Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Synergia vs Combo  (Luettu 9009 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kolatatti

Synergia vs Combo
« : 20.04.07 - klo 18:32 »
Hyvän synergian ja kombon eroa on joskus hyvin vaikea nähdä eikä tuohon rajaan tietääkseni mitään virallista näkemystä olekaan niin ajattelin että jos ihmiset kertoisivat oman käsityksensä siitä mikä on kombo ja mikä vain hyvää synergiaa.

Itse sanoisin että kombo on sellainen joka kahdella tai useammalla kortilla tekee jotain useita kertoja, niin että kumpikaan korteista ei yksinään sitä tekisi. Ja vielä niin että sillä normaalitilanteessa voittaa. Ukolla hyökkäämistä en laskisi tähän, vaikka sillä ukolla sitten olisikin 20+ power jonkun toisen kortin ansiosta.

Ja synergia olisi taas mielestäni sitä että kaksi tai useampia kortteja tukevat toisiaan tai toimivat poikkeuksellisen hyvin samassa pakassa tai samaan aikaan pelattuna tms. Kombo voi olla synergisten korttien summa.

Tuolla toisaalla pohdittiin sitä onko esim. Pandemonium + Saproling Burst, Illusions of Grandeur + Donate, Black Knight + Hatred tai Tireless Tribe + About Face komboja. Itse sanoisin että noista PandeBurst on sillä rajalla että voi kutsua komboksi, nuo muut vain erittäin hyviä synergioita.

Näistä siis saa ja sopii olla eri mieltä ja niitä mielipiteitä saa tähän topikkiin laittaa. Jos vaikka saataisiin joku yksiselitteinen tapa määritellä nuo.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa veijari

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #1 : 20.04.07 - klo 18:39 »
Hatred + Mies ei ole combo eikä varsinaisesti edes synergia sillä se on vain hatred joka tekee ihmeitä siinä. Joku tap: "this" deals damage to target player equal its power + hatred onkin jo eriasia koska sitä ei ainakaan voi blockata. Comboa ei voi blockata miehellä! Ashnods Altar + 2x Myr Retiver on combo
Heart Stone, Sliver Queen, Ashnods Altar on combo. Illusions Donate on myös combo sillä kumpikaan ei yksin ole kovin hyvä, yhdessä varsin voitokasta. Silhana Ledgewalker + se paska enchantment joka tekee tästä unblockablen kokonaan on synergia, tog+dredge on synergia. Eli kortit jotka parantavat toisiaan ovat synergisia keskenään, ne jotka voittavat/tekevät jotain "loputtomasti" ovat comboja.

PS: Keskusteluhan lähti tuolta synergia ketjusta, joka kaikkien olisi pitänyt tajuta puhtaaksi naljailuiksi näille jotka postasivat combo threadiin täyttä tuubaa  ;)

Poissa kolatatti

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #2 : 20.04.07 - klo 18:43 »
Tämän threadin tein lähinnä siksi ettei combo- ja synergia-threadit täyttyisi tuuballa. 8)
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Omnicun

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #3 : 20.04.07 - klo 21:38 »
Mielestäni "combon" ja "synergian" raja on melko epäselvä, itse pidän kuitenkin kriteerinä efektin voimakkuuden ja hyödyllisyyden sijasta tapaa, jolla kortit toimivat.
Combossa mielestäni kummankin kortin täytyy tukea toisiaan, ei niin että A vain vahvistaa sitä B:tä entisestään. Useimmiten combosta AB on vaikeaa erottaa kortti B, ja saada parille AC vastaava efekti, toisin sanottuna combon efekti on yleensä melko uniikki.
Hyvä combo on sitten eri asia kuin combo.
Synergiaa taas ovat mitkä tahansa kortit jotka tukevat toistensa toimintaa.

Poissa Pjoo

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #4 : 21.04.07 - klo 18:36 »
Combossa mielestäni kummankin kortin täytyy tukea toisiaan, ei niin että A vain vahvistaa sitä B:tä entisestään. Useimmiten combosta AB on vaikeaa erottaa kortti B, ja saada parille AC vastaava efekti, toisin sanottuna combon efekti on yleensä melko uniikki.
Hyvä combo on sitten eri asia kuin combo.
Synergiaa taas ovat mitkä tahansa kortit jotka tukevat toistensa toimintaa.

