Poromagia

Kirjoittaja Aihe: "En vaihda tätä, sori"  (Luettu 11928 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tsodmi

"En vaihda tätä, sori"
« : 21.09.14 - klo 06:36 »
Harvoin tätä enään tapahtuu täällä päin, mutta minua kyllä ihmetyttää ne äijät jotka tota noin tunkee binderiä suoraan nenän eteen ja haluaa kovasti multa jotain. No selaan siinä hänen binderinsä lävitse ja totean että minua kiinnostais tuo.
"Ei ole vaihdossa", T. Äeä.
Okei? Miksi se sitten on sun binderissä, jos sä kerta et ole valmis vaihtamaan sitä?
Kyllä mä ymmärrän ne kaulaparta äijät joilla on kolme yli 200 sivun kansiota johon on kertynyt vuosien varrella kaikki bulkki käyttis kortit ja eihän siitä kaikkia kortteja voi muistaa, mutta minusta silti pitäisi katsoa sieltä ne "ei vaihdu" kortit pois.

Siksi itse pidän vain kansiossa ne kortit mitkä lähtee, jos jotain kiinnostaa kyseinen kortti X. En mä koskaan sano kenellekkään että mun pääkansiosta ei lähde tuo. Mulla on ihan sitä varten niin erillinen pikku kansio mihin kerään sitten ne kortit jotka hyppii sitten edes takas pakan ja sen kansion välillä.

Että ne jotka tätä harrastaa "En vaihda" asennetta, niin olisi kiva kuulla että miksi te tätä teette?
...

Poissa vhirvela

• Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
Vs: "En vaihda tätä, sori"
« Vastaus #1 : 21.09.14 - klo 07:16 »
Hmm en tiedä kuulunko kategoriaan ja kumpaan pähän mutta olen itsekkin tätä ihmetellyt!:)

Itellä on 4 vaihto kansiota ja pieni "lega käyttis" kansio jossa on sideboardit ja muut herkut jota sitten saatan lisätä oikeisiin vaihto kansioihin mikäli esim. counterspelli tyyppiset jutut tai brastormit vähenee sieltä jne.

2 vaihto kansiota on ihan vaan täynnä foileja ja ne on oma lukunsa. Kiinnostavat lähtökohtaisesti niin harvoja, että en edes enää okein kanna niitä mukana.

3 Vaihtokansio on ns. vaihtokansio ja kaikki on käytännöllisesti katson lähdössä ja helposti!
4 kansio on landi kansio missä on zendikar basic landeja pirun paljon ja tämän lisäksi  shock-dualit  (watery gravet) yms jokaista väri yhdistelmää yli setti + joitain foileja ja esim. ulkomaankielisiä.

Tästä kansiosta vainhan vaan ja ainoastaan kortteja kun ne tulevat suoraan eri deckkeihin mitä pelaan! Enkä kyllä vaihda edes  yhtä 10centin edh herkkua jonka "oikeasti tarvitsen" johonkin shock-dualiin tai edes zendikar basicciin vaikka löytäisinkin jotain ihan kivaa tradetettavaa kansiostasi jota en kuitenkaan aktiivisesti tarvitse.

oon huomannut tendenssin rakentaa oops all spells deckkiä uudestaan ja uudestaan, eli jos joku haluaa multa jotain ja en keksi mitä ite haluasin niin elvish spirit guide, simian spirit guide, chrome mox, lotus petal yms ovat semmoista kamaa että tunnun niitä hastraavan todella paljon  jostain syystä.

Kaikki MTG pelaajat eivät ehkä ole maailman ystävällisimpiä tai kohteliampia ihmisiä. (tuskin minkään yksittäisen harrastuksen  parissa olevat ovat.) Mutta ottaa välillä kyllä kaaliin, jos vähätellään/haukutaan toisten kokoelmia. Esim. ei riitä, että sanoo selattuaan kansioni, että ei löytynyt nyt mitään kiinnostavaa kiitos...vaan pitää tyyliiin oikein painottaa, että tuolla ei ollut yhden yhtä käyttis korttia...tämä vielä vähättelevällä äänensävyllä.

Tai sit esim. kaveri löytää minun korteista useampia kiinnostavia kortteja minua kiinnostaa lähinnä joku in Garruk's wake  tai joku muu suht roskaisa edh käyttis ja kun tarkistetaan hinnat ja vaihtaja tajuaa, että omalla kortilla on aivan mitättömän pieni arvo niin ruvetaan vähätteleen ja ollaan ns. loukkaantuneita MCM mukaisesta tarjouksesta...hassua tässä oli että kolmas puolueeton osapuoli tarkisti hinnat meidän puolesta ja silti vaihtokumppanini käyttäytyi loppu ajan kun minä olisin haistattanut hänelle kakat:P   

Ironista tai ei niin olisin voinut 10x  kyseisen kortin hinnasta heittää helposti näitä hänen minulta haluamiaan kortteja joita oli useampi, mutta en edes keksinyt miten olisin asiaa ehdottanut kun kaveri tuntui olevan niin käärmeissään ja loukattu!!:O

Meinasin heittää siihen, että ilmeisesti MCM käy korttien arvon tarkistukseen vain silloin kun se on sinulle edullinen tms...Mutta onneksi pidin suuni kiinni.

