Poromagia

Kirjoittaja Aihe: M10 sääntömuutokset  (Luettu 70426 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elwood

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #30 : 10.06.09 - klo 17:30 »
Kylläpä nauroinkin päivän Fingerporille ja sille, miten oli terävä ja ajankohtainen strippi. Sitten luin sääntömuutosartikkelin.

http://www.hs.fi/fingerpori/1135246623768

ruutu 1: Gottlieb: "Tutkin Maron lähettämää raporttia vuosittaisesta noobien kokoontumisesta..."
ruutu 2: "Näyttää siltä, että joudumme tekemään tiettyjä leikkauksia."
ruutu 3: heinäkuussa 2009

Poissa Padishar

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #31 : 10.06.09 - klo 17:39 »
Lainaus
Manaburnin poistaminen on täysin turhaa, koska turttikin sen tajuaa, että jos ei sitä manaa käytä, tulee päähän.

Mana burnin poistamisen pääidea ei olekaan siinä, että se olisi jotenkin hankala sisäistää. Kun mana burnia ei enää ole, on mahdollista tehdä Hidetsugu's Second Riten tyylisiä kortteja enemmänkin, tai esimerkiksi reprintata Pulse of the valkoinen/punainen (WotC-sedät ovat kirjoittaneet, että he eivät mielellään tee kortteja, jotka rohkaisevat pelaajia ottamaan mana burnia). Pelissä ei myöskään saa vapaaehtoisesti discardata kortteja eikä tuhota omia permanentteja vaikka jossain tilanteissa se olisi suotavaa, joten miksi lifeäkin pitäisi niin helposti saada vähennettyä?

Lainaten Mark Rosewateria: (http://www.wizards.com/Magic/Magazine/Article.aspx?x=mtgcom/askwizards/1106, kohta November 13)

"Mana burn makes certain cards more interesting but there are few cards that couldn't exist without mana burn. The existence of mana burn though seriously constrains designing cards where life total is important because mana burn makes it so that players can by choice lower their life total at any time."

Poissa kurikka

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #32 : 10.06.09 - klo 18:12 »
Lifen poistaminen siitä paperin omalta puolelta saakin olla helppoa, sillä kun siihen piirtää pelkän nollan, häviää pelin. Sama ei koske käsikortteja tai permanentteja. (PAITSI jos joku paisti pelaa jtn paskaa korttia)

"but there are few cards that couldn't exist without mana burn" -- no, taitavat olla olemassa. Mitäs nyt tehdään? Hidetsugu's Second Rite -tyyppiset kortit ovat mielenkiintoisuudestaan huolimatta aika paskoja. H2ndR:n pelkällä olemassaololla sai Kamigawan aikaan kuitenkin aina yhden päähän jos vastustaja sattui olemaan siellä kymmenessä. Aika hyvin, vaikka korttia ei olisi ollutkaan dekissä.

Pulset palkitsevat hyvää pelaajaa resurssien hallinnassa, joista elämän kävyt ovat yksi. Esimerkiksi Wake Trasher palkitsee random torspoa, kun hän ymmärtää, että voi laittaa maat kenoon ilman penaltyä vastustajan endissä ja tuutata kavullaan yli ensi vuorolla. Enkä väitä että Wake Trasher on liian hyvä tai rikki, mutta ei sen nyt varmaan ihan näinkään pitänyt toimia?

Olen edelleen sitä mieltä, että Magic on taitavien pelaajien peli, ja taitavaksi tulee vain pelaamalla. Turha pelin tyhmentäminen (säännöthän ovat käsittääkseni toimineet oikein mallikkaasti viimeiset 10 vuotta) on pahempaa syntiä kuin viinan myrkyttäminen.

Mogg Fanatic - Valitsen sinut! Eiku sä ookki paska, mee helvettiin siitä.

Poissa Polari

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #33 : 10.06.09 - klo 20:06 »
Uusi termistö - alkujärkytys meni jo kultaisen looruksen aikaan, nyt vaikuttais ihan hyvältä. On sitä ennenkin kestetty libraryä ja graveyardia, ja esim. at EOT/until EOT tai play/put into play -sekoilujen selventäminen on aika jees.

Combat damage - en kommentoi ennen kuin pääsen kokeilemaan. Väittivät että omissa testailuissaan olisi toiminut hyvin, toivottavasti ei ollut vain mainospuhetta. Se kyllä huolestuttaa että combat trickkejä ei voi enää pelata "turvallisesti" lämät stäkissä, jolloin moni pelattava limited-kortti heikkenee ja kaks-yhteen -treidejä päin joutuu pelaamaan paljon useammin.

Lifelink ja deathtouch - vituttaa. Ovat ne vissiin intuitiivisempia, mutta ennemmin haluaisin niiden toimivan samalla tapaa kuin muiden vastaavien efektien (kuten esim. Orochi Ranger, Ragged Veins). Sehän vasta helpottaakin kun pääsee selittämään miksi ability joka tekee lähes täsmälleen samaa kuin se tuttu keywordi toimiikin ihan eri tavalla.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Arcane

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #34 : 10.06.09 - klo 21:48 »
Uusi termistö vaikuttaa minustakin alkujärkytyksen jälkeen lähinnä ok:lta. Niitähän voi kaiketi ajatella ikään kuin uusina keywordeina lifelinkin ja vastaavien tapaan. Kaipa sitä voi omissa piireissään yhä käyttää sitä aikaisempaa kieltä. Tosin eipä sillä, ettenkö olisi jo aikaisemmin usein käyttänyt sanaa "cast", se nyt vain on tuntunut luonnolliselta jo alunperin. Tosin mielestäni näissä uusissa termistöissä on ENEMMÄN opettelemista kuin esimerkiksi ilmiselvässä remove from the gamessa. Voin olla väärässäkin ja varmaan olenkin, wizardsilla tuota ovat oletettavasti tutkineet aika runsaasti.

