Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Peliahdistuneisuus  (Luettu 19053 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa WolfCount

Peliahdistuneisuus
« : 29.04.16 - klo 21:00 »
En pärjää draftissa, en pärjää modernissa, en pärjää standardissa: En pärjää missään. Rahaa on mennyt jonkin verran uusiin kortteihin; varsinkin etsiessä Atarka's Commandeja ja Arlinn Kordeja ihmissusi pakkaan ja ei silti pärjää vaikka mitä hienosäädäntöjä tekisi. Nyt oikeesti ahdistaa ja pelkään, että oon tuhlannut rahaa ja aikaa, tai että oon liian tyhmä.

Näin pahaa peliahdistuneisuutta ei ole ollut kuin joskus vuosia sitten ennen kuin lopetin Yu-Gi-Oh:n (mikä vei suunnattomasti enemmän fyrkkaa). Nytkin standardissa kokoajan ajattelin; "Pitäiskö vain luovuttaa?"

Siis mitä järkeä on tehdä kortteja mistä ei kertakaikkiaan ole hyötyä kilpaillessa ja mitä järkeä on pelissä missä ei voi voittaa omalla tavalla?

Voisiko joku selittää mitä hemmettiä minä teen niin väärin?!  :(
« Viimeksi muokattu: 29.04.16 - klo 21:03 kirjoittanut WolfCount »
Sehän on nerokasta pers-kohtaisten tukien kannalta.

Poissa barros

  • Hidas vaihtaja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Totuus iski kuin salami.
Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #1 : 29.04.16 - klo 21:13 »
Miksi pelaat ihmissusi pakkaa ja onko se standardissa se juttu tällä hetkellä? Kuinka monta vuotta pelannut olet? Mätäkässä tulee hyviä ja huonoja kausia ja joskus alussa voi pitkään mennä jälkimmäisissä merkeissä pelit. Mtgpulsesta olen pakkalistoja tykännyt tiirailla, vaikka tänään pelasin monomustaa modernissa 2-2 -tuloksella.

*ajatuksen virtaa*
https://mtgsuomi.fi/listat/barros/ Scratching wall with claws.

What I learned there, during those weeks of rehearsal, would serve me for the rest of my life. - J. Huston

Poissa Vartijainen

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #2 : 29.04.16 - klo 21:24 »
Mitähän sitä nyt tähän vastaisi.. Noh. Pelatessa oppii pelaamaan ja fiksuista vihuista voi myös oppia jotain. Jos taas kokee tier1-pakkojen hintariman liian korkeaksi sen ollessa tavoitteena, niin siihen onkin sitten hankalampaa lähteä puuttumaan.

Constru-epäkäyttikset ovat pitkälti Limitediä ja pienessä määrin casuaalia varten. Ja joskus myös osa palapeliä, josta koitetaan ratkaista toimivat strategiat.
« Viimeksi muokattu: 29.04.16 - klo 21:28 kirjoittanut Vartijainen »

Poissa WolfCount

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #3 : 29.04.16 - klo 21:29 »
Miksi pelaat ihmissusi pakkaa ja onko se standardissa se juttu tällä hetkellä? Kuinka monta vuotta pelannut olet? Mätäkässä tulee hyviä ja huonoja kausia ja joskus alussa voi pitkään mennä jälkimmäisissä merkeissä pelit. Mtgpulsesta olen pakkalistoja tykännyt tiirailla, vaikka tänään pelasin monomustaa modernissa 2-2 -tuloksella.

*ajatuksen virtaa*

Miksi pelaan ihmissusi pakkaa? Koska pidän ihmissudeista ja sudeista yleensäkin. On minulla sininen/vihreä Simic teemainen pakka ja täysvihreä hydra pakka, mutta nyt kun Shadows over Innistrad tuli ja ihmissudet sai uutta tukea niin panostin siihen eniten, varsin kun omistaa jokaisen ihmissuden ja niiden tuen, plus muuta viher/punais tukea (kuten yllä mainittu Atarka's command).
Sehän on nerokasta pers-kohtaisten tukien kannalta.

Poissa LoneFox

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #4 : 29.04.16 - klo 21:29 »
Tämän lukemisesta ja ymmärtämisestä saattaa olla apua.
God is a crazy woman. When you understand that, the Universe suddenly starts to make sense.

Poissa ljkp

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #5 : 29.04.16 - klo 21:33 »
(En tiedä millä tasolla pelaat. Oletan, että FNM.)

Luinko nyt rivien välistä oikein, että "etsit" kortteja availemalla pusseja? Jos luin, niin siinä on jo aika paljon pielessä. Osta singlejä.

Ihmissusipakka ei ole osoittautunut kauhean kilpailulliseksi. Toki omalla tavalla voittaminen on joskus ihan hauskaa, mutta jos haluaa pomppia yhdellä kädellä eteenpäin, kun muut juoksevat, niin sitten kannattaa koettaa hakea se hauskuus jostain muusta kuin voittamisesta. Esimerkiksi oma standardipakkani on nyt joku 20 euron kyhäelmä, jolla on edes kuvittele voittavani mitään, mutta sen kanssa on hauska pelata. Sitten kun sen yhden pelin kolmesta voittaa, niin ne voitot ovat aina tosi maukkaita. Jos taas ei saa iloa irti kuin voittamalla, niin kannattaa varmaan netdeckata ainakin näin aluksi. Itse en ota kauhean vakavasti omia pelejäni, mutta jos ottaisin, niin ensimmäisenä hankkisin jonkun tier 1 -pakan jota varmaan metapelaisin paikallista FNM:ääni vastaan ja opettelisin sitä kautta metapelaamaan isommassakin mittakaavassa. Eli sisään 75 korttiin niitä lappuja, jotka ovat hyviä juuri paikallisesti paljon pelattuihin matchuppeihin, ja ulos niitä, jotka ovat paikallisessa metassa turhia.

Ehkä siis kannattaa ottaa vähän eri suhtautuminen peleihin. "Onko minulla hauskaa vaikka en voita?" Jos ei ole, niin kannattaa varmaan joko pelata sellaista pakkaa, jota on hauska pelata, vaikka häviää. Toinen vaihtoehto on pelata sellaista pakkaa, jolla voittaa enemmän. Voisi pelata vaikka jotain sellaista, jonka hiomiseen on käytetty tosi paljon aikaa peliä (puoli)ammatikseen pelaavien parissa. Kaikki paikalliset metat kuitenkin jossain määrin muovautuvat esimerkiksi edellisen Pro Tourin menestyneimpien pakkojen ympärille, eli jonkun edellisen pro tourin top 8 -pakan apinoiminen ei ole lainkaan hassumpi idea. Jos taas haluaa tehdä asiat "omalla tavallaan", niin siitä vaan, mutta vaikka sadan metrin sprintin juokseminen takaperin on varmasti hauskaa, ei kannata itkeä, että sillä tavalla ei voita.