(side rant: yhtä lailla toki ihmetyttää kun aikuiset ihmiset  kiukkuilee mulle turnauksessa kun tuuritan tai pelaaan huonosti.  Ihan sama tulin pitämään MTG tapahtumiin hauskaa ja oppimaan vaikeasta formaatista nimeltä legacy, Teen älyttömästi virheitä mutta opin myös pikkuhiljaa ja olen deckilläni lähiaikoina pärjännyt ihan kohtalaisesti aina kun olen sillä osallistunut. En todellakaan tartte kiukkuilua tai ragetusta siitä, että en osaa pelata tai teen typeriä virheitä. Tulin kuitenkin lähtökohtaisesti pitämään MTG tapahtumiin hauskaa! Let's face it people, MTG nyt vaan ei ole laji missä oikein pelannut tai parempi pelaaja voittaa aina. DEAL WITH IT!)
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa jupu_

« Vastaus #2 : 21.09.14 - klo 09:07 »
"Paras" mitä minulle on sanottu turnauspöydässä voiton jälkeen "vedäppä käteen". Itse 16v tuolloin, vastapelaaja noin 30.

Poissa Porokki

« Vastaus #3 : 21.09.14 - klo 12:17 »
"Paras" mitä minulle on sanottu turnauspöydässä voiton jälkeen "vedäppä käteen". Itse 16v tuolloin, vastapelaaja noin 30.

Tässä on tärkeää ottaa huomioon toisen pelaajan äänensävy ja sekään ei välttämättä kerro koko totuutta. Joillakin ihmisillä on vain tapana kommunikoida ronskimmin ilman sen kummempia negatiivisia tunteita siinä taustalla. Onhan se toki suositeltavaa jättää pois turnaustilanteesta, mutta ymmärrän kyllä täysin  miten voi lipsahdella ties mitä epäkohteliaisuuksia vaikka oikeasti ei ole tarkoittanut loukata.

Mitä tuohon vaihtamiseen tulee, niin itselläni se menee vähän niin, että kaikki vaihtuu JOS löytyy tarpeeksi hyvä tarjous. Joidenkin käyttisten kohdalla toinen samanarvoinen ei vain voita, vaikka miten päin menisi.

Poissa Hopo

« Vastaus #4 : 21.09.14 - klo 13:02 »
No joo, voihan sitä vahingossa lipsauttaa vaikka mitä mutta  liioitellun karkeaa kielenkäyttöä on turha puolustella. Meneehän pelissä usein asioita "paskaks" ja kaikkea mutta jos oikeasti pitää itseään fiksuna, pitäisi olla pelisilmää olla haistattelematta kersoille jos saa korttipelissä turpaan.

Pakko silti sanoa että kerran teki mieli sanoa itsekin kyseiselle herralle rumasti - syynä jopa mtg-standardit alittava hygieniataso. En suoraan sanottuna muista otinko asiaa lainkaan puheeksi.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Gagis

« Vastaus #5 : 21.09.14 - klo 13:20 »
Kansiot on hyvä paikka säilyttää myös sellaisia kortteja, joita aikoo pelata, ja tarpeeksi hyvään tarjoukseen lähtee mitä tahansa.
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa hallava

« Vastaus #6 : 21.09.14 - klo 13:58 »
Itselläni ei ole kuin yksi kansio, joten joskus säilyttelen siellä myös asioita jotka ovat menossa pian pakkaan mutta joille ei ole vielä sleevejä tms.

Poissa Kide

« Vastaus #7 : 21.09.14 - klo 14:19 »
Omassa kansiossani about puolet korteista on sellaisia, jotka ei tämänhetkisillä markkinahinnoilla ole liikkumassa yhtään mihinkään, ja syy tähän on hyvinkin yksinkertainen: pidän kuukaudessa useamman legacy- ja modern-turnauksen, joissa paikalla tulevilla ei välttämättä ole ihan jokaista korttia matkassa. Siispä korttien lainaamisen vuoksi kuljetan matkassa hyvinkin useita ei-treidattavia käyttiksiä, jos joku sattuu kohteliaasti kysymään lainaksi.
Teach a man to reason and he'll think for a lifetime.

Poissa aaruli96

« Vastaus #8 : 21.09.14 - klo 15:34 »
Itse en nää mitään ongelmaa jos kansiossa on kortteja jotka "eivät ole vaihdossa". Itsekkin säilytän kansioissa kaikkia arvokkaita kortteja mitkä eivät sillä hetkellä ole dekeissä. Jos en jotain korttia halua vaihtaa niin ei se mielestäni ole toisen osapuolen asia siitä ruveta valittamaan. Näin on siis joskus käynyt.

