Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Syyskuun legacy, raportti nyt myös tässä threadissa  (Luettu 2647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hopo

Kirjoitin tämän alun perin tuonne dekki-threadiin, mutta laitetaan nyt vielä oikeaan paikkaankin.

Oon saattanut muistaa jotain väärin, kuten esim. toisen ja kolmannen pelin järjestyksen mutta tuskin mitään kriittistä. Yritin keskittyä olennaiseen. Dekkikuvaukset voi olla päin helvettiä, mutta muut voi korjata.

Legacy @Safehaven 13.9.2008 Legacy on ainoa oikea formaatti meille, joita ei kiinnosta seurata rotaatioita eikä toisaalta syystä tai toisesta kiinnosta powereiden hankkiminen vintagea varten. Jos kortti on sallittu, se on sallittu kunnolla eli pelisetit vaan kaikkea kivaa ja turnaukseen.
Tällä kertaa pelattiin 5 kierrosta mahtavaa legacya, vihreän herkkupinon neitsytsaldona messevä 2-2-1.

Odotin näkeväni totuttuun tapaan mustapohjaista kontrollimeininkiä, deedejä, goblineita ja high tideakin, mutta laihaksi jäi. Stadissa on kyllä ihan random meta. Ja sekös on siistiä! Norsut voittoon. Chalice-aggro oli tosimiehen valinta, sillä vaikka värivalinta olis paska, voittaa pakan runko eli tuplamanaläänit ja chalice yksinään satunnaisia pelejä. Vihreä on mun mielestä hyvä valinta sen ympärille, se vaan ei oo jalostunut vielä parhaaseen muotoonsa. Kello on nopea ja Garruk on pommi. Choke on todellinen pommi sideltä. Kaikki pelaa kuitenkin taas sinistä. Lähdin siis lupaavissa tunnelmissa ratingia hakemaan. Dekkilista:

4 x Chameleon Colossus
4 x Briarhorn
3 x Spawnwrithe
4 x Tarmogoyf
3 x Wickerbough Elder
3 x Garruk Wildspeaker
4 x Call of the Herd
4 x Chalice of the Void
2 x Umezawa's Jitte
3 x Snakeform

4 x Ancient Tomb
4 x City of Traitors
10 x Forest
4 x Elvish Spirit Guide
4 x Chrome Mox

Side
3 x Pithing Needle
1 x Loaming Shaman
2 x Trinisphere
3 x Tormod's Crypt
4 x Choke
1 x Wickerbough Elder

Viime hetkillä side kuntoon ja peli voi alkaa:

1. kierros, Nox ja UW-landstill, (1-2)

Ensimmäinen peli on jotenkin nöyryyttävän hidas, miehiä tulee ja menee. Kuolen wrathin jälkeen factoryyn. Muistiinpanot ovat vajavaiset mutta tuskin mitään eeppistä jäi kertomatta. Todennäköisesti olisi pitänyt mulligoida.
Sidetän ulos Snakeformit ja pari Briarhornia sekä jotain, mitä en muista. Sisään neulat ja Choket.

Toinen peli alkaa messevästi kun pääsen nostelemaan sidekortteja. Muistaakseni pelaan neulan factoryyn, mitä seuraa Choke, joka voittaa pelin jahka välissä blokkaan jotain yllättävällä Briarhornilla. Briarhorn pieksee Noxin myös hengiltä. Choke oli hyvä.

Kolmas peli alkaa, kun yritän tehdä neulaa, joka saa fowista. Rikon standstillin tai useamman. Choke ei nouse, mutta vastustajallapa nousee Exalted Angel, joka morphaa nopeasti ja lyö mut kumoon. Choke nousee, kun vastustaja on jo saanut fetsattua itselleen normitasangon ja saa näin enkelin käännettyä, Choke tai ei.

Turpiin tuli, mutta oli tiukkaa joten odotan innolla seuraavaa vastusta.

2. kierros, Niemi Bros. ja Enchantress-aggro (2-1)

Ekan pelin häviän jo ennen ekaa vuoroa, kun mulligoin käteni viiteen enkä ehdi moisesta toipua. Lappuja nostellessa Silhana Ledgewalker raiskaa mut hengiltä.
Sideltä poimin Trinispheret ja Elderin, ulos Snakeformit.

