Poromagia

Kirjoittaja Aihe: M10 sääntömuutokset  (Luettu 70414 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skellu

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #150 : 06.07.09 - klo 14:22 »
Lainaus käyttäjältä: Warma
Mikä tässä on niin epäloogista? Kuten jo mainitsin, pelasin jo kun 5th/6th -vaihdos tapahtui, ja muutos oli silloin mielestäni selvästi loogisempaan suuntaan. Olisi hauskaa kuulla tuntoja muilta jotka pelasivat tuohon aikaan.

Itse pelasin myös tuohon aikaan ~aktiivisesti ja muistaakseni ainoa asia mikä pinon käytössä jäi harmittamaan, oli ne muutamat game-actionit / statet, jotka olisivat minun puolestani käyttää nekin pinoa, vaikka sitten kikkailtaisiinkin enemmän. Jos joka ikinen asia toimisi samalla tavalla (käyttää pinoa), luulisi että peli olisi vain helpompi omaksua. Jos älli ei riitä käsittelemään pinossa olevaa dataa, voi minun puolestani pelata vaikka pokemonia.

Poissa zoukka

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #151 : 06.07.09 - klo 15:13 »
Mutta "prevent" itsessään tarkoittaa ehkäisemistä tai estämistä. Minusta nuo laastarit ja voitelut on epäflavorikkaita, eihän niillä sitä vahinkoa ehkäistä, vaan paikkaillaan jo sattunutta vahinkoa.

Aika moni vanha lappu on epäflavorikas noiden laastarienkin lisäksi  ::)


Poissa Laukkanen

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #152 : 06.07.09 - klo 16:16 »
Aika moni vanha lappu on epäflavorikas noiden laastarienkin lisäksi  ::)

Watch out, its a braingeyser!

Itse aloitin kyllä magicin pelaamisen jo 4th editionin aikoihin, mutta käytännössä opin pelaamaan turnaustasolla vasta sääntömuutoksen jälkeen. Sen jälkeen kun opin stackin, niin kyllä se loogiselta sinänsä tuntui. Suurempi ongelma on mielestäni ollut Magicin perusperiaatteessa julkaista kortteja jotka 'rikkovat' sääntöjä, ja joiden toimintaa tai yhteistoimintaa muiden korttien kanssa sitten pitää kysellä viisaammilta. Oli stackia tai ei. Tämähän tosin on juuri se asia, joka tekee Magicistä mielenkiintoisen.

edit: Pino on itsessään ihan looginen asia. Kun asiaa hetken ajattelin niin kaipa siinä on kuitenkin jotain ideaa että ei laiteta damagea pinoon koska se ei ole käsin kosketeltava asia, verraten spelleihin joiden kanssa voi itse spellien kortteja läpsiä ihan fyysisesti pinoon. Triggered abilityjenkin kanssa kai periaatteessa voi laittaa sen kortin pinoon joka triggeröityy. Tämä niillä varmaan on ollut taka-ajatuksena.
« Viimeksi muokattu: 06.07.09 - klo 16:36 kirjoittanut Laukkanen »

Poissa Jukkis

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #153 : 07.07.09 - klo 14:49 »
Sanokaa mitä sanotte, itse en lähtökohtaisesti tykkää siitä, kun toimivaa asiaa muutetaan fyrkan takia. Näin on kuitenkin toimittu jo 8th editiosta lähtien. Eiköhän se Future Sightissä nähty uusi layouttikin tule vielä pysyväksi houkuttelemaan nasuja.

Olisi se hienoa, kun shakissakin vaihdettaisiin hevosen liikkumista niin, ettei se voi hyppiä toisten nappuloiden yli, koska "se on epäintuitiivista, ei hevonen voi hyppiä tornien yli". Tai: "Oikeastaan miten torni voi liikkua? Jätetäänpäs se paikoilleen..."

Tämä on kyllä WOTCilta pahin kämmäys kaikista ikinä. Ihmiset valittavat kylillä ja raiteilla siitä, kuinka matkapuhelinoperaattorit eivät huolehdi vanhoista asiakkaista. Se on oikein? Mutta tämä pitäisi niellä mukisematta? No way, voivat tunkea parrua jonkun muun hanuriin.

Harmi kun menin myymään Jyhadin/Vampiren kortit muutama vuosi sitten. Olisi taas käyttöä LOOGISELLE pelille, jossa ei muuteta sääntöjä huonompaan suuntaan vain siksi, että saataisiin lisää maksavia asiakkaita.
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #154 : 07.07.09 - klo 15:16 »
Sanokaa mitä sanotte, itse en lähtökohtaisesti tykkää siitä, kun toimivaa asiaa muutetaan fyrkan takia. Näin on kuitenkin toimittu jo 8th editiosta lähtien. Eiköhän se Future Sightissä nähty uusi layouttikin tule vielä pysyväksi houkuttelemaan nasuja.