Yleisin syy miksi sanon että kortti ei ole vaihdossa ei kuitenkaan ole se että pelaisin sitä. Aina välillä kun selailen kansioita törmään johonkin euron parin lappuun, mitä voisin joskus ehkä pelata kasuaalissa. Kysyn sitten toiselta että mitä haluaisit kyseisestä kortista. Tyyppi sitten kaivaa kansiosta jonkun parin euron edh foilin mitä kukaan ei ikinä myisi kahdella eurolla. Siinä sitten yleensä totean kohteliaasti että kortti ei ole vaihdossa, koska en halua vaihtaa hyvää edh foilia parin euron standard lappuun.

Mutta jos se häiritsee että kansiossa on kortteja mitkä eivät ole vaihdossa niin kannattaa opetella kysymään jokaisen kortin kohdalla että onko se vaihdossa. Itse ainakin olen tähän tottunut ja en nää sitä mitenkään ongelmallisena.

Poissa vhirvela

• Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
« Vastaus #9 : 21.09.14 - klo 15:57 »
Niin tämän kansas minulla just on ongelma, enkä siis halua haastaa riitaa mutta täysin samoilla linjoilla ketjun aloittaneen kanssa.

2 euron lappu = 2 euron lappu.
Ei MCM hintoja (tai mitä ikinä käyttääkään korttien arvon määrittämiseen) voi käyttää korttien arvon määrittämiseen vain silloin kun se on itselle edullista.
Osa ihmisitä tykkää standardista osa EDH:sta.  Uskon, että Standardin "arvostus" nousee nyt kun rotaatio väli tihenee ja ehkäpä standard käyttiksetkin nousevat vähän pikkuhiljaa hinnassa mutta mä en mitenkään näkisi, että jos standard on vähän kuin asuisi vuokralla, että ostat kortteja jotka sitten aikanaan vanhenee eikä niille ole käyttöä vs. ostat legacy deckin ja jos meta ei hirveesti muutu niin pelaat sillä loppu elämäsi. Niin 2 euron kortti on 2 euron kortti.
Jos kahden euron kortti on MCM:ssä kahden euron kortti niin vaikka kyseessä olisi kuinka edh-foili niin siellä MCMssä joku sitä 2 eurolla myy. Siihenhän hinta perustuu.

Jos haluaa käyttää jotain muuta arvonmääritys työkalua kun MCM se on ihan ok! Jos kummankin kortit katsotaan tällä tavalla.
Reilua olisi myös tälläisissä treidi tilanteissa vähintään sanoa, että arvostan tuota courseriasi 2e arvosta(esimerkin pointti: että pienemmällä arvolla kun mitä mcm listaa) jos itsellä on kansiossa vain eternal stabiileja.(joita itse arvostaa enemmän kuin artin vuoksi kerättäviä kortteja tai standard käyttiksiä.) Se on hieman turhauttavaa jos käyt tarkasti ja pitkään toisen kansiota läpi, että löytäisit jotain suunnilleen saman arvoista mutta, et oikeasti edes tiedä mitä etsit koska jos et tunne EDH,ta pauperia yms muita formaatteja täysin 100% niin et voi tietää onko kyseessä EDH käyttis foili joka ei sitten lähdekkään 2eurolla vaikka MCM josta hintoja katsotte, väittäisi, että lähtee!

Ymmärrän senkkin, että en itekkään jotain brainstormeja, elvish spirit guideja tai chrome moxeja vaihtaisi kasaan kakkaa mutta toisaalta en vaihtaisi keltään kasaa kakkaa.:P

Mikä kahden euron kortti ei ole kahden euron kortti vaihto filosofiasta paistaa läpi mielestäni. (ja tullut itellekkin vastaan aikaisemmin tradetessa) on, mielestäni että minun wanttini ovat arvookkaampia kuin sinun wanttisi. tms
« Viimeksi muokattu: 21.09.14 - klo 16:00 kirjoittanut vhirvela »
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa Tsodmi

« Vastaus #10 : 21.09.14 - klo 16:07 »
Mutta jos se häiritsee että kansiossa on kortteja mitkä eivät ole vaihdossa niin kannattaa opetella kysymään jokaisen kortin kohdalla että onko se vaihdossa. Itse ainakin olen tähän tottunut ja en nää sitä mitenkään ongelmallisena.

Et voinnut sitte muotoilla tuota sitten paremmin?

Mutta...

Mikä estää hankkimasta sitten toista kansiota mihin sitten pistää ne kortit mitä ei halua vaihtaa?
Onhan se vähän tyhmää minusta että joudun joka kortin kohdalla kysymään että, "onkos tää vaihdossa" ja jokaisesta mulle sanotaan että ei oo. Mulle tulee tämmösestä semmonen olo, että henkilö ei ole valmis edes vaihtamaan mitään korttejaan. Tietenkin asia on erikseen jos kortti ON vaihdossa, mutta molempien korttien hinta on todella eriävä tai sitten toinen on foili jne.

Tähänkin voisi tehdä muutoksen, jolla pistäisi ne arvokkaat laput (joilla ois n. +5 euroa arvoa) niin kansion perälle tai sitten ihan eri kansioon. Siis minusta on todella hankala selata muiden kansioita jossain turnauksessa kun pitäisi nopeasti valita "jotain" heiltä että saataisiin vaihto päätettyä.

