Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Harrastuksen lähestyttävyys  (Luettu 8466 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orion

Harrastuksen lähestyttävyys
« : 02.11.17 - klo 17:16 »
Olen viime aikojen keskustelujen innoittamina miettinyt kuinka helposti lähestyttävä tämä magic-pelaajien yhteisö oikein on. Tarkoitus EI ole aloittaa jo moneen kertaan lukotettuja aiheita, eli voidaan jättää tässä yhteydessä sukupuolikysymykset pois.

Jos joku ihan ensikertalainen (ei siis ketään tuttua opastamassa) kävelee pelitilan ovesta sisään, mikä on todennäköisyys että illan päätteeksi hänellä on ollut hauskaa, ja mahdollisesti uusi pakka taskussa? Entä todennäköisyys sille että hän hetken aikaa ihmettelee itsekseen, ja kun ei saa edes katsekontaktia kehenkään niin lähtee pettyneenä pois? Itse luulen, että todennäköisyys jälkimmäiselle skenariolle on suurempi kuin ensimmäiselle.

Onko näin? Jos kyllä niin miksi näin on? Onko tämä toivottava asioiden tila?

Poissa TesTang

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #1 : 02.11.17 - klo 18:40 »
Olen viime aikojen keskustelujen innoittamina miettinyt kuinka helposti lähestyttävä tämä magic-pelaajien yhteisö oikein on. Tarkoitus EI ole aloittaa jo moneen kertaan lukotettuja aiheita, eli voidaan jättää tässä yhteydessä sukupuolikysymykset pois.

Jos joku ihan ensikertalainen (ei siis ketään tuttua opastamassa) kävelee pelitilan ovesta sisään, mikä on todennäköisyys että illan päätteeksi hänellä on ollut hauskaa, ja mahdollisesti uusi pakka taskussa? Entä todennäköisyys sille että hän hetken aikaa ihmettelee itsekseen, ja kun ei saa edes katsekontaktia kehenkään niin lähtee pettyneenä pois? Itse luulen, että todennäköisyys jälkimmäiselle skenariolle on suurempi kuin ensimmäiselle.

Onko näin? Jos kyllä niin miksi näin on? Onko tämä toivottava asioiden tila?

Omat empiiriset kokemukset muutaman maan skenestä viittaavat siihen suuntaan, että kysymys on ihan jostain muusta kuin pelistä itsestään tai siitä, millaista väkeä peli ympärilleen kerää. Sama ongelma on omien kokemuksieni mukaan ihan jokaisessa harrastusporukassa lajista riippumatta.
(click to show/hide)

Poissa mtg_96

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #2 : 02.11.17 - klo 20:02 »
Sanoisin että harrastuksen lähestyttävyys on kyllä mennyt parempaan suuntaan, esimerkkinä poromagian open houset joissa mukana olleena voin sanoa että fiilis on aina ollut hyvä ja kivaa on ollut niin demottajilla kuin pelaajilla :)

Tosin en voi sanoa samaa kun ensimmäisen kerran kävelin porolaan monia vuosia sitten pelaamaan modernia juuri kasatulla ad nauseamilla. Round 1 vastustaja pelasi living twiniä ja game 3 combon päätteeksi haistatti mulle vitut ja käveli pöydästä. Jäin siin vähä tuumimaan et tällastäkö tämä magic sitten on. Onneksi jäi yhteen kertaan ja loppu hyvin kaikki hyvin.

Poissa kaMeli85

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #3 : 02.11.17 - klo 20:14 »
Luulen, että on myös paljon merkitystä sillä, milloin tämä aloittelija sattuu paikalle ns. pööpöilemään. Vastaanotto on varmasti erilainen silloin kun on käynnissä turnaus, tai kun peliporukka pelaa reenipelejä turnaukseen vs. juurikin tuollainen open house -tyyppinen pelipäivä, joka on jo lähtökohtaisesti käsittääkseni suunnattu aloittelijoille / ihan uusille pelaajille. FNM on varmaan jonkinasteinen rajatila, johon kuvittelisin kuitenkin odotettavan aloittelijalla olevan kujitenkin jo jonkinlainen käsitys pelimekaniikasta.

Sama varmasti pätee lähes mihin tahansa muuhunkin harrastukseen. Nekin kannattanee aloittaa aloittelijoille suunnatulle kurssille ja/tai nimenomaan tutusmisharjoituksiin (yleensä kauden alussa parit ekat reenit ja osallistuminen yleensä kai ilmaista) osallistumalla.