Toinen peli on maukas, kun pääsen aloittamaan runsailla Eldereillä ja Trinisphereillä. Trinisphere estää vastustajaa viuhumasta, eikä ledgewalkereistakaan ole haittaa ilman useita Rancoreita. Saan hakata eldereillä vapaasti päähän muutaman vuoron. Elderit rikkovat  läjän Wild Growtheja. Peli meinaa kääntyä päälaelleen kun vastustaja rikkoo Trinin ja tekee jotain, mikä vaikuttaa pyörähdykseltä. Hän pelaakin lopulta vain enchantressin ja passaa vuoron valmiina ensi vuoron tappoon, mutta pelaan käteen jemmaamani toisen Trinispheren ja ajan myöhemmin eldereillä yli kun vastustaja jumittelee spheren alla.
Tässä pelissä mokailin sen verran että en jostain syystä tuhonnut vastustajan Wild growtheja heti alkuunsa. Kesti pari vuoroa herätä siihen, että ne poistamalla Trinisphere lukottaa vastustajan täysin pois. Alkeellinen moka.

Kolmas peli alkaa kolossuksella, joka hoitelee hommat loppuun pakottaen enchantressit ja ledgewalkerit vuoronperään blokkailemaan 16 damagen uhalla.

Hunajaa ykkösrundin repimiin haavoihin.

3. kierros, shazzle ja Sta-vitun-sis (1-1-1)

Tästä ei muuta sanottavaa kuin että tasan meni. Mikä yllätys. Olin testipelien perusteella ennakkosuosikki garrukkeineni, mutta taisivat saada aina fowista. Ykköspelissä joudun lukkoon myöhäisessä alkupelissä. Sidetän saarivihat, neulat, elderin.

Voitan niillä tokan pelin.

Kolmas peli kestää ja kestää. Saan pöytään pysymään neulan, joka huutaa Quirion Rangeria. Niitä ilmestyykin heti pöytään 3 kappaletta. Saan pöydän haltuun mutta siten se vitun Stasis tulee pilaamaan ihan vitun kaiken. Pyyhin kyyneleet ja rupean keräämään landia, sillä rangerin nakuttaessa yhtä mulla on paljon aikaa. Saan kolme metsää ja Spawnwrithen. Writhehän nauraa stasikselle. Sitten tulee aika enkä ehdi tappaa Raoulia lisävuorojen aikana. Vitun synkkä tasuri.

4. kierros, Niemi Bros. ja muka-huono Cephalid Breakfast (1-2)

Ekan pelin aloitan vahvasti mulliganilla. Muisti pätkii, mutta muistiinpanot sanovat mun hakanneen kahtatoista vuorossa päähän, joten epäilen vahvasti colossus-aloitusta. Voitan lyömällä kun chalice kusee vastustajan peliä.
Sidetän neulat ja Choket sekä koko anti-hauta-arsenaalin. Otan pois jotain turhaa,mitä en ekassa pelissä nähnyt. Vissiin briarhornit tms.

Toinen peli on vastustajalle bye. Ekalla vuorolla pöytään tulee joku en-kor ja tokalla vuorolla illusionist enkä voi mitään muuta kuin tehdä niiden välissä chalicen ykkösellä. Kai.

Kolmannessa pelissä päästän pirun irti: päivän eka Spawnwrithe! Writhe lyö, kloonaa itsensä ja saa kaveriksi kolossin. Seuraavalla vuorolla lyön pirun kovaa ja teen lisää spawnwrithe-kopioita. Odotan kivi housuissa seuraava combat phaseani kääntääkseni tontut poikittain letaalien merkiksi. Mutta ei, passattuani vuoron vastustaja taikoo tiskiin puuttuvan kombopalan, laskee vähän ja millaa dekin gravelle. Mulla on puolustajia 7 toughnessin verran ja täydet elämät. Kas kummaa, se vitun Sutured Ghoul on tasan 27/27 ja saan täten ratakiskon pakaroiden väliin poikittain.

Karvas tappio. Sidetin väärin kun en jostain syystä ottanut Trinispherejä tähän peliin. Mene ja tiedä, miksen. Tää olis pitänyt voittaa.