Totta, Illusions antaa pelaajalle "lainaksi" 20 helaa, mutta donaten kanssa se antaa 20 helaa ja pistää 20 päähän, mutta esim. Phyrexian negator + duress "combo" vain tekee Negatorista paremman. Sama juttu Silhana Ledgewalkerinja Dust Coronan kanssa.

Poissa Omnicun

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #5 : 21.04.07 - klo 19:19 »
Phyrexian negator + duress "combo" vain tekee Negatorista paremman.

En minä tätä comboksi ole väittänytkään. Laitoin tämän synerigiaketjuun, josset satu muistamaan.

Lainaus
Sama juttu Silhana Ledgewalkerinja Dust Coronan kanssa.

Tuon laittaessani combo-ketjuun synergiaketjua ei vielä ollut. Muuten se olisi varmaan päätynyt sinne synergiapuolelle.
Toisaalta tässä kyllä on ihan comboainesta. Kumpikin kortti parantaa toista:

Dust Coronan haittapuolet:
- Creature auroilla on tapana tuottaa card disadvantagea. Ledgewalker poistaa tätä riskiä huomattavasti koska vastustaja ei sitä voi targetoida, vaikka itse voit. Tällaisilla olennoille aurat toimivat ideaalisti.
- Lentämättömät olennot voivat edelleen blokkia enchantattua olentoa. Ledgewalker poistaa tämänkin ongelman.

Silhana Ledgewalkerin haittapuolet:
- Pieni power. Tällä saa mättää vastustajaa kohtuu kauan. Corona hoitaa ongelman kolminkertaistamalla tahdin.
- Lentävät olennot voivat blokkia ledgewalkerin. Corona poistaa ongelman.

Nämä kortit toimivat nimenomaan keskenään harvinaisen hyvin. Kumpikin tekee toisesta paljon tappavemman, eikä kummallekkaan korvaajaa ihan helpolla löydy, joten ainakin omien combokriteerieni raja alkaa olla ylitetty.
Kuten jo sanoin, mielestäni combon määritelmä piilee toimintatavoissa, ei vakutuksen voimakkuudessa.

Poissa veijari

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #6 : 21.04.07 - klo 19:33 »
Usko jo ettei tuo ole kombo  :P
Vertaa Salvagers, Led/Lotus, Spellbomb vs Dust Corona + Ledgewalker...
Ja vieläpä että ledgewalkerille löytyy parempia korvaajia sekä dust coronalle myös... Esim. Troll Ascetic ja SofI on paljon maukkaampi eikä tuossa ole mielestäni mitään erikoista synergiaakaan.

Poissa Jaakkima

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #7 : 21.04.07 - klo 19:46 »
Usko jo ettei tuo ole kombo  :P
Vertaa Salvagers, Led/Lotus, Spellbomb vs Dust Corona + Ledgewalker...

niin no tuo salvagers kombo on vintagea, kun taas ledgewalker on T2.
Tilaan urheilulehteä joten eiköhän se kerro, että tiedän todellakin mistä puhun.

H/W

Poissa Pjoo

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #8 : 21.04.07 - klo 19:46 »
Phyrexian negator + duress "combo" vain tekee Negatorista paremman.

En minä tätä comboksi ole väittänytkään. Laitoin tämän synerigiaketjuun, josset satu muistamaan.

Lainaus
Sama juttu Silhana Ledgewalkerinja Dust Coronan kanssa.

Tuon laittaessani combo-ketjuun synergiaketjua ei vielä ollut. Muuten se olisi varmaan päätynyt sinne synergiapuolelle.
Toisaalta tässä kyllä on ihan comboainesta.

Otin nuo vain esimerkiksi synergiasta, ei ollut tarkoitus arvostella noita mitenkään tai mitään sellaista. Dust Corona tekee Silhana Ledgewalkersta unblockablen 3/1 creaturen. Se vain parantaa Ledgewalkeria siinä missä se on tarkoitettu, eli tappamisessa. Duress taas pienentää negatorin drawbackia.

Poissa Omnicun

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #9 : 21.04.07 - klo 19:50 »
Vertaa Salvagers, Led/Lotus, Spellbomb vs Dust Corona + Ledgewalker...
Joo, verrattaessa huomaa, että ensimmäinen on huomattavasti tehokkaampi, koska se tuottaa loputtomat lämät. Ei kombojen tarvitse tuottaa aina jotain loputtomasti. Tai voittaa peliä. Kerroin jo mitkä ovat kombon kriteerit minun mielestäni.

Ja, kuten jo sanoin...
Hyvä combo on sitten eri asia kuin combo.