Poissa Pifase

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #4 : 02.11.17 - klo 22:09 »
Pidin ainejärjestön harrasteillassa pari kertaa esittelyn MtG:stä ja myöhemmin oli toinen esittelijä. n. 50 kuulijasta lähempää tuttavuutta tekemään ja testipelejä pelaamaan saapui 1-2 henkilöä / kerta.

Poissa Temezy

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #5 : 02.11.17 - klo 23:05 »
Kehtaisin kyllä väittää MTG:n peliympäristöä ja pelaajia helposti lähestyttäväksi. Todella harvoin tullut vastaan tilanteita turnauksissa/EDH-pöydissä, josta olisi jäänyt huono maku suuhun.

Itse ainakin mielelläni opastan ja avitan uusia pelaajia oppimaan pelin ja pitämään hauskaa sitä pelatessa. Muistan vieläkin kun itse menin ensimmäisiä kertoja pelailemaan Poromagiaan (oli vielä vanhassa paikassa kirjastoa vastapäätä) ja ekan stanuturnauksen jälkimainingeista jäi hyvä maku suuhun. Vanhemmat ja kokeneemmat pelaajat olivat mukavan ymmärtäväisiä ja auttavaisia tulokasta kohtaan. Siitä on sitten jäänyt itselle se ajatustapa, että auttaa uusia pelaajia, sillä ollaanhan sitä itsekkin oltu joskus aloittelijoita. OMG:llä asioidessa on tullut kanssa huomattua kuinka helppo sinnekin olisi uutena pelaajana tulla.

Ottaa vaan pelatessa positiivisen asenteen ja vaikka häviäisi niin ei ota siitä itseensä vaan ottaa oppia mitä voi tehdä ensi kerralla toisin. Positiivinen asenne kannattaa aina sillä se helpottaa myös muiden pelaajien kanssa esim. keskustelun aloittaessa yms.

Rohkeasti vain kyselemään ihmisiltä kiinnostaisiko heitä pelata ja avittaa hieman aloittelevaa pelaajaa. Siitä se sitten lähtee.

"I will flay the skin from your flesh and the flesh from your bones and scrape your bones dry. And still you will not have suffered enough."

Poissa Lorttopena

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #6 : 02.11.17 - klo 23:08 »
Entä todennäköisyys sille että hän hetken aikaa ihmettelee itsekseen, ja kun ei saa edes katsekontaktia kehenkään niin lähtee pettyneenä pois?
Ei mahdollista Joensuussa.
Jonkinlainen kontakti tulee varmasti.
Yleensä fyysinenkin...
tietoja sinusta ei voi olla tyhjä

Poissa jupu_

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #7 : 05.11.17 - klo 17:57 »
Kyl skenen elitistisyys on onneksi katoava luonnonvara. Kyl meikäläisellä oli aikoinaan vähän nihkeä päästä kilpapelaajien porukoihin mukaan, olin ilmeisesti liian nasu.

Poissa pelakka

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #8 : 01.12.17 - klo 14:25 »
Ongelmahan on modernin pelaajat. Kaikki muut on hauskoja ja rentoja.  ;D
Itse tykkään tietysti eniten modernista.

Suomen Turussa on ainakin joviaalia porukkaa! Varsinkin prelluissa on aina oikeinkin mukava tunnelma, vaativista olosuhteista huolimatta.
"You're a funny guy, Sally I like you. That's why I'm going to kill you last"


https://www.inkedgaming.com/collections/artists-juha-harju

Poissa Hiski

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #9 : 02.12.17 - klo 21:00 »
Ongelmahan on modernin pelaajat. Kaikki muut on hauskoja ja rentoja.  ;D
Itse tykkään tietysti eniten modernista.

Suomen Turussa on ainakin joviaalia porukkaa! Varsinkin prelluissa on aina oikeinkin mukava tunnelma, vaativista olosuhteista huolimatta.

Modern-pelaajat ovat siis mielestäsi sosiaalisesti luotaantyöntäviä ihmisiä?

Poissa Hamppa

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #10 : 03.12.17 - klo 01:58 »
Ongelmahan on modernin pelaajat. Kaikki muut on hauskoja ja rentoja.  ;D
Itse tykkään tietysti eniten modernista.

Suomen Turussa on ainakin joviaalia porukkaa! Varsinkin prelluissa on aina oikeinkin mukava tunnelma, vaativista olosuhteista huolimatta.

Modern-pelaajat ovat siis mielestäsi sosiaalisesti luotaantyöntäviä ihmisiä?

