Korttipooli:
Legacyn ollessa toinen Eternalin veljeksistä, käytössä on kaikki turnauslailliset kortit, bannilistaa lukuunottamatta. Legacyssa ei tunneta restictointeja ja kaikki isoveljensä määrittävät kortit(P9, YWill..) ovat bannattuja Legacyssa. Joitankin Vintagessakin restrictoituja kortteja saa silti pelata Legacyssa ja niitä saa pelata täyttä setillistä, kuten 
Brainstorm, 
Lotus Petal ja 
Lion's Eye Diamond.
Vaikka kyseessä on Eternal-formaatti ja käytettävänä on dualit sun muut, saa pelattavan dekin kasaan jo (alle) satasella. Halvimmat (ainakin kohtuullisesti) pärjäävät dekit ovat Burn (alle 100e) ja Mono-R Goblinit (alle 200e). Moniväristen hyvien dekkien kustannukset pyörivät puolen tonnin hujakoilla. Koska kyseessä on edelleen Eternal-formaatti, ei korttien arvojen laskua tarvitse kuitenkaan pelätä.
Peleistä:
Formaatti on hieman isoveljeään hitaampi, alle kolmosvuoron voitto on mahdollista, mutta niitä harvemmin näkee. Suurin osa Legacyn damagesta tehdään combat stepin puolella ja näin ollaan lähellä Magicin alkujuuria. Kuten jo arvata saattaa, iso korttipooli tuo mukanaan muhkean variaation kaikenlaisia dekkejä. Maaliskuussa 2009 Chicagon GP:n toiselle päivälle selvisi 34 erilaista pakkatyyppiä. Mitää selkeää ykköstykkiä ei ole, satunnaisesti dekkeihin löydetään teh tech nostamaan dekki tier ykköseen, mutta ne vihataan muutamassa kuukaudessa aina alemmas.
Legacystä voidaan erottaa kolme pelivaihetta, joihin eri pakat pyrkivät;
1-3 Early game
Suurin osa kombopakoista pyrkii voittamaan näillä ekoilla vuoroilla, ja niiden omaama nopeusetu vähenee sitä mukaan kun peli etenee. Myös goblinit voivat voittaa kolmosrundilla. Ensimmäiset vuorot ovat kaikille pakoille vitaaleja koska ne joko pyrkivät voittamaan siinä, tai koittavat selvitä hengissä toisen rymistelystä.
4-10 Mid game
Neljäs vuoro on tärkeä koska silloin controlleilla on yleensä ensimmäinen mahdollisuus WoG:iin tai Damnaation tai räjäyttää 
Pernicious Deed neljällä. Suurin osa kombodekeistä ei halua joutua näin kaus (pl. Solidarity) koska nyt vastus saa monipuolisempia vastauksia, tosin Iggy, TES ja 
Ichoridkin voivat pärjätä vielä tässäkin vaiheessa, mutta esimerkiksi Belcherillä on pahat paikat. Erilaiset Midrange-Aggrot, Aggro-Controllit alkavat viimeistään tässä vaiheessa läimimään.
11+ Late game
Paikka joka on jokaisen controllidekin unelmissa ja kombojen pahimmissa painajaisissa. Aggrot jotka voivat vielä nousta board sweepin jälkeen voivat pärjätä, mutta controlleilla on etu tässä vaiheessa peliä. Erilaiset aggro-controllit myös porskuttavat ihan hyvin.
Pakoista:Laajan korttipooliin ansiosta dekkivariaatioita on paljon enemmän kuin Vintagessa, jossa samat parrat kärisevät samoista asioista kuin 10 vuotta sitten. Formaatin monimuotoisuus tuo kuitenkin mukanaan uusia ongelmia; pakan rakennuksen, kun vastaan voi tulla parikin tusinaa erilaisia dekkiä, ei rakennus ole enää niin kovin yksinkertaista ja sidetyksestä tulee taidetta. Netdeckkauskaan ei useimmiten auta, koska suurin osa formaattia kehittävistä ihmisistä on Usassa ja he tekevät pakkojaan heidän metaansa. Esimerkiksi Goblineita vastaan on aina jotakin, mutta Suomessa niitä näkee vain parikolme per turnaus. Vastaavasti taas Usassa ei pelata juurikaan Affinitya tai Iggy Poppia, mutta Suomessa niitä näkee.