No jo on aikoihin eletty! Pelifirma haluaa rahaa! Mihin on maailma menossa!

Lainaus
Olisi se hienoa, kun shakissakin vaihdettaisiin hevosen liikkumista niin, ettei se voi hyppiä toisten nappuloiden yli, koska "se on epäintuitiivista, ei hevonen voi hyppiä tornien yli". Tai: "Oikeastaan miten torni voi liikkua? Jätetäänpäs se paikoilleen..."

Kaikkihan me tiedämme että shakin säännöt ovat säilyneet muuttumattomina kautta vuosisatojen siitä asti kun luolamies Gruk veisteli ensimmäiset nappulat mammutin kylkiluusta (siihen aikaan shakki oli teemaltaan scifipeli, kun torneja ja ratsumiehiä ei oltu vielä oikeasti keksitty).

Lainaus
Tämä on kyllä WOTCilta pahin kämmäys kaikista ikinä. Ihmiset valittavat kylillä ja raiteilla siitä, kuinka matkapuhelinoperaattorit eivät huolehdi vanhoista asiakkaista. Se on oikein? Mutta tämä pitäisi niellä mukisematta? No way, voivat tunkea parrua jonkun muun hanuriin.

Muakin vituttaa kun DNA:n tyypit soittelee joka viikko ja kyselee onko mulla vielä se Soneran liittymä. WotCin syy.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Jukkis

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #155 : 07.07.09 - klo 16:09 »
Ymmärrätkö nyt rakas Johanna, että ihmiset jotka valittaa sääntömuutoksista ei valita sitä, että ne muuttuu, vaan sitä, että ne muuttuvat huonompaan suuntaan? Olen jo aikaisemmin sanonut, että 6th edition myötä peli parani. Olen myös sanonut, että ymmärrän hyvin sen, että firman tehtävä on takoa rahaa. Ja mitä matkapuhelinfirmojen arvosteluun tulee, niin se nyt on ihan älytöntä, että firman pitäis antaa rahaa vanhoille asiakkaille vaan siks, että ne on vanhoja asiakkaita. Tää on ihan eri juttu. Tätä vois verrata siihen, että linkkitornien paikkoja muutettais niin, että nassikoiden 20 € puhelimet toimis paremmin, mutta muiden huonommin. Ja että osa puhelimista toimis vaan silloin tällöin puolen kuun aikana. Järkeä?
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)

Poissa Vilhis

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #156 : 07.07.09 - klo 16:21 »
Vaikka olen Jukkiksen kanssa samaa mieltä siitä, että muutos ei ole ainakaan parempaan, niin pitää nyt kommentoida noita vertauksia. Magic on edelleen hieno peli (edellyttäen että tykkäsi siitä ennen, voit myös lukea: edelleen paska) ja uudet sääntömuutokset vaikuttaa peliin niin pikkuriikkisesti, että mua ei lähtökohtaisesti vois vähempää kiinnostaa. Selvisin alkujärkytyksestä ja nyt vois siirtyä pelaamaan ja lopettaa ininän, tai vaikka lopettaa koko pelaamisen sit jos siltä kerta tuntuu. Ininän luonne on siis sinänsä oikea - sääntömuutokset olisi voinut jättää tekemättä - mutta niiden mittakaava on väärä. Ei välitetä pienistä, kun ei pienetkään meistä.
Lainaus käyttäjältä: Gerry Thompson
In the grand scheme of things, a single loss means nothing. By putting the emphasis on winning, I set unrealistic expectations for myself. Once winning stopped being my main goal, I was able to enjoy Magic again.

Poissa Chaosworm

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #157 : 07.07.09 - klo 17:27 »
Vaikka olen Jukkiksen kanssa samaa mieltä siitä, että muutos ei ole ainakaan parempaan, niin pitää nyt kommentoida noita vertauksia. Magic on edelleen hieno peli (edellyttäen että tykkäsi siitä ennen, voit myös lukea: edelleen paska) ja uudet sääntömuutokset vaikuttaa peliin niin pikkuriikkisesti, että mua ei lähtökohtaisesti vois vähempää kiinnostaa. Selvisin alkujärkytyksestä ja nyt vois siirtyä pelaamaan ja lopettaa ininän, tai vaikka lopettaa koko pelaamisen sit jos siltä kerta tuntuu. Ininän luonne on siis sinänsä oikea - sääntömuutokset olisi voinut jättää tekemättä - mutta niiden mittakaava on väärä. Ei välitetä pienistä, kun ei pienetkään meistä.

