Ensimmäisenä todettakoon, että en epäile AlmsBeastia huijariksi.
Ostin häneltä vuoden lopulla kortin ja pyysin ripeeä toimitusta, kun olisin tarvinnut korttia viikko oston jälkeen. Maksoin heti samasta pankista kuin myyjällä, joten rahat näkyivät samantien. Kortteja ei näkynyt, joten kyselin niiden perään pari kertaan ja sain ensimmäisellä kerralla vastaukseksi, että kortit on lähetetty ja toisella kerralla hän sanoi, että kyllä kortit varmasti jostain löytyvät, kun on laittanut kuoreen myös lähettäjän osoitteen.
Lopulta kortit olivat odottamassa minua kotona 18 päivää maksun jälkeen. Kirjekuoressa ei ollut lähettäjän osoitetta eikä postimerkkiä ollut leimattu, josta näkisi päivämäärän, jolloin kirje varmasti on ollut postin hallussa.
Pienen pohdinnan jälkeen annoin hänelle neutraalin palautteen, koska en ollut tyytyväinen tähän toimitusaikaan ja minua hieman arvelutti ristiriita myyjän sanoessa laittaneensa osoitteensa kuoreen, vaikka sitä ei ollut, sekä postileiman puuttuminen. On mahdollista, että hän on hoitanut osuutensa moitteetta ja viivästys johtui täysin postin toiminnasta.
Muutamaa päivää myöhemmin sain häneltä neutraalin palautteen syyllä:
"Väitää etten ole lisännyt mukamas osoitetta enkä posti merkkiä kirjekuoreen vaikka muistan tasan tarkkaan koska siinä meni minun viimeinen postimerkkini kun sen siihen iskin. Ja osoitteenkin olen tasan tarkkaan kirjoittanut siihen
Kuulema saapui kirje kahden viidon päästä mutta syy ei ollut minun vaan postin mutta ei sitä halua ymmärtää että tuo meidän posti on mitä on välillä."
Eipä tässä mitään isoa harmia aiheudu, en voi muuta kuin nauraa tälle.
Kuitenkin voisin herättää keskustelua kahdesta asiasta: 1) Missä menee raja eri palautteiden välillä. Säännöissä on annettu ohjeistus siihen, mutta se on täysin tulkinnanvarainen. Vaihtopalautesysteemi olisi mielestäni toimivampi, jos jopa rohkeammin annettaisiin neutraalia palautetta pienistä kömmähdyksistä, joita kuitenkaan sattuu välillä. Tällöin pystyisi oikeasti erottamaan kauppakumppanit, jotka toimivat täsmällisesti ja sitten on ne, jotka kyllä hoitavat kaupat, mutta joskus saattaa tulla viivästystä tms. Esimerkiksi MCM:ssä pystyy katsomaan suoraan myyjän keskimääräiset lähetys- ja saapumisajat sekä lähetysten hukkausprosentin. 2) On vaarallinen tie, jos hyväksytään "kostopalautteet". Tämä kannustaa ihmisiä antamaan positiivista palautetta, vaikka ei olisi tyytyväinen kauppaan, jos riskinä on saada vastapalautteena muuta kuin positiivista, vaikka olisi hoitanut oman osuutensa kaupasta moitteetta.