Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Casual piirin ylläpitäminen  (Luettu 10626 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Etheraven

Casual piirin ylläpitäminen
« : 18.06.16 - klo 19:53 »
Ok, elikkäs siis meillä on Raahessa jonkinnäköinen magic pelaajakunta, meillä on myös fb-yhteisö jonka ylläpitäjä olen ja lienen aktiivisin harrastaja.
Pelaajia meillä on monenlaisia, mutta pääasiassa pelaamme casualia (legacy bannilista), ja commanderia.
Tänään Raahen Kirjaston lautapelipäivässä kohtasin uuden commanderpelaajan, +mahdollisia nuorempia uusia pelaajia.
Tästä nousee miettimistä vähän, hän kuljetti mukanaan täys proxy pakkoja eli jokainen kortti basic landeja myöten oli tulostettu netistä.
Tämä laittoi miettimään että miten tällaiseen pitäisi suhtautua, mutta päädyin lopulta reatkaisuun että pelataan joko niin että saa tai ei saa käyttää proxyjä, itse olen kaikki pakkani kuitenkin proxyttä koonnut, ja molemmissa tapauksissa pakkoja on yhdellä pelaajalla ne mukana ollessaan tarpeeksi pakkoja useammankin pelaajan peliin. Herättääkö tämä/nämä mitään parempia ideoita tms?

Toinen asia jota mietin, meillä on ainakin aijemmin ollut pelaaja jolle "casual" oli aika häilyvä termi, hän teki vain ns. Spike-pakkoja joiden oli tarkoitus vain olla mahdollisimman tehokkaita, pelit siis eivät yleensä usein olleet niin mieluisia muille. Hän kun pelasi olemassaolevien sääntöjen mukaan niin tähän oli vaikea sanoa mitään.
Kuinka tällaisen tapahtumista olisi helpointa välttää? Onko olemassa jokin yleinen casual bannilista joka olisi uskottava esittää pelaajakunnalle, tai onko tyytyminen siihen että täytyy toivoa ettei kukaan ala kovin pahasti netdeckailemaan tai muuta vastaavaa.

Poissa mora

Vs: Casual piirin ylläpitäminen
« Vastaus #1 : 18.06.16 - klo 20:05 »
Casualin määrittäminen on vaikeaa. Itse en pitäisi siitä, että lähdettäisiin rajoittamaan mitä saisi pelata ja mitä ei, hauskuuskin on subjektiivista. Ehkä enemmän casuaalimppien formaattien suosiminen voisi olla ratkaisu? Commander (kuten mainitsitkin), tiny leaders, pauper (edullinen kovillakin pakoilla) ja ehkäpä oman cuben rakentaminen peliporukan kesken?

Edit: Toki oma peliporukka saa päättää miten haluaa pelata ja keksiä mitä house ruleja haluaa ja pelata vaikka toisinaan omilla säännöillä, ehkä rajoittaa rarejen määrä pakassa? Ehkä pelata saksalaista highlanderia mikä ei ole niin raadollinen kuin legacy pakkojen kohtaaminen. Saksäaländerissä omat pakanrakennus taidotkin saavat enempi sijaa.
« Viimeksi muokattu: 18.06.16 - klo 20:10 kirjoittanut mora »

Poissa Nipazz

« Vastaus #2 : 20.06.16 - klo 12:02 »
Budjettiareenaa ollaan täällä Kuopiossa kuulemma paljon pelailtu, rajoitetaan pakka 20€ (hinnat MCM alin professional traderin hinta).

Poissa Gagis

« Vastaus #3 : 20.06.16 - klo 12:23 »
Kasuaalille on yhtä monta määritelmää, kuin on pelaajaa.

Mulle peli on kasuaalimäätsikkiä, jos en juuri sillä hetkellä istu turnauspöydässä tai pelaa testipeliä jotain turnausta varten. Formaatilla tai pakalla ei ole mulle mitään tekemistä sen kanssa, lasketaanko peli kasuaaliksi vai ei. Joidenkin muiden määritelmät taasen ovat erittäin voimakkaasti ristiriidassa omani kanssa, ja sille ei vaan voi mitään.
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Etheraven

« Vastaus #4 : 21.06.16 - klo 21:05 »
Hmm, toisaalta ongelma voi ratketa myös sillä että pyrkisi pelaamaan esim free for allia, vaikeampi dominoida peliä liian ikävillä pakoilla.

