Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Klooni, Melira ja persist  (Luettu 5659 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Warp

Klooni, Melira ja persist
« : 08.10.13 - klo 00:10 »
Voisiko joku selittää minulle tarkasti, mitä tässä tilanteessa tapahtuu, ja miksi?

Pöydällä on Clone (joka kopioi jotain, ei väliä) ja Melira's Keepers. Sitten Clonelle annetaan persist (esimerkiksi Cauldron Hazella) ja se kuolee. Kun Clone tulee takaisin, valitaan että se kopioi Keepersin. Tuleeko siihen -1/-1 -kountteri vai ei, ja miksi?

(Käsittääkseni mikäli persist annettaisiin Melira's Keepersille ja se kuolisi, niin se palaisi takaisin ilman kountteria, mutta minulle on epäselvää missä "järjestyksessä" Clonen ja persistin efektit evaluoidaan. En oikein osaa löytää tätä asiaa pelin säännöistäkään...)

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Klooni, Melira ja persist
« Vastaus #1 : 08.10.13 - klo 04:34 »
Ei tule.

Clonen kopiointi suoritaan ensimmäisenä, sen jälkeen yritetään resolvata mahdollisia muita asioita eli tässä tapauksessa -1/-1 counterin asettamista jolloin huomataan että tässähän on Melira's Keepers tulossa pöytään, ei onnistu.

(click to show/hide)
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Warp

Vs: Klooni, Melira ja persist
« Vastaus #2 : 08.10.13 - klo 18:30 »
Mikäli Clonen sijasta kyseessä onkin Volrath's Shapeshifter joka saa persistin ja kuolee, ja graveyardin päällimmäinen kortti on Melira's Keepers, niin tekeekö se eroa?

Poissa luma

Vs: Klooni, Melira ja persist
« Vastaus #3 : 09.10.13 - klo 18:58 »
Ei ole eroa. Permanentin omat static abilityt lasketaan mukaan, kun enters the battlefield -replacement effectejä käsitellään. Tässäkin tapauksessa peliin olisi tulossa Melira's Keepers joka ei voi countereita saada.

Poissa Ville Kankaanpää

Vs: Klooni, Melira ja persist
« Vastaus #4 : 09.10.13 - klo 19:37 »
Entä jos tokeni jolla on persist kuolee, tuleeko takaisin peliin vai katoaako?
Holy Mantle - Pyhä Manteli

Poissa Samsson

Vs: Klooni, Melira ja persist
« Vastaus #5 : 09.10.13 - klo 19:57 »
Tokeni, kun poistuu battlefieldiltä minne tahansa, lakkaa olemasta, eikä siis palaa.

Poissa Warp

Vs: Klooni, Melira ja persist
« Vastaus #6 : 10.10.13 - klo 10:53 »
Ei ole eroa. Permanentin omat static abilityt lasketaan mukaan, kun enters the battlefield -replacement effectejä käsitellään. Tässäkin tapauksessa peliin olisi tulossa Melira's Keepers joka ei voi countereita saada.

Tämä kuitenkin vaikuttaa hieman erilaiselta tilanteelta koska missään kohtaa tätä prosessia ei tapahdu replacement-efektejä. Shapeshifterin ja Keepersin abilityt eivät ole replacement-efektejä, ja ehkä hieman yllättäen persist ei taida olla sekään replacement-efekti. Tämä johtuu siitä, että sääntö 614.1c luettelee tarkat sanamuodot kyseisille efekteille:

Lainaus
Effects that read "[This permanent] enters the battlefield with . . . ," "As [this permanent] enters the battlefield . . . ," or "[This permanent] enters the battlefield as . . . " are replacement effects.

Persist ei kuitenkaan käytä tuota tarkkaa sanamuotoa. Ero on pieni, mutta saattaa olla olennainen:

Lainaus
When this permanent is put into a graveyard from the battlefield, if it had no -1/-1 counters on it, return it to the battlefield under its owner's control with a -1/-1 counter on it.