Yleisimmät arkkityypit ovat; Aggro-Control, Aggro, Combo, Control. Vieläpä tuossa järjestyksessä.
Dekkiesimerkkejä:Stephen Menendianin erittäin kattava artikkeli Legacy-pakoista.
Jos jokin dekki jää pois ja se mielestäsi pitäisi mainita, laittakaa viestiä. (Listat ovat esimerkkejä, eivät välttämättä optimaalisia ja sideboardeja ei ole merkitty lähinnä sen takia että meta vaihtelee niin paljon.)
Aggro-Control - CounterTopPakka perustuu 
Counterbalancen ja 
Sensei's Divining Topin synergialle. Pelin alkupuolella pakka pyrkii saamaan kyseiset kortit peliin samalla kontrolloiden peliä countereilla ja poistoilla. Voittokeinoina on 
Tarmogoyf, joskus myös 
Nimble Mongoose, jotka saadaan kasvamaan fetcheillä, cantripeilla ja poistoilla.
Pakan perusvärit ovat UG, jonka lisäksi splashina on yksi tai kaksi väriä (punainen 
Firespoutin takia, musta 
Dark Confidantin ja poistojen takia ja/tai valkoinen 
Swords to Plowsharesin takia). Vähäisten landien (18-22) vuoksi pakka on melko altis LD:lle, ja matalan manacurven takia 
Chalice of the Void 1:llä tai 2:lla on erittäin tuhoisa.
4 Sensei's Divining Top
4 Brainstorm
3 Jace, the Mind Sculptor
4 Counterbalance
4 Force of Will
3 Counterspell
3 Spell Snare
4 Swords to Plowshares
3 Firespout
4 Tarmogoyf
2 Vendilion Clique
4 Flooded Strand
4 Scalding Tarn
1 Misty Rainforest
2 Volcanic Island
3 Tropical Island
3 Tundra
1 Plains
1 Mountain
2 Island
1 Karakas
 ---
Aggro-Control - Progenitus BantAggro-pakka, joka pyrkii voittamaan joko Tarmogoyfilla ja muilla Bant-värisillä miehillä, tai 
Natural Orderilla haetulla 
Progenituksella. Vastustajan peliinpääsyä hidastetaan 
Force of Willillä ja 
Dazella. Mirrodin Besieged toi pakalle uutta ulottuvuutta 
Green Sun's Zenithillä, joka hakee 
Dryad Arborin, 
Noble Hierarcin, 
Tarmogoyfin tai jonkin muun pakan hyvistä creatureista.
4 Force of will
4 Brainstorm
3 Daze
4 Swords to Plowshares
3 Natural Order
4 Noble Hierarch
4 Tarmogoyf
4 Green Sun's Zenith
3 Rhox War Monk
2 Qasali Pridemage
1 Knight of the Reliquary
1 Trygon Predator
2 Vendilion Clique
1 Progenitus
1 Dryad Arbor
2 Forest
1 Plains
1 Island
3 Tropical Island
3 Tundra
1 Horizon Canopy
3 Misty Rainforest
3 Windswept Heath
2 Flooded Strand
---
Aggro-Control - Tempo Threshold (UGr)Pakka pyrkii pitämään tempoedun itsellään alkupelin LD:llä ja ilmaisilla counterspelleillä. 
Stiflet estävät vastustajan fetchlandien käytön ja 
Wastelandit tuhoavat dualit. Myös Iceä voi käyttää pitämään vastustajan landi täpissä. Peli voitetaan 
Tarmogoyfilla ja 
Nimble Mongoosella, ja viimeiset pisteet voi ampua päähän 
Lightning Boltilla ja Fire/Icellä. Heikkoutena ovat LD (18 landia joista 4 
Wastelandeja) ja Chalice, sekä voittokeinojen vähäinen määrä. Jos vastustaja pystyy hankkiutumaan nopeasti eroon Tempo Threshin ensimmäisistä creatureista, voi seurata ongelmia.