Combat damage muutos kuulostaa perin kauhealta. Se nyt tappoi suoraan casual-gobboni, jotka eivät juuri muuta tehneetkään kuin pelleilivät combat trickeillä nimen omaan juuri "lämät läjään" jälkeisessä priorityssä ennen damagen resolvaamista. Ehkä sekin pakka vielä jotenkin toimii, mutta tyytyväinen en ole. Hyvästi fanatic. Hyvästi Gargadon-sekoilu. Hyvästi Siege-Gang Commander.

Sen sijaan uskon, että suomalaisille tuttu ja turvallinen "lämät läjään?" -lause tulee pysymään pelissä mukana - tarkoittaen tulevaisuudessa blockersista siirtymistä damage steppiin. Onhan tällä toki suuri ero, mutta ei näin hienoa magickieltä saa tappaa. :)

Se mihin tämä minut kuitenkin varmistutti on se, että tähän alkaa olla hyvä lopetella. Tieto ei-niin-mukavista uudistuksista ja jotenkin ikävästä suuntauksesta antoi tarmoa päivittää wantin viimeisille casual-pakoille, jotka haluan kasaan ennen keräilyn lopettamista. Rare-landit kun etenkin tarjoivat tiedon siitä, ettei Wizardsilla ole minkäänlaista aikomusta tehdä pelaamista edes hieman halvemmaksi - tosin miksi pitäisi, rahaahan he tällä tahkoavat. Kestäähän tässä nyt toki varmaan vähintään puoli vuotta nitkutella varoillani ja huonoilla vaihtokorteillani ne viimeisimmät haluni kasaan, mutta M10 ei ainakaan houkuttele uusiin paketti-investointeihin ja tähän asti suuri limited-kiinnostukseni romahti aika tavalla. Suuresta järkytyksestä huolimatta minkäänlaista sekunninmurto-osa päätöstä lopettamisesta ja pelin paskuudesta ei syntynyt. Ajan mukaan tottuu ja ehkä tuo combatin muutos on jopa ihan hyvä, kun siihen oppii? Tällä hetkellä kuitenkin monien valitukset ovat kohdistuneet etenkin siihen, miten heidän tähän astiset lempikorttinsa ja pakkansa ovat lentämässä roskakoriin.


[edit] Sen verran haluan oikaista, että en todellakaan halunnut tällä tuoda sellaista "paska peli, huonot muutokset, tämän takia lopetan" -fiilistä. Keräyksen lopettamista ja viimeisten pakkojen kasailua olen suunnitellut jo pidemmän aikaa katsoen samalla naama sitruunalla tilini rahamäärää. Uudet setit ovat jo pidemmän aikaa tuntuneet siltä, ettei boostereihin ja isompiin laatikkoihin vaan tee mieli pistää hiluja, kun korteista riittää hupia se ehkä 45 playablea + ne hauskat minimasterit kortteja availlessa. Nämä uudet entistä enemmän dollareita silmissä tehdyt muutokset vain vakuuttivat minut siitä, että nyt on todellakin hyvä aika hoitaa pakat kuntoon ja jatkaa pelailua keittiöpöydillä, makuuhuoneissa ja casual-illoissa rennosti ilman uusia investointeja. Tapausten mukaan sitten vanhoilla tai uusilla säännöillä.
« Viimeksi muokattu: 11.06.09 - klo 14:46 kirjoittanut Arcane »
Nahkaa ja niittejä, miehisiä riittejä.

Poissa ScoopArt

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #35 : 10.06.09 - klo 22:24 »
Eivätpä nuo uudet termit nyt niin ikäviä ole. Ja niitä kun tuli suht vähän niin opettelun luulisi melko helppoa olevan.
Lifelinkin ja deathtouchin räknäily kyllä ottaa päähän. Tulee siis olemaan... lifelink ja se-melkeen-lifelink-muttei-kuitenkaan-lifelink.
Ja sitten kun pitäs muistella että mitenkäs ne säännöt menikään kumpaankin lifelinkkiin...

Mana burnin poisto? Jaa, eipä tällä niin suurta merkitystä taida olla.

Combat damage -muutos sen sijaan... Vaikka en kovin hyvä combat -kikkailussa ollutkaan nii järkyttää silti näinkin radikaali muutos. Saa nähdä mitä tästä tulee, testailujen jälkeen sen sitten näkee. Moni kortti kyllä heikentyi tuon ansiosta mutta voihan muutos olla hyväksikin? Järkyttyneenä on paha mennä arvioimaan muutoksen hyvyyttä tai huonoutta, ootellaan nyt ensijärkytys ainakin pois.

Poissa Nod

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #36 : 10.06.09 - klo 22:34 »
Limitedissä combat trickit ja niiden optimoiminen on ollut pääosin se paikka, jossa paremmat pelaajat ovat hakeneet etua vähän heikompiin nähden. Nythän tietenkin harmittaa, että näin näppärä paikka jyvien ja akanoiden erottelemiseen lähtee pois. Uskon kuitenkin, että taidolla on edelleen suuri merkitys näiden pelien lopputulokseen. Luultavasti tuo uusikin systeemi tarjoaa omat nyanssit mitä kannattanee miettiä, jos haluaa paremmin pärjätä.
Puumanaiset pelaavat vihreää.

