Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Legacy - katoavaa kansanperinnettä?  (Luettu 65120 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TesTang

Vs: Legacy - katoavaa kansanperinnettä?
« Vastaus #30 : 11.11.15 - klo 14:53 »
PR tappio ei kyllä tässä keississä välttämättä olisi kovin suuri jos otetaan huomioon, että ilmeisesti suurin osa pelaajakunnasta on listan poistamisen kannalla. Mun mielestä on myös aika naiivia olettaa, että Reserved List:in kaltainen lupaus pysyisi nykymaailmassa tappiin saakka. Maailma muttuu nopeammin kuin koskaan ja myös MtG:hen vaikuttaa pelin ulkopuolisia tekijöitä (esim. tässä tapauksessa väärentäjät). Eipä sekään ole kovin harvinaista, että yritykset eivät pidä antamistaan lupauksista kiinni.
Henkilökohtaisesti uskon, että listan kätöstä tullaan luopumaan viimeistään siinä vaiheessa, kun väärennökset alkavat horjuttaa kuluttajien luottamusta secondary markettiin ja tämä alkaa näkymään hinnoissa.

Poissa kivi

• L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Ei tällä kuuhun mennä
« Vastaus #31 : 11.11.15 - klo 14:56 »
Itseasiassa WotC oli jo valmis luopumaan Reserved Lististä (ainakin firmassa oli asiasta vahvasti yhtenevä mielipide), mutta Hasbron lakimiehet olivat asian estäneet kun heitä oli asiassa konsultoitu. Syy todellakin on oikeusjutun välttäminen koska jenkkien tuomioistuimet ovat varsin arvaamattomia eikä Hasbro halua ottaa moista riskiä puhumattakaan PR tappiosta mikä lupauksen rikkomisesta muodostuisi.
Tähän olisi kiinnostavaa saada lähde.

Useampi WotC:n työntekijä on tästä puhunut, mutta kommenteista on jo paljon aikaa. Kun Hasbro otti WotC:n haltuun heillä olisi kenties ollut lakiteknisesti mahdollisuus kyseenalaistaa lista mutta sen sijaan he antoivat myöhemmin julkilausuman (2002) että aikovat kunnioittaa päätöstä vastaisuudessakin. Tämän jälkeen kommentteja listan tulevaisuudesta ei ole juuri saatu muuten kuin että Maro on todennut blogissaan että heille olisi helpompaa jos listaa ei olisi.

Lisäksi hän kommentoi listaa bloginsa FAQ:ssa seuraavasti:

"When will you get rid of the Reserved List?

Never. Also, it’s a topic I’m not supposed to discuss suffice to say it is a promise we made long ago that we plan to keep.

Why can’t you talk about it?

My inability to discuss it negates my ability to answer this question.

But..

I. Can’t. Talk. About. It. Next question."
« Viimeksi muokattu: 11.11.15 - klo 15:11 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa vhirvela

• Porttikiellossa
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Can do a little dance. (but not huge)
« Vastaus #32 : 11.11.15 - klo 17:07 »
olisko mitä aloittaa maailmanlaajuinen addressi reserved listan poistamiseksi?:) Ainakin toisi pelaajien mielipiteen hasbrolle!:)
-Väinö Are you ready?
-I was fabricated, programmed and built ready.
-I can also do a little dance.

Poissa Peikko

« Vastaus #33 : 11.11.15 - klo 17:47 »
Henk. koht. en jaksa välittää onko formaatti uuden pelaajan näkökulmasta mikä. Jos heitä ei kinosta hankkia kalliita lekavehkeitä, niin sille tuskin voi mitään. Olisihan se tavallaan ihan kiva, jos pelaajakunta olisi samaa luokkaa kuin Modernilla, mutta minulle sillä ei ole yhtään mitään väliä.

Vähän viestisi sivusta vastaten: minulle olisi väliä.

Omistan kaksikin eri lekadekkiä, joilla molemmilla on arvoa toista (mahdollisesti kolmatta) tuhatta euroa, enkä tunne itseäni yhtään etuoikeutetuksi tai paremmaksi ihmiseksi jolla on varaa pelata lekaa. Minua ei haittaisi tippaakaan vaikka Wizards printtaisi uusiksi kaikki reserved listin kortit eurolla per. Päinvastoin, voisin kuvitella että olisi ihan siistiä jos keskimääräisellä nasulla olisi jonkinnäköinen mahdollisuus päästä sisään formaattiin eikä se olisi minulta tai kuluttamistani rahoista mitään pois.

Väittämättä että kukaan tässä säikeessä niin erityisesti tuntee, jos jollakulla olisi se fiilis että menettäisi henkistä pääomaansa mikäli nuoret ja uudet pelaajat pääsisivät vanhimpiin formaatteihin kiinni halvemmalla tai vähemmällä kuin on itse kuluttanut, on kyllä sen luokan mies- tai aikuislapsi etten erityisesti välittäisi hänen kanssaan edes pelata. Reserved listin kannattajista tulee minulle vähän tällainen haisu.

Hieman liian kärkkäin sanoin kommentoin varmaan tuossa. Lienen jo totaalisen kyynistynyt Wizardsin tapaa hoitaa yhtään mitään muuta kuin uusien korttien julkaisua ja bännilistoja aiheuttaa pikkulievää turhautumista asian suhteen.