Voin kyllä kompata, että suurimmat ihmisperseet mitä on tullut vastaan mätkyä pelatessa, ovat olleet nimenomaan modernin pelaajia, sattumaako vai ei, mene ja tiedä :)

Poissa laakkeer

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #11 : 03.12.17 - klo 09:41 »
Ongelmahan on modernin pelaajat. Kaikki muut on hauskoja ja rentoja.  ;D
Itse tykkään tietysti eniten modernista.

Suomen Turussa on ainakin joviaalia porukkaa! Varsinkin prelluissa on aina oikeinkin mukava tunnelma, vaativista olosuhteista huolimatta.

Modern-pelaajat ovat siis mielestäsi sosiaalisesti luotaantyöntäviä ihmisiä?

Voin kyllä kompata, että suurimmat ihmisperseet mitä on tullut vastaan mätkyä pelatessa, ovat olleet nimenomaan modernin pelaajia, sattumaako vai ei, mene ja tiedä :)

Johtuuko tämä jostain alemmuuskompleksista kun ei ole varaa lekaan?  :o

Poissa pelakka

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #12 : 06.12.17 - klo 14:27 »
Kirjoitin kommentin modernin pelaajista haasteellisimpina satiirisessa hengessä, ripauksella totuutta.

Moderni on minun rajallisen kokemukseni mukaan ehkä formaateista hasteellisin ja agressiivisin. Tämä heijastuu tietysti myös pelaajiin. Peli-modessa olevat moderninpelaajat sietävät ehkä vähiten häriötekijöitä, joka voi selittää huonoa käytöstä. Itse tykkään eniten modernista ja käyttäydyn hyvin, mutta näin minä tämän näkisin.
"You're a funny guy, Sally I like you. That's why I'm going to kill you last"


https://www.inkedgaming.com/collections/artists-juha-harju

Poissa Nekron

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #13 : 06.12.17 - klo 16:02 »
Kirjoitin kommentin modernin pelaajista haasteellisimpina satiirisessa hengessä, ripauksella totuutta.

Moderni on minun rajallisen kokemukseni mukaan ehkä formaateista hasteellisin ja agressiivisin. Tämä heijastuu tietysti myös pelaajiin. Peli-modessa olevat moderninpelaajat sietävät ehkä vähiten häriötekijöitä, joka voi selittää huonoa käytöstä. Itse tykkään eniten modernista ja käyttäydyn hyvin, mutta näin minä tämän näkisin.

Eiköhän tuo formaatin "helppous/ vaikeus" oli ihan kiinni siitä minkälainen pakka on pelauksessa. Ite pelaan modernia ja helppoa on, discardit ensin, sitten ukot ja viimeiseksi toivotaan top deck.

Lekassa kun pelaa tontuilla niin pitää viitsiä laskea että joko tästä voittaa forcen läpi vai vieläkö pitää odottaa.
Voisitko vastata painamalla "lainaus nappia" Kitos :)

Samaan sekavaan ketjuun postaaminen Nekronin ja kumppanien kanssa on tosin tunnetusti pelivirhe.

Poissa Alistaja

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #14 : 07.12.17 - klo 14:57 »
Itselläni loppui prellussa käynti koska:
Ekan pelin jälkeen jengi vaihteli kortteja keskenään sealedissa.
Tuomarin kaveri pelas kuudennella vuorollaan 7:nnen ländin ja kun ilmoitin "judge" niin ei voinut ottaa takaisin ländiä käteen koska oli jo pelannut cmc7 mörön ja oli "paljastanut" kortin.
Viimeinen niitti oli iloinen ihminen joka kysyi voinko kattoo pakkaas: Joo toki. Sitten annoin pakan ja sanoin annatko omasi syyniin ja ei antanut. Ei pelattu ees vastakkain.
Helvetillinen hienhaju.

MTG on super hauska peli, mutta parempi pelata tuttujen kanssa.

Varmaan pitäs pelata modernia ja samoja jamppoja vastaan niin oppis tunteen kaikki.

Hyviä puolia oli että prellun päätyttyä pääs vaihteleen kortteja ja toinen oli, että arvosti raitista ilmaa aivan eri tavalla... ;)...

Mutta varmaan taas prelluun jossain vaiheessa menen. Asioilla on joskus tapana muuttua. ;)

Poissa J-Ohraaho

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #15 : 07.12.17 - klo 17:14 »
Tähän skeneen sisään pääseminen, ainakin itselleni, oli melko lailla vaivatonta. Seassa on toki ihmisiä, jotka ei oo niin suupaltteja ja "helppoja lähestyä".
Mtg-yhteisön esilletuotu toksisuus, muissa yhteyksissä ja maailmalla varsinkin, ei ole mulle itselle näkynyt käytännössä ollenkaan, joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Näitä varmasti aina on ja tulee olemaan, mutta uskon että yhteisö pyrkii kohteliaalla ja urheilijamaisella käytöksellä suhtautumaan pelitilanteeseen, vastustajaan ja näin ollen yhteisö on ja voi hyvin.