Usko jo ettei tuo ole kombo  :P
Perusteluja?

Jos komboja aletaan arvostella tehokkuuden perusteella, niin Ledgewalker + Corona ainakin on kombo verrattuna moneen muuhun. Vaikkei sillä suoraan voita, niin kyllä se keskimäärin pieksee paljon paremmin kuin viisi korttia vaativa yhdistelmä, jonka saa peliin joka 15. kerta, vaikka sellaisella kuinka voittaisi kaikkikin vastustajat saman tien.

Poissa DaiJou

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #10 : 21.04.07 - klo 19:55 »
Mulla on helppo tapa erottaa combo ja synergia: Jos kortissa on Storm = Combo, loput on synergioita.
« Viimeksi muokattu: 21.04.07 - klo 19:58 kirjoittanut DaiJou »

Poissa Fumba

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #11 : 21.04.07 - klo 20:03 »
Jos komboja aletaan arvostella tehokkuuden perusteella, niin Ledgewalker + Corona ainakin on kombo verrattuna moneen muuhun. Vaikkei sillä suoraan voita, niin kyllä se keskimäärin pieksee paljon paremmin kuin viisi korttia vaativa yhdistelmä, jonka saa peliin joka 15. kerta, vaikka sellaisella kuinka voittaisi kaikkikin vastustajat saman tien.

Tuossa tapauksessa Giant Solifuge on combo. Calciderm on combo. Tarpan on combo.

Combon pitäisi voittaa kerralla, tai ainakin käytännössä tehdä niin (Root Maze + Stasis + Chronatog). Ledgewalkerin ohi saa ajettua millä tahansa ukolla, tai sen saa poistettua Wrathillä, Damnationilla, Pyroclasmilla tai vaikkapa Sulfurous Blastilla. Tai ihan millä vain targetoimattomalla poistolla.

Poissa Dark Knight

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #12 : 21.04.07 - klo 20:23 »
Mulla on helppo tapa erottaa combo ja synergia: Jos kortissa on Storm = Combo, loput on synergioita.

Pyhä yksinkertaisuus kunniaan. Olen tähän mennessä pitänyt kaikkia hyviä korttiyhdistelmiä komboina (kuten myös kaikki kaverinikin), mutta tämän topicin myötä tuo sana "kombo" tulee menettämään merkityksensä monessa suhteessa ja siksi haluaisin tietää, että ovatko seuraavat pakkojeni korttiyhdistelmät komboja vai synenergioita. (suluissa olevat ovat omia mielipiteitäni)

Primordial Sage + 3 x Dream Chisel + Morph-olentoja (synenergia)
Privileged Position + Sterling Grove (synenergia)
Astral Slide + Cartographer + Cycling-ländi (kombo)
Isochron Scepter + Tangle (kombo)
Mirri's Guile + Call of the Wild + olentoja pakan päällä (Tästä en osaa sanoa yhtikäs mitään. Olisi kiintoisiaa tietää, onko tämä käyttäjien mielestä enemmän kombo vai synenergia.)
Mycosynth Lattice + Viashino Heretic (kombo)
Djinn Illuminatus + Lightning Bolt (synenergia)
Endless Wurm + Rancor (kombo)
Devouring Strossus + Gleancrawler + uhrattava olento (mielellään "comes into play" tai "leaves play" -ability) (kombo)

Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa instiqma

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #13 : 22.04.07 - klo 01:52 »
Yksi selkeä perustelu olisi esim. se, että kombo tuottaa jonkunlaisen loopin.

Tosin minusta Dust Corona+Silhana on huomattavasti lähempänä komboa kuin random mies ja random boosti, koska tuossa kuitenkin tulee unblockable mies. :/

Ja mietin myös perinteisiä kombodekkejä, eipä niissäkään kovin innovatiivisia komboja itsessään ole. Tutoreita, rituaaleja ja tappokeino. Mikä niissä sitten kombottaa? Dark Ritual ja Tendrils?

Poissa NIB

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #14 : 22.04.07 - klo 03:06 »
Ei mikään ihan turha topikki.
Mutta eikös kombolla voiteta tai ollaan käytännössä voitettu? Ja synergiaa on random lentsikka äijät joihin pelataan dust coronnia?
Ja komboon pakka yleensä nojaa, ei synergiaan.
Mutta koska kailla on oma käsityksestä kombosta niin ihan se ja sama mitä tähän postaan.