Draftit ovat itselläkin menneet viime aikoina jostain syystä vähän heikommin kuin aiemmin, enkä oikein tiedä miksi. Edellisestä draftivoitostakin on jo jonkun verran aikaa. Pitäisi varmaan vaan lukea ne uusimman setin laput aina vaan tarkemmin, kuten joitain aiempia settejä opettelin lähes ulkoa, oppia signaloimaan ja lukemaan signaaleja paremmin ja jotain. Melko vähän tulee suoranaisia pelivirheitä tehtyä, ei ainakaan siinä määrin, että ne paistaisivat itselleni kirkkaasti läpi, eli kuvittelen vian olevan siinä, että draftaan väärin. Totta kai pieniä pelivirheitä teen varmasti joka pelissä kymmenittäin, mutta eiköhän me kaikki, joten veikkaan korttien laadun tunnistamiseen opettelun ja synergioiden näkemisen paremmin olevan aika iso juttu, jossa voisi parantua.

Kenrauritkin on kivoja, mutta centaur-tribaali ei nyt vain ole varteenotettava modernpakka. On ne kivoja joo ne ihmissudetkin, mutta sama laulu niiden kuin kentaurien suhteen.

Poissa Tingle

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #6 : 29.04.16 - klo 21:37 »
Ei aina voi pelata sitä mikä on hyvää, ja sitä mistä tykkää.

Poissa WolfCount

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #7 : 29.04.16 - klo 21:39 »
(En tiedä millä tasolla pelaat. Oletan, että FNM.)

Luinko nyt rivien välistä oikein, että "etsit" kortteja availemalla pusseja? Jos luin, niin siinä on jo aika paljon pielessä. Osta singlejä.

Ihmissusipakka ei ole osoittautunut kauhean kilpailulliseksi. Toki omalla tavalla voittaminen on joskus ihan hauskaa, mutta jos haluaa pomppia yhdellä kädellä eteenpäin, kun muut juoksevat, niin sitten kannattaa koettaa hakea se hauskuus jostain muusta kuin voittamisesta. Esimerkiksi oma standardipakkani on nyt joku 20 euron kyhäelmä, jolla on edes kuvittele voittavani mitään, mutta sen kanssa on hauska pelata. Sitten kun sen yhden pelin kolmesta voittaa, niin ne voitot ovat aina tosi maukkaita. Jos taas ei saa iloa irti kuin voittamalla, niin kannattaa varmaan netdeckata ainakin näin aluksi. Itse en ota kauhean vakavasti omia pelejäni, mutta jos ottaisin, niin ensimmäisenä hankkisin jonkun tier 1 -pakan jota varmaan metapelaisin paikallista FNM:ääni vastaan ja opettelisin sitä kautta metapelaamaan isommassakin mittakaavassa. Eli sisään 75 korttiin niitä lappuja, jotka ovat hyviä juuri paikallisesti paljon pelattuihin matchuppeihin, ja ulos niitä, jotka ovat paikallisessa metassa turhia.

Ehkä siis kannattaa ottaa vähän eri suhtautuminen peleihin. "Onko minulla hauskaa vaikka en voita?" Jos ei ole, niin kannattaa varmaan joko pelata sellaista pakkaa, jota on hauska pelata, vaikka häviää. Toinen vaihtoehto on pelata sellaista pakkaa, jolla voittaa enemmän. Voisi pelata vaikka jotain sellaista, jonka hiomiseen on käytetty tosi paljon aikaa peliä (puoli)ammatikseen pelaavien parissa. Kaikki paikalliset metat kuitenkin jossain määrin muovautuvat esimerkiksi edellisen Pro Tourin menestyneimpien pakkojen ympärille, eli jonkun edellisen pro tourin top 8 -pakan apinoiminen ei ole lainkaan hassumpi idea. Jos taas haluaa tehdä asiat "omalla tavallaan", niin siitä vaan, mutta vaikka sadan metrin sprintin juokseminen takaperin on varmasti hauskaa, ei kannata itkeä, että sillä tavalla ei voita.

Draftit ovat itselläkin menneet viime aikoina jostain syystä vähän heikommin kuin aiemmin, enkä oikein tiedä miksi. Edellisestä draftivoitostakin on jo jonkun verran aikaa. Pitäisi varmaan vaan lukea ne uusimman setin laput aina vaan tarkemmin, kuten joitain aiempia settejä opettelin lähes ulkoa, oppia signaloimaan ja lukemaan signaaleja paremmin ja jotain. Melko vähän tulee suoranaisia pelivirheitä tehtyä, ei ainakaan siinä määrin, että ne paistaisivat itselleni kirkkaasti läpi, eli kuvittelen vian olevan siinä, että draftaan väärin. Totta kai pieniä pelivirheitä teen varmasti joka pelissä kymmenittäin, mutta eiköhän me kaikki, joten veikkaan korttien laadun tunnistamiseen opettelun ja synergioiden näkemisen paremmin olevan aika iso juttu, jossa voisi parantua.

Kenrauritkin on kivoja, mutta centaur-tribaali ei nyt vain ole varteenotettava modernpakka. On ne kivoja joo ne ihmissudetkin, mutta sama laulu niiden kuin kentaurien suhteen.

Siis jos ihmissudet tehdään uhalla niin huonoiks, niin miks niitä sitten edes tehdään? Ei tuossa oo mitään järkee.
Sehän on nerokasta pers-kohtaisten tukien kannalta.

Poissa HalosenTarja

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #8 : 29.04.16 - klo 22:03 »
Kannattanee pysähtyä pohtimaan, että millaisella asenteella tätä peliä pelaa. Magic on kuitenkin verrattain suuresti riippuvainen ihan puhtaasta tuurista, joten kannattaako peliä pelata taistellen niitä kuuluisia kosmisia todennäköisyyksiä vastaan vai olisiko kenties mahdollista pelata ihan vain pelaamisen riemusta? Onhan voittaminen tietysti kivaa - olipa kyseessä mikä hyvänsä laji - mutta jos se on ainoa eteenpäin kantava voima, niin saatko silloin pelaajana peliltä enemmän, kuin mitä sille annat?

Itse olen asennoitunut tähän lajiin siten, että turnauksiin menen pitämään hauskaa ja nauttimaan tekemisestäni. Pyrin toki pelaamaan mahdollisimman hyvin, mutta osaan myös nauraa omille virheilleni ja toisaalta tiedostan sen, että virheistä voi oppia. Joskus sitä sitten voittaa ja joskus häviää...