Poissa Tingle

« Vastaus #5 : 21.06.16 - klo 22:27 »
Minusta casual ei ole niinkään sitä, että luodaan säännöt ja yritetään käyttää hyväksi mahdollisimman hyvin. Se on vain erilaista turnausmäätsikkiä. Minulle casual on sitä, että pelataan hyvien pakkojen sijaan pakkoja, joiden pelaamisesta nauttii ja pakkojen voimataso pyritään sovittamaan peliporukan tasolle.

Poissa Vicard

« Vastaus #6 : 21.06.16 - klo 22:58 »
Minusta casual ei ole niinkään sitä, että luodaan säännöt ja yritetään käyttää hyväksi mahdollisimman hyvin. Se on vain erilaista turnausmäätsikkiä. Minulle casual on sitä, että pelataan hyvien pakkojen sijaan pakkoja, joiden pelaamisesta nauttii ja pakkojen voimataso pyritään sovittamaan peliporukan tasolle.
Itsellä aika pitkälti sama. Tietysti joskus joku tuo messiin jotain voimakkaampaa, mutta kyllä useimmilta menee maku koko hommaan jos yksi pelaaja dominoi koko ajan. Pelataan yleensä just Free for Allia ja yritetään pitää staplet minimissä.

Poissa Sipulih

« Vastaus #7 : 22.06.16 - klo 00:15 »
Nyt saattaa tulla vähän lokaa niskaan mutta heitänpä oman mielipiteeni kehiin.

Mielestäni Standard toimi parhaiten casuaalina kitchentable Magicina.
Sen voimataso on (yleensä) alhaisin muista formaateista, se ei ole erityisen kallis pelata ja deckejä pystyy rakentelemaan niin boostereita rapisuttamalla, vaihtelemalla tai sitten single ostoksilla.
Banlisti on todella lyhyt ja mitään hirveen rikkinäisiä juttuja on vaikea tehdä, vaikka nekin mahdollisia kun mielikuvitusta käyttää.
Legacyn ja Vintagen käyttäminen 'pohjana' casuaalille on mielestäni melko vaarallista, sillä se avaa niin ison purkin matoja hyvillä "käyttiksillä" (Lightning Bolt, Counterspell jne.) ja parin kortin combot.

Poissa chillygel

« Vastaus #8 : 22.06.16 - klo 07:39 »
Tästä nousee miettimistä vähän, hän kuljetti mukanaan täys proxy pakkoja eli jokainen kortti basic landeja myöten oli tulostettu netistä.
Mitäköhän järkeä tässäkin on taas ollut? Ymmärrän että commander on "kasuaaliformaatti" mutta mitä järkeä on tulostaa koko pakka netistä.. ymmärtäisin vielä jotain tokeneita jollain kivoilla animekuvilla mutta se että castaan proxytetyn Imperial sealin ja laitan pöytään hienon tulostetun version Tabernaclesta ja comboon a4lle tulostetulla candelabralla ei oikein kuulosta kovin "reilulta" idealta jos aikomuksena on pelata kasuaalisti..... ymmärrän että budjetti tulee vastaan aikas monella näitten lappujen kanssa. Kaverille voisi sanoa että hanki oikeat kortit tai poistu pöydästä. Sit nähdään mihin asti rahkeet riittää että onko pakka vielä samaa tasoa..

Meillä on yleensä kaveriporukalla tehty sellane sääntö et jos kys. Lappu on tulossa postissa (eli kortti on siis oikeasti hankittu, mutta sen saaminen on rajoitettu) niin sen voi vielä laittaa proxyyn. Myös jos haluaa kokeilla jotain uutta kivaa pakkaa niin jotain tiettyjä kortteja hyvän maun puitteissa voi  proxyttaa, mut  siihenkin joku 20-30e max raja per proxy.

Kasuaalisuus on kyllä vähän sellainen veteen piirretty viiva. Jonkun meta on sellasta "jee castaan Tromokratiksen" kun taas meillä jo voi nähdä vuorolla 3 sitä että jos ei löydy vastausta voit yhtä lailla scoopata..

Poissa JoneZki

« Vastaus #9 : 22.06.16 - klo 12:37 »
Kysymys kasuaali vs kilpahenkisyys ratkeaa kysymyksellä että, kumpaa pitää itse kivempana. Itse nautin voimakkaista pakoista koska en saa "kasuaalista" tarpeeksi haastetta. En pelaa vahvasti voittaakseni vaan koska se nyt on mun mielestä hauskaa combottaa nopeasti tai ottaa kunnon controllia vastaan.