Poissa Theron

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #15 : 22.04.07 - klo 05:09 »
Karmamiinusten, ihmisten ärsyttämisen ja kaiken muunkin pahan uhallakin uskallan esittää seuraavan kysymyksen:
Miksi miettiä sitä onko kahden tai useamman kortin keskeinen toimivuus kombo vai hyvää synergiaa? Eikö se riitä, että kortit toimii yhdessä, vai saako kombolla tai synergialla paremman voiton tai jopa kaksi?
Kun kortit toimii hyvin yhdessä, niin ne toimii, onko sillä nyt enää väliä onko se kombo, synergia vai omeletti?

Toki on hienoa, että foorumeilla keskustellaan, joten ehkä olen hiljaa enkä kehota muita siihen. ;)

Poissa miinin

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #16 : 22.04.07 - klo 10:30 »
Karmamiinusten, ihmisten ärsyttämisen ja kaiken muunkin pahan uhallakin uskallan esittää seuraavan kysymyksen:
Miksi miettiä sitä onko kahden tai useamman kortin keskeinen toimivuus kombo vai hyvää synergiaa? Eikö se riitä, että kortit toimii yhdessä, vai saako kombolla tai synergialla paremman voiton tai jopa kaksi?

Miksi ennen vaaleja halutaan kuulla mitä mieltä puoluejohtajat ovat? Kaikkihan ne jotain lupailevat! Miksi jalkapallo-ottelun jälkeen kerrataan tapahtumia? Kaikkihan tietävät paljon peli päättyi! Miksi ylipäätään keskustellaan mistään? Sanoisin, että argumentoiva keskustelu ei ole koskaan pahasta - tämäkin aihe näköjään jakaa mielipiteet lähes yhtä moneen kantaan, kuin mitä on kirjoittajia, joten tästähän pitää ehdottomasti keskustella! Jos keskustelulle ei tärkeämpää merkitystä löydy, niin selkiytyypä ihmisille ainakin kaksi melko tärkeää MtG-termiä - uskaltaisin jopa väittää, että ei-ihan-niin-pieni-osa  foorumin käyttäjistä ei välttämättä ennen tätä ketjua edes tiennyt toista, tai jopa kumpaakaan ketjun käsitteistä, saati että osaisi erotella niitä toisistaan.

Itse aiheeseen kantaaottaakseni voisin todeta, että random mies+random aura, joka tekee siitä varman läpimenijän ei ole komboa nähnytkään Sellainen jos saa kaksikymmentä vuoroa jyystää vastustajaa niin, ettei se tämä pysty joko poistamaan sitä, tuomaan parempaa voittokeinoa omalle puolelleen tai muutoin selviytymään tilanteesta, niin vika on hänessä itsessään. Noilla korteilla on pienoinen synergia: kaksi yksinään heikkoa korttia tuottavat yhdessä vähän vähemmän heikon efektin. Vastaavasti kun kaksi surkeaa korttia tuottavat yhdessä tappavan efektin (tai sen melko varmasti hieman myöhemmin aiheuttavan efektin) on kyseessä kombo (esim. Trix, eli Donate +Illusions of Grandeur)

Kuten joku jo totesikin, niin harva hyvä pakka nojaa johonkin synergiaan, kun taas kombojen ympärille on rakennettu pakkoja iät ja ajat. On tietenkin jonkin verran kortteja, jotka ovat lähes komboja jo yksinään, kuten Oath of Druids - yksinäänhän kortti ei voi olla synergiaa, eikä kombo, mutta tämän kortin efekti on sen verran voimakas, että se minkä tahansa lihan kanssa tekee vastustajan pihvistä voittoelementin itselle. Vastaavasti kun mukaan liitetään Forbidden Orchard niin korteilla on jo erittäin vahva synergia, mutta ei mielestäni kuitenkaan kombo - tähän on pari vuoroa aikaa keksiä vastauksia ja mukaan kuitenkin tarvitaan se Akroma, DSC tai muu vastaava. Mielestäni tämä siis täyttää synergian ehdot: hyvä kortti (Oath), tekee vähemmän hyvästä kortista (Orchard) erittäin hyvän, eli muuttaa sen draw backin eduksi, kombo tämä ei mielestäni kuitenkaan ole, sillä pakan korttien merkitysarvo ei lopu siihen hetkeen, kun nämä ovat pöydässä, vaan mukana on esim.Duressia ja countereita, joilla suojellaan pöydässä olevaa synergiaa niin pitkään, että se tuo itselle voiton. Toki em. perusteella voidaan sanoa, että Trix ei ole kombo, koska pakassa on kortteja tuon "suojeluun", mutta laitetaanpa asia vaikka näin, kun Donate+Illusionsiin lisätään vielä Echoing Truth, niin siinä ainakin on kombo - se tappaa suoraan. Tuohon suojeluun palatakseni voisin vielä todeta, että storm-kilahduksissahan pakassa ei ole mitään järkevää epäonnistuneen kilahduksen jälkeiseen aikaan - peli on kuitenkin hävitty, jolloin koko pakka on siis suunniteltu tuota yhtä kombo-vuoroa varten.