Itsekin olen nyt hyväksynyt sääntömuutokset, mutta jos tätä pitäisikin isona juttuna pienen sijaan ja lopettaisi boostereiden ostamisen kokonaan ja jos kaikki pelaajat toimisivat samoin, ehkäpä pienetkin välittäisivät meistä ja vaihtuisivat niihin sääntöihin, jotka tällä hetkellä vielä ovat voimassa. Tämä ei kuitenkaan ole millään asteella mahdollista, koska yksi tuhansista ihmisistä jaksaa vaivautua boosterilakkoon ja loppujen mielestä muutos on huono, mutta eivät viitsi tehdä asialle mitään.

Jos joskus vielä combat damage stäkittääkin, niin ihan varmasti täällä tulee olemaan sellainen ketju, jossa ne pelaajat, jotka aloittavat M10:n jälkeen, valittavat siitä, että hyviä sääntöjä muutetaan monimutkaisemmiksi; kyllä näihin sääntöihin pystyy tottumaan ja nehän on tosiaan kaikille samat. Jos Mogg Fanatic on huono, pelataan sitten jotain dekkiä, jossa ei tarvitse pelata Mogg Fanaticia, tai korvataan se jollain muulla kortilla, joka uudistuksen jälkeen onkin parempi kortti, kuin ennen.
aka. Awaclus

Poissa Laukkanen

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #158 : 07.07.09 - klo 17:29 »

Kaikkihan me tiedämme että shakin säännöt ovat säilyneet muuttumattomina kautta vuosisatojen siitä asti kun luolamies Gruk veisteli ensimmäiset nappulat mammutin kylkiluusta (siihen aikaan shakki oli teemaltaan scifipeli, kun torneja ja ratsumiehiä ei oltu vielä oikeasti keksitty).


Viimeisimmät sääntömuutokset Shakissa ovat 1300-1400-lukujen ajalta, kun linnoittaminen ja ohestalyönti otettiin käyttöön. Huom: muunnettuja sääntöjä on kyllä ehdoteltu mutta pelaajat eivät ole innostuneet.
Päivän offtopic-annos oli sitten siinä.

edit: vaikka ensireaktioni sääntömuutoksista olivat vähän äkkipikaisia, tarkemmin miettimällä voin suhtautua objektiivisesti muutoksiin. Suosittelen sitä muillekin.

Poissa Karhumies

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #159 : 08.07.09 - klo 02:52 »
Nimimerkeille Thaurwylth ja Warma:

En aikaisemmassa viestissäni suinkaan analysoinut sääntömuutokseen mahdollisesti johtaneita syitä, kuten taisitte sen (virheellisesti) tulkita; viestissäni iloitsin subjektiivisesti sääntömuutoksen helpotuksista regular-tason turnausjärjestäjän ja sääntöopettajan arkipäiväiseen elämään. En myöskään missään vaiheessa väittänt MtG:n nykyisten sääntöjen olevan epäloogisia; totesin vain epäsuorasti, että uusien pelaajien taipumus mieltää combat damagen teko yhtäaikaiseksi "turpaan lyömiseksi" tekee nykysääntöjen damagestackiin respondaamisen opettamisesta jonkun verran monimutkaisempaa, eivätkä kaikki turnausneitsyet ole tietoisia siitä että homma menee nykyisellään näin. Koska TJ ei saa antaa pelivinkkejä kesken turnauspelin, olen ollut parikin kertaa hyvin turhauttavassa tilanteessa, jossa haluaisin opettaa pelaajalle pelin perusmekaniikkaa (hän ei siis pelaa virheellisesti, vaan ainoastaan hyvin typerästi, koska ei osaa combat-sääntöjä tai luulee niiden menevän jotenkin ihan muuten kuin oikeasti), mutta joudun sen sijaan katselemaan vierestä turpasaunaa. Kantapään kautta kuulemma oppii, mutta kaikkia pelaajia tällainen ensikosketus turnausskeneen ei motivoi.

Tokihan vanhat pelaajat kyykyttävät nuorempiaan myös uudistetuilla säännöillä, mutta valtaosassa näistä tilanteista ei uudelle pelaajalle tule fiilistä "ai oonksmä pelannu tätä peliä alusta alkaen ihan väärillä combat-säännöillä, onpas paska peli, ostaiskohan joku nää kortit eurolla pois".