Poissa Stormis

« Vastaus #10 : 22.06.16 - klo 13:33 »
Kyllä mä oon ihan onnistuneesti pelannu proxy-lekaa kasuaalisti, jossa proxytettyjen korttien arvo oikeasti olisi muutaman tonnin luokkaa. Mielestäni se kuuluu pelin henkeen, että pelataan tehokkainta ja/tai hauskinta pakkaa, mitä formaatti antaa myöden. Pelaaminen on todennäköisesti silloin mukavaa, kun dekkien power level on suunnilleen samaa luokkaa, oli formaatti mikä tahansa. Proxyttäjille voi vaikka ehdottaa pauperia vaihtoehtona ja tarjota peliseuraa siihen, jos niitä proxyjä ei halua katsella. Hankalia asioita, mutta jos piiriä haluaa ylläpitää, pitäisi kuitenkin löytää jokin kompromissi.

Poissa Pifase

« Vastaus #11 : 22.06.16 - klo 13:39 »
Mä en kyllä katsoisi täysin proxytettyä pakkaa kovinkaan hyvällä, muutamalla kortilla ei oo väliä. Omassa casualporukassa on tullut sellainenkin ilmiö vastaan, että alettiin kitisemään ostetuista yksittäisistä korteista. Kaverin mielestä vain itse boostereista avattuja kortteja saisi käyttää.

Poissa sax

« Vastaus #12 : 22.06.16 - klo 14:04 »
Mun oma näkemys:

1) Proxyille täys nollalinja. Pelaatte magic the gatheringiä, jossa korttien kerääminen on osa peliä.
2) Peliporukan kanssa keskustelu siitä mitä minkälaista peliä halutaan.

Esimerkiks meillä oli joskus samantyyppinen ongelma kaveriporukassa. Päätettiin sitten pitää keskenämme sellanen "turnausliiga", jossa jokaisen pelipäivän jälkeen jokainen pelaaja nimesi yhden kortin joka sitten bannattiin lopputurnaukseksi. Ekana pelipäivänä kentällä oli mm tinker->bligthsteel colossus tokalla vuorolla, painterstone combo, splinter twin combo, reanimaattori... Mutta kun banneja kerty alle niin ne casuaalimmatkin pelaajat alko pärjätä mukavasti.

ehkäpä oman cuben rakentaminen peliporukan kesken?

Tätä suosittelen. Oon cubettanu nyt parissa eri peliporukassa, toinen pelaa "normaalisti" ja toinen moninpelejä. Molemmissa porukoissa on pelaajia jotka on vasta alottanut ja pelaajia jotka on pelannut liikaa. Miinuksena cubettamiseen sanoisin sen että cubettamiseen menee aikaa ja peleihin ei oikein voi "liittyä kesken"
"He wished for a deck, but not for the skill to play it."

Poissa Etheraven

« Vastaus #13 : 22.06.16 - klo 14:11 »
Mitä sanoisin täysproxypelaajalle ilman että ajan sen pois pelin parista? Olen ilmaissut että itse en omilla pakoilla näitä vastaan pelaa (voin pelata pelin tai kaksi niillä niitä vastaan) ja tarvittaessa minun pakkoja voi käyttää ja voin jopa lahjoittaa ihmisille aloitukseen soveltuvia pakkoja.

Poissa Stormis

« Vastaus #14 : 22.06.16 - klo 14:19 »
Turun MTG-killan sivuilta löytyy paljon hyviä vinkkejä kasuaalipelaamiseen: http://mtg.scene.fi/

Poissa Karjanvarastaja

« Vastaus #15 : 22.06.16 - klo 14:27 »
Mitä sanoisin täysproxypelaajalle ilman että ajan sen pois pelin parista? Olen ilmaissut että itse en omilla pakoilla näitä vastaan pelaa (voin pelata pelin tai kaksi niillä niitä vastaan) ja tarvittaessa minun pakkoja voi käyttää ja voin jopa lahjoittaa ihmisille aloitukseen soveltuvia pakkoja.