3  Flooded Strand
3  Polluted Delta
4  Tropical Island
4  Volcanic Island
4  Wasteland
4  Nimble Mongoose
4  Tarmogoyf
4  Brainstorm
4  Daze
4  Fire // Ice
4  Force of Will
4  Lightning Bolt
4  Ponder
1  Rushing River
4  Spell Snare
4  Stifle
1  Wipe Away---
Control - UWb-LandstillPakassa kortinvetona toimivat 
Standstillit, joiden ympärille periaatteessa koko pakka rakentuu. Pakka itse pystyy toimimaan rikkomatta Standstillia mieslandien, wastelandien ja Elspethien avulla. Voitto tapahtuu lyömällä miesmailla tai Elspethin/Decreen tokeneilla (cyclays ei aktivoi 
Standstilliä). Mukana on 
Cunning Wishit joilla haetaan tilanteeseen sopiva kortti. Sidellä olis ainakin hyvä olla 
Extirpatea, 
Disenchant-efektiä ja poistoa. Jos pelkäät burnia sijoita myös 
Pulse of the Fieldsit varmaan talteen.
Landstill-dekeistä on useita eri variaatioita. Toinen suosittu on 4-Color landstill, jossa pääsee pelaamaan täyttä settiä 
Pernicious Deedejä ja StoPpeja.
4 Tundra
4 Flooded Strand
4 Mishra's Factory
3 Wasteland
1 Underground Sea
2 Island
2 Plains
2 Polluted Delta
1 Scrubland
1 Academy Ruins
4 Force of Will
4 Spell Snare
2 Counterspell
4 Brainstorm
4 Swords to Plowshares
4 Standstill
3 Engineered Explosives
2 Decree of Justice
2 Cunning Wish
2 Wrath of God
2 Vindicate
1 Humility
2 Elspeth, Knight-Errant---
Combo - Ad Nauseam TendrilsANT hyödyntää Storm-mekaniikkaa ja 
Ad Nauseamia tehokkaana kortinnostona.
Pelataan rituaaleja ja 
Ad Nauseam, nostetaan iso kasa kortteja ja lopulta tappava 
Tendrils of Agony. Yhdessä 
Lion's Eye Diamondin kanssa 
Infernal Tutor hakee minkä tahansa kortin pakasta. Hätätilanteessa (jos storm ei riitä tappavaan Tendrilsiin) voi 
Burning Wishillä hakea 
Empty the Warrensin ja tappaa Goblin-tokeneilla. 
Mystical Tutorin bannaaminen hidasti pakkaa hieman.
2 Ad Nauseam
4 Brainstorm
2 Cabal Ritual
4 Dark Ritual
3 Lim-Dul's Vault
1 Orim's Chant
4 Burning Wish
4 Duress
1 Ill-Gotten Gains
3 Infernal Tutor
2 Ponder
4 Rite of Flame
1 Tendrils of Agony
3 Chrome Mox
4 Lion's Eye Diamond
4 Lotus Petal
1 Badlands
3 Bloodstained Mire
4 Gemstone Mine
3 Polluted Delta
2 Underground Sea
1 Volcanic Island---
Combo - Ichorid/DredgeTarkoituksena pistää pakkaa mahdollisimman paljon gravelle, säkätä Narcomoeboja 
Dread Returnin flashbackaamiseen, jolloin Bridge from Beloweista saa ison kasan Zombie-tokeneita, ja antaa niille haste 
Dread Returnin palauttamalla 
Flame-Kin Zealotilla. Toisena vaihtoehtona 
Ichorideilla ja Zombie-tokeneilla ajaminen. Todella voimakas dekki joka voittaa 70-80% peleistä ennen sidetystä, mutta sidetyksen jälkeen vain ~30 jos vastuksilta löytyy 
Leyline of the Voideja. Häviät tähän, jollet ole varautunut.