Mun pointin piti olla lähinnä se, että pidän jo nykyistä standardiakin liian kalliina. Modern on kalliimpaa silloin kun Lekan itse aloitin. Lekan hintoja on mahdotonta korjata, ellei tapahdu jotain aivan kummallista ensin Reserved Listiin ja sen bonariksi vielä Wizardsin tapaan julkaista Modern Masterseja. Noilla painomäärillä ja hinnotteluilla kun ei vielä ihan kunnolla saada markkinoita tyydytettyä kipeimmästä tarpeesta korteille, puhumattakaan mahdollisesta uudesta kysynnästä, joita tällaisen tuotteen julkaisu luo.

En tunne itseäni paremmaksi ihmiseksi, mutta aivan vääristä syistä (onko oikeita syitä edes olemassa?) saatan jopa kokea olevani etuoikeutettu. Eikä sen todellakaan kuuluisi olla niin. Tämä lisää turhautumista asian suhteen kun se olisi teoriassa vielä täysin korjattavissa. Toisaalta sama on pätenyt Magic Onlineen about 13 vuotta, joten voinee olla hyvä aika julistaa tuulimyllyt voittajiksi.

Minulla kävi pienimuotoinen tuuri, että pääsin tuon formaatin kyytiin silloin kun pääsin, mutta Wizardsin viimeaikojen sohlailut varsinkin lekan suhteen huomioon ottaen alkaa tuntua, että Wizards itse pitää minua toisen luokan kansalaisena. Varsinkin kun en ole kiinnostunut PT-junasta tai isoista GPistä muuten kuin coveragen suhteen. Ja joo, jos kokelmani arvo tipahtaisi yhteen tuhannesosaan sen hinnasta ja maailmaan saataisiin lisää pelaajia, olisi nettohyöty huiman positiivinen. En myöskään jaksaisi hirveästi itseä "menetettyjen" rahojen perään. En myöskään usko että juuri kukaan näin tekisi. Puhumattakaan siitä, että rajukaan re-printtaus ei tule tuomaan revikan dualeita nollaan euroon. Tai edes lähelle.

Mikäli olet uusi pelaaja ja mietit lekaan sijoittamista, mieti tarkaan ja lainaile ainakin alkuun kortit joita tarvitset. Itse ainakin lainaan mielelläni. Toki niistä saanee suhteellisen kivasti rahat takaisin, mutta olen jo kyynistynyt Wizardsin politiikkaan tukea näitä formaatteja, joten en kyllä itsekään uskalla antaa suositusta noiden vekottimien hankkimisesta, ellet suunnittele tehdä exittiä vuoden tai kahden sisään.

Poissa Pifase

« Vastaus #34 : 11.11.15 - klo 18:28 »
olisko mitä aloittaa maailmanlaajuinen addressi reserved listan poistamiseksi?:) Ainakin toisi pelaajien mielipiteen hasbrolle!:)
Maailmanlaajuinen ostoboikotti toimii firmoja kohtaan paremmin.

Poissa mahonen

« Vastaus #35 : 11.11.15 - klo 18:30 »
Viestien perustella esim. meikäläinen on varmaan todella huono ihminen, koska koen että kokisin suurtakin vitutusta jos korttieni arvo tippuisi sadasosaan maksamastani hinnasta. Usein olen ostellut esim. dualeita sillä perustella etten ainakaan häviä tässä rahaa vaan päinvastoin ja siksi olen ostanut myös kortteja, joita en ole tarvinnut ja täten olen pystynyt lainaamaan niitä muille tiimiläisille. Kauppatieteilijänä olen kokenut, että lainaamisen kustannus kuittaantuu korttien sisältämässä korossa ja olen täten mielelläni sijoittanut lappuihin muussakin kuin pelaamistarkoituksessa.

Poissa Sabo

« Vastaus #36 : 11.11.15 - klo 18:33 »
WotC (= Hasbro = Osakkeenomistajat) toimii (tässäkin) asiassa loogisella tavalla, eli pyrkii maksimoimaan yrityksen voitot. Formaatit standardista lähtien ovat juuri niin kalliita, mikä WotC:n analyytikoiden mielestä tuottaa parhaiten (= pelaajavolyymi * tuotteen hinta - kustannukset). Reserved Listin poistaminen varmasti toisi lisää pelaajavolyymiä Legacyyn ja lisäisi siltä osalta uusien printtien myyntiä, mutta todennäköisesti potentiaaliset tuotot olisivat selvästi pienempiä kuin tämän teon pahin mahdollinen seuraus, jossa secondary market flippaa täysin. Suuri osa jälleenmyyjistä toimii myös secondary marketilla ja näiden suututtamista WotC:n täytyy varoa. Legacyn pelaajathan eivät ole WotC:lle merkittävä asiakasryhmä juuri Restricted Listin takia, koska legacydekkien vaihtuvuus on erittäin pientä ja näin ollen ei vaikuta uusien korttien kysyntään ja sitä kautta boostereiden ostoon. Itse asiassa mielestäni WotC:n näkökulmasta ainoat järkevät strategiat ovat joko Restricted Listin poistaminen tai sitten kuihduttaa Legacy vähitellen (suututtamatta secondary marketia) ja toivoa että pelaajat siirtyvät Moderniin ja Standardiin sekä Limitediin, jos eivät niitä jo pelaa.