/kärjistys

Poissa Laava

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #160 : 08.07.09 - klo 09:14 »
...iloitsin subjektiivisesti sääntömuutoksen helpotuksista regular-tason turnausjärjestäjän ja sääntöopettajan arkipäiväiseen elämään.
Ei ole kyllä minun elämääni helpottanut yhtään.
DCI Level 1 Judge


Ufojen kosminen viesti

Poissa Warma

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #161 : 08.07.09 - klo 11:42 »
Tokihan vanhat pelaajat kyykyttävät nuorempiaan myös uudistetuilla säännöillä, mutta valtaosassa näistä tilanteista ei uudelle pelaajalle tule fiilistä "ai oonksmä pelannu tätä peliä alusta alkaen ihan väärillä combat-säännöillä, onpas paska peli, ostaiskohan joku nää kortit eurolla pois".

Tämä on se mitä Wizardskin väittää, mutta olen silti aika skeptinen. Eikö aloitteleva pelaaja tämän tilanteen vastaantullessa koe lähinnä hoksaamisen elämystä tyyliin "ai tämä unsummon tekeekin jotakin" tai "katsos, huski onkin hyvä kortti, ihmettelinkin miksi sillä oli noin turha ability" tai "aivan, tietenkin sen täytyy olla näin, koska sittenhän peli toimii samoin kaikissa kohdissa!".

Kuten aikaisemminkin sanoin, emäntä halusi taannoin oppia pelin ja riitti oikeastaan todeta, että määtsik ei ole mikään huutoäänestys ja on aina aikaa tehdä mitä haluaa. Tämä riitti vanhoilla säännöillä ihan käsittämättömän pitkälle. En pitänyt Split Secondista, koska se poisti interaktiota ja pelaajien kontrollia tapahtumiin, ja combat-muutos on huono idea samasta syystä.

Tämän laudan ja maailman tuntoja lukemalla näyttää siltä, että ihmiset lähinnä alistuvat asianlaitaan. Mitään tuskin on tehtävissä, joten tämä on ihan fiksua. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö saisi kokea vitutusta. Aika moni täällä on pelannut aika pitkään, ja jos harrastus muuttuu vähemmän hauskaksi kesken kaiken, vitutus on mielestäni ihan perusteltua.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #162 : 08.07.09 - klo 13:14 »
En aikaisemmassa viestissäni suinkaan analysoinut sääntömuutokseen mahdollisesti johtaneita syitä, kuten taisitte sen (virheellisesti) tulkita; viestissäni iloitsin subjektiivisesti sääntömuutoksen helpotuksista regular-tason turnausjärjestäjän ja sääntöopettajan arkipäiväiseen elämään.

Vaikuttimillasi ei ole merkitystä. Minusta näkemyksesi on yksinkertaisesti väärin. Perustelut aiempana (useaan kertaan). Pelaajia ei voi turnauksessa suojella pahalta maailmalta, jos paha maailma tarkoittaa sääntöjen noudattamista. Henkilö, joka kokee musertavan epäonnistumisen tullessaan pelatuksi kioskille, ei ymmärrä pelistä yhtään mitään. Ei ennen, ei tulevaisuudessa. Hän voi kyllä oppia, mutta ei varmasti opi, jos lähtökohtaisesti yritetään vain vältellä virheitä. Mahdottomia ei edes vaadita, 2-3 turnausta riittää kaikkien oleellisten peruskikkojen hoksaamiseen ennen, tulevaisuudessa.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #163 : 09.07.09 - klo 07:59 »
Helvetti, kuukauden on poissa ja heti pitää lyödä peli uusiksi  ;D

Eipä nuo uudistukset nyt aivan paskoilta näytä, eniten hämää tuo combatin uusiminen. Kai se sitten noinkin toimii, tosin jonotussysteemi tuntuu jotenkin vammaiselta, säkkiukot ovat nyt sitten todella paskoja, unsummonit ja pumput aavistuksen verran huonompia ja poisto parempaa. Tuskin vaikuttaa constructedissa kauheasti, limitedissä jonkun verran enemmän. Ei heilautua tällaisen umpikasuaalipelaajan venettä mihinkään suuntaan.