Kuten instiqma hyvin toi esiin, niin periaatteessahan Storm-kortit eivät kombota minkään yksittäisen kortin kanssa - ei Dark Ritual tee Tendrilsistä voittoisaa, mutta jos koko pakka rakennetaan siihen, että alkuvuoroilla pelataan pelataan yhdeksän taikaa ja Empty the Warrens/Tendrils of Agony, niin sillähän se voitto pitäisi irrota - periaatteessahan Storm-spellit tekevät huonoista spelleistä hyviä: Feldon's Cane lisää omaa spellcounttia ilmaiseksi, vaikka muutoin se on käytännössä turha, samaa tekee myös Welding Jar, mutta miksi pelata tällaisia kortteja stormia kasvattamassa? Mox Sapphire, Black Lotus, Dark Ritual ja Lion's Eye Diamond ovat jo itsessään rikkinäisiä vehkeitä - ei tuollaisia enää uutena voida painaa - niin miksei niitä käyttäisi mielummin tuohon stormin kasvattamiseen? Pointti on siis se, että tietyt storm-kortit tekevät huonoistakin korteista osasia pelin lopettamiseen, mutta kun tarjolla samaan paikkaan on myös hyviä kortteja, niiden tilalle, niin näyttä siltä, ettei oikeastaan mukana olekaan mitään komboa. Periaatteessahan tässä on vain kyse erittäin monesta päälekkäisestä synergiasta (jokainen Dark Ritual on pienoista synergiaa storm-kortin kanssa), että niiden lopullinen vaikutus on kombo, joka tappaa vastustajan.
« Viimeksi muokattu: 22.04.07 - klo 10:38 kirjoittanut Anastazia »

Poissa instiqma

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #17 : 22.04.07 - klo 21:49 »
Alan päätyä siihen vaihtoehtoon, että koko pelissä ei edes ole mitään komboa, on vain synergioita. Illusions/Donatekin on suomeksi kahdella tai kolmella kortilla 20 päihin x vuoron kuluttua, eihän se edes suoraan tapa.

Toisaalta tulin miettineeksi, että joka setin tullessa ulos mtg.com julkaisee aina artikkelin täynnä setin komboja, johon on listattu kortteja tyyliin Spikeshot Goblin + Bonesplitter. Ja se on sentäs virallinen taho, nih!

Poissa Hopo

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #18 : 23.04.07 - klo 10:48 »
Mielestäni kombon pitää tehdä edelleen jotain päräyttävän hienoa/tappavaa/loputonta että sitä kehtaa komboksi kutsua. En sitä oikein sen paremmin osaa selventää näin aamutokkurassa, yritetään ehkä myöhemmin uudelleen. Goblin Charbelcher + Mana Severance on kombo, Erayo ja Arcane Laboratory on kombo. Aluren + liuta paskoja äijiä tekevät yhdessä tappavan kombon. Channel, Black Lotus ja Fireball on kombo.

Olen samaa mieltä stormikomboista kuin aiemmatkin kirjoittajat: eivät ne komboja ole sanan varsinaisessa merkityksessä, mikä se sitten ikinä onkaan. Stormikombo on "vain" pakka joka pystyy pelaamaan kuolettavan (=naurettavan) määrän spellejä + stormikortin yhden vuoron aikana. Varsinaista komboa en noista oikein etsimälläkään löydä, mutta nerokkaasti ne on kyllä rakennettu.
Poikkeuksena voi tietysti mainita munadekin Helm of Awakening + 2 x Sensei's Divining Top -pyörityksen, joka tuottaa mielivaltaisen suuren määrän stormcounttia.

Bombermanissa on täysverinen kombo: Auriok Salvagers + Black Lotus + Spellbombit. Sillä joko niittaa vastustajan tai nostaa koko dekin kouraan. Isoja muuveja molemmat.