Huomionarvoista on myös se, että tätä peliä pelaa niin suuri määrä aivan uskomattoman mukavia ihmisiä, että omasta mielestäni turnaukset ja muut menevät täysin hukkaan, jos sinne lähtee nk. verenmaku suussa vääntämään. Mielestäni tällainen "vakavissaan pelaaminen" on melko hyvin rinnastettavissa siihen, että lähtisi vaikka baariin sellaisella asenteella, että "tänään on pakko löytyä se elämänkumppani". Siinähän sitten jorailee naama näkkärillä ja pilkun tullessa voikin kävellä yksin taksitolpalle. ;)

Ja mitä tulee siihen, että millä pakalla kulloinkin on todennäköisintä voittaa, niin pelin metagame kehittyy jatkuvasti. Joskus yksi pakka on hyvä ja hetken kuluttua se onkin täysin altavastaajana, kunnes taas joskus pääsee loistamaan jne.

Peliähän tämä vain on. :)

Poissa Vicard

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #9 : 29.04.16 - klo 22:09 »
(En tiedä millä tasolla pelaat. Oletan, että FNM.)

Luinko nyt rivien välistä oikein, että "etsit" kortteja availemalla pusseja? Jos luin, niin siinä on jo aika paljon pielessä. Osta singlejä.

Ihmissusipakka ei ole osoittautunut kauhean kilpailulliseksi. Toki omalla tavalla voittaminen on joskus ihan hauskaa, mutta jos haluaa pomppia yhdellä kädellä eteenpäin, kun muut juoksevat, niin sitten kannattaa koettaa hakea se hauskuus jostain muusta kuin voittamisesta. Esimerkiksi oma standardipakkani on nyt joku 20 euron kyhäelmä, jolla on edes kuvittele voittavani mitään, mutta sen kanssa on hauska pelata. Sitten kun sen yhden pelin kolmesta voittaa, niin ne voitot ovat aina tosi maukkaita. Jos taas ei saa iloa irti kuin voittamalla, niin kannattaa varmaan netdeckata ainakin näin aluksi. Itse en ota kauhean vakavasti omia pelejäni, mutta jos ottaisin, niin ensimmäisenä hankkisin jonkun tier 1 -pakan jota varmaan metapelaisin paikallista FNM:ääni vastaan ja opettelisin sitä kautta metapelaamaan isommassakin mittakaavassa. Eli sisään 75 korttiin niitä lappuja, jotka ovat hyviä juuri paikallisesti paljon pelattuihin matchuppeihin, ja ulos niitä, jotka ovat paikallisessa metassa turhia.

Ehkä siis kannattaa ottaa vähän eri suhtautuminen peleihin. "Onko minulla hauskaa vaikka en voita?" Jos ei ole, niin kannattaa varmaan joko pelata sellaista pakkaa, jota on hauska pelata, vaikka häviää. Toinen vaihtoehto on pelata sellaista pakkaa, jolla voittaa enemmän. Voisi pelata vaikka jotain sellaista, jonka hiomiseen on käytetty tosi paljon aikaa peliä (puoli)ammatikseen pelaavien parissa. Kaikki paikalliset metat kuitenkin jossain määrin muovautuvat esimerkiksi edellisen Pro Tourin menestyneimpien pakkojen ympärille, eli jonkun edellisen pro tourin top 8 -pakan apinoiminen ei ole lainkaan hassumpi idea. Jos taas haluaa tehdä asiat "omalla tavallaan", niin siitä vaan, mutta vaikka sadan metrin sprintin juokseminen takaperin on varmasti hauskaa, ei kannata itkeä, että sillä tavalla ei voita.

Draftit ovat itselläkin menneet viime aikoina jostain syystä vähän heikommin kuin aiemmin, enkä oikein tiedä miksi. Edellisestä draftivoitostakin on jo jonkun verran aikaa. Pitäisi varmaan vaan lukea ne uusimman setin laput aina vaan tarkemmin, kuten joitain aiempia settejä opettelin lähes ulkoa, oppia signaloimaan ja lukemaan signaaleja paremmin ja jotain. Melko vähän tulee suoranaisia pelivirheitä tehtyä, ei ainakaan siinä määrin, että ne paistaisivat itselleni kirkkaasti läpi, eli kuvittelen vian olevan siinä, että draftaan väärin. Totta kai pieniä pelivirheitä teen varmasti joka pelissä kymmenittäin, mutta eiköhän me kaikki, joten veikkaan korttien laadun tunnistamiseen opettelun ja synergioiden näkemisen paremmin olevan aika iso juttu, jossa voisi parantua.

Kenrauritkin on kivoja, mutta centaur-tribaali ei nyt vain ole varteenotettava modernpakka. On ne kivoja joo ne ihmissudetkin, mutta sama laulu niiden kuin kentaurien suhteen.

Siis jos ihmissudet tehdään uhalla niin huonoiks, niin miks niitä sitten edes tehdään? Ei tuossa oo mitään järkee.
Koska ne sopii Innistradin loreen kuin puukko munuaisiin?
Jos mietit edes FNM-tasolla kilpailukykyisiä pakkoja, niin kuinka monta flavor-ystävällistä kasaa tulee mieleen. Oikeasti hyviä kortteja constructediin tehdään lopulta aika vähän. WOTC keskittyy enemmän draftin mielekkyyteen ja siihen, että boostereista ei liian helposti saa kaikkia parhaita lappuja, koska se myy eniten produktia. Lore ja flavor on kasuaalipelaajille joille itse pakanrakennus ja pelaaminen on tärkeintä.

Poissa Pifase

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #10 : 29.04.16 - klo 22:10 »
Mulla oli draftissa sini-valkoinen spirit dekki. Hävisin finaalissa ihmissusipakalle mutta peli oli yksi hauskimmista, kun käytännössä "tutkin" itseni hengiltä... en kyllä löytänyt mitään vastausta vastustajan boardiin.

Poissa Tingle

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #11 : 29.04.16 - klo 22:10 »
Siis jos ihmissudet tehdään uhalla niin huonoiks, niin miks niitä sitten edes tehdään? Ei tuossa oo mitään järkee.

Koska casualmiehet pitävät niistä ja ne toimivat Limitedissä. Niistä nauttii paljon suurempi osa ihmisistä kuin kilpailullisen Constructedin pelaajat.

Puolet sutten voimasta on kuitenkin vasta tulossa Eldritch Moonissa ja Duskwatch Recruiter on yksi Standardin parhaista korteista.