Isompi nillitys on siitä että pitää nykäistä Wrathi pois perussetistä ja korvata kuuden manan massapoistolla. Ja muutenkin constructedin pelaamiseen tarvitsee nyt sitten ostaa basic settiäkin joka näyttää uusiutuvan kerran vuodessa. Rahastus potenssiin kaksi, sano.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Petuzki

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #164 : 10.07.09 - klo 12:02 »
Kyllähän aluksi tuo combatin uudistuminen hämäsi, mutta pikkuhiljaa siihen alkaa tottumaan. Ainut mikä oikeastaan harmittaa on säkkäyksen huononeminen, mutta uskon, että 2-3 vuoden päästä kukaan ei enään pahemmin muistakkaan/ajattele, että combatdamagen jälkeen on ollut stäckikin.
Joten otetaan ihan rauhassa ja annetaan uusille säännöille mahdollisuus. Ei maailma tähän lopu. :)

Poissa Chaosworm

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #165 : 10.07.09 - klo 15:51 »
Mihin kellonaikaan muutokset huomenna muuten tulevat voimaan periaatteessa? Niinkuin sillä mitään väliä olisi, kyselen vain.
aka. Awaclus

Poissa Jetch

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #166 : 12.07.09 - klo 13:26 »
Eipä voi muuta kuin nauraa. Onneksi tuli pelaaminen lopetettua hyvän sään aikaan. Stackiin koskeminen on ehkä huonoin teko ikinä. Toivottavasti se poikii edes jotain hyvää tulevaisuudessa. Tsemppiä vaan kaikille jätkille ja naisille, jota uudet säännöt vituttavat.

Poissa Temppi88

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #167 : 12.07.09 - klo 20:25 »
Eipä noista säännöistä mitään haittaa näyttänyt eilen prellussa olevan :)

EDIT:

Vähän tarkemmin vaan tuli katsottua millä hyökkää ja miten blokkaa.

Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #168 : 12.07.09 - klo 21:42 »
Jospa mäkin vihdoin avaisin sanaisen arkkuni.

Muutokset eivät muuttaneet peliä juurikaan - pelikokemus tuntui yhä samalta, vaikka jokin pieni asia muuttuisikin. Nyt on tullut pelattua yksi prelikka ja joitakin dräftejä uusilla säännöillä, yhden kerran laitettu blokkaajat jonoon niin että erilaisilla kombat trikeillä olisi voinut olla merkitystä ja pari kertaa ei lämät stäkissä tehtykään mitään - Siege-Gang Commander taisi silti olla pelattava prelikassa. Combatti muuttui vain vähän ja tuntui siltä että nyt oli enemmän valintoja kuin aikaisemmin. Blokkaanko ja säkkäänkö ennen lämiä, blokkaanko ja treidaanko combat lämän kautta vai jätänkö blokkaamatta? Aikaisemmin valinta olisi ollut selvä, nyt ei. Ja tämä tuli eteen useammankin kerran. Hyvä pelaaja saanee tästä siis etua myös sen jälkeen, kun tähän uudistukseen ja pelin toimintaan ollaan totuttu eikä etu tule vain sääntötuntemuksesta. Kun molemmat osaavat säännöt ja peli ratkeaa pelitilanteen ja sääntöjen mahdollistamiin / aiheuttamiin valintoihin ollaan hyvällä mallilla.

Nyt combat lämät vain tapahtuvat - ei pitäisi tuntua hirveän epäloogiselta. Siitä vasta olikin puhetta kun stäkki keksittiin ja ukot pystyivät sekä tekemään combat lämää että säkkäävän itsensä johonkin asiaan - tämä ei todellakaan tuntunut kovin intuitiiviselta muutokselta casual-pelaajalle kymmenen vuotta sitten. M10 - muutos tuntuu. Ja puhe siitä että kaikki asiat pelissä toimivat samoilla tavoilla, käyttäen stäkkiä - combat lämä käytti mutta entäs phasing? Morphaus? Ländin pelaus? Licidien efektin lopettaminen? NAF'S ASPIN MAKSAMINEN?

Combat lämien stäkkiin meno jopa hämäsi joitakin - Pauli Jantunenkin (PJ!) yritti jöndätä x/2 - miestään Sudden Shockin jo resolvattua mutta sen Sudden Shockin lämien ollessa stäkissä. Spellien lämä nyt vain "toimi eri tavalla" kuin combat lämä, tässäkin mielessä tämä on muutos loogisempaan suuntaan.

Epäloogiselta tässä tuntuu vain tuo blokkajien jonoon asettaminen ja se, ettei tokaa miestä voi listiä ennen ekaa. No, nehän ovat jonossa, logiikka löytyi! Jos lämät olisi saanut jakaa vapaasti eikä siihen olisi enää voinut respondata niin blokkaaja olisi ollut turhan palJolti altavastaajana trikkien kanssa. Parempi näin.