Poissa Dark Knight

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #37 : 10.06.09 - klo 23:31 »
Ensin tuli pysyvä vahinko Shadowmoorissa Witherin muodossa, sitten tulivat eeppiset raret myyttisinä rareina Shards of Alarassa ja nyt tulee kombat damagen stackiin menon poistuminen, jolloin vahingot lyödään heti. Johtopäätös: Magicista on tulossa aina vain enemmän World of Warcraft: Trading Card Gamen kaltainen. Mitä seuraavaksi? Saat pelata minkä tahansa kortin kädestäsi ländiksi pöytään!?

Siis, lyhyesti sanottuna uudet muutokset selkeyttävät peliä kaiken kikkailun kustannuksella. Minullekin oli 3-4 vuotta sitten monien nyt muutettavien asioiden kanssa ongelmia ja epäselvyyksiä, mutta selvisin kysymällä niistä ja opettelemalla ne ulkoa ja lopulta opin ne vain unohtaakseni ne ja oppiakseni ne uudestaan. Uuuhh. :-X

Vahingon stackääntymisen katoamisesta combatissa voi päästä yli pitkin hampain, mutta mana burnin katoamisesta ei. Hyvästi Spectral Searchling -tapot sekä Citadel of Pain -pakka, joka onneksi jäi vain kehittelyasteelle.

Minusta sanat Battlefield ja Exile ovat oikein hyviä ja vähentävät sanojen "play" ja "removed from the game" epäselvyyksiä. Lisäksi ne sopivat todellakin samaan sarjaan kuin library ja graveyard.

En nyt sitten tiedä, miten muutoksiin pitäisi suhtautua. Kai niitä täytyy kokeilla ja jos ne eivät tunnu kivoilta, niin voidaan pysyä vanhoissa säännöissä kaveriporukan kesken. Kasuaalissa se sentään on mahdollista...
Tässä vaihtolistani:
http://mtgsuomi.fi/listat/Dark%20Knight/hw/

"One man's trash is Dark Knight's treasure."

Poissa Yuisuke

  • Turnausjärjestäjä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Resistance is Futile!
Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #38 : 10.06.09 - klo 23:58 »

Mogg Fanatic - Valitsen sinut! Eiku sä ookki paska, mee helvettiin siitä.

Itse en kyllä tajua tätä kauheaa hömpötystä. Säännöt ja pelaaminen muuttuu hiukan, so what? Muutokset eivät edes ole vaikeita sisäistää eikä mitään _OIKEASTI_ mullistavaa ilmesty. Termien "flavouristaminen" onnistui mielestäni hyvin, sekä sekaannusta välttävät cast ja kaverit helpottavat oikeasti pelaamista. Sääntöjen on muututtava kun pelaajakuntakin muuttuu. Jos ihmiset valittaa että "ei voi trikkailla enään peelojen eessä limitedissä", täytyy kyllä sanoa että ei kaksinen pelaaja ole jos maailma ja deckit kaatuu siitä kun mogg fanatic on paska ja unsummon on huono. Ainoa mun mielestä huono juttu kyseisessä wizardsin ilmoituksessa (ja jolla on jopa pelillisesti oikeasti vaikutusta) on se että nämä uudet "dual" ländit ovat vaan huonoja.

Anteeksi pieni liekitys, mutta joka ikinen foorumi pursuaa ihmisiä valittamassa, ja tästäkin aiheesta on ehditty valitella jossain neljässä eri ketjussa tälläkin foorumilla. Nielkää kyyneleet ja pelatkaa hyvät ihmiset. Jos tuntuu liian pahalta, rerollatkaa WoW TCG:hen.

There is no place like that's no moon!

Poissa jatoen

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #39 : 11.06.09 - klo 00:53 »
Mitäs jos esim. Shakista korvattaisiin joku upseereista moukalla. Kuten tämä sääntömuutos sekin veisi osan pelin mahdollisista Strategioista.

EDIT: Toisaalta nuo uudet ''Dualit'' eivät tule aina täpissä ja et ota niistä lämää omaan otsaan.
« Viimeksi muokattu: 11.06.09 - klo 00:58 kirjoittanut jatoen »

Poissa Orion

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #40 : 11.06.09 - klo 01:15 »

Mogg Fanatic - Valitsen sinut! Eiku sä ookki paska, mee helvettiin siitä.

Itse en kyllä tajua tätä kauheaa hömpötystä. Säännöt ja pelaaminen muuttuu hiukan, so what? Muutokset eivät edes ole vaikeita sisäistää eikä mitään _OIKEASTI_ mullistavaa ilmesty. Termien "flavouristaminen" onnistui mielestäni hyvin, sekä sekaannusta välttävät cast ja kaverit helpottavat oikeasti pelaamista. Sääntöjen on muututtava kun pelaajakuntakin muuttuu. Jos ihmiset valittaa että "ei voi trikkailla enään peelojen eessä limitedissä", täytyy kyllä sanoa että ei kaksinen pelaaja ole jos maailma ja deckit kaatuu siitä kun mogg fanatic on paska ja unsummon on huono. Ainoa mun mielestä huono juttu kyseisessä wizardsin ilmoituksessa (ja jolla on jopa pelillisesti oikeasti vaikutusta) on se että nämä uudet "dual" ländit ovat vaan huonoja.