Ylhäällä esille tuotiin jo valtaosa ajatuksistani.
Haluan silti sanoa, että ainakin mulle itelle oli alusta lähtien tärkeää, että homma on strikt, peli menee oikein ja "no ei toi niin haittaa" -jutut on minimissään. Ainakin itse opin sitä kautta ja koen että tämä on varsin hyvä malli. Saattaa vasta-alkajalla olla osa tälläisistä tilanteista toki hankalia ja näin, mutta koen että säännöt on osa peliä ja näin myös olisi näkemykseni mukaan kaikille paras, että niitä seurattaisiin tarkasti ja vältetään näin dudrlailut.


Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #16 : 07.12.17 - klo 18:33 »
Jossain ei asiat ole näemmä menneet kovin putkeen...

Itselläni loppui prellussa käynti koska:
Ekan pelin jälkeen jengi vaihteli kortteja keskenään sealedissa.
Jos tässä olisi kutsuttu tuomari, olisi hän velvollinen ryhtymään toimenpiteisiin:
-jos pelaaja rikkoo sääntöjä tarkoituksellisesti ja tietäen, että on tekemässä jotain kiellettyä, on ohjeistus selkeä: seurauksena on disqualification.
-jos pelaaja ei tiennyt tekevänsä jotakin kiellettyä (käytännössä kyseessä pitäisi siis olla ensimmäistä sealediaan pelaava sekä tilanne, että tuomari ei yleisesti pakanrakennuksen alussa muistuttanut tämän olevan kiellettyä), voi tuomari yrittää korjata tilanteen eli pakat + sideboardgina toimivat loppukortit takaisin siihen kuntoon, mitä avattiinkin
Eri pelaajat voivat siis saada tässä eri rangaistuksen: molemmat rikkoivat sääntöjä, mutta jos vain toinen tiesi sen olevan kiellettyä.

Tuomarin kaveri pelas kuudennella vuorollaan 7:nnen ländin ja kun ilmoitin "judge" niin ei voinut ottaa takaisin ländiä käteen koska oli jo pelannut cmc7 mörön ja oli "paljastanut" kortin.
-jos tapahtunut oli tahallista, on tuloksena taas tietoisesta sääntöjen rikkomisesta DQ
Jos tuomari keskustelujen ja tilanneanalyysin perusteella olettaa, ettei teko ollut tahallinen:
-jos pelauksesta olisi mennyt aikaa vuoro, jätettäisiin tilanne ennalleen
-jos huomattaisiin nopeammin, tilanne korjattasiiin (esim. peruutus ennen landia nro 7)
-jos tuomion antanut tuomari ei ole päätuomari, on aina oikeus tehdä appeal päätuomarille (tosin prelluissa harvemmin on montaa tuomaria...)

Ja jos tuomari toimi tässä mielestäsi väärin, kannattaa hänen kanssaan keskustella jälkikäteen. Ei ole myöskään huono idea lähettää emailia regional cordinaattorillemme Johanna Virtaselle (forumin toisen ketjun viestistä: jkknuuti (at) gmail piste com )

Helvetillinen hienhaju.
Palautetta turnausjärjestäjälle. Moni liike, joka on todennut että pelaajien olisi syytä ottaa muut huomioon myös hygieniassaan, on (ainakin väliaikaisesti) saanut ilmanlaatua parannettua.
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

Poissa Warma

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #17 : 11.12.17 - klo 19:03 »
Helvetillinen hienhaju.

Jos nyt ei lasketa tilanteita joissa mikään voima maailmassa ei voi hajuhaittoja estää (Servinmökki, 100+ ihmistä, vajaa 40C), en ole törmännyt tähän merkittävissä määrin ja pitänyt lähinnä jenkkimeeminä. Liekö sitten tuuria vai onkohan yksi aisteistani pahasti vahingoittunut.

Poissa Rancid-

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #18 : 11.12.17 - klo 19:07 »
TTY:n sähkötalon sali oli legendaarinen siitä, että ilmastointi viilensi muttei poistanut hajua.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Ozei

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #19 : 11.12.17 - klo 21:53 »
Katsos kun TTY ja koko sen ympäristö vähintään puoleen kilometriin asti on kyllästetty nuorten suomalaismiesten hiellä, verellä ja oksennuksella, niin mistäs se ilmastointi raikasta ilmaa löytäisi...