Poissa Carion

« Vastaus #37 : 11.11.15 - klo 19:02 »
Moderni on niille, jotka eivät halua satsata lekaan. Itseä kyllä ottais päähän, jos oma 6te pimpattu leka tipahtais tonniin. Munaton temppu ja uskottavuuden romahdus wotcia kohtaan, jos reservedlista tipahtaa pois.

Onneksi foileja on vaikeampi väärentää ja vanhat printit pysyvät arvossaan vaikka uusia printattaisiin. betan dualit toisaalta hieman hirvittää... mitä jos yhtäkkiä pamahtaa tuhansia kopioita hyviä väärennöksiä markkinoille.??

Poissa Rei

« Vastaus #38 : 11.11.15 - klo 22:41 »
Vaikka se reserved list tässä vaiheessa poistettaisiin voisin melkein väittää että hinnat eivät liikkuisi huomattavasti niiden korttien kohdalla joista ihmiset tuntuvat valittavan. Wizardsien intresseissä on pitää korteilla arvoa eikä romahduttaa sitä, jolloin reprintit olisivat luultavasti rajattuja niinkuin MM:t. Oletetaan että sieltä suollettaisiin setti tai 2, jossa vanhempia vehkeitä niinkun dualeita löytyy, kysynnän kasvu tulisi aika varmasti olemaan isompi kuin reprinttien määrä. Hyvänä esimerkkinä tarmogoyffin hinta joka on reprintattu kahteen kertaan mutta hinta ei ole liikkunut kuin ylöspäin ensimmäisten printtien jälkeen. En vain jaksa uskoa että asia on niin mustavalkoinen että reserved listin poistaminen ratkaisisi kaikki ongelmat joita pelaajilla on hintojen suhteen. Huomaa myös että asia ei kosketa pelkkiä pelaajia vaan sopassa pitää ottaa huomioon muitakin tekijöitä.

Poissa Jukkis

« Vastaus #39 : 12.11.15 - klo 17:10 »
Reserved listin poistaminen olis kyllä melkosta tappia hanuriin itseni kaltaisille henkilöille, joilla vehkeitä löytyy tonnien edestä kyseiseltä listalta, mutta jotka eivät niitä ikinä missään käytä. Minulle on aivan se ja sama mitä reprintit tekisi pelaajamäärille, kun en silti itse lekaa tai vintitsiä pelaisi. Se, mikä kiinnostaisi, olisi nimenomaan jälleenmyyntiarvon tippuminen.
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)

Poissa Reflektio

« Vastaus #40 : 12.11.15 - klo 20:11 »
Reserved listin poistaminen olis kyllä melkosta tappia hanuriin itseni kaltaisille henkilöille, joilla vehkeitä löytyy tonnien edestä kyseiseltä listalta, mutta jotka eivät niitä ikinä missään käytä. Minulle on aivan se ja sama mitä reprintit tekisi pelaajamäärille, kun en silti itse lekaa tai vintitsiä pelaisi. Se, mikä kiinnostaisi, olisi nimenomaan jälleenmyyntiarvon tippuminen.
Eli tykkäät tappaa formaattia, muttet itse pelaa? Kiva. Jos sijoittaminen innostaa, niin lopetapa nappikaupat ja mene pörssiin tmv. Kuulostais nimittäin omaan korvaan edelleen olevan melkoista antiMagic-touhua tuommonen. Eikä siis mitää henkilökohtaista, tulipahan vaan mieleen eräskin youtubevideo, jossa tyyppi retosteli kansiontäydellään dualeita, powernineja yms. - siis kymmeniä kappaleita jokaista. Jännästi eivät olleet oikeasti pelaamaan haluavat ihmiset tykänneet moisesta toiminnasta, joka vie kortit markkinoilta samanaikaisesti estäen niiden pelaamisen ja nostaen hintoja. Ja että sitten vielä kehuskella moisella. Tappia hanuriin vaan, pelit on kuitenkin tarkoitettu - ylläri ylläri - pelattaviksi.

Toisekseen, jos et edes pelaa formaattia, niin miks sun kaltaiset keräilijät ois potentiaalisesti merkittävä asiakasryhmä reservedlistan purkamista harkitessa?
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa 326

« Vastaus #41 : 12.11.15 - klo 21:06 »
Sitä oon pitempään miettinyt, että onko dualien korvaaminen shocklandeilla mitenkään varteenotettava vaihtoehto? Olen siinä käsityksessä elänyt että Lekassa life total on vähemmän relevantti kuin modernissa. Tässä täytyy tosin tietää, että oma Leka-ekspertiisi rajoittuu kahteen lainapakoilla paisteiltuun turnaukseen.
[00:23] <_326> Runoilet?
[00:23] <Retardi> Näin teen
[00:23] <_326> Anneli
[00:23] <Stormis> Päivi
[00:23] <Julppu> pippeli

[01:45:15]  jolssoni: niinku taksi mut ku kaikki kortit on tämmösiä low impact paskeita nii tilttaa vielä pahemmin

Poissa Vartijainen

« Vastaus #42 : 12.11.15 - klo 21:18 »
Sitä oon pitempään miettinyt, että onko dualien korvaaminen shocklandeilla mitenkään varteenotettava vaihtoehto? Olen siinä käsityksessä elänyt että Lekassa life total on vähemmän relevantti kuin modernissa. Tässä täytyy tosin tietää, että oma Leka-ekspertiisi rajoittuu kahteen lainapakoilla paisteiltuun turnaukseen.
Kerran olen erään Porojen lekachampsin top8:ssa miraclesissa nähnyt Hallowed Fountainin, mutta muuten en tiedä tai ole nähnyt shokkeja lekassa.