Anteeksi pieni liekitys, mutta joka ikinen foorumi pursuaa ihmisiä valittamassa, ja tästäkin aiheesta on ehditty valitella jossain neljässä eri ketjussa tälläkin foorumilla. Nielkää kyyneleet ja pelatkaa hyvät ihmiset. Jos tuntuu liian pahalta, rerollatkaa WoW TCG:hen.



Samaa mieltä (paitsi tuosta WoW tcG:stä). Hyviä muutoksia ovat.

Henkilökohtainen lempparini on mana burnin poisto. 99,9% pelaajista ei huomaa mitään eroa aiempaan (ja oma pakkani paranee hitusen, eli pisteet siitä).

Uudet termit ovat ihan jees, lisää fiilistä tämä peli kaipaakin.

Combat damagen muutoksesta itkee suurin osa pelaajista. Jonkin verran aloittelijoiden kanssa pelanneena voin kertoa ettei heitä kismitä mikään niin paljon kuin stackihinustus. Koska WotC pyrkii saamaan uusia pelaajia, on combatin muuttaminen heidän kannaltaan erittäin viisasta. Itsekin tykkään, että tietyn tyyliset ihmiset joutuvat opettelemaan oikeasti pelaamaan  sääntömanuaalien ulkoa opettelemisen ja niistä nillittämisen sijaan.

Ei ole tarkoitus provosoida ketään (varsinkaan teitä, tietyn tyyliset ihmiset). Halusin vain sanoa, että ihan hyviä muutoksia ovat


Poissa Elwood

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #41 : 11.06.09 - klo 01:25 »
Itse en kyllä tajua tätä kauheaa hömpötystä.

Tämä: Pronomini, (demonstratiivinen) viittaa johonkin käsillä olevaan asiaan tai esineeseen; attribuuttina myös ihmiseen

Kauhea: kauhua herättävä, hirvittävä, kauhistuttava

Hömpötys: "Hakusanaa ei löytynyt minkään sivun otsikosta"

Ilmeisesti Wikipedia ei autakaan, jos ei ymmärrä.  :'(


Joka liekkiin tarttuu, se rööki suussa nukahtaa, mutta ainakin minulle yli puolet kavujen kääntelemisen hauskuudesta on siinä, että voin esim. vetää Pathin omaan ukkoon JA tappaa silti sun ukkos. Sä oot varmaan tosi kaksinen pelaaja jos mogg fanatic ja unsummon on parhaat combat trickit mitä tulee mieleen (tästä ketjusta lukemalla).

Aika pirun moni kortti haluaa tehdä temppunsa juuri silloin kun lämät on stäkissä. Siten _OIKEASTI_ mullistavasti yksi pelin peruspilareista muuttuu peruuttamattomasti. WotC ei nimittäin tällaisia päätöksiä takaisin vedä jos vastarinta on luokkaa tällainen foorumiavautuminen tai nettiadressi. Tätä puitiin jo mythic rare -muutoksen kohdalla, mutta ei vaan voi käsittää miksi Magicia halutaan tasapäistää muihin TCG:iin nähden. Thaurwylthia referoidakseni erikoisuuden pitäisi olla etu, varsinkin jos olet Maailman Ensimmäinen KorttipeliTM.

"No me haluttiin flavourata peliä: Miten ukko voi tehä lämää jos se ei ole enää pelissä? Ois kai sen voinu selittää vaikka Planeswalkereiden uskomattomilla kyvyillä ylläpitää hyökkäyksen voimaa sen kerran synnyttyä, mutta ei me oltais saatu niin helposta selityksestä näin paljon rahaa tyydytystä.
   No me pistettiin kaikki uusiks, ja saatiin tosi maukas vihujen jonoon asettelu, - Sori, et voi sohasta meitä molempia sillä miekallas jos et saa toista ensin tapettua - jotta saatiin toimiva ikkuna pelata combat trikkejä. Jotka muuten on nyt aika paskoja... No, sopivatpa tähän systeemiin. Jouduttiin muuten tekemään tohon jonotukseen heti muutama poikkeus, mutta onneksi ne sisällytettiin suht tuoreisiin keywordeihin niin muutos on käsinkosketeltava. Mutta Venomous Fangs toimii taas kuten printattu. Ajateltiin teitäkin, wanhat pelaajat. ;)
   Me tutkittiin, että aloittelijat tykkää kavujensa kanssa eniten poltosta ja buustista, mutta heikentämällä mielikuvituksellisia combat-taktiikoita saadaan kuitenkin koko joukko WoWin pelaajia oppimaan säännöt nopeammin. Sori uskolliset, miljoonat pelaajat, jotka osasitte kyllä vähän vaikemmatkin säännöt. Kaikkia ei voi miellyttää. NÄMÄ MUUTOKSET OVAT TÄMÄN PELIN PARHAAKSI. ELÄMÄ JATKUU VASTARINNASTA HUOLIMATTA. (Osta buusteri.)"

EDIT: Poltan kavut ja muutan Ouluun.
« Viimeksi muokattu: 11.06.09 - klo 01:28 kirjoittanut Elwood »

Poissa jatoen

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #42 : 11.06.09 - klo 01:43 »
WotC pyrkii saamaan uusia pelaajia, on combatin muuttaminen heidän kannaltaan erittäin viisasta.   