1 Flame-Kin Zealot
4 Golgari Grave-Troll
3 Golgari Thug
4 Ichorid
4 Narcomoeba
4 Putrid Imp
2 Sadistic Hypnotist
4 Stinkweed Imp
1 Tireless Tribe
4 Breakthrough
4 Cabal Therapy
2 Deep Analysis
3 Dread Return
4 Bridge from Below
4 Lion's Eye Diamond
4 Cephalid Coliseum
4 City of Brass
4 Gemstone Mine---
Combo - EnchantressEnchantmenteihin ja Enchantress-efekteihin perustuva erikoinen combopakka, jota on viime aikoina näkynyt Suomessa yllättävän paljon. Ideana on pelata Enchantmenteja, nostaa kortteja 
Argothian Enchantressilla ja 
Enchantress's Presencellä, ja pelata sitten lisää Enchantmentejä. Voittokeinona 
Words of War tai 
Sigil of the Empty Thronen tekemät enkelit. Elephant Grassit, Ghostly Prison ja Moat jarruttavat vastustajaa, Sterling Grove suojaa ja hakee Enchantmentejä pakasta ja Wild Growth -efektit auttavat manan kanssa. 
Replenish palauttaa tarvittaessa tuhotut ja/tai uhratut enchantmentit takaisin peliin.
10 Forest
1 Plains
2 Savannah
2 Serra's Sanctum
1 Taiga
4 Windswept Heath
4 Argothian Enchantress
1 City of Solitude
4 Elephant Grass
1 Ghostly Prison
4 Enchantress's Presence
3 Ground Seal
1 Seal of Primordium
4 Utopia Sprawl
1 Wild Growth
1 Words of War
1 Aura of Silence
1 Karmic Justice
1 Sacred Mesa
2 Solitary Confinement
4 Sterling Grove
1 Moat
2 Chrome Mox
2 Replenish
3 Gaea's TouchAggro - MerfolkErityisesti Thresholdia vastaan suunniteltu pakka, joka yhdistää nopeat Merfolkit ilmaisiin countereihin. Ensimmäisen vuoron 
Æther Vial mahdollistaa creaturejen tuomisen peliin counterien ja 
Standstillin ympäri. Standstillin kanssa hyvin toimivat myös Mutavaultit ja Wastelandit.
4 Cursecatcher
4 Lord of Atlantis
2 Merfolk Sovereign
4 Merrow Reejerey
4 Silvergill Adept
3 Wake Thrasher
4 Daze
4 Force of Will
4 Spell Snare
4 Standstill
4 AEther Vial
12 Island
3 Mutavault
4 WastelandAggro - GoblinsToinen paremman tason tribal-pakoista. Lackey ja Vial tuovat miehiä tiskiin, Piledriver lyö lujaa ja Ringleader mahdollistaa myöhäisemmässäkin vaiheessa takaisin peliin pääsemisen. Punaisen lisäksi voi splashata mustan (
Warren Weirding ja 
Wort, Boggart Auntie) ja/tai vihreän (
Krosan Grip ja 
Tin Street Hooligan).
4 Goblin Lackey
4 Goblin Matron
4 Goblin Piledriver
4 Goblin Ringleader
4 Goblin Warchief
4 Mogg Fanatic
3 Siege-Gang Commander
1 Tin Street Hooligan
1 Wort, Boggart Auntie
4 Warren Weirding
4 AEther Vial
4 Badlands
3 Bloodstained Mire
5 Mountain
2 Rishadan Port
2 Taiga
4 Wasteland
3 Wooded FoothillsAggro - Aggro LoamLife from the Loamin ympärille rakennettu pakka, joka pelaa Loamin kasvattamia miehiä, hyviä poistoja sekä 
Chalice of the Voidia vastustajan häiritsemiseksi. Loamin kanssa toimivat hyvin 
Mox Diamondit sekä cyclauslandit, jotka 
Dark Confidantin kanssa toimivat korttiedun kehittäjinä. Vaihtoehtoisena voittokeinona on 
Seismic Assault, ja 
Burning Wishillä haetaan 
Life from the Loam tai vastauksia.