Päteekö sääntö, joka kuvaa miten ETB-replacement-efektit pitää evaluoida, tässä tilanteessa, kun mitään replacement-efektejä ei ole? (Vai onko persist sittenkin replacement-efekti vaikka se ei käytä tarkasti mitään luetelluista sanamuodoista?)

Poissa deFreak

Vs: Klooni, Melira ja persist
« Vastaus #7 : 10.10.13 - klo 11:22 »
Päteekö sääntö, joka kuvaa miten ETB-replacement-efektit pitää evaluoida, tässä tilanteessa, kun mitään replacement-efektejä ei ole? (Vai onko persist sittenkin replacement-efekti vaikka se ei käytä tarkasti mitään luetelluista sanamuodoista?)

Jos tarkoitat tätä sääntöä

614.12. Some replacement effects modify how a permanent enters the battlefield. (See rules 614.1c–d.) Such effects may come from the permanent itself if they affect only that permanent (as opposed to a general subset of permanents that includes it). They may also come from other sources. To determine which replacement effects apply and how they apply, check the characteristics of the permanent as it would exist on the battlefield, taking into account replacement effects that have already modified how it enters the battlefield (see rule 616.1), continuous effects generated by the resolution of spells or abilities that changed the permanent’s characteristics on the stack (see rule
400.7a), and continuous effects from the permanent’s own static abilities, but ignoring continuous effects from any other source that would affect it.


niin sen ei tarvitse päteä (eikä se pädekään, koska kyseisessä tapauksessa ei tosiaan näyttäisi olevan replacement effectejä), koska

112.6h An object’s ability that states counters can’t be placed on that object functions as that object is entering the battlefield in addition to functioning while that object is on the battlefield.

Toki voin olla täysin kujallakin.

Jos se mietityttää, että onko Shapeshifter jo Keeperi ennen kuin tulee takaisin peliin, niin ymmärtääkseni näin täytyy olla, koska

611.3c Continuous effects that modify characteristics of permanents do so simultaneously with the permanent entering the battlefield. They don’t wait until the permanent is on the battlefield and then change it. Because such effects apply as the permanent enters the battlefield, they are applied before determining whether the permanent will cause an ability to trigger when it enters the battlefield.
« Viimeksi muokattu: 10.10.13 - klo 11:30 kirjoittanut deFreak »

Poissa Warp

Vs: Klooni, Melira ja persist
« Vastaus #8 : 10.10.13 - klo 12:12 »
Jos se mietityttää, että onko Shapeshifter jo Keeperi ennen kuin tulee takaisin peliin, niin ymmärtääkseni näin täytyy olla, koska

611.3c Continuous effects that modify characteristics of permanents do so simultaneously with the permanent entering the battlefield. They don’t wait until the permanent is on the battlefield and then change it. Because such effects apply as the permanent enters the battlefield, they are applied before determining whether the permanent will cause an ability to trigger when it enters the battlefield.

Tämä tosiaan tuntuisi antavan aika lopullisen vastauksen.

Se kuitenkin herättää toisen, hieman aiheeseen liittyvän kysymyksen: Mikäli kontrolloit Master Biomancerin ja castaat Elvish Championin, niin käsittääkseni Champion saa vain 2 counteria, ei 3. Kuitenkin yllämainittu sääntö kuulostaisi siltä, että sen pitäisi saada 3.

Miksi Champion saa vain 2 counteria, ottaen huomioon yo. sääntö?

Poissa deFreak

Vs: Klooni, Melira ja persist
« Vastaus #9 : 10.10.13 - klo 13:05 »
Miksi Champion saa vain 2 counteria, ottaen huomioon yo. sääntö?

Sanoisin, että samasta syystä kuin Melira (ei Keepers), jolle on annettu Persist, saa -1/-1 counterin palatessaan pöytään. Eli Master Biomancerin replacement effect vaikuttaa ennen Archdruidin peliintuloa, mutta Archdruidin ability vaikuttaa vasta sen ollessa pelissä. Huomaa, että 112.6h koskee vain sellaista objektia, jonka static ability vaikuttaa siihen itseensä. Tilanne on eri, jos ability vaikuttaa joukkoon objekteja.