Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Miniartikkeli: Kuinka kasata sideboard - muutama vinkki aloittelijalle  (Luettu 4528 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karhumies

Tekijänoikeudet: Karhumies


Kohdeyleisö:
FNM-pelaajat ja viikkoturnauksissa kävijät, jotka ovat hiljattain siirtyneet keittiönpöydän äärestä kokeilemaan turnauspelaamista matalan sisäänpääsymaksun Casual REL-turnauksissa.

Miksi kirjoitan:
Koska liian moni aloitteleva pelaaja ajattelee ainoastaan main deckin 60 kortin kasaamista mahdollisimman nopeasti (ja halvalla), ja sideä ajatellaan vasta sen jälkeen jos sittenkään. Vaikka tosiasiassa minimissään 50% (50% - 66.7%) turnauksen peleistä pelataan sideboardin jälkeen. Joten kärjistetysti voidaan sanoa, että se mitä on sideboardilla, tai vielä tarkemmin, mitä sieltä puuttuu vaikka pitäisi olla, on tärkeämpää turnausmenestyksen kannalta kuin se, mitä main deckistä löytyy. Sideboardin tärkeyden ymmärtäminen on ensiaskel kohti turnausmenestystä.

Miksi käytän esimerkkinä Modernia:
Koska Legacy ei ole tarpeeksi mainstream, highlandereissä ei harrasteta sideboardeja, ja Standard on paska form... rotatoituu liian nopeasti, että esimerkit pysyisivät ajantasaisina ja ymmärrettävinä vielä pari vuotta tämän lyhyen artikkelin kirjoittamisen jälkeen. Olen viime aikoina pelannut Modernia Poromagian viikkoturnauksissa "ihan hyvällä menestyksellä", joten uskoisin osaavani siltä pohjalta sanoa muutaman sanasen näiden esimerkkipakkojen sideplääneistä.


Hyvin yksinkertainen tapa lähteä rakentamaan sideboard mihin tahansa pakkaan:

0. Tunne pakkasi
I. Aloita 5 spesifistä ongelmasta
II. Laajenna kapeista vastauksista leveään strategiaan
III. Mieti parempia vaihtoehtoja

0. Tunne pakkasi (paremmin kuin turnausvastustajasi tuntee sen)

1. Testaa omaa pakkaasi riittävästi ennen turnausta.
Tunnista oman pakkasi ensisijainen voittokeino sekä vaihtoehtoiset voittokeinot. Kun tiedät millä keinoilla pakkasi on tarkoitus voittaa, voit alkaa päättelemään tämän tiedon pohjalta, millä tavoin vastustajasi voi häiritä sinua voittamasta. Sideboardin rakentaminen lähtee aina siitä, että tiedät mitä oma pakkasi haluaa tehdä, miten vastustajasi voi häiritä sitä, ja kuinka sinun kannattaisi vastata vastustajasi häirintäyrityksiin siten että onnistut voittamaan pelin sideboardauksen jälkeenkin.

2. Mieti oman main deckisi heikkouksia.
Olettaen, että vastustajasi ei hyödynnä heikkouksia riittävästi omalla main deckillään, mieti mitä tämän sideboardilta saattaisi löytyä. Varaudu taistelemaan vastustajan sidekortteja vastaan.

3. Mieti, mitä vastustajat voivat tuoda sisään main deckiäsi vastaan.
Mieti kaikkia mieleen tulevia potentiaalisia vastauksia yleisimpiin sinua haittaaviin sidekortteihin. Tämän jälkeen valikoi niistä a) tehokkaimmat tiettyyn vastaukseen osuvat kortit sekä b) vähemmän tehokkaasti useampaan vastaukseen osuvat kortit. "Yleishyvä" ("all-around") sideboard sisältää hieman kortteja molemmista kategorioista. Yleisen kategorian vahvuutena on, että aina löytyy jotakin, mitä tuoda sisään. Spesifin kategorian etuna on, että yksi kortti voi parhaimmillaan tuhota koko vastustajan strategian (3 esimerkkiä: Blood Moon, Choke, Boil) ja voittaa koko pelin.