No se on varmaan hyvä kun uusia pelaajia tulee (ja vanhemmat pelaajat lopettavat).
Itse en vielä tiedä meinaanko jatkaa pelailemista, koska Kuopiossa se tuntuu loppuvan M10 tullessa (koska ei voi heittää lämiä stäkkiin)
muutenkin kun pelaajista on melkein pula jo nyt. (Hyvä että FNM:n saadaan se kahdeksas pelaaja revittyä jostain)
Sinne menevät Kuopion Leka, T2, Draftit ja muut. (KIITOS WotC:lle)

« Viimeksi muokattu: 11.06.09 - klo 12:27 kirjoittanut jatoen »

Poissa Omnicun

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #43 : 11.06.09 - klo 12:39 »
WotC pyrkii saamaan uusia pelaajia, on combatin muuttaminen heidän kannaltaan erittäin viisasta.   

No se on varmaan hyvä kun uusia pelaajia tulee (ja vanhemmat pelaajat lopettavat).
Itse en vielä tiedä meinaanko jatkaa pelailemista, koska Kuopiossa se tuntuu loppuvan M10 tullessa (koska ei voi heittää lämiä stäkkiin)
muutenkin kun pelaajista on melkein pula jo nyt. (Hyvä että FNM:n saadaan se kahdeksas pelaaja revittyä jostain)
Sinne menevät Kuopion Leka, T2, Draftit ja muut. (KIITOS WotC:lle)



Njoo, onhan se boikottikin vaikutuskeino.

Tai kai te voitte pelata wanhojen combat-sääntöjen mukaan, jos kerta niin moni pelaaja on uusia vastaan?

Poissa anthex

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #44 : 11.06.09 - klo 12:40 »

Poissa jatoen

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #45 : 11.06.09 - klo 12:55 »
WotC pyrkii saamaan uusia pelaajia, on combatin muuttaminen heidän kannaltaan erittäin viisasta.   

No se on varmaan hyvä kun uusia pelaajia tulee (ja vanhemmat pelaajat lopettavat).
Itse en vielä tiedä meinaanko jatkaa pelailemista, koska Kuopiossa se tuntuu loppuvan M10 tullessa (koska ei voi heittää lämiä stäkkiin)
muutenkin kun pelaajista on melkein pula jo nyt. (Hyvä että FNM:n saadaan se kahdeksas pelaaja revittyä jostain)
Sinne menevät Kuopion Leka, T2, Draftit ja muut. (KIITOS WotC:lle)



Njoo, onhan se boikottikin vaikutuskeino.

Tai kai te voitte pelata wanhojen combat-sääntöjen mukaan, jos kerta niin moni pelaaja on uusia vastaan?

Ei varmaan saa pelata sanktioituja turnauksia wanhojen combat-sääntöjen mukaan...

M10 tulon jälkeen kaikki siirtyvät pelaamaan ländereillä/casuaalia.

Poissa etro

  • L1-tuomari
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Float like a butterfly, sting like when I pee.
Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #46 : 11.06.09 - klo 13:28 »
Kun säännöt muuttuvat astetta enemmän, niin totta maar *nykyisten* settien / ympäristön valossa nuo muutokset tuntuvat oudoilta. Luulen kuitenkin että M10 ja siitä eteenpäin setit on suunniteltu nimenomaan uusia sääntöjä käyttäen - alara blokin limitedin pelaaminen voi noilla säännöillä ehkä olla vähän nuivempaa, mutta siihenkin sitten löytyy korjausta syksymmällä :P ..

Meinaan nyt esim. sitä, että jos combat trickit avaavat liian herkästi 2-1:lle, niin ties vaikka printtaavat enemmän cantrippaavia trickejä. Damagen jakaminen blokkaajiin "vanhan mallin" mukaan voi tulla uudeksi abilityksi ukolle. Mitä lopettamiseen tulee, yllättyisin jos edes yksi kymmenestä joka uhkaa nyt niin tekevänsä lopettaisi - en vain näe muutostenkaan jälkeen yhtään magiccia parempaa peliä markkinoilla. Ja luulisi jo pelaajienkin olevan tottuneen siihen että sääntöjä, formaatteja ja kortteja puukotetaan pari kertaa vuodessa ;)

(Pakko postata nyt tämmöinen mielipide, saatoin ite vinkua kuutosedikan tullessa että fanaticit ovat nyt ihan rikki, ja aggro on kuollut bottle gnomeja ja spike feedereitä vastaan - ei oikein ole varaa itkeä nyt :))

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #47 : 11.06.09 - klo 13:48 »
Zvi vihjailee jutussaan osittain samasta kuin minkä itsekin huomasin eilehkönä. Muutos suututtaa ja vie jopa paniikkiin sen häviävän vähemmistön (lukumäärällisesti, sen sijaan myyntivoimassa vähän isomman vähemmistön), joka pelaa Limitediä. Entäpä enemmistö, jotka pelailevat Magiciä rennosti keittiönpöydän äärellä? Tuleeko pelistä oikeasti heille helpompi ymmärtää?

Jos ennen vanhaan on halunnut pelata loitsut niin, että buustit käytetään etukäteen hyökätessä, niin on keittiönpöydän ääressä saanut toimia ja on toimittukin. Turnauksissakin sitä on sitten harvoin käytäessä harrastettu, joskus tietysti sitten hävitty vastustajan temppuihin ja ihmetelty, saako noinkin tehdä. On jotenkin vaikea nähdä erityistä korjausvaikutusta tässä sääntömuutoksessa. Jos alkuasenne on tuo, säännöistä osa on edelleen täyttä hepreaa ja keittiössä pelataan edelleen miten sattuu, fiiliksen mukaan.

Enemmistö ei siis saa konkreettista hyötyä ja vähemmistö suuttuu, osa ihan raivon partaalle (tästäkin ketjusta voi lukea puoliksi surullisia, puoliksi koomisia lopettamisuhkauksia) - oliko tämä nyt sitten vaivan arvoista?