4 Tarmogoyf
4 Dark Confidant
4 Countryside Crusher
2 Terravore
4 Chalice of the Void
4 Burning Wish
3 Life from the Loam
2 Devastating Dreams
3 Engineered Explosives
4 Mox Diamond
4 Wooded Foothills
2 Bloodstained Mire
4 Taiga
1 Badlands
1 Bayou
3 Tranquil Thicket
3 Forgotten Cave
2 Forest
1 Mountain
4 Wasteland
1 Volrath's StrongholdAggro - ZooKoko eläintarha yhdessä pakassa. Gameplan on hyvin yksinkertainen: Kavut kenoon ja pultit päähän. Samankaltainen pakka on Sligh (yleensä RG), jossa creatureita on vähemmän ja burnia enemmän.
4 Grim Lavamancer
4 Kird Ape
2 Knight of the Reliquary
4 Qasali Pridemage
4 Tarmogoyf
4 Wild Nacatl
2 Fireblast
4 Lightning Bolt
2 Lightning Helix
4 Path to Exile
3 Price of Progress
2 Sylvan Library
1 Bloodstained Mire
1 Forest
3 Horizon Canopy
1 Mountain
1 Plains
2 Plateau
1 Savannah
3 Taiga
4 Windswept Heath
4 Wooded FoothillsYksittäisistä korteista:
Tästä listasta unohtuu varmasti muutamakin kortti, laittakaa viestiä, jos jokin mainitsemisen arvoinen jää pois.
Dualit - Autoinclude, jos vain useampaa väriä pelataan.
Fetchit - Autoinclude myös, joissakin tapauksissa jopa yksivärisiin dekkeihin.
Wasteland - Autoinclude mikäli manabase sen kestää. Tällä kortilla on suuri vaikutus koko Legacyyn.
Ancient Tomb & 
City of Traitors - Tuplasti manaa samaan hintaan.
Mishra's Factory - Ylihyvä mänländi.
Mutavault - Miesländi tribal-pakkaan
Swords to Plowshares - Koko pelin paras täsmäpoisto, autoinclude, jos pelaat valkoista.
Path to Exile - StoPin pikkuveli aggro-pakkaan tai jos neljä ei riitä.
Lightning Bolt - Kolme damagea yhdellä manalla, ei yhtään hullumpi diili. Ei tosin yleensä riitä Tarmon tappamiseen.
Fire//Ice - Poistaa miehen tai kaksi, tai laittaa läänin/miehen kenoon ja laputtaa. 
Diabolic Edict/
Innocent Blood - Targetoimatonta poistoa, tappaa 
Nimble Mongooset. Valitse sen mukaan miten paljon itse pelaat miehiä.
Smother - Tappaa melkein minkä vaan.
Echoing Truth - Hyvä yleisbounce, joka boonuksena tuhoaa token-laumat.
Vindicate - Osuu mihin sattuu, yleiskötevä.
Maelstrom Pulse - Kuten 
Vindicate mutta ei osu ländeihin. Hoitaa koko Tarmo-lauman kerralla.
Wrath of God/
Damnation - Ainut pelattu massapoisto, johon ei voi regeneroida creatureita.
Engineered Explosives - Sopii dekkiin kuin dekkiin, väreistä riippumatta. Tietenkin sitä tehokkaampi mitä enemmän värejä.
Pernicious Deed - Tyhjentää useasti koko pöydän jos x=>3, vie mukanaan myös animoidut ländit. Paras sweepperi.
Ratchet Bomb - Monoväripakkojen massapoisto, hidas.
Vedalken Shackles - Sinisessä pakassa vie Tarmon tai pienemmän miehen, uudelleenkäytettävä
Chalice of the Void - Oikeassa ympäristössä, oikein käytettynä erittäin tehokas. 