Mitenkäs sitten Reset + High Tide? High Tide on ainoa sininen manakiihdyttäjä jota ei ole pelattu missään. Resetille on ollut käyttöä sitäkin vähemmän. Yhdessä ne kuitenkin muodostavat moottorin yhdelle legacyn johtavalle pakkatyypille. Kombo on omasta mielestäni noista ehkä liikaa sanottu, mutta niiden suosiollisella yhdysvaikutuksella saa julmia asioita aikaan.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #19 : 23.04.07 - klo 13:42 »
Mitenkäs sitten Reset + High Tide? High Tide on ainoa sininen manakiihdyttäjä jota ei ole pelattu missään. Resetille on ollut käyttöä sitäkin vähemmän. Yhdessä ne kuitenkin muodostavat moottorin yhdelle legacyn johtavalle pakkatyypille. Kombo on omasta mielestäni noista ehkä liikaa sanottu, mutta niiden suosiollisella yhdysvaikutuksella saa julmia asioita aikaan.

Tämä on vähän samaa kategoriaa kuin myrskyä (storm) hyödyntävät pakat. Yhdellä Resetillä ja yhdellä High Tidella ei yleensä vielä tee paljon, mutta kun saman vuoron aikana pelataan useita kortinnostoja, untäppiefektejä, ja mielellään useampi kuin yksi High Tide, alkaa jo tapahtua kummia. Varsinaisen kombon, jos sitä tuosta nyt yrittää väkisin etsiä, muodostavat monta ketjussa pelattavaa untäppiefektiä; kuitenkaan ne eivät yleensä toimi ilman tukena tulevia kortinnostoja, jotka toisaalta eivät ole kombon ytimessä. Minusta ihan hyvä määritelmä kombolle on tuo aiemminkin esitetty: mikä tahansa pitkään (tai jopa loputtomiin) pyörivä juttu on kombo - ja jotkut muut asiat saattavat olla komboja fiiliksen mukaan. Varmasti ukolle pelattu aura ei ole kombo, ellei sitten kyseessä ole joku Iridescent Drake + Abduction ennen muinaista errataa. EDITAATIO: Jumalaut! Iridescent Drake + Abduction pyörii taas! Eläköön vanhojen typerien erratojen poisto! [Lisätty 24.4. klo 11.41.]
« Viimeksi muokattu: 24.04.07 - klo 11:42 kirjoittanut Thaurwylth »

Poissa kolatatti

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #20 : 24.04.07 - klo 12:43 »
Itse en kyllä Iridescent Drakea ja Abductionia komboksi kutsuisi koska eihän se tee mitään. Drake on kyllä vaikea tappaa mutta en ainakaan huomannut noissa sellaista yhteistoimintaa mikä varsinaisesti tekisi jotain.

Minäkään en kyllä auraa ukolla kutsuisi komboksi ihan helpolla. Yksi poikkeus tähän tosin ainakin on: Niv-Mizzet the Firemind + Curiosity.

Toimiva jako voisi olla joku tällainen:

Kombo: kahden tai useamman kortin yhteistoiminta jonka seurauksena saa (tai joutuu) tehdä useita asioita tai samaa asiaa useita kertoja ilman ylimääräistä manaa tai muita kortteja. Myös loputtomat ja loppuvat loopit menevät tähän kategoriaan. Hyvä kombo voittaa käynnistyessään automaattisesti tai ainakin hyvin todennäköisesti. (esim. Helm of Awakening + 2 x Sensei's Divining Top tai Niv-Mizzet the Firemind + Curiosity

Trikki: Hyvä synergia tai korttien "väärinkäyttö", jonka seurauksena on esim. lukko tai 20 lämää. Käytännössä tarkoittaa voittoa jos trikin saa tehtyä aloitustilanteesta (molemmilla 20 lifeä, ei blokkaajia, ei damagen preventausta). (esim. Illusions of Grandeur + Donate tai Pandemonium + Saproling Burst tai Tireless Tribe + About Face (+ Fling))

Synergia: Kortit jotka tukevat toisiaan jotenkin muuten, mutta eivät aiheuta automaattista tai edes hyvin todennäköistä voittoa mutta auttavat sen saavuttamisessa. (esim. Silhana Ledgewalker + Dust Corona tai Taiga + Kird Ape tai Golgari Grave-Troll + Psychatog)

Noilla määrityksillä on ainakin melko helppo sanoa mikä on kombo ja mikä ei. Se, haluaako sanoa trikkien kuuluvan komboihin on ihan jokaisen oma valinta. Lähinnä kai siitä on ihmiset olleet eri mieltä.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Omnicun

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #21 : 24.04.07 - klo 15:40 »
Kuullostaa ihan pätevältä jaolta. Itse tosin sanoisin kaikkien kolmen kategorian yhdistelmiä ihan vaan comboiksi, ja keksisin jonkun paremman nimikkeen noille "voittokomboille".