Poissa Fogxanic

« Vastaus #43 : 12.11.15 - klo 22:06 »
Burnia vastaan ei ole helppo pelata edes ilman shockkeja varsinkin jollain reilulla hitaahkolla pakalla. Myös Stormia vastaan on ikävää jos vastustajalle riittää 8 stormia tendrilssiin ja menee vielä kortit tasan. Täpissähän ei kannata shokkia ikinä pelata kun Daze on kortti. Myös itse Dazeja pelaamalla saattaa vähän naama kärsistyä shokkien kanssa.

Poissa Rei

« Vastaus #44 : 13.11.15 - klo 00:03 »
Eli tykkäät tappaa formaattia, muttet itse pelaa? Kiva. Jos sijoittaminen innostaa, niin lopetapa nappikaupat ja mene pörssiin tmv. Kuulostais nimittäin omaan korvaan edelleen olevan melkoista antiMagic-touhua tuommonen. Eikä siis mitää henkilökohtaista, tulipahan vaan mieleen eräskin youtubevideo, jossa tyyppi retosteli kansiontäydellään dualeita, powernineja yms. - siis kymmeniä kappaleita jokaista. Jännästi eivät olleet oikeasti pelaamaan haluavat ihmiset tykänneet moisesta toiminnasta, joka vie kortit markkinoilta samanaikaisesti estäen niiden pelaamisen ja nostaen hintoja. Ja että sitten vielä kehuskella moisella. Tappia hanuriin vaan, pelit on kuitenkin tarkoitettu - ylläri ylläri - pelattaviksi.

Toisekseen, jos et edes pelaa formaattia, niin miks sun kaltaiset keräilijät ois potentiaalisesti merkittävä asiakasryhmä reservedlistan purkamista harkitessa?

Ensinnäkin näissä "nappikaupoissa" voi olla aika runsaat palautusprosentit, en ymmärrä miksi sitä pitää vähätellä kun sillä voi tehdä ihan hyvää rahaa luotettavasti, muutenkin jos olet random nasu niin tuskin menet hieromaan osakekauppoja. Samalla logiikalla voit kai itsekin mennä pelaamaan jotain halvempaa peliä. Ja toisekseen osa mtg:n suosiosta johtuu suoraan myös siitä että korteilla on ja ne säilyttävät arvoa, se johtaa siihen että niiden ympärille muodostuu markkinat ja hintoihin tulee vaikuttamaan erinäisiä asioita. Miten meinasit estää sen että ihmiset ostaa ja myy pahveja niinkuin itse näkevät parhaaksi? Tää ei kuitenkaan koske pelkkiä keräilijöitä tai investoijia vaan myös pelikauppoja jotka myy irtokortteja, se ois hyvä ottaa huomioon kun puhutaan reprinteistä. Mtg ei ole vaan joku peli tyhjiössä enää vaan muuttujia on muitakin kuin pelkät pelaajat, tää idea tuntuu olevan hukassa aika monelta. Fakta on että ihmiset on laittanut isoja summia pahveihin niin koko paskan kaataminen tuskin tulis menemään hyvin kenenkään kannalta.

Poissa Gagis

« Vastaus #45 : 13.11.15 - klo 00:07 »

Ensinnäkin näissä "nappikaupoissa" voi olla aika runsaat palautusprosentit, en ymmärrä miksi sitä pitää vähätellä kun sillä voi tehdä ihan hyvää rahaa luotettavasti, muutenkin jos olet random nasu niin tuskin menet hieromaan osakekauppoja. Samalla logiikalla voit kai itsekin mennä pelaamaan jotain halvempaa peliä. Ja toisekseen osa mtg:n suosiosta johtuu suoraan myös siitä että korteilla on ja ne säilyttävät arvoa, se johtaa siihen että niiden ympärille muodostuu markkinat ja hintoihin tulee vaikuttamaan erinäisiä asioita. Miten meinasit estää sen että ihmiset ostaa ja myy pahveja niinkuin itse näkevät parhaaksi? Tää ei kuitenkaan koske pelkkiä keräilijöitä tai investoijia vaan myös pelikauppoja jotka myy irtokortteja, se ois hyvä ottaa huomioon kun puhutaan reprinteistä. Mtg ei ole vaan joku peli tyhjiössä enää vaan muuttujia on muitakin kuin pelkät pelaajat, tää idea tuntuu olevan hukassa aika monelta. Fakta on että ihmiset on laittanut isoja summia pahveihin niin koko paskan kaataminen tuskin tulis menemään hyvin kenenkään kannalta.
Oikeissa sijoituksissa on riski. On absurdia vaatia, että mätkyssä ei joutuisi miettimään reprinttien aiheuttamia hinnanalennuspaineita, kun vastaavat muuttujat on mukana aivan kaikessa muussa kaupankäynnissä.