Poissa ljkp

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #12 : 29.04.16 - klo 22:15 »
Jos tavoitteena olisi, että jokainen pakka olisi samaan aikaan varteenotettava ja yhtä kilpailullinen, pelin tasapainottamisesta tulisi mahdotonta. Se ei onnistu niiltäkään peleiltä, jotka voivat jälkikäteen päivittää korttejaan (eli netissä pelattavat pelit, joiden kortteja voidaan muokata jälkikäteen), joten miten ihmeessä se voisi onnistua MtG:ssä, jonka kortit pysyvät painetussa muodossa? WotC ei aina osaa edes aavistaa millaiseksi metapeli kehittyy, vaikka heillä on uuden setin julkaisun jälkeisestä kahdesta viikosta usein kohtalaisia arvioita. Saattaa hyvinkin olla, että jos metapeli olisi kehittynyt toisenlaiseksi, ihmissudet olisivat tällä hetkellä parempi pakka tai se voi vielä kehittyä paremmaksi pakaksi. Saattaa olla, että ihmissudet olivat jossain kohtaa kehitystyötä liian vahvoilla, ja niitä piti heikentää ennen printtausta. Sama on totta tulevaisuudessa printattavien korttien suhteen: tulevassa setissä voi tulla jokin ihmissusista paremman pakan tekevä lappu, ja sitä odotellessa WotC ei halunnut luoda liian hyvää pohjaa ihmissusille, koska he tietävät, että tulossa on hyvä kortti. Eikä WotC:illa ole siis edes tarkoitusta luoda kaikista arkkityypeistä tasaveroisia kuin ehkä limitedissä, jossa ei siinäkään onnistuta kuin usein kohtalaisesti, joskus huonosti (BFZ ja vihreä, kröh).

WotC ihan tarkoituksella luo huonompia kortteja limitediä varten ja "skill testeiksi", ihmiset keksivät arkkityyppejä, joita WotC ei osannut ajatellakaan ja niin edelleen. Itse pelasin aiemmin standardissa BW Warrioreja, eikä niistä kyllä mihinkään ollut, mutta oli niitä silti kiva pelata. Kannattaa ehkä oppia siihen, että noi tribaalipakat eivät oikeasti kanna kauhean pitkälle kuin poikkeustapauksissa, koska WotC:n tuki on niille aina kuitenkin vähän liian heikkoa. Kasuaalit kuitenkin tykkäävät niistä, joten niitä tullaan printtaamaan aina.

Poissa WolfCount

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #13 : 29.04.16 - klo 22:18 »
Kannattanee pysähtyä pohtimaan, että millaisella asenteella tätä peliä pelaa. Magic on kuitenkin verrattain suuresti riippuvainen ihan puhtaasta tuurista, joten kannattaako peliä pelata taistellen niitä kuuluisia kosmisia todennäköisyyksiä vastaan vai olisiko kenties mahdollista pelata ihan vain pelaamisen riemusta? Onhan voittaminen tietysti kivaa - olipa kyseessä mikä hyvänsä laji - mutta jos se on ainoa eteenpäin kantava voima, niin saatko silloin pelaajana peliltä enemmän, kuin mitä sille annat?

Itse olen asennoitunut tähän lajiin siten, että turnauksiin menen pitämään hauskaa ja nauttimaan tekemisestäni. Pyrin toki pelaamaan mahdollisimman hyvin, mutta osaan myös nauraa omille virheilleni ja toisaalta tiedostan sen, että virheistä voi oppia. Joskus sitä sitten voittaa ja joskus häviää...

Huomionarvoista on myös se, että tätä peliä pelaa niin suuri määrä aivan uskomattoman mukavia ihmisiä, että omasta mielestäni turnaukset ja muut menevät täysin hukkaan, jos sinne lähtee nk. verenmaku suussa vääntämään. Mielestäni tällainen "vakavissaan pelaaminen" on melko hyvin rinnastettavissa siihen, että lähtisi vaikka baariin sellaisella asenteella, että "tänään on pakko löytyä se elämänkumppani". Siinähän sitten jorailee naama näkkärillä ja pilkun tullessa voikin kävellä yksin taksitolpalle. ;)

Ja mitä tulee siihen, että millä pakalla kulloinkin on todennäköisintä voittaa, niin pelin metagame kehittyy jatkuvasti. Joskus yksi pakka on hyvä ja hetken kuluttua se onkin täysin altavastaajana, kunnes taas joskus pääsee loistamaan jne.

Peliähän tämä vain on. :)

Oon hävinnyt JOKAISEN matsin missä oon ollut. Jopa booster draftissa jolloin kaikki on jotenkuten samalla tasolla. Aamuyöhön asti työstää pakkoja niin mitään parannusta ei saa aikaseks.
Sehän on nerokasta pers-kohtaisten tukien kannalta.

Poissa Tingle

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #14 : 29.04.16 - klo 22:25 »
Sitten et varmaan ole kauhean hyvä pelaaja. Sellaiseksi oppii vain pelaamalla ja kommunikoimalla peliliikkeistään ja pakanrakennuksestaan muiden kanssa, ei aamuyöllä omassa komerossa pakkoja tuherrellessa.

Poissa Yabo

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #15 : 29.04.16 - klo 22:39 »
Kannattanee pysähtyä pohtimaan, että millaisella asenteella tätä peliä pelaa. Magic on kuitenkin verrattain suuresti riippuvainen ihan puhtaasta tuurista, joten kannattaako peliä pelata taistellen niitä kuuluisia kosmisia todennäköisyyksiä vastaan vai olisiko kenties mahdollista pelata ihan vain pelaamisen riemusta? Onhan voittaminen tietysti kivaa - olipa kyseessä mikä hyvänsä laji - mutta jos se on ainoa eteenpäin kantava voima, niin saatko silloin pelaajana peliltä enemmän, kuin mitä sille annat?

Itse olen asennoitunut tähän lajiin siten, että turnauksiin menen pitämään hauskaa ja nauttimaan tekemisestäni. Pyrin toki pelaamaan mahdollisimman hyvin, mutta osaan myös nauraa omille virheilleni ja toisaalta tiedostan sen, että virheistä voi oppia. Joskus sitä sitten voittaa ja joskus häviää...

Huomionarvoista on myös se, että tätä peliä pelaa niin suuri määrä aivan uskomattoman mukavia ihmisiä, että omasta mielestäni turnaukset ja muut menevät täysin hukkaan, jos sinne lähtee nk. verenmaku suussa vääntämään. Mielestäni tällainen "vakavissaan pelaaminen" on melko hyvin rinnastettavissa siihen, että lähtisi vaikka baariin sellaisella asenteella, että "tänään on pakko löytyä se elämänkumppani". Siinähän sitten jorailee naama näkkärillä ja pilkun tullessa voikin kävellä yksin taksitolpalle. ;)

Ja mitä tulee siihen, että millä pakalla kulloinkin on todennäköisintä voittaa, niin pelin metagame kehittyy jatkuvasti. Joskus yksi pakka on hyvä ja hetken kuluttua se onkin täysin altavastaajana, kunnes taas joskus pääsee loistamaan jne.