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #22 : 24.04.07 - klo 16:01 »
Itse en kyllä Iridescent Drakea ja Abductionia komboksi kutsuisi koska eihän se tee mitään. Drake on kyllä vaikea tappaa mutta en ainakaan huomannut noissa sellaista yhteistoimintaa mikä varsinaisesti tekisi jotain.

Tämä johtuu siitä, että komboon kuuluu kolmaskin kortti, Ashnod's Altar. Jätin sen huvikseni mainitsematta. Oleellista oli se, että tuossa tapauksessa harvinaisesti ukolle pelattu aura kuuluu komboon, toisin kuin Dust Corona. Tietysti nykyään saman asian ajaisi Altarin sijasta moni muukin kortti, esimerkiksi Goblin Bombardment tai mikä tahansa uhrauskeino ja Pandemonium. Ja ennen "ei tuo edes ole hyvä kombo" -ininöitä mainittakoon, että kombo dominoi Standardia EM-kisoissa 1999 ja sen takia se erratoitiin pois.

EDITAATIO: Oikea alttari on tietysti Altar of Dementia. Pahoittelen. Se on parempi kuin Ashnod's Altar, koska sillä voittaa suoraan, ja sen takia sitä pakassa käytettiinkin aikoinaan.
« Viimeksi muokattu: 25.04.07 - klo 09:53 kirjoittanut Thaurwylth »

Poissa shazzle

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #23 : 24.04.07 - klo 17:00 »
Ihmiset kyl lukee joidenkin ihmisten viestejä ihan liian kirjaimellisesti tai ovat muuten paksukalloisia sarkasmin suhteen.
Nämä samat henkilöt varmaan väittävät sitä älyn alhaisimmaksi muodoksi.

Ero synergioiden ja kombojen välillä on ihan hyvä tehdä vaikka se pilkunn€#%#lta vaikuttaakin, mutta oma käsitykseni on tämä:

Synergiat ovat kortteja jotka toimivat hyvin keskenään, kun taas kombolla voittaa. (ainakin jos sen saa toimimaan)

Yli 3 kortin kombot ovat aika turhia kun kaksikin on usein vaikea saada toimintaan mutta en tiedä miksi niitä pitäisi nimittää enkä aio menettää yöuniani tuon kysymyksen äärellä.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #24 : 25.04.07 - klo 09:57 »
Yli 3 kortin kombot ovat aika turhia kun kaksikin on usein vaikea saada toimintaan mutta en tiedä miksi niitä pitäisi nimittää enkä aio menettää yöuniani tuon kysymyksen äärellä.

Nyt taisi kyllä mennä Vintage uusiksi, kun suurin osa pakoista ei enää toimikaan. Rautalanka: Historiallisesti ja nykyään Vintagessa formaatit ovat menneet aika usein solmuun juuri näiden "toimimattomien kolmen kortin kombojen" edessä. Niiden takia on kielletty kortteja, annettu mystisiä erratoja ja painettu varta vasten spesifisiä vastauskortteja tuleviin sarjoihin. Ei kuulosta kovin turhalta.

Poissa shazzle

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #25 : 25.04.07 - klo 15:49 »
rautalanka: yli kolmen kortin kombo = 4 tai useamman kortin kombo

voisitko antaa esimerkin jostain yli kolmen kortin kombosta joka on pistänyt Vintagen sekaisin?

Poissa instiqma

Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #26 : 26.04.07 - klo 00:53 »
Entäs jos määritellään kombo niin, että sen täytyy voittaa, niin mikä lasketaan "voittamiseksi"? Onko peli voitettu jos on Erayo flipattuna ja Rule of Law pelissä? Entäs Illusions + Donate, joka toisaalta tekee vain 20 damagea?

Tästä ketjusta tulee jotenkin tosi tyhmä olo. O_o

Poissa duracel

Re: Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #27 : 26.04.07 - klo 10:55 »
voisitko antaa esimerkin jostain yli kolmen kortin kombosta joka on pistänyt Vintagen sekaisin?