Itsehän tämän takia olen hankkinut pikkukansion juuri näitä +5 euron kortteja varten. Kaikki EDH bulkit, alle 3 euron raret jne. ovat pääkansiossa missä on se n. ~100 sivua. Minusta se vain helpottaa kun ei tarvi ajatella jokaisen kortin perään vaan voi sanoa että kaikki on vaihdossa niin pystyy helpommin/nopeammin tekemään vaihtoja turnauksissa, kotipaikka kunnalla tai kaverin luona eikä tarvi niille sanoa joka kerta kun ne kysyy korttia, että  "EN VAIHDA, USKO JO!"

Uskon varmaan että ymmärrätte pointtini.
« Viimeksi muokattu: 21.09.14 - klo 16:11 kirjoittanut Tsodmi »
...

Poissa SalaHyena

« Vastaus #11 : 21.09.14 - klo 16:22 »
No siis toihan on just sillain että itse en olisi halunnut vaihtaa pois omia Whip of Ereboksiani, koska niille on kertynyt jopa tunnearvoa hienojen instagibien kautta (12 manaa saatavilla, pöydässä Whip of Erebos, kädessä toinen, Gravella kaksi kappaletta Gray Merchantteja)

Myöskään shockeja en helpolla vaihda, elleivät ne ole ns ainoat samassa hintaluokassa olevat kortit kuin mitä itse haluan toiselta. Jos toinen on kiinnostunut shockeista vain niiden rahallisen arvon myötä, niin vaihto niiden osalta vaikeutuu. Jos taas tyyppi on sillein "Joo tarvisin tota Watery Gravea modern-pakkaani" niin sitten olen paljon valmiimpi vaihtamaan ne kortit.

Itse myös säilytän ylipäänsäkkin rareja vain samassa kansiossa/paikassa, en lähde erikseen ottamaan sieltä pois rareja jotka olen laittamassa pakkaan/jotka olen unohtanut sinne laittaa.
Irkki on kaiketi nykyään vain vasemmistolaisille.

Poissa aaruli96

« Vastaus #12 : 21.09.14 - klo 22:35 »
Lainaus
Ei MCM hintoja (tai mitä ikinä käyttääkään korttien arvon määrittämiseen) voi käyttää korttien arvon määrittämiseen vain silloin kun se on itselle edullista.
Osa ihmisitä tykkää standardista osa EDH:sta.  Uskon, että Standardin "arvostus" nousee nyt kun rotaatio väli tihenee ja ehkäpä standard käyttiksetkin nousevat vähän pikkuhiljaa hinnassa mutta mä en mitenkään näkisi, että jos standard on vähän kuin asuisi vuokralla, että ostat kortteja jotka sitten aikanaan vanhenee eikä niille ole käyttöä vs. ostat legacy deckin ja jos meta ei hirveesti muutu niin pelaat sillä loppu elämäsi. Niin 2 euron kortti on 2 euron kortti.
Jos kahden euron kortti on MCM:ssä kahden euron kortti niin vaikka kyseessä olisi kuinka edh-foili niin siellä MCMssä joku sitä 2 eurolla myy. Siihenhän hinta perustuu.

Kahden euron kortti on kahden euron kortti, mutta itse voin arvostaa sitä edh foilia vaikka 10 euron edestä ja sitä sun standard korttia 2 euron edestä, vaikka MCM:ssä molempien hinta olisikin kaksi euroa. Imo MCM tai mikä tahansa hintojen lähde on vain suuntaa antava. Kortin arvo määräytyy siitä kuinka paljon kortin omistaja sille antaa arvoa. En myöskään ymmärrä mitä väärää siinä on jos käytän mcm hintoja vain silloin kun se on minulle hyödyllistä, aika tyhmältä tuntuu että tekisin vaihtoja mitkä tuntuis musta huonoilta. Tietenkin mä yritän ite saada mahdollisimman hyvän vaihdon aikaan omalta osaltani. Ei se minun vikani ole jos toisesta vaihto tuntuu sitten kakalta, ei sitä vaihtoa ole pakko tehdä. (Selkeä aloittelijoiden/tietämättömien kusetus on taas asia erikseen ja sitä en harrasta)

Lainaus
Se on hieman turhauttavaa jos käyt tarkasti ja pitkään toisen kansiota läpi, että löytäisit jotain suunnilleen saman arvoista mutta, et oikeasti edes tiedä mitä etsit koska jos et tunne EDH,ta pauperia yms muita formaatteja täysin 100% niin et voi tietää onko kyseessä EDH käyttis foili joka ei sitten lähdekkään 2eurolla vaikka MCM josta hintoja katsotte, väittäisi, että lähtee!

Voihan se olla ärsyttävää, mutta jokaisella on kuitenkin oikeus olla vaihtamatta sitä korttia pois jos hinta ei tunnu oikealta. Sitten pitää vaan hyväksyä se että joitain vaihtoja voi joutua hinkkaamaan aika pitkään. Jos on ärsyttävää vaihdella niin ainahan voi jättää sen vaihdon kokonaan siihen, ja siirtyä vaihtamaan jonkun toisen kanssa.