Väitänpä että mana burnin poisto muuttaa yksittäisiä dekkejä melkeinpä enemmän kuin combatin uudistukset - toki enemmälti muissa formaateissa kuin limitedissä ja Standardissa. Eipä enää floatata manaa upkeepistä drawiin (Solidarity ei voi yrittää pyörähtää upkeepissa, nouseekin Reset - no, annetaan vastustajan nostaa kortti ja jatketaan drawissa samoilla manoilla. Ei toimi.) Tämä lienee ainoa muutos josta en ehkä pitänyt, muihin suhtaudun neutraalimmin.

Lisäksi nyt phasing - asiat vain ovat pelissä mutta peli toimii ikäänkuin ne eivät olisi olemassakaan. Ja banding (ja etenkin Bands with other Dinosaurs!) on parempi kuin ennen!


Peli muuttui, se on selvä. Mutta muuttuiko se huonompaan suuntaan? Jos sillä voitti pelejä että osasi laittaa lämät stäkkiin ennen Sakura-Tribe Elderin säkkäämistä ei peliseura tainnut olla kovin laadukasta - tuon temput osasivat kaikki vähänkin pelanneet. Mutta entäs nyt kun valinta ei olekaan selvä?
Tätä sääntömuutosta ei tehty siksi että Magic olisi paremi peli elokuussa 2009. Tämä sääntömuutos tehtiin siksi että Magic olisi kokonaisuutena parempi peli etenkin pitkän ajan kuluttua JA peli olisi helpommin uusien pelaajien opittavissa. Ja siinä mielestäni onnistuttiin.
Kunhan sääntöjä ei turhaan muuteltaisi liian usein - kymmenen vuotta merkittävien muutosten välillä ei liene liian usein, mutta NÄITÄ muutoksia ei pidä tehdä vain muutoksen takia, toisin kuin monia muita (jos Magiciin ei tulisi mitään uutta mekaniikkaa viiteen vuoteen niin pelillä ei kovin lujaa menisi)
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

Poissa Thalian

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #169 : 12.07.09 - klo 22:01 »
Eipä noista säännöistä mitään haittaa näyttänyt eilen prellussa olevan

Kyllä yksittäisten korttien kohdalla nuo uudet säännöt näkyivät tosi paljon. Ennen nantuko husk oli varsin pelattava mies, mutta vastaava vampire aristocrat oli uusilla säännöillä ihan paska. Useita kertoja tuli prellussa vastaan tilanne, jossa ennen olisin saanut 1-2 vaihdon, mutta joka nyt olisi mennyt 2-2.

Sac-efektit ovat nykyään älyttömän huonoja, joten ei tarvi olla mikään selvännäkijä sanomaan, että näiden taso tulee nousemaan tosi paljon. Samalla vanhenee piljoona korttia, joilla ei vain tee enää ikinä yhtään mitään. En pidä siitä, että kortteja tehdään tarpeettomiksi suuria määriä kerralla.

Poissa Padishar

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #170 : 12.07.09 - klo 22:51 »
"Husk uusilla säännöillä ihan paska" ja "sac-abilityt nykyään älyttömän huonoja". Thalian, älähän nyt viitsi liioitella. Ihan turha väittää, että Huskin hyvyys perustui pelkästään tuohon 2for1-tilanteen mahdollistamiseen tai että joka ikistä sacrificea käytettiin vain ja ainoastaan damagen ollessa stackissa (tai käytettiin joo, mutta olisiko lopputulos ollut erilainen jos sen olisi tehnyt declare blockersissa). Vampire Aristocrat on edelleen ihan pelattava mies, etkä oikeasti vanhoilla säännöillä noissa tilanteissa olisi päässyt 2for1-edulle, koska eihän vastustaja semmoista sinulle tarjoaisi (ellei nyt olisi ihan pakko). Mogg Fanatic kärsi tuosta muutoksesta, mutta sitten esimerkiksi Sakura-Tribe Elder on edelleen mainio mies preventoimaan vauriota samalla kun kiihyttää/fiksaa manat; en usko että sen ability nykyään on ihan jätettä.

Eilisessä M10-prereleasessa myös jokainen tilanne, jossa minä tai vastustajani tai pelaaja jossain seuraamassani pelissä käytti boostispelliä, oli semmoinen jossa se piti joka tapauksessa pelata declare blockersissa että siitä oli mitään hyötyä. Toki varmasti oli joillain niitäkin tilanteita, joissa olisi ollut hyvä päästä pelaamaan se vasta damaget stackissa, mutta ovatko ne sittenkään merkittävän yleisiä?