Kun itse aloitin pelailemaan, niin proksailin aika härskisti menemään ja sain kaveriporukassa aiheesta kevyttä vittuilua, mikä minussa ainakin herätti kilpailuvietin varustelukisaan ja siten lopulta koukutti harrastukseen. Äärimmäisen noloahan se oli lätkiä paperilapuilla, joihin olin paskalla käsialalla raapustanut harakanvarpaita. Voisit ehkä tunnustella tällaista lähestymistapaa ja vinkkailla pikkaisen, että a) ei tällainen ole ihan reilua kaikkia kohtaan, kunhan ei argumentoi tyyliin "you wouldn't download a car", jolle nauraa imeväisetkin b) höhö, kämästä tulostinpaperia, pahvia sen olla pitäisi c) jos vinkit ei mene millään perille, niin tyyppi on potentiaalinen ihmisperse, jonka blokkaaminen harrastuksesta on vain lahja maailmalle.

Lainaus
Kaverin mielestä vain itse boostereista avattuja kortteja saisi käyttää.

::), kaikkea sitä ihmiset keksiikin.

Poissa Prenger

« Vastaus #16 : 22.06.16 - klo 14:28 »

Olipa kerran eräs nuori poika, joka jo nuorena innostui peleistä ja alkoikin kehittelemään omia sellaisia. Tämä nuori poika tultaisiin myöhemin tuntemaan maailmanlaajuisesti nimellä Richard Garfield. Armon vuonna 1993 julkaistiin maailman ensimmäinen keräilykorttipeli Magic: the Gathering, eli nyt ne proxyt helvettiin ja ota tästä oikea pakka kouraan.
Voi tätä mielensäpahoittajien valtakuntaa. Mitä tapahtui kansalle joka ei itkeny turhasta ja pohti kokemaansa epäoikeudenmukaisuutta yksin pimeässä tai purki vihansa viikonloppuisin snägärin jonossa.

Poissa absurdimuukalainen

« Vastaus #17 : 22.06.16 - klo 15:50 »
Turun MTG-killan sivuilta löytyy paljon hyviä vinkkejä kasuaalipelaamiseen: http://mtg.scene.fi/

Ah, muuri-mtg  :-*

Poissa Neuroosi

« Vastaus #18 : 22.06.16 - klo 16:06 »
Itse en ymmärrä tätä proxy negatiivisuutta. Onko sillä nyt mitään väliä jos joku käy kerran viikossa pelaamassa jossain kaveriporukan casuaali-illassa mäkikkiä paperilapuilla? Jos hän kiinnostuu enemmän harrastuksesta, hän varmasti jossain vaiheessa hommaa ne oikeatkin kortit. Itseäni ei haittaa vaikka joku pelaisi täysin proxytetyllä pakalla minun monen sadan euron modernipakkaa vastaan. Ei se kuitenkaan minulta ole pois. Ja ymmärrän täysin että jollain ei vain ole varaa ostella niitä Tarmoja, Lillejä ja muita kalliimpia pahveja ihan vain harrastuksen vuoksi.

Casuaalin määritelmä on kyllä varmaan melko hankalaa kuten monet sanoivatkin, meidän kaveripourkka aloitti 15 vuoden tauon jälkeen pelailemaan mäkistä tuossa Return to Ravnican aikoihin. Pentelesti oli tullu uutta korttia ja jotain dekkejä tehtiin dräftijämistä ja joitain pahveja tilailtiinkin. Melko nopeaa se homma meni kuitenkin siihen että pelattiin sitten sitä modernia, joka jeesas myös siihen että jonkun toisen dekki nyt ei ihan liian voimakas ollut.
Eli eipä tuohon yhden heebon liian voimakkaaseen dekkiin varmaan muuten voi puuttua kuin sanoa hänelle että elä pelaa sillä meidän kanssa. Tylyä, mutta jos te muut ette halua tehdä kovempia pakkoja vaikka proxyttämällä niin eipä siinä pahemmin ole vaihtoehtoja.

Vaihtoehdot ovat varmaan tuo "circle"/"free-for-all", tehdä oma cube tai keksiä jotkin omat bännilistat. Myös Tiny Leader ja Commanderi toimivat casuaalissa ympäristössä hyvin.
Olisko hyvä myös joku oma korttipooli josta jokainen sitten duunailis pakan aina?

Poissa Rancid-

« Vastaus #19 : 22.06.16 - klo 16:12 »
Tässä nähdään turnausformaattien ylivoima: niissä ei ole kellekään epäselvää, mikä on kosher ja mikä ei. Casualista taas on mielipiteitä suunnilleen yhtä monta kuin pelaajiakin.