Esimerkki A: Robots aka Affinity

Heikkoudet, eka peli:
- Interaktion puute. Käytännössä vastustaja saa rauhassa pelata pasianssia ilman että Affispelaaja lotkauttaa eväänsäkään. 3 esimerkkiä ikävistä korteista: Splinter Twin, Hive Mind, Phyrexian Unlife
- Avainkavujen poisto. 3 esimerkkiä: Path to Exile (vain 1 basic land pakassa, loput Pathit osuvat ilmaiseksi maaliin), Terminate, Murderous Cut.

Heikkoudet, toka ja kolmas peli:
- Artifaktien massapoisto. Tuhoaa koko pakan laakista. 3 esimerkkiä: Shatterstorm, Creeping Corrosion, Shattering Spree.
- Artifaktien massalamautus/massapomputus/massaverotus. Ei yhtä tehokasta kuin tuhoaminen mutta erittäin ikävää siitä huolimatta. 3 esimerkkiä: Hurkyl's Recall, Stony Silence, Kataki.
- Artifaktien kohdennettu poisto. 3 esimerkkiä: Ancient Grudge, Smash to Smithereens, Wear/Tear.

Heikkouksien yhteisiä tekijöitä:
Valtaosa heikkouksista on non-creature spellejä. Joten creaturepoisto ei ole se tapa, jolla useimpiin näistä (pl. Kataki) vastataan.
Valtaosa vihakorteista maksaa 2-4 manaa. Joten ekalla vuorolla ne ehtii ryöstää kädestä.
Pahin heikkous on artifaktien massapoisto/massapomputus. Tämän estämiseen kannattaa varata eniten SB slotteja.


Esimerkki B: Necrotic Ooze Combo

Heikkoudet, eka peli:
- "Counter Target Spell" efektit. 3 esimerkkiä: Mana Leak, Remand ja Cryptic Command.
- Grave hate jota on randomilla main dekissä. Esimerkiksi Scavenging Ooze.

Heikkoudet, toka ja kolmas peli:
- Grave hate permanentit. Nämä voi tuhota pöydästä tai ryöstää kädestä. 3 esimerkkiä: Rest in Peace, Relic of Progenitus (yleisesti pelattu koska osuu Tarmogoyfiin joten jos vihu ei itse pelaa tarmoa sillä voi olla tämä), Tormod's Crypt.
- Grave hate spellit. Nämä pitää ryöstää kädestä. 3 esimerkkiä: Surgical Extraction (paha, yleisesti pelattu koska Phyrexian mana), Extirpate (pahin kaikista, onneksi ei kovinkaan pelattu), Faerie Macabre (ei juurikaan pelattu).
- "Name a card" kortit jotka estävät pakan pyörimisen. 3 esimerkkiä: Meddling Mage, Memoricide, Slaughter Pact.
- Kortit jotka estävät aktivoimasta Griselbrandin/Oozen. Osuvat n. 50%, joten pienempi uhka kuin Memoricide. 3 esimerkkiä: Pithing Needle, Phyrexian Revoker, Grafdigger's Cage (estää Goryo's Vengeancen Griselbrandiin, muttei oozea käyttämästä Griselbrandin kykyä gravelta).
- Leyline of Sanctity, estää targettaamasta vihua Borborygmoksella päähän. Dekki voidaan suunnitella voittamaan Leyline of Sanctitysta huolimatta ilman että sitä tarvitsee välttämättä tuhota.

Heikkouksien yhteisiä tekijöitä:
Grave hate sattuu tosi pahasti. Tämän estämiseen kannattaa varata eniten SB slotteja.
Grave Hate on useimmiten artefakti tai musta loitsu.
Varmuuden vuoksi, jos grave hatea ei saada estettyä mitenkään, voisi sidelle laittaa myös vaihtoehtoisen voittostrategian.