Peliähän tämä vain on. :)

Oon hävinnyt JOKAISEN matsin missä oon ollut. Jopa booster draftissa jolloin kaikki on jotenkuten samalla tasolla. Aamuyöhön asti työstää pakkoja niin mitään parannusta ei saa aikaseks.

Valitettava tosiasia on se, että draftissa kaikki ovat samalla tasolla vain avattavien pussien määrässä. Draftaaminen on ehkäpä se vaikein formaatti hallita.

Poissa Retardi

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #16 : 29.04.16 - klo 22:49 »
Tosiasioita:

1. Magic on vaikea peli, hirvittävän vaikea
2. Vaikeissa peleissä pelaajien väliset tasoerot ovat suurempia kuin helpoissa peleissä (vrt. shakki vs tammi)
3. On olemassa hyviä pakkoja ja huonoja pakkoja
4. Suurin osa ihmisten "omatekoisista" pakoista on huonoja

Vaikuttaa siltä, että olet aika uusi pelaaja, ja tästä syystä oletan ettet ole myöskään kovin hyvä (vielä). Mielestäni on ihan jees kokea vähän ahdistusta jos ei voita laisinkaan, sillä se kertoo että ihmisessä on ainakin vähän kilpailuviettiä. Oppimisen kannalta parasta on pelata paljon, pelata itseään parempien pelaajien kanssa ja miettiä pelien aikana ja jälkeen että mitä tuli tehtyä ja miksi peli eteni siten kuin teki.

Constructedin kannalta helpointa olisi lähteä liikkeelle kopioimalla jotain hyväksi todettua pakkatyyppiä ja pelaamalla sillä kunnes alkaa hahmottamaan miten eri pakat ja matchupit toimivat. Omatekoisella pakalla räpiköimällä ei yleensä tule kuin paha mieli, sillä edes pro-pelaajat eivät läheskään joka kerta onnistu omien viritystensä kanssa. Virheistä pitää myös ottaa opikseen, moni huono aloitteleva pelaaja myös jää huonoksi pelaajaksi kun syitä tappioihin etsitään milloin manakususta, milloin huonoista nostoista tai vastustajien hyvästä tuurista kun yleensä pelissä tuli tehtyä virhe jos toinenkin.

Draftaamisessa kannattaa myös jutella muiden draftiin osallistuneiden kanssa omasta ja heidän pakoistaan ja draftin aikana tehdyistä valinnoista (yleensäkin asioista puhuminen ja keskusteleminen on hyvä tapa oppia asioita, kunhan vain on valmis ottamaan vastaan ja muokkaamaan omia mielipiteitään).
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa WolfCount

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #17 : 29.04.16 - klo 23:10 »
Eli aivan sama asia kuin jokin Yu-Gi-Oh: ÄLÄ ole oma-aloitteinen. ÄLÄ ole luova. ÄLÄ ole yksilöllinen. ÄLÄ yritä keksiä taktiikoita. Matki vain muiden pakkoja ja ole sama kuin kaikki muut. Cookie cutter all the way! ::)

Siis mun sini-vihreä pakka ei tule toimimaan, mun puhdas vihreä ei tule toimimaan, eli mun pitäis olla vain konformisti.

No, on kellarissa yhä tilaa.
« Viimeksi muokattu: 29.04.16 - klo 23:16 kirjoittanut WolfCount »
Sehän on nerokasta pers-kohtaisten tukien kannalta.

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #18 : 29.04.16 - klo 23:12 »
Joku ne hyvätkin pakat keksii.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Druuge

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #19 : 29.04.16 - klo 23:19 »
Joo, kuten tuossa ihmiset totesivat, niin Magic on hyvin pitkälle sosiaalinen peli, eli kannattaa rohkeasti jutella muiden pelaajien kanssa pakoista, korteista, drafti-taktiikoista, ja ihan vaan kaikesta maan ja taivaan väliltä. Vaikkei kaikessa olisikaan samaa mieltä, ja haluaisi silti pitää kiinni visiostaan, että sudet tulevat jyräämään jonakin kauniina päivänä, niin aina voi oppia uutta ja saada vaikkapa myöhemmin ahaa-elämyksiä omiin projekteihin liittyen, kun on päässyt vähän itsekkin tuulettamaan ajatuksiaan. (itsekkin tykkäisi tehdä susi-tribaalin, kenties jonain päivänä)

Toinen vaihtoehto on lyödä pakka "tiskiin", ja uskaltautua kysymään muilta, ehkä joltakin kokeneemmalta, että tuommoista settiä meinasin pelata, miltä se sinusta vaikuttaa? Itse olen saanut paljon vinkkejä vastustajilta pelien jälkeen, ehkä joku kortti olisi saattanut toimia paremmin heitä vastaan kuin ne mitä sillä hetkellä pelasin, tai mitä muita hyviä vaihtoehtoja voisi kokeilla, uusia komboja jne. Vaikka olen yrittänyt tehdä pakkoja jo vuosia, olen edelleen hyvin noviisi-tasoa, ja kun pakkaidea on ekan kerran saatu viriteltyä kasaan, se vaatii sellaiset 20-40 omaa pelitestiä, 4-6 viritystä ja pari kolme FNM:ää ennen kuin se alkaa olla edes välttävässä kunnossa. Paperilla pakka voi näyttää vaikka miten taivaalliselta, mutta itse pelissä se ei välttämättä toimikkaan, tai asiat tulevat täysin väärässä järjestyksessä käteen, manabase on päin peetä tai pakasta on unohtunut voittokeinot lähes tyystin. :D

Ahdistus on juttu joka tulee aina ajoittain. Itse vedin nyt Modernit omalta osaltani telakalle, vaikka uusia ideoita oli pilvin pimein. Ehkäpä jopa sen takia, että saa antaa ajatusten vähän tasoittua. Päätin siirtyä kokeilemaan standardia nyt ainakin seuraavaan settiin asti. Ahdistuksesta itsestään ei kannata ahdistua, se kertoo vaan että haluaisi asioiden muuttuvan.

Poissa Rhianne

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #20 : 29.04.16 - klo 23:20 »
Tottakai uusia pakkoja saa ja kannattaa tehdä, jos siitä tykkää. Mutta silloin ei kannata odottaa voittavansa. Vain pienen pieni osa uusista deckeistä on riittävän hyviä edes taistelemaan voitoista kaikkia pro-pelaajien kehittämiä deckejä vastaan. Ne deckit kun ovat pitkän työn ja testauksen aikaansaamia. Kun tiimit suunnittelevat pakkoja Pro Tourille he testaavat kymmeniä eri pakkoja, joista loppujen lopuksi vain yksi tai kaksi kelpuutetaan itse kilpailuun. Tästä voit itse miettiä, että kuinka monta deckiä sinun tulee keskimäärin kehitellä, että yksi niistä on riittävän hyvä pärjäämään.