Kolmannen osapuolen korttikaupat hyötyvät paljon enemmän halvemmista korteista, joita sekä saa ostettua sisään, että myytyä ylös helposti. Reprint policyn uusiminen hyödyttäisi sekä pelaajia, että korttikauppiaita. Se satuttaisi vain ja ainoastaan korttien arvon pyramidihuijausmaiseen loputtomaan nousuun luottavia keräilijöitä, joille tärkeintä on arkistoidun kansion päällä oleva kuvitteellinen hintalappu, ei mikään todellinen sijoitusvoitto jonka saisi realisoituakin.

EDIT: Täsmennetään, että euroopassa tällaisten keräilijöiden määrä ja merkitys asiakkaina lähestyy raja-arvoltaan nollaa, mutta yhdysvaltalaisissa asiakkaissa niitä on jokin nollasta poikkeava osuus.
« Viimeksi muokattu: 13.11.15 - klo 00:16 kirjoittanut Gagis »
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Nastaboi

« Vastaus #46 : 13.11.15 - klo 09:25 »
Sopuratkaisu voisi ilmoittaa reserved lististä luopuminen, mutta pidättyä asioiden uudelleenprinttaukselta vielä pari vuotta julistuksen jälkeen. Näin hinnat eivät tekisi välitöntä isoa kyykkäystä, ja hoardaajat ehtisivät myydä omansa pois jos eivät enää uskalla spekuloida hinnoilla.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Sabo

« Vastaus #47 : 13.11.15 - klo 10:23 »
Sopuratkaisu voisi ilmoittaa reserved lististä luopuminen, mutta pidättyä asioiden uudelleenprinttaukselta vielä pari vuotta julistuksen jälkeen. Näin hinnat eivät tekisi välitöntä isoa kyykkäystä, ja hoardaajat ehtisivät myydä omansa pois jos eivät enää uskalla spekuloida hinnoilla.

Voin kuvitella että jos WotC päätyy reserved listin poistamiseen, se tapahtuisi juuri näin. Ja ehkäpä vielä ensin epävirallisesti vihjaamalla asiasta isoimmille retailer/dealereille antaen niille etumatkaa reagoida. WotC pelkää asiassa eniten (lakijuttujen ohella) boostereita ostavien asiakkaiden ja isojen boosterijällenmyyjien reaktioita. Luulen että jos markkinoilla tulee huomattava lekavehkeiden hintanotkahdus ilman näkyvää syytä, voisi kyseessä olla juurikin hyvin uskottava huhu reserved listin poistamisesta.

Poissa Hopo

« Vastaus #48 : 13.11.15 - klo 10:29 »

Toinen mahdollisesti toimiva trikki olisi (ollut) perua se typerähkö päätös jolla estettiin jatkossa listalla olevien korttien erikoispainokset. Tämä yhdessä MPR-ohjelman kanssa olisi ollut mun mielestä ihan validi tapa puskea lappuja markkinoille. Vaan eipä ole enää sitä MPR:ääkään.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Jukkis

« Vastaus #49 : 13.11.15 - klo 14:07 »

En pelaa enää juuri yhtään. Vehkeitä on pelausvuosilta vielä jäljellä. Joitakin FMN-drafteja olen käynyt vielä muutama kuukausi sitten pelaamassa. Prelluihin osallistun, kahteen viimeisimpään en ole ehtinyt. Sitä se teettää, kun elämä menee eteenpäin.

En ymmärrä miten vanhojen korttien myymättä jättäminen tappaa lajia. Vai pitäisikö vehkeet pistää yleisen hyvän nimissä heti kiertoon, jos niitä ei hetkeen käytä? Mikä on tällainen raja-aika? Vuosi? Kaksi vuotta? Omistan myös sekä lauta- että tietokone- ja konsolipelejä, joita en ole pelannut vuosiin. Tapanko toisen käden markkinoita, kun en ole näitä myynyt? Entäs musiikkialbumit? Liikuntavälineet? Pörssisijoituksia on ollut vuodesta 2008, mutta kiitos vinkistä. Voin kertoa, että paremman potentiaalisen tuoton olen saanut omistamilleni lekapahveille. Ja tämä peli sattuu olemaan KERÄILYkorttipeli. Ehkä meillä on erilainen käsitteellinen merkitys sanalle keräily tässä kontekstissa. Ei sillä, että keräilijäksi itseni laskisin, vehkeitä vaan on jäänyt kaapin perukoille. Eivät ole edes tuplamuoveissa eivätkä useimmat myöskään kansiossa. Melko huono keräilijä siis olen.

Mutta hei, jos mä nyt saan eternalia elvytettyä myymällä vehkeitä pois, niin lupaan myydä noita mun kortteja sulle mcm:n tämänhetkisten pyyntihintojen mukaisesti.  :)
« Viimeksi muokattu: 13.11.15 - klo 14:10 kirjoittanut Jukkis »

Poissa Hopo

« Vastaus #50 : 13.11.15 - klo 15:25 »

En pelaa enää juuri yhtään.

...

Ei sillä, että keräilijäksi itseni laskisin, vehkeitä vaan on jäänyt kaapin perukoille.