Lainaus
Mikä kahden euron kortti ei ole kahden euron kortti vaihto filosofiasta paistaa läpi mielestäni. (ja tullut itellekkin vastaan aikaisemmin tradetessa) on, mielestäni että minun wanttini ovat arvookkaampia kuin sinun wanttisi. tms

No ei nyt ihan noinkaan, lähinnä se vaihtofilosofia on, että en teen vaihtoja jotka eivät ole minulle jotenkin hyödyllisiä, tai tuntuvat huonoilta. En mä tee vaihtoja sen mukaan mitä toinen haluaa, vaan sen perusteella mitä itse haluan. Ei se ihan hirveesti paina miltä siitä toisesta se vaihto tuntuu.  (tietysti jotkut kaverit, aloittelijat tai muut ihmiset ketä vastaan haluaa vaihdossa tulla syystä x, on asia erikseen) Painotan taas sitä että ei se minun vastuullani ole jos vaihto tuntuu toisesta kakalta. Tietysti yritän tehdä molemmille osapuolille hyviä vaihtoja, koska jos vaihdosta jää hyvä mieli niin todennäköisesti vaihtaa myös mieluusti uudelleen.

Lainaus
Et voinnut sitte muotoilla tuota sitten paremmin?

No siis mielestäni tuo oli ihan hyvä neuvo, en tarkoittanut sitä mitenkään loukkauksena jos sitä mietit.

Lainaus
Mikä estää hankkimasta sitten toista kansiota mihin sitten pistää ne kortit mitä ei halua vaihtaa?
Onhan se vähän tyhmää minusta että joudun joka kortin kohdalla kysymään että, "onkos tää vaihdossa" ja jokaisesta mulle sanotaan että ei oo. Mulle tulee tämmösestä semmonen olo, että henkilö ei ole valmis edes vaihtamaan mitään korttejaan. Tietenkin asia on erikseen jos kortti ON vaihdossa, mutta molempien korttien hinta on todella eriävä tai sitten toinen on foili jne.

Itse asiassa mulla on kaksi kansiota, joissa on kummassakin kortteja mitkä eivät ole vaihdossa, paitsi jos saa tosi hyvän valuen vaihdosta. En vaan nää syytä hankkia kolmatta kansiota vain siksi että ihmisiä häiritsee miten pidän omassa kansiossani kortteja. En ole henk koht kuullut yhtään valitusta siitä että pidän kansiossani kortteja mitkä eivät ole vaihdossa. Lähinnä ihmiset on todenneet tekevänsä itsekkin aivan samaa. Mutta kai se sitten on ihan miten asian kokee. Tietysti jos se haittaisi merkittävästi vaihtelua niin muuttaisin kansioni järjestystä. Näin ei kuitenkaan vielä ole.

Lainaus
Tähänkin voisi tehdä muutoksen, jolla pistäisi ne arvokkaat laput (joilla ois n. +5 euroa arvoa) niin kansion perälle tai sitten ihan eri kansioon. Siis minusta on todella hankala selata muiden kansioita jossain turnauksessa kun pitäisi nopeasti valita "jotain" heiltä että saataisiin vaihto päätettyä.

No miksi ihmeessä? Eikai sillä nyt ole merkitystä missä ne kalliit kortit sijaitsee? Ymmärrän että pelien välissä voi olla vähän vaikeeta valita nopeesti. Itse yleensä ehdotan että katottaisiinko seuraavan tauon aikana vaihto loppuun. Jos se on ylitsepääsemättömän hankalaa löytää kortteja niiden arvokkaiden välistä, ja kokee että toinen on tehnyt virheen laittaessaan kalliit kortit muiden sekaan, niin ainahan voi jättää vaihtamatta.

ja tämän postauksen tarkoitus ei ole synnyttää riitaa tai loukata ketään, esitän vaan oman mielipiteeni. Hyväksyn myös eriävät mielipiteet :D (ja pahoittelut kirjoitusvirheistä)

Poissa jupu_

« Vastaus #13 : 21.09.14 - klo 23:57 »
Noh, kyseinen kaveri on tunnettu huonona häviäjänä, muttaei koskaanole matsin jälkeen itselleni jäänyt yhtä paska maku suuhun. Etenkin kun matsi oli ihan hyvä ilman mitään manakusuja jne.

Poissa Juho H

« Vastaus #14 : 22.09.14 - klo 01:57 »
Säilytän kaikkia vaihtokelpoisia rarejani kansiossa, on ne sitten varsinaisesti vaihdossa tai ei. Tämä johtuu siitä että en kuleta kalliita kortteja tupperware rasiassa heilumassa ja repeytymässä, enkä pidä niitä irrallaan sleeveissä pöydällä. Eikä kallita kortteja säilytetä myöskään laatikon pohjalle.

Sori nyt vaan jos en halua sijoittaa toiseen kansioon teidän mukavuutenne takia.

Poissa Tsodmi

« Vastaus #15 : 22.09.14 - klo 03:00 »
No.