Minäkin tykkään brewata omia deckejä ja kokeilla niitä FNM:ssä. Sitten kun taas kyllästyn häviämiseen, net deckaan oikeasti hyvän deckin ja käyn voittamassa pari FNM:ää joiden jälkeen voi taas hyvillä mielin jatkaa brewaamista kun on tullut todettua että eivät ne häviöt ainakaan pelkästään pelitaidoista johdu.

Poissa Tingle

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #21 : 29.04.16 - klo 23:23 »
Omilla pinoilla on mahdollista pärjätä. Se vaatii sen että ensiksi osaa pelata, osaa rakentaa hyviä pakkoja ja osaa arvioida korttien laatua. Hyviä tapoja näiden taitojen kehittämiseen ovat mm. draftaaminen ja pakkojen kopiointi netistä. Eivät ne voitot tule kuin manulle illallinen.

Poissa Druuge

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #22 : 29.04.16 - klo 23:28 »
Eli aivan sama asia kuin jokin Yu-Gi-Oh: ÄLÄ ole oma-aloitteinen. ÄLÄ ole luova. ÄLÄ ole yksilöllinen. ÄLÄ yritä keksiä taktiikoita. Matki vain muiden pakkoja ja ole sama kuin kaikki muut. Cookie cutter all the way! ::)

Siis mun sini-vihreä pakka ei tule toimimaan, mun puhdas vihreä ei tule toimimaan, eli mun pitäis olla vain konformisti.

No, on kellarissa yhä tilaa.

Totta kai pitää keksiä uusia taktiikoita. Se on mielestäni pelin suola. Jotkut taktiikat tosin on jo keksitty jossain jonkun toimesta, mutta se ei haittaa. Kaikki taktiikat eivät toimi, ainakaan ensimmäisenä versionaan. Joitakin pitää hioa, jotkut pitää discardata tai aloittaa täysin alusta. Joidenkin (kuten minun) haaveena on joskus keksiä sellainen uusi pakka tai teema, josta tulisi kova juttu edes hetkeksi jossakin. Toki cookie cutterit toimivat, jos haluaa skipata osan alun kompuroinnista, mutta toki nettipakoillakin pitää itse oppia pelaamaan - voisin ostaa esim tonnin pakan, lyödä kasaan FNMään ja hävitä silti kaikki pelit.

Mitä sini-vihreään tulee, en ole saanut sellaista settiä toimimaan vielä itsekkään millään asteella. Kuten en kunnon puna-vihreätäkään. Ideoina ovat olleet ihan hauskoja, mutta täydellistä muotoaan ne eivät ole minun suunnittelupöydillä vielä saavuttaneet.

Poissa ljkp

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #23 : 29.04.16 - klo 23:35 »
Ja sitten niillä huonoillakin pakoilla kyllä voittaa. Ei ihmissudet niin huono pakka ole, että sen kanssa ei voisi ollenkaan voittaa, ainakaan, jos pakka on rakennettu jotenkin fiksusti. Haluaisitko vaikka kertoa meille pakkalistastasi, eli kirjoita tähän, mitä kortteja ja miten monta pakkasi on syönyt.

Vähän kehnommallakin pakalla voi pärjätä, ja sellaisella pelatessa kyllä oppii siitä, mitä formaatissa kannattaa tehdä. Ihan perus helpot aggrot, joissa voi keskittyä kääntämään olennot vaakatasoon ja silti pärjätä jotenkuten, ovat tosiaan ihan kiva tapa opetella pelistä, ja oppia näkemään muiden peluun perusteella, mitä kannattaa tehdä. Jos et ole voittanut yhtään, olet pelannut varmaan todella vähän tai pelaat jotenkin todella väärin, koska aivan umpisurkeallakin pakalla pitäisi voittaa tuurin kanssa se yksi peli kymmenestä tai jotain, koska välillä tulee kuitenkin se tilanne, jossa itse saa unelmakortit kouraan ja vastustajalle ei nouse mitään.

Järkevästi rakennetulla ihmissusipakalla hyvällä metapelauksella höystettynä on aivan mahdollista vetää FNM 3-0, ei se niin huono pakka ole. Ihmissusipakalla pelaaminen on lievään ylämäkeen taistelemista, mutta ei mikään mahdoton tehtävä. Pärjääminen vaan vaatii sen, että osaa ensin valita niistä ihmissusista parhaat ja sitten vielä pitäisi osata pelatakin. Luovat ja omat hauskat pakat ovat aivan hyväksyttäviä ja mielestäni jopa kannustettavia, jos ei ole tarkoitusta pelata FNM:ää kummoisemmissa ympäristöissä. Jos et voita ainuttakaan peliä, et ole vielä kamalan hyvä pelaamaan tai pakassa on jotain kovasti pielessä, eli laita toki se pakkalista, niin me muut voimme kommentoida, mitkä kortit ihan ihmissusipakan kontekstissa ovat/eivät ole hyviä kortteja.

Draftin suhteen ihan hyvä vinkki on lukea artikkeleita draftisetistä ja kuunnella tosiaan muiden mielipiteitä siitä, mitkä ovat hyviä kortteja. Itse katselen aika paljon muiden tallentamia ja kommentoimia MODO-drafteja YouTubesta.

Poissa n4pesto

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #24 : 29.04.16 - klo 23:36 »
Kysy mielipiteitä pakoistasi. Koita huomioda omat pelilliset virheesi. Itsekin olen tavattoman kyllästynyt siihen, etten ole vielä kertaakaan ollut palkinnoilla, mutta se vain ajaa minua eteenpäin. Ja kyllä, minuakin vituttaa se, että on kalliita pakkoja tai huonoja pakkoja.

Poissa WolfCount

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #25 : 29.04.16 - klo 23:53 »
Ja sitten niillä huonoillakin pakoilla kyllä voittaa. Ei ihmissudet niin huono pakka ole, että sen kanssa ei voisi ollenkaan voittaa, ainakaan, jos pakka on rakennettu jotenkin fiksusti. Haluaisitko vaikka kertoa meille pakkalistastasi, eli kirjoita tähän, mitä kortteja ja miten monta pakkasi on syönyt.