I. Aloita 5 spesifistä ongelmasta

A. Robots/Affinity:
1. Interaktiota (vastustajan vastaukset pois)
2. Avainkorttien suojelua (suoja vastustajan poistoilta)
3. Swarmistrategioihin varautumista (chump blockerit pois ja päähän)
4. Blokkeri nopeita aggrodekkejä vastaan stabiloimaan pöytä ja tuomaan valueta
5. Mirror match (artefaktipoistoa)
(6. jos löytyy extra slotteja, Twin match-up on paha, joten siihen vois laittaa pari lappua)

1. 3x Thoughtseize
2. 3x Spellskite
3. 3x Whipflare
4. 3x Etched Champion (olettaen että vain 1kpl mainissa sen takia että Master of Etherium tekee enemmän lämää nopeammin ekassa pelissä)
5. 3x Ancient Grudge


B. Necrotic Ooze Combo
1. Anti grave hate (permanent tuho, vuoro 2+)
2. Anti grave hate (ryöstö kädestä, vuoro 1)
3. Varasuunnitelma "counter target spell" -dekkejä vastaan.
4. Swarmien tuhoaminen
5. Jotain millä voitetaan sekä grave haten että Leyline of Sanctityn läpi
(6. Extra targetit Goryo's Vengeancelle)

1. 3x Abrupt Decay
2. 3x Thoughtseize
3. 3x Pack Rat
4. 3x Pyroclasm
5. 3x Through the Breach (olettaen, että mainissa on max. 1x koska main deck on graveyard-keskeisempi)
6. Harkitaan seuraavia: Iona, Shield of Emeria, Jin-Gitaxias, Core Augur, sekä Elesh Norn, Grand Cenobite. Todetaan, että yhdenkään enters the battlefield-efekti ei tee tarpeeksi. Kaikkiin osuu instant-poisto (3 esimerkkiä: Path to Exile, Terminate, Murderous Cut) pahasti. Lisäksi Jin-Gitaxiaksen attack on ihan liian pieni näihin karkeloihin. Oikeasti haluttaisiin Woodfall Primus, Ashen Rider tai Inkwell Leviathan mutta ne eivät ole legendaarisia. :(


II. Laajenna kapeista vastauksista leveään strategiaan

Harkitaan muuntoa 3-offit -> 2 + 1

A. Affinity/Robots
1. 3x Thoughtseize -> 2x Thoughtseize + 1x Duress (Duressista ei aiheudu life lossia, 6 lifeä 3 seizestä on liikaa vs Burn ja useimmmat aggrot. Inquisition of Kozilek ei osu Shatterstorm eikä Creeping Corrosion.)
2. 3x Spellskite -> 2x Spellskite + 1x Chalice of the Void (3 skiteä on liikaa, chalice @ 2 suojaisi ainakin paperillla useimmilta faksivihoilta)
3. 3x Whipflare -> 2x Whipflare + 1x Illness in the Ranks
4. 3x Etched Champion -> 2x Etched Champion + 1x Relic of Progenitus (vs tarmogoyf, tuplaa grave hatena)
5. 3x Ancient Grudge -> 2x Ancient Grudge + 1x Wear // Tear

B. Necrotic Ooze Combo
1. 3x Abrupt Decay. Ei muuteta, koska Decay osuu Leyline of the Voidia lukuunottamatta käytännössä kaikkiin grave hate permanentteihin.
2. 3x Thoughtseize -> 2x Thoughtseize + 1x Inquisition of Kozilek. 3 Seizeä on turhan paljon life lossia dekissä joka käyttää Griselbrandia runsaasti.
3. 3x Pack Rat -> 2x Pack Rat + 1x Defense Grid
4. 3x Pyroclasm. Ei muuteta, koska Pyroclasm on paras cmc2 massapoisto. Jos haluttaisiin ajaa 3 manan korttia, esim. Anger of the Gods ja Volcanic Fallout olisivat varteenotettavia vaihtoehtoja.
5. 3x Through the Breach. Harkitaan muutosta 2x Through the Breach + 1x Fury of the Horde, koska Fury menisi Leyline of Sanctityn läpi. Ei kuitenkaan muuteta, koska Through the Breach menee grave haten ja Leyline of Sanctityn läpi parhaiten. Fury of the Horde on vähän turhan "win more" sidekortti.


III. Mieti parempia vaihtoehtoja

Olisiko parempia 1-offeja tarjolla?