Ei minulle tule mieleen oikeastaan yhtään sellaista komboa, mitä täällä yleisesti kombolla tarkoitetaan. Vintagessa kombot tuppaavat olemaan 60 tai 75 kortin komboja. Ainakin yksi jälkimmäiseen luokkaan kuuluva kyllä sekoitti koko formaatin, koska tällä kombolla ei ERITTÄIN SUURELLA todennäköisyydellä tarvinnut antaa vastustajalle vuoroa, kun sen kerran itselleen sai. Tämä oli sitä railakasta aikaa, kun Burning Wishiä ja LEDiä sai olla neljä dekissä. Itse en ainakaan osaa eritellä vanhasta Long.decistä sitä "komboa"; koko pakka oli tehty voittamaan heti kun saa Burning Wishin käteen.

Ja synergiahan jonkin määritelmän mukaan tarkoittaa jonkin kahden asian yhteisvaikutusta, joka on suurempi kuin näiden asioiden yksittäisten vaikutusten summa. Tällä määritelmällä flipatulla Erayolla ja Rule of Lawilla on synergiaa, mutta pitäisin sitä myös hyvänä esimerkkinä kahden kortin kombosta.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #28 : 26.04.07 - klo 12:40 »
Lainaus
Ja synergiahan jonkin määritelmän mukaan tarkoittaa jonkin kahden asian yhteisvaikutusta, joka on suurempi kuin näiden asioiden yksittäisten vaikutusten summa. Tällä määritelmällä flipatulla Erayolla ja Rule of Lawilla on synergiaa, mutta pitäisin sitä myös hyvänä esimerkkinä kahden kortin kombosta.

Jari tässä pistikin aika hyvin pakettiin sen mikä mielestäni kuvaa komboa, kahden (tai useamman) asian yhteisvaikutus mikä on suurempi kuin näiden yksittäisten vaikutusten summa. Se mikä taaseen on synergiaa on vaikeampi purkaa yhteen lauseeseen. Magicissä synergia tarkoittaa yleensä sitä että pakassa on useita erillisiä elementtejä jotka toimivat hyvin suhteessa toisiinsa mutta toimivat myös hyvin yksinään. Usein todellista synergiaa esiintyy vain limitedissä, constructedissa synergia kun tuppaa olemaan enemmänkin sitten puhdasta komboon tähtäämistä. Ehkä yksi parhaimmista synergiaa edustavista pakoista oli RecSur joihin oli ympätty Survival of the Fittest, animointia, mana-acceleraatiota, häirintää ja useampikin kombo. Jos kombo ei ollut nousussa pakko pystyi silti pelaamaan kuten mikä tahansa reanimaattori.

Perinteinen limited synergia taasen on lihat ja countterit. Niillä ei vaan hävitä kunhan muistaa oikean manacurven.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Synergia vs Combo
« Vastaus #29 : 28.04.07 - klo 23:57 »
Kasvojeni pelastamiseksi piti miettiä vähän neljän kortin komboja ja löytyihän niitä, kun vähän venyttää sääntöjä ja hyväksyttävyyden rajoja.

2 Sensei's Divining Top + Helm of Awakening + voittokortti. Toisin kuin Helm + Top + Future Sight, tuo kombo ei anna lisää kortteja, joten voittokortin on oltava kädessä muuta kautta.

Cadaverous Bloom + Prosperity + Squandered Resources + Natural Balance + Drain Life. Klassisesti tässä pakassa piti yleensä turvautua pyörähdyksen aikana molempiin kahden kortin minikomboihin, sillä muuten ei saanut generoitua tarpeeksi manaa tappoon.

Manaelementti + häirintäelementti + kortinnostoelementti + Tendrils of Agony tai Epty the Warrens. Normaalisti voittoon tarvitaan kaikkia neljää osasta. Lisää sääntöjen venyttämistä. Sanoin jo aiemmin, että minun mielestäni kyse ei ole mistään sormella osoitettavasta kombosta, mutta jonkun muun foorumilaisen mielestä varmasti on.

Gifts Ungiven + kaksi kahden kortin minikomboa. Lopulta peli voitetaan kahdella kortilla tai sitten osassa korteista on flashback, joten tämä on taas sääntöjen venyttämistä. Mutta oleellista on, että kolmen kortin versio: Gifts Ungiven + yksi minikombo ei periaatteessa tee yhtään mitään.

-- Nute