Vähän kehnommallakin pakalla voi pärjätä, ja sellaisella pelatessa kyllä oppii siitä, mitä formaatissa kannattaa tehdä. Ihan perus helpot aggrot, joissa voi keskittyä kääntämään olennot vaakatasoon ja silti pärjätä jotenkuten, ovat tosiaan ihan kiva tapa opetella pelistä, ja oppia näkemään muiden peluun perusteella, mitä kannattaa tehdä. Jos et ole voittanut yhtään, olet pelannut varmaan todella vähän tai pelaat jotenkin todella väärin, koska aivan umpisurkeallakin pakalla pitäisi voittaa tuurin kanssa se yksi peli kymmenestä tai jotain, koska välillä tulee kuitenkin se tilanne, jossa itse saa unelmakortit kouraan ja vastustajalle ei nouse mitään.

Järkevästi rakennetulla ihmissusipakalla hyvällä metapelauksella höystettynä on aivan mahdollista vetää FNM 3-0, ei se niin huono pakka ole. Ihmissusipakalla pelaaminen on lievään ylämäkeen taistelemista, mutta ei mikään mahdoton tehtävä. Pärjääminen vaan vaatii sen, että osaa ensin valita niistä ihmissusista parhaat ja sitten vielä pitäisi osata pelatakin. Luovat ja omat hauskat pakat ovat aivan hyväksyttäviä ja mielestäni jopa kannustettavia, jos ei ole tarkoitusta pelata FNM:ää kummoisemmissa ympäristöissä. Jos et voita ainuttakaan peliä, et ole vielä kamalan hyvä pelaamaan tai pakassa on jotain kovasti pielessä, eli laita toki se pakkalista, niin me muut voimme kommentoida, mitkä kortit ihan ihmissusipakan kontekstissa ovat/eivät ole hyviä kortteja.

Draftin suhteen ihan hyvä vinkki on lukea artikkeleita draftisetistä ja kuunnella tosiaan muiden mielipiteitä siitä, mitkä ovat hyviä kortteja. Itse katselen aika paljon muiden tallentamia ja kommentoimia MODO-drafteja YouTubesta.

Landit:
Copperline Gorge x3
Cinder Glade x2
Rootbound Crag x4
Kessig Wolf Run x1
Game Trail x2
Mountain x6
Forest x5

Creaturet
Village Messenger / Moonrise Intruder x4
Geier Reach Bandit / Vildin-Pack Alpha x2
Breakneck Rider / Neck Breaker x3
Duskwatch Recruiter / Krallenhorde Howler x2
Mayor of Avabruck / Howlpack Alpha x4
Huntmaster of the Fells / Ravager of the Fells x2
Immerwolf x3
Silverfur Partisan x2

Insantit
Atarka's Command x3
Moonmist x4
Lightning Bolt x2

Enchantmentit
Howlpack Resurgence x3

Artifactit
Neglected Heirloom / Ashmouth Blade x2

Planeswalkerit
Arlinn Kord / Arlinn, Embraced by the Moon x1

Side
Collected Company x3
Fiery Temper x3
Asceticism x1
Wild Guess x2
Moonlight Hunt x3
Full Moon's Rise x2
Lightning Bolt x1
« Viimeksi muokattu: 29.04.16 - klo 23:55 kirjoittanut WolfCount »
Sehän on nerokasta pers-kohtaisten tukien kannalta.

Poissa Samsson

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #26 : 29.04.16 - klo 23:54 »
Olen aina taistellut tuulimyllyjä vastaan mitä tulee tribaali-pakkoihin. Flavorilla höystettyjä kortteja on tällaisessa setissä kuten Innistradissa vain aivan liikaa ja haluan pelata niillä kaikki! Tiedän kuitenkin ettei kaikki kortit ole constructed pelattavia (eikä aina edes limited pelattavia valitettavasti) joten minun on aloitettava jostain vakaasta pohjasta. Kerron teille siis miten rakensin pakkaani tän päiväiseen FNM:ään.

Keräsin kiiltäviä vampyyrejä jo ennen Twilightit. Ekan kerran kun näin Bloodghast-Viscera Seer-Kalastria Highborn synergian, tiesin että olin löytänyt oma suosikki-tribaalini. Nyt kun meitä on hemmoteltu back-to-back paluumatkoilla Zendikariin ja Innistradiin, tiesin että aikani koittaa jälleen! Mutta mitä pyyrejä oikein voi pelata Standardissa ja pärjätä?

Googlasin ja ettiskelin ja löysin BR Madness burnipakan missä suurin osa olennoista olivat Vampyyrejä. Madness mekaniikka on myös kulkenut ennenkin käsi kädessä BR Moderni pakassani Bloodghastin kanssa. Kaikki hyvin siis! Otin listasta pois ne olennot jotka eivät olleet Vampyyrejä. Niitä oli vajaat kaksi playsettiä. Laitoin niitten tilaalle muutama sub-optimaalinen Vampyyri-kortti, koska Vampyyrit! Lisäsin pari kpl Stensia Masquerade mainiin, oikeuttaakseni itselleni että "kyllä ne pyyrejä pitää olla!" And what do you know, sain aikaiseksi ihan kelpo Vampyyri-pakan! (3-1 tulos FNM:ssä, joista ekat kolme matsia 2-0)

Prosessini oli siis yksinkertaisesti "find cookie cutter, remould cookie cutter until happy, learn how to make different cookies and hope someone likes them!"
Miten voit itse tehdä? Etsiskellä niitä Werewolf pakkoja kunnes löydät itsellesi sopivan tai pystyt sellaisen muokaa itsellesi. Kukaan ei anna sinun voittaa. Sinun pitää ansaita voittoja.

Poissa Frost

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #27 : 29.04.16 - klo 23:59 »
Järkevästi rakennetulla ihmissusipakalla hyvällä metapelauksella höystettynä on aivan mahdollista vetää FNM 3-0, ei se niin huono pakka ole. Ihmissusipakalla pelaaminen on lievään ylämäkeen taistelemista, mutta ei mikään mahdoton tehtävä. Pärjääminen vaan vaatii sen, että osaa ensin valita niistä ihmissusista parhaat ja sitten vielä pitäisi osata pelatakin. Luovat ja omat hauskat pakat ovat aivan hyväksyttäviä ja mielestäni jopa kannustettavia, jos ei ole tarkoitusta pelata FNM:ää kummoisemmissa ympäristöissä. Jos et voita ainuttakaan peliä, et ole vielä kamalan hyvä pelaamaan tai pakassa on jotain kovasti pielessä, eli laita toki se pakkalista, niin me muut voimme kommentoida, mitkä kortit ihan ihmissusipakan kontekstissa ovat/eivät ole hyviä kortteja.