A. Affinity/Robots
1. 2x Thoughtseize + 1x Duress -> 2x Thoughtseize + 1x Spell Pierce. Spell Pierce osuu myös topdekattuun massatuhoon.
2. 2x Spellskite + 1x Chalice of the Void -> 2x Spellskite + 1x Torpor Orb. Chalice @ 2 on liian hidasta. Torpor Orb suojaa esim. Reclamation Sagelta, ja sideboardin alkumäärittelyissä haluttiin käyttää ekstra slotit vs Twin MU. Torpor Orb toimii.

B. Necrotic Ooze Combo
3. Defense Gridin sijaan voidaan harkita Cavern of Soulsia (Ooze tai Rat). Mutta koska dekki ajaa mm. Grisly Salvagea ynnä muita värillismanaintensiivisiä kortteja, väritön mana ei välttämättä ole voitokkain lähestymistapa.


Valmiit sideboardit:
A: Affinity / Robots:
2x Thoughtseize
1x Spell Pierce
2x Spellskite
1x Torpor Orb
2x Whipflare
1x Illness in the Ranks
2x Etched Champion
1x Relic of Progenitus
2x Ancient Grudge
1x Wear // Tear

B: Necrotic Ooze Combo
3x Abrupt Decay
2x Thoughtseize
1x Inquisition of Kozilek
2x Pack Rat
1x Defense Grid
3x Pyroclasm
3x Through the Breach

En väitä, että nämä olisivat välttämättä parhaat sideboardit kummallekin pakalle mihin hyvänsä FLGS. Mutta sen sijaan että olisin "nollat taulussa" 1:1 kopioinut nettidekin 15 kortin listan omalle sideboardilleni ymmärtämättä miksi mikäkin kortti on valittu, mietin mistä korteista olisi minulle hyötyä ja minkä takia. En myöskään todellakaan "heittänyt jotkut 15 korttia nopeesti sidelle", kuten moni aloitteleva pelaaja helposti tekee siirtyessään keittiönpöydän äärestä viikkoturnauksiin. Eli haluaisin, että soveltaisitte tätä ajatteluprosessia omiin pakkoihinne, sen sijaan että kopioitte tästä siden dekkiin A tai B sellaisenaan.


Toivottavasti tästä on apua jollekulle! :) Kysymykset ja kommentit ovat tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 15.06.15 - klo 21:41 kirjoittanut Karhumies »

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Kohdeyleisö:
FNM-pelaajat ja viikkoturnauksissa kävijät, jotka ovat hiljattain siirtyneet keittiönpöydän äärestä kokeilemaan turnauspelaamista matalan sisäänpääsymaksun Casual REL-turnauksissa.

FNM ja käytännössä suurin osa muistakin turnauksista on Regular REL.

Toisekseen, aloittelevalle pelaajalle on enemmän hyötyä sideboardausohjeista kuin ohjeista rakentaa sideboard. Jos sideboard sattuukin netdekkauksen jälkeen olemaan hyvä niin viimeistään siinä mitä otetaan ulos menee aloitteleva pelaaja metsään.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Retardi

Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Karhumies

Toisekseen, aloittelevalle pelaajalle on enemmän hyötyä sideboardausohjeista kuin ohjeista rakentaa sideboard. Jos sideboard sattuukin netdekkauksen jälkeen olemaan hyvä niin viimeistään siinä mitä otetaan ulos menee aloitteleva pelaaja metsään.

Siderakennuksen ohjeita tarvitaan enemmän silloin kun oma dekki on kotikutoinen homebrew eikä internetsin top8-listasta kopioitu netdeck. Valitsin yleisesti pelatut pakat esimerkkeihin sen takia, että pakat olisivat edes semisti tunnettuja sen sijaan että esittelisin ensin kaksi Modern (tai Standard) homebrewta ja perään niiden sidepläänit.

