Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Vaihtokauppa, hukkaan menneet kortit ja käytäntö mtg-suomessa  (Luettu 1041 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Possu81

Vaihtelin käyttäjän maddog kanssa hieman yli 100€ arvoisen läjän puoleen ja toiseen. Sovimme, että emme laita kirjattuna lähetyksiä, koska kulut ovat n. 7% kuluilla hieman korkeat.
Nyt vaikuttaa siltä, että toinen lähetyksistä ei ole tulossa perille kun odotettu jo viikkoja. Itse sain kortit varsin nopeasti kyllä. Tämä on jo toinen tai kolmas kerta vuoden sisään kun jäljittämätön lähetys hukkuu ja nimenomaan lähettäjänä. Kirjattu kirje ei ole vielä koskaan mennyt hukkaan lähetyshistoriassani eikä posti ota mitään kantaa jäljittämättömien lähetysten selvittämiseen.
Joka tapauksessa, mikä on oikea käytäntö näissä? Katsotaanko jokin puolitie niin, että häviö tulee kummallekin (tässä tapauksessa noin 50€) vai onko lähetys aina lähettäjän vastuulla, että menee perille?

Poissa Lightstorm

https://mtgsuomi.fi/keskustelu/index.php?topic=45978.0

1.3 Vaihtaminen

1. Kaikki MtgSuomen kautta käyvä korttiliikenne tapahtuu omalla vastuulla.
2. Jokaisen käyttäjän on itse huolehdittava, että tavara menee perille. Lähettäjä on aina vastuussa lähettämistään korteista.
3. Älä vaihda/myy tuotteita, joita et vielä omista tai joka on vasta postissa tulossa sinulle.
4. Toisen rippaaminen on varastamista ja ripatulla osapuolella on oikeus rikosilmoituksen tekemiseen.
5. Vaihtopalautesysteemissä positiivista palautetta annetaan vain silloin, kun vaihto menee ongelmitta; neutraalia jos jotakin ongelmia ilmenee, esim toimitus hieman viivästyy; negatiivista esimerkiksi korttien puuttumisesta, pitkästä myöhästymisestä tai muuten huonosti menneestä kaupasta/vaihodosta.
6. Vaihtokauppaa käydään vain omilla korteilla - kaverien puolesta ei vaihdella.
7. Kun osoitteet on vaihdettu, ei kummallakaan osapuolella ole enää oikeutta perua tai muuttaa kauppaa ilman toisen osapuolen suostumusta.

Poissa Lightstorm

https://mtgsuomi.fi/keskustelu/index.php?topic=45978.0

1.3 Vaihtaminen

1. Kaikki MtgSuomen kautta käyvä korttiliikenne tapahtuu omalla vastuulla.
2. Jokaisen käyttäjän on itse huolehdittava, että tavara menee perille. Lähettäjä on aina vastuussa lähettämistään korteista.
3. Älä vaihda/myy tuotteita, joita et vielä omista tai joka on vasta postissa tulossa sinulle.
4. Toisen rippaaminen on varastamista ja ripatulla osapuolella on oikeus rikosilmoituksen tekemiseen.
5. Vaihtopalautesysteemissä positiivista palautetta annetaan vain silloin, kun vaihto menee ongelmitta; neutraalia jos jotakin ongelmia ilmenee, esim toimitus hieman viivästyy; negatiivista esimerkiksi korttien puuttumisesta, pitkästä myöhästymisestä tai muuten huonosti menneestä kaupasta/vaihodosta.
6. Vaihtokauppaa käydään vain omilla korteilla - kaverien puolesta ei vaihdella.
7. Kun osoitteet on vaihdettu, ei kummallakaan osapuolella ole enää oikeutta perua tai muuttaa kauppaa ilman toisen osapuolen suostumusta.




Sulla ollut aika huonoa tuuria kieltämättä, itsellä vuosien aikana hävinnyt vain yksi kirjattu (Posti korvasi) ja yksi kirjaamaton.

Poissa Karjanvarastaja

Foorumin säännöissä tosiaan lukee, että lähettäjällä on 100% vastuu ja itse ainakin olen tähän mennessä korvannut täysin kaikki hävinneet lähetykset. Näitä tapauksia on tosin yhden käden sormilla laskettavissa viimeisen 12 vuoden aikana (ja yhteissummakin alta satasen), vaikka kauppoja on täällä foorumilla kertynyt vuosien saatossa "pari" kappaletta.

Itse olen tosin sitä mieltä, että tuo kohta on säännöissä jo hitusen vanhentunut. Nykyäänhän on MCMssä jengillä tapana kuitenkin tulla puolet vastaan ja minusta se on myös huomattavasti fiksumpi tapa. Lisäksi mtg-yhteisö on kuitenkin huomattavasti verkostoituneempi kuin ennen, niin räikeiden kusettajien puuhastelut on paljon vaikeampaa kuin ennen, koska joku tuntee lähes aina jonkun. Onhan se tietty ihan hyvä tapa pitää vielä mielessä, varsinkin jos on uusi käyttäjä, sillä tällöin ei tule niin helposti epäselvyyksiä ongelmatilanteissa. Siksi tuppaan tarjoamaan yhä niitä täysiä refundeja, koska niin harvoin on omat lähetykset lopullisesti hävinnyt ja unohtuu tämä uudempi tapa.