Hyökkäyksen loppuvaiheen muuttaminen "intuitiiviseksi" voisi tapahtua niin monella muulla elegantimmalla tavalla. Temppujen ja taktisen pelaamisen kärjen vieminen ja tuplablokkauksen muuttaminen aivan omaksi ihme universumikseen ja kohta mukaan hiipivien pakollisten poikkeusten (deathtouch on jo nähty, onko muita tulossa?) tuominen maailmaan oli täysin tarpeeton sivutuote. Tai olkoon sitten vaurio välittömästi tapahtuvaa, mutta miksi nuo kaksi jälkimmäistä? Miksi?

Ja kuten Zvi ja kommentoijat osoittavat, hyökkäykseen jää edelleen epäintuitiivisia osia. Semmoinen korjaus.

Jahas. Tuli vielä yksi viesti väliin. Kommentoinpa lopuksi.

Meinaan nyt esim. sitä, että jos combat trickit avaavat liian herkästi 2-1:lle, niin ties vaikka printtaavat enemmän cantrippaavia trickejä.

Mikäs ratkaisu tämä on? Yleisimmässä 2-1:ssä se oma temppu güntteröityy ja siten catrip ei koskaan tapahdu. Käyhän siinä tietysti keskimäärin niin, että saa etua, koska välillä häviää edelleen ja välillä saa paitsi efektin, vielä kortin. Mutta ihmisen ajattelu ei toimi näin. Tyhjiin laukeava 2-1 tulee olemaan aivan yhtä ärsyttävä, vaikka sen vastakohta eli onnistunut buusti olisikin parempi kuin ennen. Eivät ihmiset vihaa günttereitä ja massapoistoakaan nykyään yhtään vähemmän, vaikka niistä joskus ohi pääsevät ukot ovatkin selvästi parempia kuin ennen.

Tuo kyllä johtaa muutoksiin, mutta - kunnioitettavien arvioiden mukaan - sellaisiin, että ukot, pultit ja poisto ovat yhä enemmälti keskiössä. Jos temppuja jatkossa halutaan, niiden on oltava voimatasoltaan kovia ja siinä onkin jo sitten suunnitteluvirheen vaara. Tosin miksi edes temppuja halutaan? Eikö sääntöjen muuttaminen temppuja poistavaksi ole selkeä viesti siitä, että peliä halutaan kehittää tiettyyn suuntaan? Eikö puhe "intuitiivisemmasta" hyökkäyksestä tarkoita oikeasti juuri sitä, että voima se on joka jyllää ja suoraviivaisuus kunniaan?

(Yllä oleva tarkoittaa tietysti sitä, että Limited vaatii edelleen rutkasti taitoa, mutta taidon painotus siirtyy esim. hirviöiden kelpoisuuden arviointiin.)

-- Nute
Oulu

Poissa Zerath

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #48 : 11.06.09 - klo 14:26 »
Aight, I put on my robe and wizard hat.

Henkilökohtaisesti termimuutokset ovat ihan ok. Näiden kanssa on helppo elää, ja kyllähän oikeat planeswalkerit castaa tarpanit ja paistit pelaa pyknitet. Ja kait nämä jossain määrin selkeyttää kun sana "play" ei viuhu ihan niin monessa paikassa. Mana burnin poisto on ihan ok. Modossa turautteleminen ei sapeta enää ihan niin paljon. Kuitenkin se on vaan sääntö joka on aina ollut siellä. Nyt mehumies voi vastustajan EOT täpätä 8 manaa pooliin suurella muuvilla huutaen Vincen "You're gonna watch this!" vain ottaaksen vuoron ja hykerrellen uusien sääntöjen mahtavuutta. Harvaan korttiin se kuitenkin vaikuttaa in the end. Loppujen lopuksi eihän näistä muutenkään se kenkä ole puristanut, vaan se on se combat.
Kavujen kenoon laittaminen on asteen yksinkertaisempaa. Damagen stackkimuutos ottaa tosiaan pelistä jonkin verran pois. Jopa turjakkeena olen tätä vastaan, vaikka tsäänssini voittaa ruskea-Rikola nousevat. Tälle on olemassa kuitenkin selitys, mikä lienee että peli on yksinkertaisempi. Ainakin tämän kuvan minä sain. Constructed miehenä tämä ei niin paljon minua haittaa, sillä ilpo sen jo totesi että voi vaan turahtaa ja antaa konpon pyörähtää.
Se mitä en tajua on tämä blokkijono härdelli. Eikö sääntöjen pitänyt yksinkertaistua? Eikö "saat jakaa vahingot miten haluat blokkaavien kavujen kesken" ole muka yksinkertainen? Ja tottakai, ettei asia olisi vielä tällä selvä niin pitipä heittää Deathtouch poikkeus messiin, näinhän se käy!

Oma intoni tähän peliin ei näiden muutosten myötä laske, mutta constructed on constructed, ja jos ei kavut niin paljon napostele niin helpolla selviää.
<JakeW> Roope ei tarvi SM-kisoihin edes pakkaa, se voittaa ilmankin

Poissa vompo

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #49 : 11.06.09 - klo 19:02 »
Minulle nyt on ihan sama mitä korteissa tulee lukemaan, mutta tuo combatissa kikkailun mahdollisuuden pois ottaminen SYÖ!!!!