Ei pelaa eikä keräile mutta pahoittaisi mielensä jos kortteja reprintataan. Voihan sitä noillakin eväillä keskusteluun tietty osallistua.

Poissa Jukkis

« Vastaus #51 : 13.11.15 - klo 15:47 »
Ei pelaa eikä keräile mutta pahoittaisi mielensä jos kortteja reprintataan. Voihan sitä noillakin eväillä keskusteluun tietty osallistua.

Ai anteeksi. Aikaisempia postauksia lukiessani ei kaikkien kommenteista käynyt ilmi, että pelaavat eternalia tai ovat keräilijöitä. Luulin, että keskusteluun voi osallistua ihan vaan sen perusteella, että aihepiiri liittyy omistamieni korttien arvon säilymiseen tai laskemiseen, josta osa jo kirjoittikin. Mutta jos kerran kommentoidakseen täytyy olla joko pelaaja tai keräilijä, niin my bad. Kiitos hei kun selvensit asian!

Poissa Naabi

« Vastaus #52 : 13.11.15 - klo 16:05 »
(click to show/hide)

Ei pelaa, ei keräile, mutta ottaa nokkiinsa. Ei vainen, mutta uutena pelaajana ei käy edes mielessäkään, että alkaisi legacyn kortteihin sijoittamaan. Ymmärrän kyllä ihmisiä, jotka ajattelevat kortteja sijoituskohteina, mutta täytyy kyllä ihmetellä miten rahaa kehtaa pistää kiinni yhteen lupaukseen. Puhumattakaan, että kyseessä on pahvilappuja.

Varmaan sinällään voi olla tuottoisaakin hommaa lyhyemmällä tähtäimellä, mutta jos pelissä tärkeämpää on keräilyaspekti kuin itse peli, niin ei perhana.

Magic on kiva peli, mutta reserved list on kyllä yksi idioottimaisimmista asioista mihin olen missään pelissä ikinä törmännyt. Tosin lyhyen magic historiani aikana pelin hinta on räjähtänyt niin pahasti käsiin, ettei tätä pysty enää jatkamaan, muuta kuin proxytyksin.
« Viimeksi muokattu: 13.11.15 - klo 16:29 kirjoittanut Naabi »
"A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring"

Poissa Hopo

« Vastaus #53 : 13.11.15 - klo 16:34 »
Ai anteeksi. Aikaisempia postauksia lukiessani ei kaikkien kommenteista käynyt ilmi, että pelaavat eternalia tai ovat keräilijöitä. Luulin, että keskusteluun voi osallistua ihan vaan sen perusteella, että aihepiiri liittyy omistamieni korttien arvon säilymiseen tai laskemiseen, josta osa jo kirjoittikin. Mutta jos kerran kommentoidakseen täytyy olla joko pelaaja tai keräilijä, niin my bad. Kiitos hei kun selvensit asian!

Hampaattoman sarkasmin sijaan olisi ollut kiva kuulla, miksi mielestäsi ei-pelaajan, ei-keräilijän mielipiteitä ylipäätään tulisi kuunnella kun reserved lististä puhutaan. Varsinkin kun vielä alleviivasit tota pelin keräilyaspektia, jolla ei välttämättä ole rahan kanssa mitään tekemistä. Keräilijähän keräilee, ei myy. Keräilijää kiinnostaa se duali, ei se paljonko se siitä saa rahaa.

Ja tää on partis. Täällä on aina tilaa kyynisille purkauksille joten pois turhat anteeksipyynnöt.

Poissa mahonen

« Vastaus #54 : 13.11.15 - klo 16:41 »

Hampaattoman sarkasmin sijaan olisi ollut kiva kuulla, miksi mielestäsi ei-pelaajan, ei-keräilijän mielipiteitä ylipäätään tulisi kuunnella kun reserved lististä puhutaan.

Ehkä siksi, että suht likvidin omaisuuden arvo laskisi tämän myötä? Eikai tässä ole puhuttu, että tällaisen ihmisen mielipiteen tulisi suuresti vaikuttaa kehenkään, mutta kyllähän se nyt nakertaa aivan jumalattomasti jos omaisuutesi laskee esimerkiksi 10%. Tällä hetkellä kun lista on olemassa, niin korttien omistaminen on suhteellisen riskitöntä ja ne voi säilyttää nostalgia mielessä ja samalla tietää ettei arvo ainakaan laske tulevaisuudessa. Samalla laput pysyvät kotimaassa jolloin paikalliset nasut voivat (toivottavasti) halutessaan niitä lainata, kun vaihtoehtoisesti ne myydään MCM:ään karvaiselle amerikanherralle, joka tekee niistä hienon taulun itselleen ja tämän jälkeen ne eivät sitten peliä enään nääkkään.

Poissa Rei

« Vastaus #55 : 13.11.15 - klo 16:43 »
Oikeissa sijoituksissa on riski. On absurdia vaatia, että mätkyssä ei joutuisi miettimään reprinttien aiheuttamia hinnanalennuspaineita, kun vastaavat muuttujat on mukana aivan kaikessa muussa kaupankäynnissä.