Poissa WoRMaSTeR

Itsellä rupeis kyllä hälytyskellot soimaan jos noin usein menee kirjeitä hukkaan. Suomen Postin kautta yli 10 000 kirjettä ja pakettia lähettänyt. Yhtään ainutta ei ole vielä kadonnut (useita kertoja kyllä toimitus Postilla kestänyt kauan).

Mielestäni tuo että lähettäjä on 100 % vastuussa on todellä hyvä politiikka koska on äärimmäisen selkeä ja jättää vähiten kusettamisen mahdollisuutta. Itsekkin nettihuijauksen kohteeksi joutuneena voin vain todeta että todella isossa osassa nimittäin myyjä on se epärehellinen osapuoli. Vaikka itse olenkin 99 % lähettäjä ja näin ollen "kärsin" tästä säännöstä.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Ylläpidon edustajana vahvistan että sääntö on kyllä voimassa ja kuten WoRMaSTeR tuossa jo totesi, mieluummin valitsemme selkeän säännön kuin jotain epämääräistä vaikka se antaakin vastaanottavalle osapuolelle mahdollisuuden epärehellisyyteen.

Suomen Postin tilanne juuri nyt on vähintäänkin kaoottinen ja on hyvin mahdollista että kirje päätyy lopulta ihan oikeaan osoitteeseen. Itsellä on tässä viimeisen vuoden aikana ollut luvattoman paljon lähetyksiä jotka ovat tulleet perille ronskisti myöhässä, asia mikä aiemmin oli lähes tuntematonta.

Jos te vaihtajat keskenään sovitte jotain muuta millä korvaatte tämän ongelman, se on myös ok, mutta sääntöjen puitteissa lähettäjä on vastuussa lähetyksestään.

Poissa Ksanen

Eikös tällä foorumilla aika monella lue myyntilistan alussa/"säännöissä", että ei ota vastuuta jos kirjaamaton kirje katoaa matkalla? Onko se ihan legit vastuuvapautus näistä säännöistä?

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Eikös tällä foorumilla aika monella lue myyntilistan alussa/"säännöissä", että ei ota vastuuta jos kirjaamaton kirje katoaa matkalla? Onko se ihan legit vastuuvapautus näistä säännöistä?

Ei ole vastuuvapautus. Se on sama kuin ilmoittaisit että nopeusrajoitukset eivät koske sinua ja sitten ajaisit ylinopeutta tutkaan.

Tietenkin pahin rangaistus mitä foorumin sääntöjen rikkomisesta saa on bännit, mutta jos haluaa noudattaa foorumin sääntöjä niin yhtä hyvin voi jättää moiset tekstit pois. Jos treidaat foorumilla, sitoudut noudattamaan sääntöjä.

Jos postitus pelottaa kovasti, suosittelen treidaamaan naamatusten.
« Viimeksi muokattu: 08.09.19 - klo 09:09 kirjoittanut kivi »

Poissa Possu81

Eli yhteenvetona suositus on, että lähettäjä vastaa ja jos kortit eivät menneet perille niin negatiivinen palaute, koska mahdollinen rippaus-tapaus?


Poissa ZH35

Yhtä hyvin ostaja voi kusettaa. Lähetys saapuu, mutta alkaa valehtelemaan ettei ole saanut kortteja. Simple as that...
Bow to your queen Vraska

Poissa WoRMaSTeR

Yhtä hyvin ostaja voi kusettaa. Lähetys saapuu, mutta alkaa valehtelemaan ettei ole saanut kortteja. Simple as that...
Harvemmin kukaan jaksaa harrastaa tälläistä. Ensinnäkin sun tarvii laittaa tilille maksu ennakkoon. Sen jälkeen ruveta valehtelemaan ja vaatimaan rahoja takaisin. Lisäksi kukaan järkevä myyjä ei lähetä 0 palautteen tuntemattomalle kirjaamattomana kirjeenä kauhean arvokasta läjää kortteja. Lisäksi jos oikein isosta jutusta on kyse niin tälle löytyy todistajia kyllä että tavarat on toimitettu perille.

Myyjän on paljon helpompi myydä olematonta tuotetta varsinkin netissä ja ei jäädä kiinni siitä että tuotetta ei koskaan ollutkaan ja Posti on vaan hukannut. Summasummarun myyjän on paljon helpompi kusettaa ja siksi käytännössä erittäin iso osa kusettajista on myyjiä.

Poissa Possu81

Siis tässä oli nyt kyseessä puhtaasti vaihto. Kannattaisi lukea ehkä lukea omalla kohdalla ensin säännöt kun sellaisetkin näköjään jossain oli :)