Puhut asiaa. Pelistä menee tärkeä kikkailu osio pois.
Mutta nuo termit on kyllä liian pöljiä, menee liikaa Duel Masterin puolelle.  :o
vompo

Poissa HN IPPO

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #50 : 11.06.09 - klo 20:58 »
Just oon oppinut pelaa vanhoilla säännöillä ja sitten näenkin, että tulee uusia? Ei hyvä ei :(
http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,60141.0.html

Jos teillä ei ole parempaa tekemistä kuin olla minun isoveljenä niin suosittelen sitten vaikka pelaamaan Duel Mastersia.

Poissa Frein

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #51 : 11.06.09 - klo 23:01 »
Tuskin näitä muutoksia (siis tuota combatpelleilyä) saadaan peruttua kirveelläkään. Ehkä sitten setin tai parin päästä, kun kaikki on huomanneet, miten perseestä ne todella ovat. Oikeasti, tämä muutos on niin vakava, että voisin hyvinkin kuvitella todella monen lopettavan pelaamisen kokonaan, varsinkin jos Limited on mieleen.

Poissa Myrmi

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #52 : 12.06.09 - klo 10:17 »
uudet termit : toi batlefield ei tunnu pyörivän suussa kovin hyvin..

manaburn : manaburn olisi voinnu tietenki jätää kun siitä ei ole normaalisti kellään mitään haittaa mutta ländien täppäämisellä taas on väliä joillakin lapuilla.

lifelink: hyvä muutos

deathtouch: enpä ole pelannu paljon tämmösillä joten en ota kantaa.

combat: no se muuttui nyt erilaiseksi mutta kyllä hyvät pelaajat oppivat uuden systeemin kikkailut nopeammin kuin toiset joten jos olit hyvä pelaaja uskon että opit uuden systeemin nopeasti. en näe sitä kauheana pahana ton stäkin poisto vaan minusta se selkeyttää peliä.

täytyy sanoa että pientä hilpeyttä aiheuttaa nämä jotkut "itku-potku-raivari" kommentit

Poissa Warma

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #53 : 12.06.09 - klo 17:10 »
Combat damagen muutoksesta itkee suurin osa pelaajista. Jonkin verran aloittelijoiden kanssa pelanneena voin kertoa ettei heitä kismitä mikään niin paljon kuin stackihinustus. Koska WotC pyrkii saamaan uusia pelaajia, on combatin muuttaminen heidän kannaltaan erittäin viisasta. Itsekin tykkään, että tietyn tyyliset ihmiset joutuvat opettelemaan oikeasti pelaamaan  sääntömanuaalien ulkoa opettelemisen ja niistä nillittämisen sijaan.

Ei ole tarkoitus provosoida ketään (varsinkaan teitä, tietyn tyyliset ihmiset). Halusin vain sanoa, että ihan hyviä muutoksia ovat

Mikä ihmeen asenne tämä on? Ovatko pelin säännöt 'nillittämistä', ja onko huono juttu jos peli toimii samalla tavalla kaikissa tilanteissa?

Olen pelannut Weatherlightistä asti. Siihen aikaan, jos kaappasi vastuksen miehen Dominating Licidillä, licidin pystyi pelastamaan jos kaveri yritti polttaa miestä incenratella. Sen sijaan licidiä ei pystynyt pelastamaan jos se siirtyi taisteluun toisen miehen kanssa. Ts. taistelusta saatu vahinko oli jostakin syystä eriarvoista incenratesta tulevan vahingon kanssa. Mielivaltaisista syistä taistelun aikana peli ei sisältänyt interaktiota, vaikka näin oli kaikkialla muualla. Kuutosedikka tuli ja muistan hyvin, kuinka hemmetin tyytyväinen olin sen johdonmukaisiin ja elegantteihin sääntöihin. Nyt halutaan käytännössä palata jollekin pimeälle keskiajalle, ja voin vain kuvitella kuinka uusia pelaajia sylettää, kun he eivät voi käyttää loitsujaan tai miesten omia kykyjä niiden auttamiseen taistelussa.

Magic oli kaunis rakennelma juuri sen vuoksi, että sen säännöt ovat ohjelmointikielen tapainen rakennelma, jossa kaikki toiminnot tapahtuivat pohjimmiltaan samalla tavalla. Lisäksi pidin ihan hemmetisti siitä, että kaikissa pelin tilanteissa pelaajille annettiin aikaa toimia, eikä mikään vaihe pelistä poistanut pelaajan kontrollia tapahtumiin. Viitosedikan combat oli ihan oikeasti perseestä nykyiseen verrattuna, ja uusi combat on kenties vielä enemmän perseestä, koska kontrollia on vielä sitäkin vähemmän. En voi rehellisesti sanottuna uskoa, että jonkun mielestä peli paranee tällä muutoksella.

Lopettaminen tuntuu tosiaan hyvältä idealta. Enpä tiedä käykö näin, mutta vitutus on kyllä aika jäätävää.

Poissa Ammusvarasto

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #54 : 12.06.09 - klo 17:40 »
Jos joku legacy-guru osaisi kertoa, että mahtaako combat-muutokset ja manaburnin poisto vaikuttaa aggron/kombon keskinäisiin valtasuhteisiin metassa? Esimerkkinä nyt vaan ulkomaan foorumeilla funtsittu Fire/Icen tai Lightining Boltin kanssa kikkailu, manan floattaaminen upkeepiltä draw stepille, kun LEDejä rikotaan ja tutoroidaan ym. Suomen meta on aika aluekohtasta, mutta entäs isossa maailmassa? Taitaa kyllä mennä teenlehdistä ennustamisen puolelle  ;D

Poissa anthex

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #55 : 12.06.09 - klo 23:11 »
En oo guru mutta lekaan varmaan vaikuttaa vähiten kaikista constructed formaateista. Siinä kun ei satunnaista Jitteä lukuunottamatta mitään combat trickkejä pelata. Paitsi countersliver joka on kyllä nyt ihan kuollut pakka. LEDiä käyttävistä pakoista varmaan ANT on ainoa joka saattaa jotain tehdä manoilla instanttina, dredge ja belcher tekevät asioita vain main phasessa.