5. kierros, uHn ja joko threshold, landstill tai jotain muuta. En kyllä tiiä. (2-0)

Ensimmäinen peli on kuin suoraan oppikirjasta: aloitan kiimassa ykkösen chalicella ja saan sillä timewalkin. Toisella vuorolla taion vittumaisen Spawnwrithen ja vastustaja skuuppaa. Näin sen pitääkin mennä!
Ehdin nähdä sinisen ländin, joten sidetän vain setin Chokeja ja Trinispheret.

Vastustaja aloittaa toisen pelin land, go -tunnelmissa. Vastaan muistaakseni Trinispherellä, johon ei ole näyttää fowia mutta on Daze. Heitän ESG:n kädestäni vittuun jotta peli voi jatkua, ja jarru tulee pöytään. Vastustaja siis nollassa ländissä dazen jäljiltä. Vastustaja saa viimein kolme ländiä ja pelaa deedin kolmella sinisellä dualillaan. Vastaan vuorollani Chokella ja se oli siinä. Saan seuraavaksi miehen lyömään eikä vastustaja nosta lääniä deediin joten gg. Näyttäsin lyöneen kymmentä vuorossa loppuhetkillä. Mun mielestä vastustajan olis pitänyt niitata deed nollalla ennen kun saan ekalla main phasellani priorityn. Mun mox olis mennyt parin tokenin ohella hautaan enkä olis päässyt tekemään voittavia miehiä.

Tää meni hyvin, mutta olis mennyt huonommin jos vastustaja olis mulligoinut foweihin vikassa pelissä. Tai räjäyttäny deedin puoli vuoroa aikasemmin.
[/raportti]

Kaiken kaikkiaan herkkudekistä jäi sen ensimmäisessä turnauksessa oikein messevä maku. Kaikki matsit oli voitettavissa ja aion ne myös tulevaisuudessa voittaa. suosittelen, mikäli laput löytyy. Olis erityisen kiinnostavaa keskustella niiden kanssa, jotka dekkiä ovat kokeilleet.

Krosan Gripin tarpeellisuudesta voi myös sanoa jotain. Tällä kertaa wickerbough elder oli joka tilanteessa mielestäni grippiä parempi, sillä sain aina vahvan pöytäaseman sen avulla. En joutunut tilanteisiin, missä Gripin yllätysmomentista olisi ollut hyötyä. Yllätyksiin liittyen Briarhornin voi myös monesti laskea instant-poistoksi. 6/6 blokkeri muuten tyhjään pöytään sotkee peliä aika hyvin. Briarhorneja ehdottomasti neljä mainiin. Ovat myös aika vaivattomia sidetettäviä kortteja, kakkospelissä yllätysmomentti on kuitenkin menetetty.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Nox

Vs: Syyskuun legacy, raportti nyt myös tässä threadissa
« Vastaus #1 : 18.09.08 - klo 14:52 »
Sanokaahan hyviä lääkkeitä death and taxesia vastaan. Oon hävinny kahessa viime turnauksessa tuolle samaiselle dekkityypille (eri variaatiot tosin) ja alkaa rasittaa. Mihin toi dekki kaatuu? :o

Edit: Unohdin kiittää hopoa raportista. Näitä on aina kiinnostava lukea ja vähemmän kiinnostava raapustaa :D

Poissa Hopo

Vs: Syyskuun legacy, raportti nyt myös tässä threadissa
« Vastaus #2 : 18.09.08 - klo 15:19 »
Sanokaahan hyviä lääkkeitä death and taxesia vastaan.

Älä anna Cataclysmin resolvata. Tapa Karakas, nonbasic-viha on tehokasta. Pelaa neulaa (karakas, vial, mangara.) Pelaa Sulfur Elementalia tai Anarchya. Massacre on hyvä myös.
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo 16:15 kirjoittanut Hopo »
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Nox

Vs: Syyskuun legacy, raportti nyt myös tässä threadissa
« Vastaus #3 : 18.09.08 - klo 15:42 »
Counter/discard + wasteland + neula. Juu kuulostaa toimivalta :)

Poissa shazzle

Vs: Syyskuun legacy, raportti nyt myös tässä threadissa
« Vastaus #4 : 20.09.08 - klo 12:45 »
Stasiksen puolustukseksi mainittakoon, että pelaamamme peli oli ainoa tasapelini turnauksessa. Liekö kovan ennakkotreenauksen ansiota..? ;>