Terveisin, n:nen vuoden teekkari

Poissa deFreak

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #20 : 12.12.17 - klo 08:06 »
(Helvetilliseen hienhajuun) en ole törmännyt merkittävissä määrin ja pitänyt lähinnä jenkkimeeminä. Liekö sitten tuuria vai onkohan yksi aisteistani pahasti vahingoittunut.

Onkohan aika tehnyt tehtävänsä ja muisti alkanut prakaamaan? Jyväskylän Fantsun takahuone oli ainakin viime vuosikymmenellä erittäin nautinnollisen "Magicin tuoksun" lähde eikä talvipakkasilla ikkunaakaan voinut aina avata.

Poissa Infrapunatulkku

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Sää tänään: käsittämätöntä perseilyä Itä-Suomessa
Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #21 : 12.12.17 - klo 18:06 »
Tähän odöörikeskusteluun sellainen pointti, että monien pelipaikkojen ilmanvaihto ei kykene vastaamaan siihen haasteeseen, minkä samaan tilaan ahdettujen ihmisten tuottama lämpö ja hiilitioksiiti aiheuttavat. Jos ilmanvaihto ei pysy perässä, hien muikea tuoksu alkaa leijailla vaikka kaikki paikallaolijat olisivat käyneet likoamassa ennen pelejä. Harvassa local gamestoressa on hehtaaritolkulla tilaa ja kymmeniä kortinlätkijöitä silmälläpitäen suunniteltu ilmanvaihto. Nurkassa pyörivä tuuletin ei juuri paljoa tilannetta paranna jos se vain pyörittää samaa koko ajan lämpenevää ilmaa.

Toki jos jollain dödö on pettänyt jo ennen paikalle saapumista on tilanne eri.
Beep-boop, olen pösilö.

Poissa Preacher

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #22 : 12.12.17 - klo 18:26 »
90-luku ja Mikonkadun Safe Haven. Eloonjääneet varmasti muistavat. Niistä ajoista on onneksi tultu aika tavalla ylöspäin, tosin varmaan enemmänkin siksi, että pelaajat ovat nykyään onneksi sitä ikäryhmää, joka ymmärtää jo henkilökohtaisen hygienian merkityksen.
Tule tutustumaan aidon ja alkuperäisen MtG:n pariin Helsiniki Oldschool MtG 93/94-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798 :)

Poissa Ttvetjanu

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #23 : 12.01.18 - klo 02:22 »
Nyt turnaroinut (tunaroinut) melko aktiivisesti viimeiset 9 vuotta. Ensimmäinen "oikea" turnaus mental misstep legaali legacy (siinä ihan ensimmäisessä poromagiassa toisella puolella siltaa) ja pelasin UR painter/grindstonea, en aloittanut helpoimmasta :) Muistan että usea vastustaja huokaili hitaille valinnoilleni ja osa oli selkeästi tympääntyneitä. Ne tietysti jäi myös parhaiten mieleen, varmasti moni oli oikein mukavia, jatkoin kuitenkin pelaamista.

Onhan magic ja muutenkin "nörttimaailma" ehkä hieman sosiaalisesti haastavampi kun esim jääkiekkoporukat (en oikeasti tiedä). Välillä tapaa erittäin puheliaita ja hauskoja tyyppejä kun taas välillä vastustustaja selkeästi menee paniikkiin käden ojentamisesta, myös ulkomailla ;) Kaveriporukoitten ja ryhmiin mukaan pääseminen voi olla vaikeampaa, mutta niinhän se aina on. Kannattaa varmaan aloittaa EDH pöydistä, niissä tunnutaan olevan avoimia.

Muutamassa GPssä olen tavannut vastustajia jotka ovat olleet erittäin epämukavia. Yksi herrasmies painosti jatkuvasti tekemään nopeita päätöksiä ja uhkaili judgen pyytämisellä, kunnes itse pyysin judgen paikalle eikä ongelmia löytynyt. Kuitenkin heti judgen lähdettyä sama jatkui. Ja tämä oli vielä draft side-event. Nää on onneksi tosi harvinaisia.

Poissa Oatmaster

Vs: Harrastuksen lähestyttävyys
« Vastaus #24 : 05.02.18 - klo 16:47 »
Riippuu ihmisestä. Itse menin yhtenä tavallisena torstaipäivänä Poromagiaan ja kysyin pöydässä, että mahtuuko mukaan jos lainapakkaa vain olisi tarjota. Olin opetellut säännöt yms. jo aikaisemmin Magic Duelsilla ja Welcome Deckeillä. Vaatii siis omaa aktiivisuutta, niin kauan kun ei ole jokin OpenHouse-tyylinen setti käynnissä.