(click to show/hide)
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa vähämielinen

« Vastaus #20 : 22.06.16 - klo 16:18 »
Olipa kerran eräs nuori poika, joka jo nuorena innostui peleistä ja alkoikin kehittelemään omia sellaisia. Tämä nuori poika tultaisiin myöhemin tuntemaan maailmanlaajuisesti nimellä Richard Garfield. Armon vuonna 1993 julkaistiin maailman ensimmäinen keräilykorttipeli Magic: the Gathering, eli nyt ne proxyt helvettiin ja ota tästä oikea pakka kouraan.
Tää julistushan on ihan kuin raamatusta. :) Luoja ei tosin koskaan visioinut mätskystä kasvavan näin isoa, saatikka näin kohtuuttoman kallista, peliä.

Poissa 326

« Vastaus #21 : 22.06.16 - klo 22:34 »
Casual vaatii nähdäkseni lähes aina lisärajoitteita pysyäkseen mielekkäänä pitemmällä aikavälillä. Cuben rakentaminen on erinomainen tapa pitää pelit hauskoina - joka drafti on hieman erilainen ja kaikilla on samat lähtökohdat, eikä kenenkään tarvitse kokea joutuvansa rajoittamaan osaamistaan porukan vuoksi.

Muita hyviä vaihtoehtoja ovat suppeahkot constructed-formaatit - jos olemassaolevat formaatit tuntuvat liian laajoilta ja/tai rikkinäisiltä porukan tarpeisiin, aina voi keksiä jotain pöhköä kuten Standard Pauper tmv. Myös esim. pakkojen rakentaminen porukalla on toki vaihtoehto, joskin vaatii tietynlaisen porukan ja meiningin toimiakseen. Muistaakseni jossain päin Tamperetta pelattiin tähti-EDH:ta siten, että käytössä oli yhdessä rakennetut monoväriset pakat.

En näkisi proxyjen käytössä itsessään ongelmaa - Elvish Mystic täppää manaksi samaan malliin printtimateriaalista riippumatta. On toki eri asia, jos proxyt ovat todella epäselviä tai proxytetyt pakat ylittävät porukan pakkojen keskimääräisen voimatason ronskisti. Ei liene mukavaa kuolla vastustajan comboon ennen oman ensimmäisen vuoron ottamista, vaikka tässäkään tapauksessa ongelma ei ole varsinaisesti proxyissä vaan pelaajassa.
[00:23] <_326> Runoilet?
[00:23] <Retardi> Näin teen
[00:23] <_326> Anneli
[00:23] <Stormis> Päivi
[00:23] <Julppu> pippeli

[01:45:15]  jolssoni: niinku taksi mut ku kaikki kortit on tämmösiä low impact paskeita nii tilttaa vielä pahemmin

Poissa algon

« Vastaus #22 : 23.06.16 - klo 11:29 »

Jos kyseessä on suomalainen mtg-pelaaja, voit aloittaa vaikka kysymällä mitä mieltä hän on tämän ketjun keskustelusta; todennäköisyys on aikas suuri, että tämä on luettu sielläkin päässä.

Poissa Morian

« Vastaus #23 : 23.06.16 - klo 12:13 »
Casual piirit tuppaa oman kokemuksen mukaan jäämään suht. pieniksi monien tässäkin ketjussa lueteltujen asioiden johdosta kuten proxyttaminen, pakkojen power level ja formaatit joita pelataan. Mielipiteitä on vaan niin monia. Niiden frendien kanssa joita turnauspelaaminen ei kiinnosta tai ovat muuten lopetelleet aktiivipelaamisen ollaan löydetty draftaamisesta (booster ja cube) pihvi yhteisiin peli-iltoihin. Ehkä joku jaksaa jotain power level hitsausta, mutta mä käytän ajan näissä harvoissa yhteisissä kokoontumisissa siihen oleelliseen eli pelaamiseen (ja ehkä juomiseen).

Kuvittelisin että helpoiten kasual piiri pysyy yllä jonkin pelikaupan kautta, josta samanhenkiset löytävät toisensa. Esimerkiksi poroilla taitaa olla varsin eloisa commanderin pelaajakunta. Minkälainen konsensus siellä on komentajan power tasoista? Kerran turnauksen seuraavaa kierrosta odotellessa katsoin, kun joku pelasi about 100% proxy dekillä (dualit ja herkut) junnua vastaan jolla dekki 'nämä kortit avattu boostereista'. Mutta, huvinsa kai kullakin :D
« Viimeksi muokattu: 23.06.16 - klo 12:17 kirjoittanut Morian »