Mitä nyt itse olen huomannut niin mielipiteet on jakautunut aika puolet/puolet.
Jotkut näkevät ihan järkevänä ratkaisuna pistää näitä kortteja mitä ei halua vaihtaa jostain syystä.
Ja haluan nyt sanoa, että minusta siinä ei ole mitään väärää pistää kortteja kansioon mitkä ovat jollain tasolla vaihdossa. Sitten kun joku kysyy vaihtoa ja se kortti mitä hän haluaa on vähän liian arvokas siihen vaihtoon niin kyllä minusta siinä on järkevää sanoa että "En vaihda tuota, koska tämä kortti on kuintekin joku parin euron kortti."

Tässä kohtaa vaihtajan itse "pitäisi" kysyä henkilöltä jolla ei ole mitään tietoa korttien arvosta että mitä korttia hän etsisi ja mihin formaattiin että vaihto sujuisi helpommin.

Minulla itselläni on todella hankala selata yli 200 kansioita, kun herra haluaa minulta yhden n. 1 - 2 euron lapun ja minulla on vähän Snobimainen maku korttien suhteen, että en minä mitä tahansa roskaa vaihdossa ota ellei throw-ininä saa. Keskustelun pääpointti siis oli se että tunnen pari kaveria, jotka omistavat kolme isoa kansiota ja joka kerta vaihtaminen on todella tuskaa.
En mielelläni jaksa aina kysyä että onko kortti vaihdossa, jos hän saattaa sen joskus pistää EDH/Hilu pakkaansa monien vuosien päästä. Jos sä et tee vaihtoja niin useasti niin ihan vapaasti voit tunkea korttisi kansioon just for lulz, mutta silti, se olisi vähän sama kuin myisit autoja ja siellä olisi DeLorean niin muiden autojen joukossa mitä sitten joka kerta kysyttäisiin että paljolla tuo lähtisi? Johon vastaat aina saman: "Se on vaan täällä koska mä jaksa ostaa uutta vajaa ja se on vain jäänyt tuohon keskelle liikettä."

Mutta, mutta.
Taisin ehkä vähän liioitella tuon esimerkin kanssa ja itsehän kun vasta olen sisäistynyt Mägcikkiin vasta parin vuoden sisällä niin korttien hinnat eivät ole vielä hankassa että/jotta niitä muistaisi ulkoa. Minun näkökannastani vain se näyttäisi todella hankalalta aloitelijan etsiä jonkun 200 sivun korttien joukosta sitä korttia minkä pitäisi olla "halpa".
Hyvänä esimerkkinä Sol Ring, minä ja kaverit luultiin että tämä kyseinen kortti on todella haluttu ja sen takia maksaisi jotain + 3 euroa, joten voitte arvata kun tämmöinen kortti tulee vastaa ensimmäistä kertaa.
Tietenkin, tässä pitää muistaa sen, että olimme vasta aloittamassa EDH pelaamisen ja kukaan meistä ei tiennyt perus MtG sanastoa. Olisi ihan kiva ollut tietää aloittaessa mitä tarkoittaa Bulk Rare.
...

Poissa kaMeli85

« Vastaus #16 : 22.09.14 - klo 07:48 »
No on kyllä porukalla ongelma.. =D

Itse pidän myös kansiossa kaikkia dekkien alkuja, siden joustoslottikortteja sun muuta.. Yritän kuitenkin ne yleensä pitää selkeästi erillään (kansiossa samalla aukealla, valmiiksi tuplasleeveissä tms.) ja myös ilmoittaa kansiota ojentaessani, että siellä on sitten kortteja jotka ovat dekeissä ja vaihtuu erittäin nihkeästi (kuten sanottu: tarpeeksi valueta, niin kaikki vaihtuu).

Yleensä tiedän mitä etsin ja kysyn vaihdon alussa suoraan mitä kortteja etsin ja useimmiten vaihtaja jo tietää onko moisia vai ei.. Erikseen sitten ne hetket kun on kasaamassa jotain budgetlegacya tms. jolloin vain täytyy kaivaa niitä kansioita kun kukaan ei voi muistaa omistaako web of inertiaa tms. vähemmän käytettyä paperia.

Mun mielestä tässä vähän sama asia, että varmaan tarpeen tullen melkein kenen tahansa dekistäkin vaihtuu kortti, mikäli tarpeeksi hyvä tarjous annetaan. Eli lähtökohtaisesti ei ole vaihdossa, mutta kaivetaan tarvittaessa.

Poissa Yabo

• lappeen Ranta
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Taika Kortti Peliä Since 1997
« Vastaus #17 : 22.09.14 - klo 08:36 »
Kaikki rareni ja käyttikseni (jotka eivät ole dekeissä) majailevat kansioissa, joita alkaa olemaan sen verran paljon, että en edes viitsi raahata niitä mukanani. Lisäksi pelaan oikeastaan kaikkia constructed-formaatteja joka tarkoittaa käytännössä sitä, että käyttiksiä (eternal) alkaa olemaan kansiot pullollaan.
Perus FNM vaihtaja tulee kyselemään yleensä näitä ns. parempia kortteja ja ehdotukset ovatkin sitten sitä "vaihtuisiko tuo mutsi; butcher of malakiriin? Sopisi mainiosti keittiönpöytä EDH-dekkiini" Siinä voi sitten jokainen punnita, että tapahtuuko vaihtoa vai ei ja miksi ainakin itse sanon monen kortin kohdalla "sori ei pysty".
Tietysti kaikella on oma hintansa ja jos oikeasti hyvä tarjous vaikka wastelandista tulee niin rikon vaikka settini.