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #171 : 13.07.09 - klo 09:16 »
M2010 toimii uusilla säännöillä ihan hyvin, mutta kun kyseessä on ACR dräfti niin joutuu arvottamaan muutamat kortit uudelleen - varsinkin sacrifice efektit. Tosin pommit tulevat edelleen olemaan pommeja, kyseessä on lähinnä muutaman kortin merkittävä heikentyminen. Pumppuspellejä on ACR:ssä jonkun verran ja ne ovat kautta linjan aavistuksen verran huonompia. Tässä lista ACR lapuista jotka minun mielestäni heikkenivät merkittävästi:

Etherium Astrolabe
Skeletal Kathari
Call to Heel
Unsummon
Dauntless Escort
Gluttonous Slime
Qasali Pridemage
Scarland Thrinax
Thopter Foundry

..enkä edelleenkään väitä etteikö Escortti ja Pridemage olisi hyviä limited lappuja. Eipä niitä nyt niin kauheasti ole ja eivät ole mitään first pickkejä muutenkaan. Instant poistot ovat limitedissä vielä ehkä entistäkin arvokkaampia ja niillä saa mahdollisesti vieläkin enemmän etua kuin ennen. Elämä jatkuu, pojat ja tytöt.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa zoukka

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #172 : 13.07.09 - klo 10:38 »
Jees melko kivutonta näillä uusilla säännöillä on ollut dräftätä. Itse huomasin oikeastaan vain muutamaan otteeseen tilanteen, jossa oma pelini olisi hiukan tehottomampaa uusilla säännöillä ja molemmat koskivat joko Astrolabea tai Thopter Foundryä (kiva synergia muuten näillä).

Poissa WaMMaSaNDe

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #173 : 13.07.09 - klo 12:56 »
Vaikka Thopter Foundry huononi, on se silti naurettavan hyvä lappu ja todella solideja 2- ja 3-droppeja Pridemage ja Escort ovat vieläkin niinkuin sanoit. Noista lapuista huomattavasti huononi lähinnä Astrolabe, Call to Heel, Gluttunous Slime ja Thrinax. Ja kyllä noitakin 23. korttina dekissä pelaa.

Ei nää uudet säännöt ihan niin paljon vaikuttaneetkaan kun olisin odottanut, eniten tähän mennessä manaburnin poistaminen on näkynyt peleissä, mm. filtteriländit on aavistuksen verran parempia.

Poissa veijari

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #174 : 14.07.09 - klo 18:44 »
Hanuristahan nuo muutokset on.
Periaateessa ei ole väliä mitkä zonejen nimet on, ne toimiva aivan yhtä hyvin vaikka ne olisi numeroitu tai merkattu pelkillä kirjaimilla.
Combattrickien pakottaminen "amatöörimokiksi" on aivan naurettavaa. Eli juurikin tuo että dmg on stack? Sitten Giant Growth = ei missään tapauksessa 2-1, jos pelaat ennen lämää gg:n olet tardi. Nyt on pakko olla tardi jos meinaa käyttää ko. trickin.
Molemmat ovat todennäköisesti kiinni siitä että jenkkiläiset läskit eivät jaksa opetella vaikeita juttuja ja battlefield kuulostaa lapsen mielestä paremmalta kuin "play".
Itse en näe itseäni velhona joka heittää olentoja "into the battlefield" vaan pelaajana joka laittaa kortteja peliin.
Parhautta näissä uudistuksissa on se että niistä on turha valittaa, vaihtoehdot on "lopeta" tai "tykkää tästä" joka ei myöskään ole mukavaa kun on rahaa jo korteissa kiinni kiloissa laskettavia summia(itselläni onneksi ei tosin ole p9ä ja muuta herkkua niin vielä on täysin realistista lopettaa jos vituttaa).
Ylipäätänsä parin viimevuoden aikana on menty tosi paljon huonompaan ja koska kaiken takana on raha, ei pelaajan mielipiteellä ole väliä :(
Onneksi sentään standardia voi aina olla pelaamatta niin ei tarvitse ihan niin paljon tukea tuota linjaa että "mitä enempi settiä vuodessa, sitä parempi", tosin myös korttien voimatasojen nousu pakottaa lekamiehetkin ajoittain uusiutumaan(esim. goyf 80-100e/setti ja kaikille pakollinen).

