Ei MCM hintoja (tai mitä ikinä käyttääkään korttien arvon määrittämiseen) voi käyttää korttien arvon määrittämiseen vain silloin kun se on itselle edullista.
Osa ihmisitä tykkää standardista osa EDH:sta. Uskon, että Standardin "arvostus" nousee nyt kun rotaatio väli tihenee ja ehkäpä standard käyttiksetkin nousevat vähän pikkuhiljaa hinnassa mutta mä en mitenkään näkisi, että jos standard on vähän kuin asuisi vuokralla, että ostat kortteja jotka sitten aikanaan vanhenee eikä niille ole käyttöä vs. ostat legacy deckin ja jos meta ei hirveesti muutu niin pelaat sillä loppu elämäsi. Niin 2 euron kortti on 2 euron kortti.
Jos kahden euron kortti on MCM:ssä kahden euron kortti niin vaikka kyseessä olisi kuinka edh-foili niin siellä MCMssä joku sitä 2 eurolla myy. Siihenhän hinta perustuu.
Kahden euron kortti on kahden euron kortti, mutta itse voin arvostaa sitä edh foilia vaikka 10 euron edestä ja sitä sun standard korttia 2 euron edestä, vaikka MCM:ssä molempien hinta olisikin kaksi euroa. Imo MCM tai mikä tahansa hintojen lähde on vain suuntaa antava. Kortin arvo määräytyy siitä kuinka paljon kortin omistaja sille antaa arvoa. En myöskään ymmärrä mitä väärää siinä on jos käytän mcm hintoja vain silloin kun se on minulle hyödyllistä, aika tyhmältä tuntuu että tekisin vaihtoja mitkä tuntuis musta huonoilta. Tietenkin mä yritän ite saada mahdollisimman hyvän vaihdon aikaan omalta osaltani. Ei se minun vikani ole jos toisesta vaihto tuntuu sitten kakalta, ei sitä vaihtoa ole pakko tehdä. (Selkeä aloittelijoiden/tietämättömien kusetus on taas asia erikseen ja sitä en harrasta)
Se on hieman turhauttavaa jos käyt tarkasti ja pitkään toisen kansiota läpi, että löytäisit jotain suunnilleen saman arvoista mutta, et oikeasti edes tiedä mitä etsit koska jos et tunne EDH,ta pauperia yms muita formaatteja täysin 100% niin et voi tietää onko kyseessä EDH käyttis foili joka ei sitten lähdekkään 2eurolla vaikka MCM josta hintoja katsotte, väittäisi, että lähtee!
Voihan se olla ärsyttävää, mutta jokaisella on kuitenkin oikeus olla vaihtamatta sitä korttia pois jos hinta ei tunnu oikealta. Sitten pitää vaan hyväksyä se että joitain vaihtoja voi joutua hinkkaamaan aika pitkään. Jos on ärsyttävää vaihdella niin ainahan voi jättää sen vaihdon kokonaan siihen, ja siirtyä vaihtamaan jonkun toisen kanssa.
Mikä kahden euron kortti ei ole kahden euron kortti vaihto filosofiasta paistaa läpi mielestäni. (ja tullut itellekkin vastaan aikaisemmin tradetessa) on, mielestäni että minun wanttini ovat arvookkaampia kuin sinun wanttisi. tms
No ei nyt ihan noinkaan, lähinnä se vaihtofilosofia on, että en teen vaihtoja jotka eivät ole minulle jotenkin hyödyllisiä, tai tuntuvat huonoilta. En mä tee vaihtoja sen mukaan mitä toinen haluaa, vaan sen perusteella mitä itse haluan. Ei se ihan hirveesti paina miltä siitä toisesta se vaihto tuntuu. (tietysti jotkut kaverit, aloittelijat tai muut ihmiset ketä vastaan haluaa vaihdossa tulla syystä x, on asia erikseen) Painotan taas sitä että ei se minun vastuullani ole jos vaihto tuntuu toisesta kakalta. Tietysti yritän tehdä molemmille osapuolille hyviä vaihtoja, koska jos vaihdosta jää hyvä mieli niin todennäköisesti vaihtaa myös mieluusti uudelleen.
Et voinnut sitte muotoilla tuota sitten paremmin?
No siis mielestäni tuo oli ihan hyvä neuvo, en tarkoittanut sitä mitenkään loukkauksena jos sitä mietit.
Mikä estää hankkimasta sitten toista kansiota mihin sitten pistää ne kortit mitä ei halua vaihtaa?
Onhan se vähän tyhmää minusta että joudun joka kortin kohdalla kysymään että, "onkos tää vaihdossa" ja jokaisesta mulle sanotaan että ei oo. Mulle tulee tämmösestä semmonen olo, että henkilö ei ole valmis edes vaihtamaan mitään korttejaan. Tietenkin asia on erikseen jos kortti ON vaihdossa, mutta molempien korttien hinta on todella eriävä tai sitten toinen on foili jne.
Itse asiassa mulla on kaksi kansiota, joissa on kummassakin kortteja mitkä eivät ole vaihdossa, paitsi jos saa tosi hyvän valuen vaihdosta. En vaan nää syytä hankkia kolmatta kansiota vain siksi että ihmisiä häiritsee miten pidän omassa kansiossani kortteja. En ole henk koht kuullut yhtään valitusta siitä että pidän kansiossani kortteja mitkä eivät ole vaihdossa. Lähinnä ihmiset on todenneet tekevänsä itsekkin aivan samaa. Mutta kai se sitten on ihan miten asian kokee. Tietysti jos se haittaisi merkittävästi vaihtelua niin muuttaisin kansioni järjestystä. Näin ei kuitenkaan vielä ole.
Tähänkin voisi tehdä muutoksen, jolla pistäisi ne arvokkaat laput (joilla ois n. +5 euroa arvoa) niin kansion perälle tai sitten ihan eri kansioon. Siis minusta on todella hankala selata muiden kansioita jossain turnauksessa kun pitäisi nopeasti valita "jotain" heiltä että saataisiin vaihto päätettyä.
No miksi ihmeessä? Eikai sillä nyt ole merkitystä missä ne kalliit kortit sijaitsee? Ymmärrän että pelien välissä voi olla vähän vaikeeta valita nopeesti. Itse yleensä ehdotan että katottaisiinko seuraavan tauon aikana vaihto loppuun. Jos se on ylitsepääsemättömän hankalaa löytää kortteja niiden arvokkaiden välistä, ja kokee että toinen on tehnyt virheen laittaessaan kalliit kortit muiden sekaan, niin ainahan voi jättää vaihtamatta.
ja tämän postauksen tarkoitus ei ole synnyttää riitaa tai loukata ketään, esitän vaan oman mielipiteeni. Hyväksyn myös eriävät mielipiteet

(ja pahoittelut kirjoitusvirheistä)