Kolmannen osapuolen korttikaupat hyötyvät paljon enemmän halvemmista korteista, joita sekä saa ostettua sisään, että myytyä ylös helposti. Reprint policyn uusiminen hyödyttäisi sekä pelaajia, että korttikauppiaita. Se satuttaisi vain ja ainoastaan korttien arvon pyramidihuijausmaiseen loputtomaan nousuun luottavia keräilijöitä, joille tärkeintä on arkistoidun kansion päällä oleva kuvitteellinen hintalappu, ei mikään todellinen sijoitusvoitto jonka saisi realisoituakin.

EDIT: Täsmennetään, että euroopassa tällaisten keräilijöiden määrä ja merkitys asiakkaina lähestyy raja-arvoltaan nollaa, mutta yhdysvaltalaisissa asiakkaissa niitä on jokin nollasta poikkeava osuus.

Kuka puhui mitään riskittömyydestä? Reprintit ei ole ainoa asia mikä vaikuttaa kortin arvoon, riski on aina olemassa. "Oikeissa sijoituksissa", tästä tulee vaan mieleen aito avioliitto argumentit, sijoituksen määritelmään menee ihan perinteiset sijoituskohteet kuten mätäkkäkin.

Se että shopilla tai yksityishenkilöllä on varastossa iso määrä produktia joka menettäis merkittävän osan arvostaan on mun mielestä ihan ongelmallista. Loputon nousu taitaa olla muutenkin mahdotonta. Mutta pointti olikin että sopassa on muitakin kuin pelkkiä pelaajia. Keräilykorttipelistä kuitenkin on kysymys, puhtaasti pelaamisen kannaltahan olisi parasta jos kortit ei maksaisi mitään mutta se ei oo millään tavalla realistinen tavote pelin jatkuvuuden kannalta. Samalla tavalla kun ei voi odottaa että keräilijät ja investoivat myyvät kaiken omistamansa vain koska eivät pelaa.

Laitetaan nyt tähän loppuun vielä disclaimer: Olen itse listan poistamisen puolesta, mutta reprint policy on sit asia erikseen.

Poissa Thalian

« Vastaus #56 : 13.11.15 - klo 17:01 »
Keräilykortit ovat investointina olleet suht vakaita, mutta kyllähän jokaisen investoijan pitää ottaa huomioon se, että jossain vaiheessa investoinnin arvo voi tippua tai jopa romahtaa. Vaikka MtG onkin ollut suht hyvä sijoituskohde jo pitkään, niin ei ole mitään takeita sille, että näin olisi myös tulevaisuudessa. Siinä siis ei ole mitään automaattisesti väärää, että tehdään päätös, joka laskee jonkun investoinnin arvoa. Tällaisia päätöksiä tapahtuu kohtuullisen paljon maailmassa koko ajan.

Poissa Reflektio

« Vastaus #57 : 13.11.15 - klo 19:18 »
Tässä vaiheessa on varmaan ihan hyvä muistuttaa siitäkin, ettei Garfield peliä suunnitellessaan ennakoinut pelin suosion kasvavan räjähdysmäisesti. Tämä on tullut ilmi jo useissa yhteyksissä ja Marokin on aiheesta lukuisia kertoja tuumannut. Siten keräilyaspektia ei alunperin koskaan tarkoitettu tuottavaksi sijoitukseksi, vaan oletettu motiivi keräilylle oli hauskuus eikä raha, kuten liian usein nykyisin. Sikäli myös keräilijät olisivat pelaajia, ainakin pääosin. Tuolloin ei myöskään ollut formaatteja ollenkaan, jotka voisivat kuolla ja jotka myös sotkevat pakkaa tältä osin. Täten en siis näkisi keräiltävyyttä nykymagicille kovin relevanttina perusteena suhteessa pelattavuuteen.
Lainaus
Anything's a bear trap, if the bear is dumb enough.
Trading Post

Poissa Rei

« Vastaus #58 : 13.11.15 - klo 23:40 »
Tässä vaiheessa on varmaan ihan hyvä muistuttaa siitäkin, ettei Garfield peliä suunnitellessaan ennakoinut pelin suosion kasvavan räjähdysmäisesti. Tämä on tullut ilmi jo useissa yhteyksissä ja Marokin on aiheesta lukuisia kertoja tuumannut. Siten keräilyaspektia ei alunperin koskaan tarkoitettu tuottavaksi sijoitukseksi, vaan oletettu motiivi keräilylle oli hauskuus eikä raha, kuten liian usein nykyisin. Sikäli myös keräilijät olisivat pelaajia, ainakin pääosin. Tuolloin ei myöskään ollut formaatteja ollenkaan, jotka voisivat kuolla ja jotka myös sotkevat pakkaa tältä osin. Täten en siis näkisi keräiltävyyttä nykymagicille kovin relevanttina perusteena suhteessa pelattavuuteen.

