver, Thorncaster Sliver). Hibernation Sliveriä en ymmärrä kun damage ei mene stackiin, sillä ei vaan voi tehdä nykyään hyviä jippoja.
Myös kaikki tappiabilityt slivereillä ovat yleensä aika nihkeitä kun Crystalline Sliver on monessa matchupissa erittäin kova jätkä.
Näiden ja muiden juttujen vuoksi pelaan paljon utilitymiehiä sekä planeswalkereita monen muutoin hyvän luikurin sijaan.
Viruline Sliver ja Metallic Sliver mahdollistavat superräjähtäviä lähtöjä, ja ykkösdropeista on muutenkin pulaa. Plated Sliver on yksi joka pitäisi tosin mahduttaa.
Korteista joita en itse pelaa, Vindicate/Pulse on ollut harkinnassa pitkään. En tiedä mitä ajatella miekoista, yleensä olen ollut käyttämässä manaa kaiken aikaa uusiin kortteihin. Mitenkäs Intuition/Fact or Fiction on toiminut? Oversold Cemetery & Toxin Sliver pitää kyllä hankkia.
Minusta teet tässä omituisen ratkaisun, jossa otat heikon kasuaalimekaniikan ja alat laimentaa sitä entisestään pelaamalla jotakin muuta kys. strategiassa oleellisten korttien sijaan. Jos pelaa FTK:ta, Finksiä, Thragtuskia ja sun muita naya midrange -miehiä, eikö ole sama olla pelaamatta slivereitä lainkaan? Tekemällä niin saa kuitenkin paremman creaturebasen, kuin lapuilla jotka alkavat olla hyviä jos niitä on tiskissä kolme sopivaa. Luulen vieläpä, että mixed creaturebase on selvästi huonompi kuin ei lainkaan slivereitä tai all-in niiden suhteen. Luikurit huononevat dramaattisesti ja alat nostelemaan blankkeja Huntmasteriesi kaveriksi.
Ts. haluatko nyt pelata Slivereitä vai et?
Yksittäisiä kortteja kommentoidakseni, täppislivereistä Crypt on mielestäni aika poikaisa, koska se mahdollistaa pelin hyydyttämisen muita äijädekkejä vastaan. Telekinetic tekee saman ja usein dominoi pelejä kontrolleja vastaan. 'Räjähtävistä lähdöistä' kannattaa muistaa, että sinulla on 100 korttia, joista neljä buustaa muita äijiä, joten 1/1:t jotka eivät tee mitään itsekseen, eivät tosiaan ole pelaamisen arvoisia. Kokemukseni mukaan dekki pelaa aggron roolia vain kaikkein hitaimpia kontrolleja vastaan, missä tilanteessa ei ole niin oleellista mitä ukoissa spesifisesti lukee. Muita vastaan pitäisi lukita pöytä erilaisilla kombinaatioilla (Toxin + first strike, Crypt, Hibernation + lifelink, Telekinetic + mitä tahansa, Dormant + manavehje).
Fact or Fiction on toiminut. Se, Cemetery ja miekat ovat pelkästään card advantagea varten, koska voin valita kustannustehokkaita, väri-epäintensiivisiä ratkaisuja.
PS: Hibernation on oikeasti aika kova, minkä pitäisi olla ilmeistä jos pelaa sitä edes joskus. Kokeile.