Standard käyttikset ovatkin sitten täysin oma lukunsa, mutta niidenkin kohdalla vaihdan kortit useimmiten rahaksi syystä, että se on usein huomattavasti vaivattomampaa ja lisäksi saan sitten myöhemmin ostettua tarvittavia lappuja vaikka MCM kautta.

En siis itse näe tuossa "kaikki laput kansiossa" mitään ongelmaa. Kaikki vaihtuu jos tarjous on oikeasti hyvä.
Kannattaa muistaa, että korttien jälleenmyyntihinta (esim. MCM kautta tarkastettuna) on vain suuntaa antava, koska eri ihmiset arvostavat eri lappuja eri arvosta. Toiselle 100€ tarmo voi hyvinkin olla pelattavuutensa takia arvotettu mentaalisesti paljon korkeammalle.
« Viimeksi muokattu: 22.09.14 - klo 10:49 kirjoittanut Yabo »

Poissa kivi

• L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Ei tällä kuuhun mennä
« Vastaus #18 : 22.09.14 - klo 10:17 »
Ei kannata ottaa itseensä, mutta tämä aihe tulee vastaan kerran parissa vuodessa ja argumentit ovat joka kerta täsmälleen samanlaiset. Vanhempien pelaajien kohdalla tämä herättää huokauksen "joko taas". Variaatioita löytyy face-2-face treidaamisesta täällä mtgsuomessa treidaamiseen, korttien arvottamisesta eri tavoilla suoranaiseen partaukseen. Useimmiten aihe esiintyy vitutusketjussa.

Itse olen kerta toisensa jälkeen todennut että suora treidaaminen on todella nihkeää, etenkin netin kautta. Naamatusten treidit onnistuvat yleensä paremmin jos molemmat osapuolet ovat valmiita saavuttamaan kompromissin ja yleensäkin ovat samalla aaltopituudella. Netissä on huomattavasti helpompi myydä ja sitten käyttää rahat ostamiseen kuin yrittää päästä yhteisymmärrykseen korttien arvoista, kunnoista ja niin edelleen. Suurin osa ihmisistä on valmis luopumaan kortista kuin kortista kunhan hinta on tarpeeksi posketon.

« Viimeksi muokattu: 22.09.14 - klo 10:25 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Babu

• L1-tuomari
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Creature - Goblin Brushwagg
« Vastaus #19 : 22.09.14 - klo 23:16 »
Itse lukeudun noihin "En vaihda tätä, sori"-ihmisiin, mutta tämä johtuu siitä, että en pidä kuin yhden säilytyskansion jossa on kaikki käytettävä ja rahan arvoinen. Itse myös harvemmin vaihdan mitään ja silloin kun joku haluaa kansiotani selata ilmoitan etukäteen, että kaikki ei ole liikkumassa.
"eikö se nyt ole vanha fakta että monoliitit menee infiniteks jos niitä päin edes katsoo pahasti"
- luma; 09.04.2020 klo 19:30

Poissa Arska

« Vastaus #20 : 23.09.14 - klo 00:17 »
Jos yhden kansion politiikasta ei millään voi joustaa, voisi edes laittaa ne vaihtumattomat laput kansion perälle ja ilmoittaa niistä etukäteen. On nimittäin hyvin rasittavaa, jos pitää jokaisen kohdalla kysellä erikseen - varsinkin, jos suuri osa ei ole lähdössä.

Eri asia tietysti, jos haluaa vastapuolelta jotain halpoja kortteja, niin silloin on toki ok, että suostuu antamaan vain vastaavan hintaisia lappuja ja pitää kymppien pahvit itsellään.

Poissa Jakke

« Vastaus #21 : 23.09.14 - klo 00:25 »
Luulen että lukeudun niihin "anteliaisiin ihmisiin" kun vaihdan mitä vaan ja kotiin päästyä alkaa uusi dekki idea pyöriä päässä sitten totean hiljaa päässäni että: "voihan vittu vaihdoin juuri snapcasterini pois, kun en mä tota modernia..." Ja usein jos on kortti mikä ei lähde ja on menossa dekkiin niin sanon sen suoraan että siitä ei tule eripuraa vaihtoa hieroessa. Tällaisissakin tilanteissa on kyseessä se että olen kortin samana iltana vaihtanut, josta seuraa vaihtoehto A: laitan kortin kansioon odottelemaan sitä että pääsen kotiin tai vaihtoehto B: Heitän yksittäisen kortin reppuun lojumaan...