Jep, pakkalistaa vaan tänne foorumille. Niin sitten on ihmisten helpompi auttaa / antaa rakentavaa palautetta. Voit esim. tehdä aiheen Standard -alueelle, että yrität kasata Standardiin GR väreille pakkaa, jonka täytyisi olla ihmissusi teemainen. Tavoitteena olisi saada voittoja esim. FNM -tasolla. Sitten siinä on sun antamat rajoitteet deckille ja kokeneemmat pelaajat voi yhdessä brainstormata ja koittaa hioa sen sun decklistan niin optimoiduksi kuin ihmissudet voi saada. Sen jälkeen voittaminen on tietenkin vielä kiinni niiden sun pelitaitojen kehittymisestä. Eli treeniä, treeniä ja treeniä. Jos häviät, niin kuten täällä on toitotettu, kysy pelin jälkeen vastustajalta, että teitkö hänen mielestään jotain pelivirheitä. Harjoituspeleissä joku voisi vaikka istua vieressä ja kommentoida mulligoitko oikein/väärin.

Kuten täällä on jo todettu, ihmissusi decki standardiin on varmasti flavorikas, muttei välttämättä tällä hetkellä kilpailykykyisin. Ei siitä tarvi silti suuttua, eihän BR Vampyyrit tai UB Zombit, tai UW Spirititkään oo tällä hetkellä Standardissa sitäkään vähään "kilpailullisia" deckejä, kuin GR Ihmissudet? Ainoa tribaali decki mikä siellä nyt harvinaisesti loistaa on Humansit. Seuraava setti Eldritch Moon tuo varmaan lisää ihmissusikortteja, ja sitten ne voikin yllättäen nousta kilpailullisesti pelattavaksi deckiksi.

Yksi sun ongelma saattaa myös olla se, että optimaalisin ja toimivinkin Werewolf -teemainen decki on melko vaikea decki vähemmän pelanneen pilotoida. Miksikö? Koska ihmissusien flippausmekaniikka perustuu tempopelaamiseen. Eli siihen, että joka toinen vuoro pitäisi olla jomman kumman pelaajan pelaamatta mitään, ja kun sudet on saatu tranformaamaan, niin ne haluaisi todennäköisesti pitää niin päin. On paljon helpompaa pelata esim. jotain Mono White Humans aggroa, missä vaan spämmätään pöytään miehiä ja käännetään niitä kenoon, kuin ihmissusi deckiä jossa joutuu tempottamaan pelinsä tarkasti tilanteen mukaan.

Mutta, kuten ljkp tuossa ylempänä totesi, ei hyvin rakennetun ja täysin optimoidun GR Ihmissusi Standardin pitäisi olla niin pelikelvoton, etteikö se voisi FNM tasolla pelejä voittaa. Esimerkkinä esim. kaksi viikkoa sitten, Vantaan OMG Storella, pidettiin SM-kisojen Triali, jossa finaalissa oli GR Ihmissudet? Tässä kyseinen finaalideckin lista:

Lainaus käyttäjältä: Poromagia Oy
OMG SM-Trial Standard 9.4.2016
Sija 2.
Pelaajan nimi: Aukusti Koivu
Pakan nimi: Zada, Honorary Wolf

3 Duskwatch Recruiter
3 Geier Reach Bandit
3 Lambholt Pacifist
4 Silverfur Partisan
3 Village Messenger
3 Zada, Hedron Grinder

1 Arlinn Kord

4 Expedite
4 Might of the Masses
2 Moonlight Hunt
3 Rush of Adrenaline
2 Titan's Strength

3 Howlpack Resurgence

3 Cinder Glade
5 Forest
2 Game Trail
8 Mountain
4 Westvale Abbey

Sideboard:
3 Exquisite Firecraft
4 Fiery Impulse
2 Gaea's Revenge
3 Plummet
3 Roast

Onko miten erilainen lista toi, kuin esim. se sun tän hetkinen? Onko ongelma enemmän listassa vai pelitaidoissa vielä?

Btw. jos tuntuu että MtG:ssä sulle tärkeintä ja nautinnollisinta ois omien deckien kehittäminen ja brewailu, niin Standard/Draft ei oo ehkä ne oikeat formaatit sitten sulle. Vaan suosittelen esim. EDH/Commanderia, ihan casual keittiönpöytäpelejä, tai että rupeat esim. suunnittelemaan omia ns. "Duel Deckejä", eli suunnittelit kaksi valmista 60:n kortin deckiä, jotka olet itse balansoinnut voimatasoiltaan yhtä hyviksi. Sitten voit kaverin kanssa esim. aina nopalla arpoa kumpi pelaa kumalla jne. Esim. teet GR Ihmissudet vs. BR Vampyyrit, niin että deckit on powerlevelilt täysin tasapainossa.

Jos kuitenkin on sitä tervettä kilpailuhenkisyyttä sen verran, että se Standard ja voittaminen kiinnostaa. Niin yks hyvä alko on esim. valita joku "hyväksi" todetun netdeckin / propelaajien pakkalista, ja muokata siitä ehkä 4-8korttia, tai muokata sideboard omaan paikalliseen metaan. Onhan sekin jonkun tasoista "customointia" omalle pelityylilleen aluksi.
« Viimeksi muokattu: 30.04.16 - klo 00:05 kirjoittanut Frost »

Poissa Druuge

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #28 : 30.04.16 - klo 00:08 »
Pakan curve näyttää ok:lta. En ole susi-pakkojen asiantuntija, mutta laittaisin kyllä Collected Companyt sisään mainiin, pois ehkä jotain seuraavista:
1 x Moonmist
1 x Howlpack resurgence
1 x Neglected heirloom
1 x Silverfur partisan (tai joku muu credu, joka ei ole pärjännyt hyvin peleissä yleensä)

Jos jotkut noista ehdotetuista ovat niin kovia, että haluaa pitää ne ehdottomasti pakassa olevissa lukemissa, niin sitten jotain sellaista joka ei ole oikein toiminut aiemmissa peleissä. Jos manat ovat olleet ongelma peleissä, niin yhden landin voisi laittaa lisää (yhteensä 24).

Tämä siis noviisi-pakanrakentaja-mielipiteeni.

Poissa Vicard

Vs: Peliahdistuneisuus
« Vastaus #29 : 30.04.16 - klo 00:36 »
Heirloomit ja Resurgencet pois. Sisään 3 company ja 2 lightning bolttia.
Breakneck riderit ei ole tarpeeks hyviä 3:lla manalla. Duskwatch recruiterit maksimiin ja vaikka yks Arlinn mukaan vielä.
Noilla saa pirusti turhaa pois ja pienellä miettimisellä toimivamman pakan.

e: lisään vielä, että sun pakasta puuttuu fetchit ja shockit jotka on aika olennaisia modernissa pärjäämiseen.
« Viimeksi muokattu: 30.04.16 - klo 11:05 kirjoittanut Vicard »