-Ei voi minkään mutta en tykkää tästä.


e: Malinin kanssa samoilla linjoilla kuitenkin tuosta että säännöt on samat kaikille, parempi pelaa edelleen paremmin. Oma vuodatukseni siis johtuu tasan siitä että korjataan hyväksi todettua jotta saataisiin tyhmemmätkin
kiinnostumaan pelistä jota on jopa korttipelien shakiksi kutsuttu. Eihän shakinkaan säännöt muutu että tyhmempikin pärjäisi :)
« Viimeksi muokattu: 14.07.09 - klo 18:49 kirjoittanut veijari »

Poissa Chaosworm

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #175 : 14.07.09 - klo 18:59 »
kaiken takana on raha, ei pelaajan mielipiteellä ole väliä :(
Mikäs järki tässä on? Pelaajan mielipiteellä juurikin on väliä, jos kaiken takana on raha. Jos pelaajan mielipide on, että peli on niin kärsinyt, ettei sitä viitsi pelata kukaan, niin sitä ei pelaa kukaan ja WotC ei saa rahaa. Tätä tosin ei WotCin pässit tajua, ja sitten kun kukaan ei enää pelaa peliä, niin pelaajia ei saa enää takaisin (vaikka säännöt muutettaisiin takaisin wanhaan, kukaan ei tästä tulisi tietämään koska ketään ei kiinnosta lueskella nettiä siltä varalta, että näin kävisi) ja koko peli lopetetaan, koska se tekee enemmän tappiota kuin tuottoa.
aka. Awaclus

Poissa veijari

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #176 : 14.07.09 - klo 20:27 »
Missasit pointin kokonaan siitä että jo "koukutettujen" pelaajien on hyvin hankala lopettaa jonkin noinkin pienen asian kuin sääntömuutoksen takia.
Ja kuka oikeastaan haluaakaan? Todennäköisesti muutamien vuosien ajan kuullaan "vanhasta, paremmasta ajasta" ja sitten paska on pikkuhiljaa nielty.
Vanhat pelaajat alistuvat rahan alla ja uusia pelaajia on saatu ja pitäisi keksiä miten tehdä lisää rahaa, keksitään taas jotain uutta "peliin sopimatonta".

Poissa Renter

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #177 : 14.07.09 - klo 20:52 »
Herätetäänpä vähän keskustelua. Jos katselin oikein, niin kukaan ei ole vielä kommentoinut Snakeformin tunetusta.

Tausta: Layerien vaihto, nykyään menevät:
  Layer 7a: Effects from characteristic-defining abilities are applied.
  Layer 7b: Effects that set power and/or toughness to a specific number or value are applied.
  Layer 7c: Effects that modify power and/or toughness (but don't set power and/or toughness to a specific number or value) are applied.
  Layer 7d: Power and/or toughness changes from counters are applied.
  Layer 7e: Effects that switch a creature's power and toughness are applied.
Eli Snakeform ei enää vaikuta esim. Exalted -keywordiin tai edes Giant Growthiin. Countereihinhan se ei ole koskaan vaikuttanut.

Näin äkkiä miettien tulee mieleen myös Humility (Extendediä tosin). Voi ehkä olettaa, että Zendikarissa olisi tätä mekaniikkaa enemmänkin, kun se kerran tunetusta sai.

Muista muutoksista esiin nousi Fear -> Intimidate. Eli Intimidate on yleinen avainsana 'ei voi blokkia jos ei jaa väriä'. Peloittavaa punaista Gianttia odotellessa.
23:15 <@Rancid-> jos Bear Cub blokkasi Bloodbraid Elfin tai toisinpäin, arvatkaapa mitä siinä tilanteessa tapahtui
23:16 <@Rancid-> ..karhunpoika sai rastaa

20:03 < rayenni> ja esim overrun ilman tramplee on silti run

00:52 <@luma> koska ulkopelin stack on sisäpelin ulkopuolella

Poissa instiqma

Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #178 : 15.07.09 - klo 09:30 »
Combattrickien pakottaminen "amatöörimokiksi" on aivan naurettavaa. Eli juurikin tuo että dmg on stack? Sitten Giant Growth = ei missään tapauksessa 2-1, jos pelaat ennen lämää gg:n olet tardi. Nyt on pakko olla tardi jos meinaa käyttää ko. trickin.

Sanonpa vielä kerran, kun ilmeisesti ei ole jaksettu tätä ketjua tai juuri mitään muuta keskustelua aiheeseen liittyen lukea... Koetko oikeasti, että peli meni simppelimpään suuntaan kun nyt ei oo enää yhtä oikeaa playta aina ja iänkaikkisesti, vaan joutuu harkitsemaan asioita combatissa? Amatöörimokia tekee amatöörit, paremmat pelaajat osaa arvioida tilanteen ja pelata sen mukaan.

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: M10 sääntömuutokset
« Vastaus #179 : 15.07.09 - klo 09:53 »
Taitaa ihmisiä vaan ketuttaa se, että joutuu miettimään peliliikkeitä enemmän ja uudella tavalla.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?