Trinisphere - Oikeassa ympäristössä, oikein käytettynä erittäin tehokas.
Umezawa's Jitte - Paras equippi joka on koskaan printattu.
Sword of Fire and Ice - Toinen pelattavista equipeista.
Tormod's Crypt - Gravevihaa.
Relic of Progenitus - Graveviha joka pysyy pöydässä. Räjäytettynä poistaa tosin omankin graven.
Pithing Needle - Osuu yllättävän moneen korttiin.
AEther Vial - Äijiä countereiden ohi "ilmaiseksi" peliin.
Phyrexian Dreadnought - 
Stiflen kanssa kahden manan ja kahden kortin 12/12 trampleri.
Painter's Servant + 
Grindstone - Vastustajan pakka tyhjäksi.
Chrome Mox / 
Mox Diamond - Ilmaista manakiihdytystä drawbackilla
Duress & Thoughtseize - Todella hyvää discardia, 'seizen lifeloss on mitätön.
Hymn to Tourach - Resolvatessaan mainio comboa ja controllia vastaan.
Dark Ritual - Parasta kiihdytystä.
Dark Confidant - Myy lisäkorttia huokeaan hintaan.
Engineered Plague - Häiritsee miesvoittoisia pakkoja.
Leyline of the Void - Gravevihaa, häiritsee todella montaa dekkiä.
Extirpate - Gravevihaa, häiritsee myös montaa dekkiä. Joskus myös aimo discard.
Sinkhole - Halvin saatavilla oleva ländituho.
Brainstorm & Ponder - Käyttisnostoa, Ponderin shufflausefekti on plussaa, mikäli fetsejä ei dekistä löydy.
Force of Will - Ilmaiseksi pelattava countteri, miksei?
Daze - Ilmaiseksi pelattava countteri, miksei?
Counterspell - Peruskauraa controlleissa
Spell Snare - Useimmiten yhden manan 
Counterspell useita dekkejä vastaan.
Counterbalance & 
Sensei's Divining Top - Korttipari joka synergioi pois melkein kaikki 0, 1 ja 2 maksavat spellit joita vastustaja pelaa.
Stifle - Estää Stormin, Charbelcherin, fetchit, 
Wastelandin...
Back to Basics - Tuhoaa useimpien pakkojen manabasen.
Threads of Disloyalty - Gain control of target Tarmogoyf or Dreadnought.
Jace, the Mind Sculptor - Voittokeino ja korttietukone joka suojelee itseään. Neljä kappaletta minulle, kiitos.
Sower of Temptation - Vie miehen ja lentää kahta päähän
Tarmogoyf - Tällä kortilla oli suurin vaikutus juuri Legacyyn ja siksi sitä näkeekin nykyään lähes jokaisessa pakassa vähintään sidellä. Varaudu Tarmoon aina jotenkin.
Eternal Witness - 
Regrowth + blokkaava 
Jungle Lion.
Birds of Paradise - Fiksaa manaa.
Life from the Loam - Herkkua cycling-maiden, 
Seismic Assaultin ja 
Wastelandin kanssa, ainakin.
Blood Moon & Magus of the Moon - Tuhoaa useimpien pakkojen manabasen.
Burning Wish - Hakee tilanteeseen sopivan kortin sideltä.
Pyroclasm/
Firespout- Pöytää tyhjäksi.
Shattering Spree - Vaikka Chalice olisi yhdellä napilla pelissä, replicatet resolvaavat silti. Menee myös counterien ohi.
Pyroblast & 
Red Elemental Blast - Controllia vastaan.
Price of Progress - 10 päähän, ole hyvä. 
Orim's Chant & 
Abeyance & 
Silence - Estää kombot ja suojelee niitä.
Decree of Justice - Saa instanttina sotilaita tiskiin counterien ohi ja nostaa kortin.
Eternal Dragon - Hakee ländiä ja sillä on built-in rekursio.
Elspeth, Knight-Errant - Suojaa itseään ja hyppyyttää tokeneita vastustajan naamaan.
---