Yleisellä tasolla se, mitä otetaan ulos ja sisään kulloinkin edellyttää tietämystä oman pakan lisäksi myös vastustajan pakasta ja voittokeinosta. Tämä edellyttää joko formaatin syvällistä omaa tuntemusta (jonka edellyttäminen uudelta turnauspelaajalta on mielestäni kohtuutonta) tai sitten copy-pastettuja sideboard noteseja netdeckin tekijältä, joka on pelitestannut useimmat formaatin match-upit ja suunnitellut niihin yleiset sidetyspläänit. Jälkimmäinen on uudelle pelaajalle varteenotettava vaihtoehto. Josta voidaankin todeta, että jos netdekkaat 60 + 15 korttia sellaisenaan 1:1, niin netdekkaa myös ne sidetysohjeet sitten samalla.

Esimerkkidekkien kohdalla homma on kohtalaisen suoraviivaista:
A: Affinity on ennakkosuosikki useimmissa matseissa, koska Affinity ottaa manabasestaan todella vähän lämää omaan nassuun + Affinityllä on nopea kello. Näin ollen ilman minkäänlaista tietämystä vastustajan pakasta ekan pelin jälkeen hyvä yleisohje on estää vastustajan sideltä sisälle tuleva faksituho.

Odotettavissa olevaa faksihäirintää:
Punainen: Shatterstorm (pahin), Ancient Grudge, Smash to Smithereens (yleinen burnissa), Shattering Spree
-> sisään 2x Thoughtseize, 1x Spell Pierce. Jos vastustaja on Burn, kannattaa tuoda sisään Whipflaret koska resolvannut Eidolon of the Great Revel on erittäin tuskainen kaveri. Burnia vastaan Seizet eivät ole erityisen hyviä drawilta suuren life lossin takia.

Vihreä: Creeping Corrosion, Reclamation Sage (etenkin jos vastustaja pelaa Collected Companya)
-> sisään 2x Thoughtseize, 1x Spell Pierce (Pierce targetit: Collected Company, Creeping Corrosion). Jos vastustajan dekissä näkyi Company, sisään voi tuoda myös Torpor Orbin Reclamation Sagea vastaan.

Valkea: Stony Silence, Kataki.
-> sisään 2x Thoughtseize, Wear // Tear koska se osuu enchantmentiin. Whipflaret jos vastustaja pelasi paljon pieniä miehiä koska ne osuvat myös Katakiin. Pitää muistaa pitää W source auki, että responsena Stony Silencen castaamiseen onnistuu ottaa W pooliin. Stony Silencen resolvattua on paha tilanne tuottaa W manaa. Kataki on hyvä esimerkki diversified hatesta sikäli, että se on mies toisin kuin useimmat muut vihat. Jos W mana source on auki, niin käytännössä Affiksessa se tarkoittaa että rainbow mana source on auki, mikä mahdollistaa Galvanic Blastin castaamisen instanttina ennen kuin mennään omaan upkeepiin maksamaan Katakin veroja.

Mitä ulos:
Memnitet ja Signal Pestit ovat usein ulos otettavia kortteja, koska ne eivät yleensä tee yksinään tarpeeksi. Muista ulos sidetettävistä mainittakoon Steel Overseer (toughness 1 on todella huono monissa MU, etenkin vs Forked Bolt tai Electrolyze) ja Master of Etherium (kun tuodaan Etched Championeja sisään evaasion takia, ei haluta pitää liikaa cmc3 sisällä yhtä aikaa).


B: Necrotic Ooze Comboa ei yleisesti ottaen kiinnosta, mitä vastustajan dekki tekee. Kunhan se ei vain onnistu torppaamaan Oozen omaa pelisuunnitelmaa grave hatella. Ihan tietämättä mitä vastustajan dekki tekee sisään tuodaan usein 3x Abrupt Decay + 3x Through the Breach + 2x Thoughtseize + 1x Inquisition of Kozilek "varmuuden vuoksi". Ulos otetaan Jarad's Orders (liian hidas), Unburial Rites (edellyttää että Grave Hate on saatu estettyä että tekee mitään), 2x Night's Whisper koska Thoughtseize aiheuttaa jo life lossia, 3-4x discard outlet (Lightning Axe / Zombie Infestation / Faithless Looting, riippuen mitä ja kuinka monta main deck ajaa) sen mukaan onko Lightning Axelle järkeviä targetteja. Looting on korttiepäetua ja siksi huono, Zombie Infestation ei tee tarpeeksi ellei Griselbrand drawia päästä käyttämään. Lisäksi pois 1-2x Goryo's Vengeance, koska se ei tee mitään ennen kuin vastustajan grave hate saadaan pois, jonka jälkeen Necrotic Oozekin on aktiivinen eikä Goryo's ole kriittinen.