Vastikään kävi Outo juttu että annoin kansioni katsottavaksi toiselle ihmiselle, ja hän antaa minulle omansa ja sanoo: että vilkasehhan tuota. Ja hetken aikaa plärättyäni huomasin että kansiossa on korttia mitkä kiinnostaa, ja siitä sanoinkin ja vastaus oli: että mikään niistä korteista, jotka ovat kyseisessä kansiossa ei ole vaihdossa. Mutta kävikin ilmi että itselleni oli tullut väärinkäsitys, että kyseinen kansio oli henkilön "keräilykansio" ja sen jälkeen löi minulle ison kansion eteen missä oli vaihtomatskua

Ps. Jos joku kokee itsensä tekstin henkilöksi, ei ollut tarkotus loukata. Asia oli vaan jokseenkin eriskummallinen tilanne ja toi vaan minulle hymyn suupieleen that's all

Poissa psyno

« Vastaus #22 : 23.09.14 - klo 00:50 »
Saa toki lahjoittaa kansion ja vaikkapa parit vaihtoraret sinne pesämunaksi jos noin ärsyttää.

Poissa Ilkka_s

« Vastaus #23 : 23.09.14 - klo 06:48 »
Ja kannattaa myös huomioida, että on iso ero sanoilla "ei vaihdu ollenkaan" ja "ei vaihdu tässä vaihdossa"

Poissa ramela

« Vastaus #24 : 23.09.14 - klo 08:42 »
Säilytän sisään vaihdettuja käyttiksiä samassa kansiossa vaihtareiden kanssa siihen saakka kunnes pääsevät deckiin / säilytykseen.

Kortit jotka eivät ole vaihdossa pyrin laittamaan kansion viimeisille sivuille aina kun mahdollista, mutta välillä tila loppuu. Ei se maailma siihen kaadu.

Poissa uzi

« Vastaus #25 : 23.09.14 - klo 10:17 »
Nopeuttaa ja helpottaa vaihtamista jos annat selattavaksi kansion missä enemmän kuin 25% korteista on vaihdossa.
« Viimeksi muokattu: 23.09.14 - klo 10:22 kirjoittanut uzi »

Poissa Etheraven

« Vastaus #26 : 25.09.14 - klo 10:09 »
Jos pitäisin kansioissani kortteja mitkä eivät ole vaihdossa niin laittaisin ne esim. viimeisille sivuille.

Lähtökohtaisesti pidän ei vaihdossa olevat kortit bokseissani kämpillä, arvokkaammat sleevattuna niin pysyvät kunnossa.

Poissa Hiroto Honda

« Vastaus #27 : 25.09.14 - klo 14:07 »
Oma periaate kansioni kanssa on, Kaikki vaihtuu jos tarpeeks hyvä tarjous niin kaikki lähtee, mutta jos olen vaihtamassa kasaa paskaa josta haluan esim kaks lappua dekkeihin ja loput kymmenen on semmosta kokeillaan niin en kyllä rupea jotain Nissa Worldwakeria vaihtamaan semmoseen läjään vaikka kuinka olis arvot kohallaan.
Those who have seen their faith will not see it again.
W/H

Poissa Warma

« Vastaus #28 : 25.09.14 - klo 15:14 »
Ja kannattaa myös huomioida, että on iso ero sanoilla "ei vaihdu ollenkaan" ja "ei vaihdu tässä vaihdossa"

Tämä juttu tässä näin. Joka standardissa on paljon kortteja, joilla on hetkellistä arvoa, mutta joilla ei kuitenkaan hetken päästä tee mitään. On jotenkin psykologisesti nihkeää treidailla eternal-käyttiksiä näihin, vaikka saisikin kullakin hetkellä periaatteessa saman määrän rahanarvoista kamaa takaisin. Syy on huterasti perusteltavissa siten, että kuukauden päästä vaihto olisi jo huono, eikä kuitenkaan vaihtele tai pelaa niin aktiivisesti, että ehtisi käyttää tai vaihtaa eteenpäin hankkimiaan lappuja siinä määrin, että voisi katsoa pääsevänsä edes etäisesti omilleen.

Toinen juttu on, että itse olen niin laiska vaihtaja, että en oikeastaan ikinä tule hankkiutuneeksi eroon 'käyttiksistä' joita en enää käytä, saati sitten vaihtele pois kortteja ennen standardin rotatoitumista. Nurkkiin jää pyörimään dekkikaupalla kaikkia senttien arvoisia rareja, joista kuitenkin aikoinaan maksoi 4-5€ pala. Pitäisi varmaan harmittaa, mutta ei.

Poissa Tarmo

« Vastaus #29 : 25.09.14 - klo 15:23 »
Mun viisi senttiä: minulla on "vaihtokansio", ei "täytyy-päästä-niistä-eroon-kansio". Jos haluat minulta jotain, mutta en löydä sinulta vastineeksi jotain, jota juuri haluaisin, niin anteeksi, mutta vaihtoa ei tapahdu, samaa se, millaista korttia tarjoat. Mutta jos minä haluan sinulta jotain, niin kaikki kansiossa oleva on vaihdettavissa.