Poissa Polari

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #56 : 13.06.09 - klo 12:41 »
Magic oli kaunis rakennelma juuri sen vuoksi, että sen säännöt ovat ohjelmointikielen tapainen rakennelma, jossa kaikki toiminnot tapahtuivat pohjimmiltaan samalla tavalla. Lisäksi pidin ihan hemmetisti siitä, että kaikissa pelin tilanteissa pelaajille annettiin aikaa toimia, eikä mikään vaihe pelistä poistanut pelaajan kontrollia tapahtumiin. Viitosedikan combat oli ihan oikeasti perseestä nykyiseen verrattuna, ja uusi combat on kenties vielä enemmän perseestä, koska kontrollia on vielä sitäkin vähemmän. En voi rehellisesti sanottuna uskoa, että jonkun mielestä peli paranee tällä muutoksella.

Tämä, etenkin tuo ensimmäinen lause, kuvastaa loistavasti omaakin näkemystäni pelistä. Sääntöjä muutetaan nyt niin että niiden toiminta olisi mahdollisimman lähellä sitä mitä Keijo Kasualin intuitio sanoo, vaikka ikinä niitä ei saada sovitettua täydellisesti kaikkien uusien pelaajien perstuntumiin. Tällä taas uhrataan aiempi tilanne jossa säännöt toimivat erittäin konsistentisti eri tilanteissa kun ne oli kerran oppinut, ja tilalle tulee kerroksittain purkkaa jolla haluttu lopputulos on reverse-engineerattu.

Mutta edelleen toivon että käytännössä homma tulee pelaamaan eikä maailma tipukaan niskaan. Tämän näkökannan puolesta väittelee mm. Sam Stoddard vaikkapa täällä: http://www.top8magic.com/2009/06/good-riddance-damage-on-the-stack-by-sam-stoddard/. Aika näyttää.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa GrandLux

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #57 : 13.06.09 - klo 13:37 »
Pärkule sentään !
Paras feature pois määtsikistä. Ei pysty tapattaa ihteensä mana burnilla pelien kustessa. (huomaa sarkasmi)
mana vault ja monolithikin antaa aina tarpeellisen määrän sitä manaa, jei !

Termit on nyt vaan termejä. Eivätkä ihteä kummemmin haittaa kun muutenkin harvase käyttää muita yleistyneitä
termejä kuten: Play = pöytä, Remove = Bänni ym ym.

Mutta tuo stäkki damagen poisto... ... Morphlingit kelpaa proksyiksi enää, tussilla päälle että 'Tarpan' vaan.
Perhana soikoon, näin ensireaktioksi kyllä, minulla napsuu päässä !
Jotain hyvääkin huomasin, Voin jatkossa blokata hypolla mogg fanaticceja. On se Hienoa !
 
Ihminenhän on sopeutuva eläin ja voi olla että kuukaden parin päästä naureskelen partoihin stäkkidamagelle että
kuinka sitä on voinut olla niin naiivi että pelannut joskus moisilla säännöillä. Fanaticilla 2 damgaea HAHAhahahah (ei naurata nytte).

Nojoo, teoreettinen avautuminen päättyy tähän, pelataan ensin....

Poissa zoukka

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #58 : 13.06.09 - klo 13:43 »
Voisiko joku minua viisaampi laittaa vaikka ranskalaisilla viivoilla esimerkkejä mitä tämä stäckin poisto tarkoittaa. Siis poistaako se täydellisesti kaiken kikkailun? Minusta tämä vaikuttaa vähän liian isolta muutokselta. Jotenkin stack määrittely koko MTG:n minulle...

Siis jos stackia ei ole niin meneekö tilanne vaikka näin.

Hyökkään tarpanilla, priority sulle
k
Pumppaan Giant Growthilla, priority sulle
öö Lightning Bolt Tarpaniin, priority sulle
k, sulle
...

neljä lämää nokkaan?

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #59 : 13.06.09 - klo 13:57 »
Voisiko joku minua viisaampi laittaa vaikka ranskalaisilla viivoilla esimerkkejä mitä tämä stäckin poisto tarkoittaa. Siis poistaako se täydellisesti kaiken kikkailun? Minusta tämä vaikuttaa vähän liian isolta muutokselta. Jotenkin stack määrittely koko MTG:n minulle...

Siis jos stackia ei ole niin meneekö tilanne vaikka näin.

Hyökkään tarpanilla, priority sulle
k
Pumppaan Giant Growthilla, priority sulle
öö Lightning Bolt Tarpaniin, priority sulle
k, sulle
...

neljä lämää nokkaan?

Tarpaani hyökkää. Hyökkääjällä on priority, hän pelaa Giant Growthin. Puolustava pelaaja pelaa Lightning Boltin Tarpaaniin. Pultti resolvaa. Tarpaani kuolee. Giant Growth counteroituu. Combat on loppuun käsitelty.

Edit: ei ole stackia poistettu combatista. Combat damage ei vaan enää mene stackiin. Kaikki muut asiat edelleenkin menevät.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?