Jos vastustaja pelaa sinistä ja countereita, sisään tuodaan Pack Ratit. Jos vastustajan dekissä ei ole nopeaa kelloa, ulos otetaan rottien tilalta 2x apinamana koska apinamanatun spellin pelaaminen päin counteria on suoraa korttietua vastustajalle.



Osaavammat kaverit saavat toki kirjoittaa paremman ja kattavamman opastuksen! :)

Jätän tämän vain tähän (c) Matti Kuisma http://poromagia.com/?fc=module&module=prestablog&controller=blog&id=59

Tätä en ollutkaan ikinä nähnyt. Hyvä artikkeli.

Muutama nopea huomio:
- Modernissa ei (vielä) ole Legacy Dredgen kaltaista todella nopeaa dekkiä, jota vastaan olisi pakko olla 4+ sidekorttia (grave hate) tai muussa tapauksessa lähestulkoon autolossaa matsin.
- Modernissa ei ole Cabal Therapyä eikä Meddling Magekaan ole trendikäs kortti, joten uhkien hajauttamisen hyöty on aavistuksen pienempää kuin Legacyssä.
- Collected Company -> Reclamation Sage post-SB on tehnyt Torpor Orbista Affinityn sidellä uudestaan semipelattavan lapun, vaikka se onkin kiistämättä huono lappu ainoaksi kortiksi Twiniä vastaan Affiksen sidellä.

Hyviä esimerkkejä vihan hajauttamisesta nykymodernissa:

vs Burn
- Kor Firewalker/Kitchen Finks + Basilisk Collar/Dragon's Claw/Spellskite
Mies joka gainaa lifeä + halpa artifakti joka gainaa lifeä. Burnilla on usein todella vähän vastauksia Kor Firewalkeriin, mikä tekee oikeaan aikaan pelatusta Spellskitestä ukkosenjohdattimena rasittavan suojamuurin tässä match-upissa, etenkin jos dekki generoi sinistä manaa maksamaan Phyrexian mana cost - olettaen että Spellskitellä ei ole pakko blokata niin että pultti riittää tappamaan sen post-combatissa.

vs Twin
- Illness in the Ranks + instant creaturepoisto + instant enchantment poisto (esim. Wear // Tear)
Illness on enchantment joka shuttaa tokenit. instant creaturepoisto löytyy yleensä jo mainista, ei kannata sidettää ulos. Instant enchantment poistoa ei vastustaja saa ohjattua Spellskiteen.

vs GBx midrange
Tämä MU on valuegrindausta. Yleinen hyvä neuvo on mennä "all-in" ja yrittää voittaa ennen kuin GBx stabiloi pöydän.
- Lingering Souls + Young Pyromancer/Monastery Mentor
Harvinainen anti-Liliana hajautettu sidestrategia.

vs Affinity
- Kataki + Stony Silence (mies + enchantment).
- Reclamation Sage + Creeping Corrosion + Nature's Claim (mies + sorcery + instant).
Claim ja Sage osuvat niin laajalti eri pakkoja vastaan, että ne eivät ole dedikoitua faksivihaa, jolloin 1x Creeping Corrosion riittää helposti sideboardin ainoana tehokkaana dedikoituna faksivihana.

Poissa Karhumies

Alkuperäisenä tarkoituksenani oli käyttää "linkitä kortit automaattisesti" -toiminnallisuutta aloitusviestissä, mutta en sitten onnistunut löytämään sellaista nappulaa.

Tässä kun alkaa vilisemään Modern-kortteja ja -termejä aika reippaasti, niin perustin sitten Modern-alueelle lyhyen katsauksen formaatin tämänhetkiseen metagameen joka toivottavasti vähän valaisee formaatin suosituimpien pakkojen saloja asiaan perehtymättömille.