Olis myös hyvä muistaa miksi se lista on ylipäätään olemassa. Monet pelaajatkin omistaa kasapäin kortteja keräilijöiden lisäks ja nää 2 ryhmää varmasti overlappaa aika hyvin. Mtg kansasta tuskin moni on puhtaasti pelaajia, keräilijöitä tai investoijia vaan näiden kombinaatioita(itse ainakin näen kuuluvani kaikkiin 3 jossain määrin). Jos kortit yhtäkkiä menettää arvonsa niin siitä nousis pahempi älämölö kuin mikä johti reserved listiin(voi miettiä mitä sen 20 vuoden jälkeen on tapahtunu pelille ja mitä vastaava tapahtuma tekis nyt). Ei varmasti ole hyvää pr:ää kusta "keräilijöiden" muroihin, se kun nykyään on olennainen osa mtg:tä. Jos ei olisi mitään takeita arvon säilymiselle niin miksi kukaan käyttäisi isoja summia kortteihin? Se mikä oli alunperin tarkotus on aika irrelevanttia siinä pisteessä jossa nyt ollaan, ei herra varmasti alunperin odottanut tai tarkottanut montaa muutakaan pelin aspektia. En nää että se on välttämättä negatiivista(tiettyyn pisteeseen asti obv), niinkuin sanoin aikasemmin se et korteilla on arvoa on yks syistä miks mtg on suosittua. Wotcin silmissä yhden formaatin kuoleminen ei oo niin iso ongelma kun mitä tästä vois seurata(sitäpaitsi leka gp:t on tietääkseni ollu runsaan kokosia että en voi sanoa että kuolemisesta on vielä kyse pitkään aikaan). Kuka nytkään itkee blockin tai extendedin perään? Kuolleita formaatteja yhtä lailla, pelaajat luonnollisesti siirtyy sit pelaamaan muita formaatteja. Ei mielestäni mikään suuri vääryys tämä. Kortteja pusketaan jatkuvasti lisää, se että vanhemmat kortit esim. jäis historiaan puhtaasti keräilijöille pitkällä aikavälillä ei ole niin kamalaa kun täällä jotkut tuntuvat esittävän. Huomattavasti parempi vaihtoehto mun silmissä kuin lähteä sörkkimään ampiaspesää löysillä reprinteillä jotka pahimmassa tapauksessa voi tappaa koko pelin. Muutenkin se et lähdetään foorumilla huutelemaan ja osottelemaan yhteen suuntaan on vähän kapeakatseista mun makuun.

Poissa Vartijainen

« Vastaus #59 : 13.11.15 - klo 23:54 »
Hyvä pointti. Myös Wizardsin entinen toimari Peter Adkison on huomauttanut, että aikoinaan Wizardsissa pohdittiin mitä tehdä ettei Magic jämähtäisi pelkästään passiiviseksi keräilyksi. 1996 lähtien keräilyaspektia haluttiin kunnioittaa, mutta painopistettä siirrettiin huomattavsti pelattavuuteen ja turnauspelaamisen puitteiden luominen ja mentaalisen urheilun korostaminen muodostui liiketoiminnallisesti kannattavaksi.
Eli tämä vain vahvistaa sitä pointtia, että pelattavuuden korostaminen passiivisen rohmuamisen sijaan lisää kiinnostusta magiaa kohtaan eikä ole mielekästä sivuuttaa peliskenejen vaikutus mitättömäksi sivutekijäksi, "valkoiseksi kohinaksi" vaan päinvastoin kysyntää ja asikaslojaliteettia ajavaksi voimaksi.

Kukaan tuskin väittää, että jokin laki pitäisi säätää, että pitäisi luovuttaa kaikki joka ikisen hetken käyttämättömät kortit kiertoon, mutta yhtä naurettavalta kuulostaa se, että formaatin x pelaamisen mielenkiinnon vähennettyä x-formaatin korttien likviditeetti paranisi. Liiketoiminnassa ei ole pelkästään hintalappujen toljotteluista kyse, vaan myös oman liiketoiminnan varmuudesta ja investointimielialasta(vrt. Hyman Minskyn epävakaisuusteoriaan ja/tai Irving Fisherin velkadeflaatioteoriaan). Sijoitus, jota ei saa realisoitua on yksinkertaisesti huono sijoitus, joten samalla, kun jotkut spekuloivasti kortteja ostavat vetoavat omien sijoitusten arvoihin, niin samalla kannattavat myös hallaa omalla toiminnalleen vähentämällä heidän myyntiartikkeleihinsa kohdistuvaa kiinnostusta poislukien simplistiset konspiratiiviset teoriat.

Vaikka Reserved Listaa ei olisikaan, havaitsen silti haasteita(joskaan ei ylitsepääsemättömiä)tiettyjen korttien printtauksien kohdalla(Hei Contract From Below ja Chaos Orb!)ja myös siitä, missä muodossa näiden myynti tapahtuisi ollakseen efektiivistä, formaattien terveellistä huolenpitoa kuitenkaan unohtamatta.

Summa summarum: Magian keräilyaspekti oli arvatakseni alunperin tarkoitettu korttien omistussuhteiden määrittämisten vuoksi ja siksi, että haluttiin korostaa korttien olevan kestokäyttöisiä. Tästä huolimatta aktiivisten peliyhteisöjen tärkeyden ymmärtäminen tapahtui kuitenkin melko aikaisessa vaiheessa, joiden taustalla oli ihan ymmärrettävät ja hyvät syyt pitää huolta pelattavuudesta, eikä spekulanteista, jotka eivät sinänsä mitään iloa emoyhtiölle tuota tai jos tuottavat, niin suhteellisesti paljon vähemmän kuin aidosti pelistä kiinnostuneille.
« Viimeksi muokattu: 14.11.15 - klo 13:16 kirjoittanut Vartijainen »